Antal priser per lopp
Är det bara jag som reagerat på att dom ändrat antal priser per lopp?
inte nog med att dom gjort om propparna, nu börjas det med våra priser också!
ANTAL PRISER PER LOPP
5 eller färre antal startande hästar - 3 priser.
6-7 startande hästar - 4 priser.
8-9 startande hästar - 5 priser.
10-12 startande hästar - 6 priser.
13-15 startande hästar - 7 priser.
OBS! Det är antal startande som avgör hur många priser som delas ut. Inte antal anmälda.
Förr gjorde man så som listan ovan visar. Så det är bara en återgång till det som var för några år sedan.
Så här har det varit förut också
när hade man det såhär?
#2 Inte riktigt. Förra året fick alla pris vid 5 startande. Nu blir det bara 3 placerade i lopp med 5 startande.

#4 Stallmima skrev att så har det varit förut inte förra året.
Jag kan förstå att de ändrats tillbaka, 5 startande och 5 priser är ju eg inte försvarbart för klubbarna tycker jag , de kostar att anordna tävlingar .
Det var några år sedan, kommer inte ihåg riktigt vilket bara
betalar inte St/SPTF ?? ut pengar för kat a prispoäng till klubbarna?
Isåfall kan ju den delen av pengarna gå till priser, samtidigt har det flesta klubbar sponsorer till de flesta lopp. Kan även förstå att det blir dyrt för klubbarna men vi måste ju förstå glädjen hos barnen när dom kämpar mycket och äntligen nått en placering.

#7 men är de bara 5 startande så räcker det gott och väl med 3 priser tycker jag i alla fall. I gengäld så får de ju inte heller prispoäng på sig heller och kommer längre bak i startlistorna eller flyttas upp i divisioner så de är både för och nackdelar .
Nu kanske klubbarna kör fler lopp även om de inte är så många startande, innan behövde de ju inte köra lopp med bara 5 startande eller färre .
En placering betyder allt för ungdomarna. Glädjen i bilen när vi åker hem. En rosett och ett litet pris betyder att de längtar till nästa start. De priser som tagits bort kommer nog inte att gynna sporten. Skulle hellre sett att de gjort tvärt om och ökat dessa. Breddlopp för ponny tror jag på. Nu är det många gånger så få ekipage så det blir inte roligt för någon. Jag skulle önska att det är lika många priser som i stortravet. Lägst 5 och högst 8 oavsett antal ekipage. Kostnaden är så liten men glädjen blir så ofantligt mycket större. Nu blir nog många yngre barn utan denna viktiga rosett vilket kan göra att de tröttnar. Detta var mina tankar ….
Alla kan inte få priser, men det står väl klubbarna fritt att dela ut även vita rosetter och små priser till oplacerade eller?
Ärligt, Om man håller på för att få en rosett så kan man ju verkligen undra om man ska hålla på eller inte. Att hästen ska prestera bra och få en välförtjänt placering måste va viktigare än att ständigt åka hem med en rosett varje tävling.
Jag tycker det är bra att det har blivit färre priser då man nu inte blir "straffad" med pengar i lägsta klasserna med en sämre häst.
Dock reagerar jag när #11 skriver att man inte ska hålla på för att få rosett.
Som 8-10 åring(och även äldre) inom en helt ny sport så är det rätt kul att få rosett. Vid denna ålder upplever jag att där inte är många barn som förstått att där är skillnad på bra prestation och rosett. Ponnytrav är ju trots en barnsport, och så länge vi har aktiva som tävlar och anmält i loppen så är det väl egentligen strunt samma för vilken anledning man tävlar?
Jag tror att skulle man frågat var och en av kuskarna/tränarna varför just de höll på med ponnytrav så skulle man fått ett nytt svar av varenda en!
Håller med om att inte alla ska få priser , då blir det ju ingen tävling. Tyckte bara att det var synd att de totalt har dragit ner på "antal prisplaceringar". Chansen Att få poäng har minskat i framförallt 5-7 hästarsloppen med ca 40%. Både på gott och ont.
I JVP har vi tröstpris till sista oplacerade odiskvalificerade i mål!
Ett pris som blivit mkt uppskattat genom åren, en del har kört hem med flera kuddar ibland 😉!
#14 Tycker ert tröstpris är optimalt! Jag sover med två såna kuddar, skönaste som finns!

Förr (80-90-talet) var det 2 priser vid 3-4startande, 3 priser vid 5-6startande, 4 priser vid 7-8 startande, 5 priser vid 9-10startande, 6 priser vid 11-12 startande, 7 priser vid 13-14 startande och 8 priser vid 15 startande. Och detta var prispengar, i Skåne/Småland fick man "bara " pris (medalj och ev hederspris) om man var etta, tvåa eller tre. Inga rosetter (kommer inte ihåg när rosetterna började här i söder). Åkte vi upp till Mantorp eller längre fick man rosett om man fick prispengar. Vi tyckte det var kul att tävla ändå ;)
Precis som #16 skriver kommer jag ihåg det som också
håller med #9 En liten rosett på väggen betyder väldigt mycket, det är något dom är stolta över. Dom känner sig så duktiga och längtar redan tills nästa gång dom får starta igen, det är ju svårare för dom nu att ens nå en placering då alla inte har elit hästar..
Hej!
För några år sedan ändrades prisplaceringsreglerna från det system som gäller i dag (och som ponnytravet hade tidigare), till att det alltid skulle vara minst 5 prisplaceringar (prispoäng)oavsett hur många som startade. Detta upplevdes av flera klubbar som ekonomiskt påfrestande och av flera aktiva som orättvist då det i lopp med 5 startande alltid blev 5 prisplacerade och därmed prispoäng vid resultatregistreringen, medan det i lopp med 7 startande också blev 5 prisplacerade och 2 blev oplacerade. (och inga prispoäng som belastade ponnyn) För att rättvisa skulle upplevas föreslog vi i SPTF att man inför 2015 skulle återgå till det tidigare systemet. Detta innebär att är det 5 startande eller färre blir endast 3 prisplacerade och därmed belastade med prispoäng i resultatregistreringen, och därmed blir också den statistik som används likvärdig beroende på hur många som startar. Prisplaceringarna ställs i relation till antalet startande, inte till antalet anmälda.
Rosetten är viktig och det är inga hinder att klubben delar ut rosetter till både 4:e och 5:e plats osv. Har klubben även ekonomi kan små hederspriser också delas ut som uppmuntran. Det är ju tradition och inte vår mening att detta skall tas bort. Ta upp det med sällskapet och kom fram till en bra lösning.
Arne Florqvist
Ordf SPTF