Majpropparna
Jaha, då var majpropparna ute och det krävdes nog inte någon större ansträngning att sätta ihop dom eftersom det i stort sett bara var att kopiera tidigare.
Jag kan bara beklaga att allt arbete som gjorts i mån av enkäter och skrivelser till berörda uppenbarligen varit förgäves….
Sorgligt rent ut sagt !! Trodde specialare skulle gå som extraproppar, reservproppar o utnyttjas i de högre divisionerna där trotjänarna startar ! Istället används de i kat A i klass 1 o 2 där de stackars hästar som inte hunnit göra 10 starter HINDRAS från att delta ! Vad är det för barnsport som hindrar deltagande !!! O vad är det för fel på variationer !! Nänä, dax att sluta sponsra svensk ponnytravsport o köpa husvagn istället !
#1 Vi får dra till Danmark ;)
Kanske dags att bojkotta hela alltet och börja om från början igen…….
#3 Funderar starkt på det.
Jag hoppas att det kommer fram på mötet på söndag. inte att alla sitter och hållermed. Tycker man något är det där vi kan fram föra det. Så tala med dom som ska på mötet från eran klubb.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Men om Rikard och co. inte förstår det skrivna hur ska dom då förstå det talade…?
Det viktiga är ju att klubbarnas representanter vågar förmedla dom aktivas synpunkter som du skriver, för annars kan vi bara lägga ännu ett resultatlöst möte till handlingarna.
Jag ska dit och vi i EPS har ju alltid åsikter. 😉 Jag har tagit del av det mesta material som både ST/SPTF och aktiva delat med sig.
Något annat som ni vill att vi ska ta upp?
Någon får gärna fråga varför de allra flesta kat a loppen bara går över 1140??!!

#3 Det gör jag, jag är inte medlem i år och mina ponnyer kommer inte längre att starta i trav, inte så länge det ser ut som det gör med propparna. Det var inte min tilltänkta plan, så det är väldigt tråkigt.
Intressant att se i tråden om russhingstarna på travet 1945. Man körde efter pengaproppar redan då så det kan ju inte vara nåt nytt påhitt.
#10 Klart pengaproppar inte är nytt.
Jag tror de flesta (som protesterar) ändå vill se varierande proppar och då ingår även penningproppar tillsammans med tid, intervall, antal segrar osv. Inget konstigt med det.
Majpropparna var ju rent ut sagt fruktansvärda! Det blir inte många lopp för min Dimma i maj som det ser ut nu…
Variation vet ST vad det betyder??🤔
Just precis! Det är variation vi vill ha och det framgick ju oxå tydligt i resultatet från enkäten som Veronica gjorde och som sedan sammanställdes och vidarebefordades till ST, Rikard m fl berörda.
Det är nog egentligen nonchalansen och det flagranta sätt dom aktivas synpunkter behandlas på som är så beklämmande.
Visst, det finns en klubb som tycker detta är toppen men ponnytravet i Sverige består av mer än så.
Jag har inget emot pengapropparna, men jag vill ha variation ! Min ponny får inte ens starta i pengapropparna , för de flesta i katA klass är specialare, o hon har inte gjort 10 st ! Snacka om mobbing !!
Ska vara de flesta i katA klass 1 !!!
Det gäller verkligen att valda representanter för klubbarna inte sitter och håller käften på mötet! Ni är valda för att framföra medlemmarnas åsikter och då är det viktigt att ni tar er uppgift på allvar! Likaså SPTF:s styrelse, ni är också valda av medlemmarna för att framföra deras åsikter gentemot ST, det är för dom ni jobbar! Alla vill väl ha kvar ett levande ponnytrav eller? Jag håller tummarna! Bättre proppar för ett gladare och bredare ponnytrav för alla!

Jag kollade bara lite snabbt i silverdivisonen och där är de ju en del ändringar på distanserna , en ponny med säg 17.000 på sig får tillägg från 20 till 80 meter även lite olika rekordhandikapp , så de skiljer ju ändå mer i år än vad de gjorde förra året för då skiljde det sig inte alla utan alla var likadana ;)

#17 så var det ifjol också, iallafall på Tomelilla och jägersro.

#18 Inte där vi startade i alla fall, där fick väl de hästarna typ alltid 80-120 meters tillägg …
Jag tycker att de faktiskt har varierat mer i maj propparna än vad de var förra året men jag kanske kollar på fel klass :)
Utan tvekan är det så att det under många år ensidiga användandet av tidshandicap varit till stor nackdel för ponnytravets utveckling.
STs principer av proppar och divisionssystem är absolut det bästa som har hänt inom ponnytravet. Dom snabbaste hästarna kan direkt visa hur fort de kan springa och dom långsamma blir kvar i lägre division tills de är klara att klättra uppåt. Tyvärr har jag en känsla att dom som har snabba ponnyer vill ha kvar tidshandicap för att smyga ner sina snabba ponnyer samtidigt som dom långsamma pressas till sina max. Det som är sorgligaste att se är dom orutinerade ponnykuskarna som vinner med kanske 100 m i sin första start och sedan står omöjligt till. Heja ST!
Pontuzz !! Kom ut i verkligheten, jag har en Sveriges mest lovande unghästshettisar, fattar du att jag gillar pengahcp !! Vi satsade på att vinna klass 3 finalen i fjol , vilket vi gjorde !!! I år vill vi vinna klass 1-finalen som förberedelse till derbyt, men det går INTE , för att starta i försöken , där hon står utmärkt till, måste man ha gjort 10 starter eftersom just klass 1 har blivit utvald till favorit i Rikards lilla inskränkta proppvärld ! Jag gillar pengahcp men inte att man stänger dem !!!!
Nackdel till ponnytravets utveckling??? våra snabbaste går under 1,40 resp 2,10 !!! Försäkringsbolagen börjar dra öronen åt sig angående ökade behandlingar av leder o förslitningar på russ o shettisar så nånting är fel !! Eller du menar kanske att vi föder upp sämre ponnyer idag ?! För det kan väl inte vara så att det är dagens hårda krav som gör att våra friska ponnyer tränas itu ?!
#20 Är det inte lika sorgligt att se en ponny starta på samma distans med rekord 2.10 mot en med rekord 1.51 vilket nu är fallet i t.ex. bronsdivisionen? Det är över 150 hästar i den klassen jämt utspridda mellan dessa tider.
Även jag har haft framgångsrika ponnytravare, så jag et hur verkligheten ser ut.
Snabbaste årgångsvinnar, 3 ggr champion på en av Sveriges mest aktiva travbana för ponny. Har haft 6 st godkända avelshingstar varav flera varit blad landets bästa travare, Jag har en bra bild av verkligheten.
Vi pratar inte om vad vi har haft utan om vad vi har idag !! Det är väl 2015 års proppar det handlar om ???!!!
#25 Så sorgligt att du är så egoistisk. 😕 Alla får ju inte mästerskapssegrare. Vad ska de göra tycker du? De behövs de också och inom stortravet har man uppmärksammat det problemet och infört "breddlopp". Inom ponnytravet går man åt motsatt håll. Har vi råd med det?
#24 finns det någon lista på det? (inkände pengar) Isf vart hittar jag den? :D Fanns ju en förra året men finns det någon för i år?
#28 Jag har gjort en egen. 🙂
Jag fick en förfrågan från en "äldre" som var väldigt insatt I ponytrav förr om vi inte skulle anordna några lopp när det var provloppsdag för stora o vi hade då domare o kunde göra proppar själva o sätta pris pengar,men då blir inget reg o skulle det anmäla nåt?
#20 Jag håller verkligen med dig Pontuzz! … divisionssystem ( med finaler) är absolut det bästa som har hänt inom ponnytravet,de senaste året! ….efter att ponnytravet har varit insomnat i flera år har nu S-T lyft ponnytravet så sluta upp alla att vara så negativa….. det var absolut inte bättre förr då särade man bl.a på volt och Autorekord och hästarna blev handikapad efter voltrekordet trotts att Autotiden kunde vara upp emot 20 sek snabbare, där kan man snacka om orättvist!!!
och ni som säger att det inte finns några proppar i Maj som har någon variation, måste nog läsa igenom Maj propparna igen… jag har sett tävlingsdagar där det finns …penninghandikap, rekordhandikap, intervallhandikap, specialarn, Autostart, flerklasslopp och montèpropp, lopp fr. 1140m-2140m! ..på samma tävlingsdag….. Det är vad jag kallar variation!
en av mina favoritproppar Flerklasslopp:
1140 m. Tillägg 20 m vid vunna 15.000 pp, 40 m vid 18.000 pp, 60
m vid 23.500 pp, 80 m vid 29.000 pp, 100 m vid 38.000 pp, 120 m
vid 50.000 pp, 140 m vid 70.000 pp, 160 m vid 95.000 pp
Nu kan silver starta mot guld och antalet hästar i loppen blir högre.
# 20 , 25
Hördu "Pontuzz", med tanke på att du inte vågar visa vem du är anser jag inte att dina åsikter och kommentarer är värda något i diskussionerna…och sen kvittar det hur fort dina hästar gått och hur många avelshingstar du har haft.
Om din " verklighet" består i att gömma sig bakom alias hur ska vi då kunna ta dina ord på allvar?
Jag tycker inte det ser så kul ut i loppen på Hagmyren i morgon.
I ett av loppen skiljer det 23,5 sekunder mellan hästen som står på start och den som startar 60 meter bakom, är det detta du menar är så fanastiskt?
Jag missunnar ingen framgångar men med alternativ att välja bland hade säkert flera ekipage kunnat få en betydligt mer spännande tävlingsdag att se fram emot.
Håller med #31. Nu är det utveckling på G😂
/Fd ponnytant
#31 Men hur tänkte du där? 🤔Du gillar att man stänger propparna efter pengar (=divisionslopp) samtidigt är din favoritprop en prop som är öppen för alla.
Tänk om alla proppar vore öppna för alla istället men med olika intervaller. Eller att bara vissa proppar är stängda (i divisioner) och inte som idag 95% enbart divisonslopp (under heldgarna)
Mötet tyvärr inställt. Tekniken som inte ville fungera.
~ Anneli ~

#23 Att man får behandla sina hästar och sådant har väl inte med proppar och farten att göra det beror ju i stor del på tränarna då som inte känner av sina hästar och lyssnar på dem.
Man kan tycka vad man vill om vikten av variation, men faktum är att allt handlar om hur fort en ponny kan springa på en viss distans..sen kan man försöka att omvandla detta till penning, antal segrar , färg , mankhöjd , vadsomhelst men det kommer ALLTID att upplevas orättvist när ponnyer med olika rekord startar på samma volt. Eller en långsammare ponny bakom en snabbare. - oavett vad du kallar den handikappformen. Vi skulle också kunna lotta in ponnyerna i loppen?
Jag fattar faktiskt inte behovet av variation. Med rekordhandikapp så vinner ponnyn med bäst form / tur för dagen. Sen att det finns de som "tjuvhåller" sina ponnyer i början av karriären- alltså väldigt bra ponnyer. Jag slår vad om att dessa ponnyer vinner lika mycket nu..(.vilket inte är fel )
Anna Manberger, www.stuterila.se
#37- jag är av den uppfattningen att dagens proppar gör att man kör fortare med ponnierna i tidigare ålder än vad man gjorde "förr" ! man "tjuvhöll" mer för att det passade den tidens proppar bättre+att man kunde gasa i mästerskapsloppen(auto) för att sen ta det lite lugnare i voltstarterna ! Sen påstår jag inte att det var bättre el sämre ! UTAN för att återgå till 2015 års proppar så tycker jag att det stora felet med är att de är LÅSTA på många sätt !!
#37 försäkringsbolagen kör noggrann statistik över det här, så då får vi väl förklara det med att dagens ponnytränare är MKT sämre än "förr i tiden"……………………
TYP rekhcp kat A 2.45 , för hästar med lägst 15.000:-, vf vill man hindra en 4-åring med rek 2.44 4500:- att starta där ?? man tar ifrån klubben starter,man tar ifrån hästarna starttillfällen,man tar ifrån tränarna valmöjligheter !!! o den där stackars ponnyn 2.44 4500:-, ja den får inte eller starta i klass 1 samma dag för den går som specialare o då måste man ha gjort 10 starter o det har inte 4-åringen hunnit göra !!! så öppna upp pengahcp så att alla får möjlighet att vara med !!!
#37 Läs vad det står! Loppen blir hårdare och det tar mer på hästarna! Hur många ponnytränare/kuskar tror du det är som har en aning om anatomi och fysiologi på en häst?????

#40 alla lopp blir hårda någon gång och som sagt det är upp till kuskarna och tränarna att känna av sin häst. Ja jag tror att de kan det och kan de inte det så är det väl i såfall på tiden de lär sig, annars kanske man inte ska hålla på att träna hästar. De ingår ju i anmälan att hästarna ska vara i bra skick mm.
#40 Hur många tror du det är?
#42 25% kanske…..Undrar hur många travskolor som lär ut att man skall stretcha sin häst, att man skall kyla benen efter alla jobb osv…..

Blir troligen inga starter för Palle iår, iaf inte om det inte blir mer variation på propparna. Han har lite drygt 15´på kontot så det blir silverdivision för han, inget fel i det men eftersom alla proppar, i princip, ser exakt likadana ut så får han stå start, vilket inte funkar. Han lessnar direkt när han går i ledning o gör han det från start så bryr han sig inte mer i det loppet……
Kommer att kastrera honom nu snart och får se om jag bryr mig om att träna upp han till start efter det, blir nog hopponny av honom istället………
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Av alla som gjort inlägg i den här tråden kan jag utläsa att ungefär hälften skriver rakt ut att dom har tröttnat eller allvarligt tänker på att sluta med ponnytrav på grund av den omöjliga situationen som råder nu. Detta är ju ändå bara en extremt liten del av alla som håller på med sporten.
Hur många känner likadant som inte skriver här?
Har ponnytravet i Sverige råd med detta ???

Håller helt med er Karin och Carina. Jag tycker inte det blivit mycket "jämnare" sen rekordhandikappen, & jag gillar specialar'n. Specialar'n är egentligen mest ärlig men däremot tycker Jag det är för jävligt att vi ska stänga propparna!

Själv håller jag i mina 3åringar och låter dem komma ut när dem klarar gå dessa fruktansvärt "orättvisa" lopp när dem kan gå hastigheterna som krävs idag (går fort redan i 2000kr), stressar inte & tar inte ut dem från dem kan gå hastigheterna ist för att bli omsprungen direkt i full speta för att sedan lessna på sporten! Bud på att lägga av…
är det någonstans inom ponnytravet det behövs variation så är det montén som det ALLTID skrivs ut intervallhandikapp som är rena självmordsloppet för en ponny på " start". ..eller? jag skulle iaf aldrig anmäla en 3.10/ 2.15 - ponny i monté…
Jag tycker vi kan köra varianter av specialar´n i alla lopp och har aldrig fattat behovet av " variation"……hur många var missnöjda med rekordhandikapp? bra ponnyer kommer alltid och ( ska alltid ) vinna lite mer..
Halmstad kommer att köra rekordhcp i sina montélopp den 3/5.
🙂
Heja Halmstad!!! =)))
superbra:) hoppas fler tar efter🙂
Tycker ni fokuserar väldigt mycket på snabbare hästar.. det finns ju faktiskt de lite långsammare ponnyerna som aldrig har en chans! Ex. klass 3 där alla nykvalade hästar kommer in, snabba som attan, tävlar mot de som varit kvar i klassen länge som ännu inte fått ihop några poäng! 🤔
Jag tror det är tänkt att de äldre hästarna i klass II och II ska få sin chans i den nya "specialar´n". Där kan ju inte de nystartade hästarna gå ut då det krävs minst 10 starter för att få delta.
#53 Fast då måste dom kanske se till tiderna i dom propparna..
~ Anneli ~