nya kuskar
Har en undran om hur många nya kuskar kom ut förra året och hur många nya förväntas börja tävla i år. finns det någon här som har koll från respektive klubb? skriv klubbens namn och antal b och a kuskar. och då tänker jag inte dom som körde a och gått över till b. Utan helt nya kuskar tänker jag. Hoppas alla klubbar kan skriva eller skicka pm om det.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Har inte ST koll på detta?
Hej! Enligt uppgifter som jag fått nyligen från ST, var det 128 debutanter inom ponnytravet . 10 av dem var i åldersgruppen 16 år och äldre, och 118 i åldern 8-15 år. Rätt så bra siffror, men vi ska bli fler!
Jo fast jag är lite intresserad att se hur det ser ut på olika ställen i landet. Kan det vara att det alltid kommer många kuskar från ett visst ställe och inga från ett annat. Då skulle man kunna titta på vad som kan vara orsaken till det. st har bara siffror som gäller hela landet.
~ Anneli ~
#2 Arne har du siffror från åren före med? Typ 5-10år tillbaka?
~ Anneli ~
Vi har just nu 12 stycken på licenskursen i Eskilstuna som alla har planer på att börja tävla under året. De är 9-14 år så några är bara shettis, men de flesta kommer få tävla både kat A & B.

2012 tog fyra licens mellan 11-13 år och alla har startat och skaffat ponny. Förra året tog 9 stycken licens på Dannero i åldrarna mellan 8-16 alla utom två startade men de ska starta nu iår, 6 av dem har skaffat ponnyer. + en till som tog ut tränar licens och har startande ponnyn. I år är det 4 stycken som tar licens mellan 8-12 och tre av dem har skaffat ponny, 2016 tror jag att det blir ganska så många som kommer ta licens :) Så de senaste åren har vi haft ett väldigt bra flöde på nya licensare på Dannero :)

2012 tog fyra licens mellan 11-13 år och alla har startat och skaffat ponny. Förra året tog 9 stycken licens på Dannero i åldrarna mellan 8-16 alla utom två startade men de ska starta nu iår, 6 av dem har skaffat ponnyer. + en till som tog ut tränar licens och har startande ponnyn. I år är det 4 stycken som tar licens mellan 8-12 och tre av dem har skaffat ponny, 2016 tror jag att det blir ganska så många som kommer ta licens :) Så de senaste åren har vi haft ett väldigt bra flöde på nya licensare på Dannero :)
Det jag skulle tycka vara intressant är hur många som slutar innan de är 25 och hur många kuskar som tillkommit under åren och har kört lopp kontinuerligt
Jag vet att SPTF för några år sedan skulle göra just en sådan undersökning och då sa man att man skulle skicka en enkät till alla kuskar som slutat där man skulle fråga bl.a. varför man slutade. Detta för att kunna göra rätt insats för att behålla kuskarna (oavsett ålder). Tyvärr blev det inte någon sådan undersökning (vad jag vet i alla fall)
#9 det är dit jag gärna ville komma till. Fast jag ville se hur många som kör för licens och som faktiskt fortsätter. Och faktiskt skulle det vara intressant att se om det blir lika siffror om man kollar samma med storhäst licensen. jag har en känsla att många tar licens men inte kommer ut och tävlat. Och det kan inte riktigt vara meningen att vi ska försöka få många att ta licens om dom inte nyttjas den sen. Samma så gäller det att hålla dom kvar när dom kört några år. För vissa är det säkert ekonomi. Men varför skulle man inte genom travskolor ex kunna göra andel hästar? Som två eller flera ungdomar kan dela på? Samtidigt kunde dom nyttjas i verksamhet. jag spånar massor lite tokiga idéer kanske. Men frågar man inte får man inget svar.
~ Anneli ~
#10 Jag tror många travskolor fungerar lite åt det hållet. Tanken är ju att travskoleeleverna ska tävla travskolans hästar. Har travskolan ponnysar i tävlingsbar ålder (vilket de bör ha) så är det nog tänkt så att elever med licens ska få möjlighet att tävla dessa hästar, men också lära sig träna och sköta dessa. Övriga dagar används de i verksamheten. Travskoleligan är väl gjort efter en sådan tanke.

#10 dem tankarna går jag med hela tiden, tokiga ideer behöver inte vara dåliga :) Jag & min syster Marika har ett företag & Arena Dannero och vi har ett avtal så vi driver Arena Dannero Travskola. Hälften av hästarna är våra genom företaget & hälften är privatägda som vi får använda i verksamheten, de privatägda tävlas oftast av dem som äger dem men låter även dem på travskolan köra om de inte tänkt tävla själv vilket är jättekul att dem vill de! Dem vi har genom företaget tävlas av dem som är med i hästskötargruppen & tävlingsgruppen :)