Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 3146 ggr
Sarafagerberg
2015-03-31 21:25
1

Proppar

Vad tycker ni om propparna som är nu? (2015) :-)

Lindåsens_nadja
2015-04-01 11:51
0

Jag tycker att propparna är både bra och dåliga!

Det bra är att det finns specialar`n och montelopp:)

Men jag tycker inte om att alla proppar är T.E.X  Högst 15.000 poäng och sådana proppar.

För det finns inga bra lopp som passar min shettis Lindåsens Nadja för annars så måste hon stå på tillägg eller så kommer det hästar bakifrån som är ikapp på 5 sekunder så jag tycker inte om att loppen utgår ifrån hur mycket poäng hästen har:(

Man måste prova och tolka det gjorde jag idag med pulka och Nadja hade så kul ni måste testa

<3<3<3<3<3  kramar Josse

Sarafagerberg
2015-04-02 20:16
2

Jag tycker likadant!!! #1 Men jag tycker att det borde finnas nollelopp alltså dom hästar som har 0p får starta.. Mitt russ springer 2.40 o hon kommer inte kunna bli placerad i något av dom högst 2000p.. Det borde också finnas lopp för kat B med grundtid 2.35-2.45!!

Stallmima
2015-04-02 20:51
0

Har ärligt talat inte kollat, penga-handicap  NEJ TACK!  Håller med dig #2 de långsammaste har inte en susning att hävda sig i lopp

discoanne
2015-04-04 10:49
0

Håller med #2 de långsammaste har ingen chans i klass 3 både kat A och B!

karinpoberget
2015-04-04 20:39
4

Men det är kanske så det är tänkt…..att dom långsamma ska inte vara med och tävla..

Dom kan snart lika bra sänka kvalgränserna med 20 sekunder på både kat A och B eftersom det tydligen bara ska satsas på eliten. Alla vi andra med långsammare hästar ska börja se oss om efter en annan sport…brukskörning kanske?? eller golf?….eller något annat där vi slipper bli  "förnedrade" bara för att vår ambition går ut på att ha kul istället för att ha snabbaste ponnyn. Det är ju inte kul att oftast hamna på jumboplats…utom i Vaggeryd för där får man en skön kudde med sig hem ;)

Sarafagerberg
2015-04-04 21:00
0

Bra att många håller med! Kan man inte försöka ta tag i detta? Det är ju lite ett problem..?

Örebro.OliviaA
2015-04-04 23:30
2

#6 det är många som försökt gjort men SPTF hävdar att siffrorna på tävlande ponnys går uppåt och att det här systemet är uuuuunderbart. Vill du ha en förändring? Kom med förslag på vad som kan förbättras, för och nackdelar, skicka med din klubb ett förslag efter denna säsong när det är dags för möte med SPTF.

karinpoberget
2015-04-05 08:44
5

Ett alternativ är även att skicka till sportchefen.

Det är inte lönt att gå via SPTF eftersom flera stycken där kämpat för att få det dit där vi är idag, ponnytravet ska, enligt dom,  vara som  stortravet.

Rikard Sjöberg,  som blivit anställd för att sköta ponnytravet,  är det inte heller lönt att vända sig till. OM han överhuvudtaget svarar dig får du förmodligen ett brev som mest påminner om politikersvammel, en massa blir skrivet men inget blir sagt.

Det är många som försökt påverka både i form av enkäter och mail men jag önskar dig lycka till, ju fler som opponerar sig desto bättre!

Örebro.OliviaA
2015-04-05 11:39
0

#8 jag åkte med Arne till SPTF konferensen förra helgen. Enligt honom tänker de inte byta system. Ena anledningen till varför ST har "kontroll" över ponnytravet är för att vi har detta systemet. De anser även att de fantastiska hästarna som vinner mycket på otroliga tider, snabbt klättrar i klasserna och hamnar i "rätt" klass till slut.

karinpoberget
2015-04-05 11:49
5

Dags att skrota /lägga ner SPTF?

Tusen
2015-04-05 12:18
4

Precis så är det som #9 skriver. De vill bara satsa på de snabba hästarna och få ett ponnytrav mer likt stortravet. ( De som inte springer fort kasseras) 
De vackra orden: "Ett ponnytravför ALLA" gäller inte längre, det är bara  något som ser vackert ut på pappret.

Ernst-Romeo
2015-04-07 08:14
3

Visst låter det bra med lopp utskrivna efter rekord och med långsamma grundtider.  Men tyvärr ger det bara dom ponnyerna som från början springer fort ytterligare möjlighet till att vinna enkla segrar.  Vi kan inte hindra någon från att ha en snabb och vältränad ponny och det är ganska många B-ponnyer som idag kvalar runt 2,30.  Snabbaste kvaltiden hittills i år för en 3-åring är 2,25.

Snabba ponnyer kommer alltid att vinna många segrar.  Om vi skall ge alla ponnyer en chans så är det upplägg som ST har gjort det absolut bästa hittills. 

Om man skall göra en förändring så är det möjligtvis att i lägsta klassen sänka gränsen från 2000Kr till 1000Kr, då försvinner de snabbaste ponnyerna fortare ur den klassen och öppnar upp för övriga ponnyer. Men divisionssystemet är det bästa som gjorts hittills

Tusen
2015-04-07 08:29
5

#12 Det värsta är väl inte att det finns divisionslopp. Det värsta är att det nästan ENBART finns divisionslopp. Det är som om att man alltid skulle ha V75-lopp inom stortravet. Inte kul!
Sen är det väldigt underligt att man inte vill lyssna på de aktiva. Om de flesta aktiva nu vill ha både penningproppar och tidshandicap i ALLA klasser, varför då motarbeta det så hårt? Är inte SPTF och ST till för de aktiva?

Örebro.OliviaA
2015-04-07 08:53
2

#12 vet du vad jag räknade ut förra året? Att om min ponny gått samma tider när det var rekordhandikapp lopp (jag jämförde med de proppar som fanns 2013) hade hon vunnit 15 utav de 25 lopp hon startade i. Säger inte det något om propparna? Istället för att få de resultaten har hon fått stått bakom hästar med upptill 10sek snabbare rekord än vad hon hade. Hur kul är det?

MagganS-B
2015-04-07 11:59
3

#11 Lagom är bäst men tyvärr inte alltid hemma…..

Jag tror också att SPTF spelat ut sin roll, undras om det inte behövs en hästägar/kusk/tränarförening i alla fall…….

Tessan08
2015-04-16 22:37
4

Juni månads proppar är precis lika usla :( Varför händer inget, ska han verkligen få fortsätta köra ponnytravet i botten ….. Han borde väl rimligtvis hållit inne med junis proppar tills mötet med klubbarna med de aktivas åsikter varit och tagit till sig av kritik och åsikter och gjort klokare proppar så fler får vara med och tävla på rättvisa villkor! Kommer säkert bli fler inställda heldagar i år, de aktiva har helt klart börjat att tröttna rejält på att inget händer!

Stallmima
2015-04-17 01:12
3

#16  Hoppas faktiskt på inställda och 1/3-dels fulla lopp under året och att antalet startande går ner. Men ST lär inte ändra sig för det tror jag. Skulle aldrig börja med ponnytrav i dagens läge om dottern vore liten.  som #11 säger  "Ett ponnytravför ALLA"  gäller inte längre. De som har pengar och har ruljans på ponnyer går det nog bra för, men tyvärr inte för de som bara har en  "medelmåtta" 😟

karinpoberget
2015-04-17 06:55
4

Alla  dessa möten verkar mest vara ett spel för gallerierna. Så länge ingen inom SPTF vill ändra något, det är ju dom som drivit igenom det till vad det är idag, så kan vi nog inte förvänta oss några större förändringar. Antingen får vi byta ut hela styrelsen i SPTF och ersätta den med någon som driver dom aktivas frågor eller så får vi helt enkelt skrota hela organisationen .

SPTF fyller 40 år i år och verkar därmed ha gjort sitt inom ponnytravet. Dags att gå i pension??

giffan
2015-04-17 07:17
3

över 3h möte igår gav egentligen ingenting. Vi fick svar på att "dom" läs Rickard och Petter har klart för sig hur dom vill göra. Som Petter uttryckte sig, han har skrivit ett ex antal proppar så han känner att han kan det! Och vi fick svar på att dom hästar som inte platsar i dessa proppar ska fimpas. Och jag känner mig mycket mycket missnöjd just nu över hur dom ser på ponnytravet. Dom ser 15 in 10 ut då har vi 5 nya. att det kommer nya in tycker dom är bra. Vart dom som väljer att sluta tar vägen struntar dom i. Som dom uttryckte det, det är deras val och inget vi kan göra något åt!!! Helt fel i mina öron!!!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Örebro.OliviaA
2015-04-17 07:36
0

Jag ska helt ärligt säga att jag inte varit 100% negativ till fjol årets proppar. Men iår har ju något gått käpp rätt fel!! Juni propparna?! Vi har en 17-årig hingst som har rek 2.25, vilket han inte klarar av att gå. Det finns knappt några lopp för honom, för han är en gulddivisionare… Vi åker till Eskilstuna dubbel trav. Sen om det blir något mer är frågan…

kajsa-mini
2015-04-17 08:08
0

Men vänta VA? På allvar? 
Här går man och hoppas på att de ska vakna upp och inse att det inte funkar…

Angående hästarna som ska fimpas, det är ju fler hästar än vad som har möjlighet att starta…

Backman
2015-04-17 09:41
3

Det är bara att beklaga…. För mig är ponnytrav en ungdomssport och så här tycker inte jag att man ska behandla ungdomssporter. I ett fotbollslag för unga, ska de som inte håller måttet där också "fimpas"? Alla ska ju få vara med och spela, trotts att man inte är Zlatan?

Det pågår just nu även en diskussion i samhället om att barn och ungdomar inte har råd att sporta eller hålla på med aktiviteter och föreningar jobbar aktivt med att kunna låna ut utrustning osv. så att alla ska kunna vara med. Att vi ska behöva sälja/köpa/slakta våra ponnyer par tionde minut är knappast billigt. En sån här utveckling kommer leda till att travet blir mer en "klass" sport. Då det kommer innebära att man kommer behöva ha många fler hästar i stallet (så som jag ser det).

Riktigt tråkigt att se denna utveckling där inte alla får vara med och deltaga i en ungdomssport :(

http://vickelbyponny.blogg.se

Tusen
2015-04-17 10:19
0

ST tycker att man kan delta i alla lopp. Sen att man blir oplacerad i alla lopp man startar i tycker inte ST/SPTF spelar någon roll,"För det är ju roligt att tävla."

Ska man hitta något positivt så är det väl att den klassiska körsporten skulle kunna öka i antalet aktiva. För vad ska man annars göra med de ponnytravare som inte blir elithästar? (om man nu själv inte får tävla i andra ridgrenar pga ålder)

StuteriLA
2015-04-17 15:34
1

hittade en gammal "rolig" eller tråkig tråd på ponnytrav i fokus. Riktigt illa som det förutspåddes av vissa  är det iaf inte…🙂

tråden är låst, men man kan söka här på den om man tycker det är kul att läsa om hur tonerna gick 2011…då det begav sig :)

den heter : JAG TROR PONNYTRAVET SLAKTAS

Lite dramatiskt rubrik..

===

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

Tusen
2015-04-17 16:00
3

Här är länken till den tråden.

Det är tragiskt hur rätt trådskaparen hade och samtidigt rätt kul att se hur vissa debattörer har ändrat åsikt om detta idag. 🙂

stallnysater
2015-04-17 17:04
0

Se bara i helgen nu… Solvalla fick ställa in sin tävling pga för få anmälda o det hör ju verkligen till ovanligheten att Solvalla får ställa in!! Om man då tittar på Påskbomben, där det var tidspropp 2.00, och det var väl 27 (??) anmälda dit! Det visar väl ganska tydligt vad aktiva vill anmäla till, eller??

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

soffan71
2015-04-17 18:43
1

På Bollnäs i Juni är klass 3 loppen upp till högst 1000pp bra tycker jag;-) men får man ändra divisionerna så eller är det fel?

karinpoberget
2015-04-17 19:50
4

# 25

Tack för länken!

Intressant oxå hur många som gillat inlägg med tanke på att det inte gick att gilla på i fokus när detta skrevs…

Ammiii
2015-04-17 21:38
5

Ett ytterligare problem är ju att det ska satsas på elitponnyer och de snabbaste sägs det, kan inte vara kat A ponnyer som tänks då, för det finns knappt en propp under en heldag som en snabbare ponny kan starta. De flesta gulddivisionslopp har blivit sänkta till tider runt 2.35-2.40 och tom 2.50. Sen avkortade till 1140. Hur många kan starta sin snabbponny då? Det blir ju orimliga tillägg när de gått 2.20 och ännu snabbare…
Vilken ponny ska man ha? Toksnabba söndertränade 3 och 4-åringar och sen skaffa en ny sådan och slänga bort den gamla? Våra barn vill ju inte byta ponny, de vill köra sina älskade vänner i många år, så många som de får och gärna lite till, stortravstänket funkar inte på detta sätt i en barn och ungdomssport!!

Backman
2015-04-17 22:02
1

Många verkar ju, vad jag kan läsa, ha samma syn på den här saken. Om ST vägrar lyssna, vad ska vi göra då? Vad är nästa steg? Vilka styr över ST? Uppenbarligen lyssnar inte ST på vad de aktiva säger trotts undersökningar/namninsamlingar/mail osv. 

Förslag?

http://vickelbyponny.blogg.se

Stallmima
2015-04-17 22:10
0

#30  Sluta anmäl!!  Sad but true   😢

Nellan-
2015-04-17 22:29
0

Tänk om alla kunde strunta i att anmäla, hur skulle ST se på det? Vad skulle dom göra?

Ammiii
2015-04-17 22:29
0

Tror tyvärr också att det enda som kan få folket att vakna är att vi inte anmäler och startar alls…. Svårt att förklara för barnen som vill köra, men kanske den enda utvägen?

Harry-Jojo
2015-04-17 22:47
0

Måste säga att jag har ändrat min åsikt. Jag håller med om att detta funkar inte, propparna är supersvåra att anmäla till.
Men till skillnad från många av er klarar jag inte av våra specialare! Vi har inte en enda häst på 5 tävlingsponnyer (silver, brons, I och 2 i III) som funkar i specialaren! Våra ponnyer får massa tillägg och förlorar så mycket på det. Om vi inte haft specialare hade jag haft mer anmälningsdagar! Guld, silver och brons är oftast specialare och detta försvårar mycket för mig!
Saken är den är att jag förstår att alla har olika åsikter och olika personer tjänar olika på det. Men jag har gått in för detta systemet trotts motstånd, köpt hästar efter det och håller på att anpassa mig. Men ändå kommer jag inte ut och kan starta för specialaren gör att jag måste åka mil… Är jag den enda som inte gillar specialaren?

tomj
2015-04-18 00:59
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 32-33, Nu är vi verkligen ute och cyklar, då straffar ni ju i första hand bl.a banorna som sliter och sliter med  att få ihop sponsorer till hederspriser mm så att tävlingarna kan genomföras för Er eller Era barn på bästa sett och sen straffar ni även Era medtävlande kompisar som verkligen vill starta sina ponnysar och få då ev.  stå där med inställda lopp eller heldagar.

Se bara på stackars Solvalla som fick ställa in sina tävlingar på lördag.

Upp och Hoppa och börja anmäl..snart är det sommar med mycket fina lopp och tävlingar att se fram emot!

Lycka till med tävlandet och tävlingarna underbara PonnySverige!

giffan
2015-04-18 08:51
2

Specialare som den ser ut nu är ju en rekord propp. Snaraste tiden i dom 10 senaste. Så när du gjort 10 starter efter du sänkt rekord så kommer den fungera bättre. Det jag ser som ett stort problem är att dom blandar dessa proppar med divisionspropparna. Det blir vilse ledande när man gör en brons propp på tider som passar klass1 hästar. Och även för dom som inte hävdar sig i silver eller guld kunde fått starta för tiden passade kanske dom några hästar bättre. Med då väljer man att stänga på en division. Och sen anser varken sptf eller st att namninsamlingar eller enkäterna som är gjorda av "privata"är något man ska ta hänsyn till. Dels för det är förliten procent licensierade som svarat, och dels för frågorna kunnat besvarats av vem som helst. Det blir ett för livet underlag anser dom. Men jag har faktiskt inte något emot dessa divisions proppar dom måste få finnas. Men då borde vi kunna kräva att få breddlopp precis som stortravet har. Och i vårat fall skulle det kunna vara dagar utan dessa divisioner och att dom låter specialare vara öppen för alla. Spelar ju inte någon roll i dom loppen om ett russ tjänat 20.000 om den inte ens går under 2 min. Passar en sån ponny in i en 2.05 propp borde den kunna få starta där.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

StuteriLA
2015-04-18 15:53
3

Vi kan inte sluta anmäla, då blir ju tråden från 2011 sann!  Anmäler vi inte, finns det ju ingen anledning för ST att arrangera några tävlingsdagar överhuvudtaget. Det blir ekonomiskt oförsvarbart att köra tävlingar med 4-5 startade och tävlingsverksamheten upphör. 

När SPTF, OCH alla SPTF klubbar röstade igenom att man ville att ST övertog vår verksamhet så gav man bort makten.  Nu finns inget att göra . Antingen gillar man ponnytravet i sina nya utformning, eller så byter man sport till nåt man gillar bättre.

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

Tusen
2015-04-18 17:29
1

#37…eller så börjar vi om från början igen. För det som har lovats i många år har fortfarande inte genomförts.

Stallmima
2015-04-18 18:33
0

#38 När ST tog över ponnytravet lovade de att genomföra något då?  och vad var det i sådanafall?

Tusen
2015-04-18 19:32
0

Bl.a. att fixa så ponnysarna skulle komma in i samma sportsystem som de stora. Kommer inte

VeronicaP
2015-04-18 20:00
2

Vi kommer inte att sluta anmäla i alla fall , ibland passar det och ibland inte .

som jag sagt innan många anmäler ju inte ut för att de tror att de inte kan vinna , men det vet man ju inte innan loppet är kört.

Tycker faktiskt inte att det har blivit så dåligt som alla skriver men så har vi kanske olika syn på det hela  :D

Nellan-
2015-04-18 20:26
1

# vissa lopp vet man innan att man inte kan vinna…

Stallmima
2015-04-18 20:37
1

#40 Jo det visste jag men vad finns det mer de inte gjort??  Om de satt upp som mål att ponnyerna skall vara inne i sportsystemet så får de väl sätta startdatum på det, men vad jag erfar har det förhalats hela tiden  😕

Tusen
2015-04-18 22:47
2

#43 "Ett ponnytrav för alla". 😎, hjälp till ponnyklubbarna är några fler saker jag inte tycker de uppfyllt. De lovade att lyssna på de aktiva men det har de  heller inte gjort. Alla som inte tycker som ST  tycker fel enligt dem. 
Hjälpen till ponnyklubbarna blev istället att klubbarna blev överkörda av ST. Jag tror inte jag kan komma på någonting som blivit bättre tack vare att ponnytravet hamnat under ST.