Soleksem
Mottages tips på hur ni gör med era hästar med soleksem. / Anna
undvik att ha hästen ute i solen och använd eksem täcke. Sen är frågan om det är eksem av solen eller av knott. Men Samma oavsett. Undvika det som orsakar och täcka. Tvätta och smörja. Kan vara ganska mycket pyssel med en eksem häst, beroende på hur allvarligt det är. Finns ju en hel hög med olika saker att smörja och tvätta med. Viktigt att kolla karens listan om du ska tävla med ponnyn.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Försöka skydda de vita/rosa områdena från solen, med t.ex en huva eller så. Försök undvika så mycket sol som möjligt.
Som #1#2 o sen kan du köpa "prob schampoo" det använder jag på min häst!! Omsen tvätta minst varannan dag:-) schampot borde finnas i alla typer av häst affärer:)

Är det verkligen soleksem? De flesta är allergiska mot insekter, inte sol.
Skynda långsamt så går det fortare.
Hästar med rosa skinn kan få soleksem, men dom flesta är allergiska mot knott och myggor!
Har aldrig hört att hästar kan få soleksem. På människa fungerar det bra att ta en skiva tomat och stryka på. Kanske funkar det på häst också? Och så undvika solen.

Den stora majoriteten hästar (oavsett ras eller färg) som kliar sig gör det för att de är allergiska mot insektsbett, överkänsliga mot svidknottens saliv. Lidandet kallas för många olika namn: soleksem, sommareksem, man- och svansskorv, tagelmask, osv - men nästan alltid är knotten orsaken.
Insektsorsakade "eksem" ger en allergisk inflammation i huden med svullnad och intensiv klåda oftast på vissa typiska platser – främst mankam och svansrot. Det bästa sättet att hjälpa hästar med knottallergi är att förebygga att de alls utsätts för knottbett, t ex med hjälp av eksemtäcke eller insektsmedel eller installning.
Soleksem är något helt annat. Soleksem - eller med ett finare ord fotosensitivitet - drabbar opigmenterade delar av kroppen, där alltså solstrålarna inte bromsas av pigment utan i princip ger en brännskadeinflammation. Typiskt är vätskande blåsor, områden som drabbas är t ex rosa mule, runt opigmenterade ögon eller vita ben/karleder, etc.
Om det är insektsbett så kan man ta en halv tsk bikarbonat och röra ut i en kopp vatten och badda på. Det lindrar iallafall på människor.
Om det är sommarexem som din häst har. Vilket jag tror då de flesta blandar ihop Sommar och Sol exem eller inte vet skillnaden,
Så är det bäst att låta hästen stå inne de tider när knotten är som värst, spreja hästen med knott/krypmedel och ha exemtäcke på hela tiden så att de knotten som finns inte kommer åt hästen. Brukar smörja min ponny med nån sorts salva som vi fått av veterinären. Har testat massa olika grejer men det är det som har hjälpt mest.
Tydligen ska det hjälpa att ge hästen Linfröolja och Alger, som man ger året om varje dag. Vet dock inte vad som menas med alger, min ponny får Linfröolja och B-vitamin vilket min syster säger ska hjälpa, men då får ponnyn inte äta något sorts kraftfoder enligt henne.
Skickar med en bild på min ponny, här hade han inte ens fått gå i en hage med träd.. Så han var som tur är inte så SUPEREXTREM som han har varit :)
B-vitamin kan ju hjälpa på människor förebyggande mot knott- och myggeksem, så varför inte testa med samma på häst, det är ju inget skadligt precis. Vitaminet är vattenlösligt, det man inte behöver kissar man ut!

Många bra tips ovan men ett som Brukar funka på våra är vitlökspulver, ge ett mått i maten till hästen, då vill inte insekterna lika gärna komma nära.

#11 Hästar tål inte lök speciellt bra.
#11 Man ska vara väldigt försiktig med att ge hästar vitlök. Även om det finns som fodertillskott så är det inte bra för hästen att äta.
Att smörja hästen med vitlök istället är både bättre för hästen och har en bättre effekt mot mygg. Man kan även blanda i vitlöken i citronvatten och spruta över hästen om man vill skydda hela hästen mot insektsbett.

Det är farligt med det mesta, vi har aldrig haft problem med det & det har varit det bästa för våra 2 gamla klihästar, slutade klia fort efter vi börja med pulvret. Såklart ska det doseras i små mängder…

#14 Nej det mesta är inte giftigt såvida man inte överdoserar väldigt mycket. Lök är giftigt även i små mängder.

Nänä! Men jag tycker det är skitbra iallafall :) & som sagt hade ju såklart slutat om hästarna varit i dåligt skick.
#14 Detta är taget från Hippson: "Det finns en nyligen publicerad studie som visar att hästar som får ett kontinuerligt dagligt tillskott av mer än 0,2 gram frystorkad vitlök/kilo levande vikt kan drabbas av blodbrist. Studien visade också att det tog cirka fem veckor för de drabbade hästarna att återhämta sig efter att man slutat ge vitlök."
Här är hela inlägget
0,2 gram/levande vikt blir på ett 300 kilos russ c:a 0,6 gram/dag. Sen är det alltid hästägarens egna ansvar som avgör om man vill ge det eller inte. Men för en tävlingshäst kan det absolut påverka tävlingsresultatet negativt även med mindre mängder.
När det finns andra alternativ så skulle jag ändå föredra det. 🙂

Vill inte diskutera det mer! dem sem vill ge de ger de & andra gör som de vill!
…..även om man vet att det är skadligt, och att det finns vetenskapligt bevis för det?

…tja, folk röker ju…även om de har småbarn hemma så….
#20 Skillnaden är att djuret inte kan bestämma själv…….

Jisses vilken jämföring.. Men japp får jag någon klihäst igen (förhoppningsvis inte) så provar jag pulvert!
Mitt inlägg spårade visst ur :(
Men tack för väldigt bra svar, och jag hoppas att min lilla ponny slipper knott och klåda i sommar :)