shetlandshingstar
Vilka shetlandshingstar anser ni ger bra ponnytravare?
Jag tror inte att det är så utvecklat ännu, men några mer eller mindre givna hingstar finns ju.
t.ex; Dollman, Haodo, Maxmer, Gläntans Domino, Stjärngossen.
De förstnämnda kommer dessutom lite från samma stam s.a.s.

Gläntans Domino, Haodo och Dollman har lämnat jätte bra hästar 
Min förra avelshingst Sir Douglas har haft väldigt få ston, men trots detta lämnat flera goda ponnytravare, t.ex Daizy II (2.09 nånting), Blimunda (2.38 som 4-åring), Balthasar (sänkt till 2.43 i år, finns mer kvar…), Domill (hade iaf gått underf 3 minuter senast jag kollade, men det är ett par år sen), Hippotekets Esska (2.58 i sin andra start som 3-åring). Två söner kvalade härom helgen, båda talangfulla. Och fler är på gång ut…
Det som är intressant med Douglas är att han är obesläktad med de flesta andra "travhingstarna" (ättlingarna till Kärlingehults Max + Gläntans Domino), så det finns något att betäcka alla dessa ston med framöver!
Sir Douglas har samma pappa som Almnäs Ulex, som också lämnat en hel del bra, t.ex Roxette II (2.11), Tennyson (2.3?)
Och inte att förglömma Rasmus, vars förvisso få avkommor presterat helt okej….
#3 Ja, och Rasmus kommer ju också från samma hingstlinje som de hingstar nämnda i #1.
ÅH vad ja gsaknar den där ponnydatabasen, det hade varit jättebra om man hade kunnat kolla upp ponnyerna direkt på webben, så hade man kunnat ge korrekta rekord direkt..

En hingst som lämnat bra ponnytravare är Lill kasper RS 186

Men det ska även bli spännande att följa Lufsens avkommor.

Lufsen kan få lite problem med att få ston då han är så linjeavlad. Kärligehults Max är både(!) morfar och farfar till Lufsen( Titol e. Kärlingehults Max och Loffa Desiree e. Kärlingehults max) Och just Kärlingehults Max finns i många ponnier med travstam.
Vi har ju glömt bort Hamras Fridolf, som lämnat flera duktiga travare!
Mikaela har en efter Lufsen och u. Roxette, Lufsan. Mycket snäll dam, är inkörd nu också.
Linjeavel framförallt ger bra tarvare..
Med Kärlingehults Max i blodet verkar ge förutsättningar.. Sedan spelar storleken in ibland vilken hingst man väljer.. Vi har avkommer av Gläntas Domino , Dollman och Lufsen, där de senare ser bra ut..
Jag anser att kärlingehults Orkan ger snabbast trav-avkommor.
Alla som är efter Orkan på Visbytravet har gått under 3 min.
Även alla som startat efter Sir Douglas har gått under tre minuter…
( om det inte finns någon som jag missat, informera mig gärna )
Anna Manberger, www.stuterila.se

Jag tycker stjärngossen, tror faktiskt att alla som startat även där har rekord under tre minuter iallafall dem jag känner till….
#14 just nu är det inte sant att alla Douglas-avkommor gått under 3 minuter - två söner (Zvante, tillverkad hos mig och Hippotekets Excel, min uppfödning som är helbror med Blimunda) gjorde sina debuter igår med goda resultat! Men de KOMMER garanterat sänka sig! :)
Kärlingehults orkan Va ja vet är de många under 3min på hans avkommor
I skrivande stund hade de bara kvalat….

Våran Lilla Ross Man är efter Brunte RS 188, jag har sett både snabba och långsamma avkommor efter honnom. Rosse har ett rekord på 2.27,7a så det är ju rellativt snabbt…
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Maxmer Gläntans Domino och Haodo 

Hur många långsamma hästar finns det efter Cherry Boy? Säkert jag som är ute och cyklar, men jag vet ingen :P

Sir Douglas har väl lämnat både vackra och snabbtravande avkommor :). Tycker jag iallafall!
# Jag håller med, och fler blir det!
Han ska bl.a få betäcka MaryDoll ( rek 2,32,9 ) Klöwer Olavia af Tordmule ( rek 2,35,5 ) Stormtösen ( 2,43,) nästa år ska även Smedens Ambra betäckas med Douglas…

Dollman i shettis väg o Rusch i russen
Kärlingehults Orkan har ju lämnat Gläntans Domino bla. (om jag inte minns fel?). Det är ju inte illa :)
Gläntans Domino har lämnat massor av bra, Haodo likaså.. Cherry Boy, Dollman och Sir Douglas har också en massa bra avkommor. Även Titol.
Ni som är medlemmar i SSS, ska få se en liten sammanställning i nästa nummer av SP. Jag har nyligen gått igenom flera hundra hingstar med nästan 2000 startande avkommor och deras starter. I den sammanställningen kan man komma sanningen lite närmare. Några hingstar har ju faktiskt över 40 startande avkommor. Det ger ju ett rätt säkert facit. Men jag tycker inte man ska tveka att köpa en ponny efter en hingst som inte har några startande eller väldigt få, huvudsaken är ju att ponnyn är positiv och framåt. Annars hittar vi ju inte nya "fantastiska" förärvare.Och som fadershingst kan det visa sig att någon är ointressant men som morfar kalas. Och som alltid mödrarna får inte förbises. Men det är det väl ingen som gör.
Veritas odium paretFörvånad
Titol har ju lämnat bra avkommor också?

#26 Ska bli intressant läsning.
På tal om nya"fantastiska" förärvare så ser jag med spänning fram emot vad Linnestofta Meat Loaf lämnar för avkommor. Hade varit kul att se vad de kan prestera på travbanorna. ML själv har alldeles fantastiska rörelser (är efter Hamras Fridolf) och det ska bli kul att se om han startar på travet i år.
#27, jo Titol har ju gjort de ;) Sen är Titol själv väldigt snygg :)

#28 Jag betäckte mitt sto med Hamras Fridolf, han har helt otroliga rörelser. Tyvärr fölade hon 3 månader för tidigt och fölet klarade sig inte . Var nära att mamman stök med också.. :/

#30 Oj vad tråkigt :o( Tur att mamman klarade sig!
Jag har själv ett sto efter Fridolf som (när hon känner för det) rör sig aldeles fantastiskt.

#31 Ja, det var verkligen tur! Min allra första egna ponnytravare som jag haft sedan jag var 8 år.
jag ville verkligen ha en bäbis efter Fridolf . Han är såååå fin!

#32 Ja det förstår jag! Men du kan väl betäcka med honom igen eller?

Jag har sålt henne nu, hon var utlånad som sällskap & barnponny till en kompis . De hade henne på foder i över 2 år innan de fick köpa henne . Noga med var hon hamnar ;)

#34 Ja, då förstår jag att det kan vara lite svårt att betäcka henne igen
Skönt att ni hittat ett bra hem till henne i alla fall!
Jag måste säja att det är tur att det finns hingstar som lämnat bra traavkommor och som är obesläktade med Kärlingehults Max-ättlingarna (Dollman, Maxmer, Titol m.fl och deras avkommor) och även den flitigt använda Gläntans Domino. För VAD skulle man annars betäcka deras avkommor med, utan att det blir inavel på inavel på inavel?
Tänker då främst på Sir Douglas och Hamras Fridolf, som verkar vara lite bortglömda i sammanhanget. Jag hoppas att fler får upp ögonen för dem!
Sir Douglas, som jag själv har ägt i några år, har aldrig haft mer än 6 ston/säsong och ÄNDÅ har såpass många kommit till start och presterat bra… Han har nu 15 avkommor i startbar ålder (t.o.m 2006). 6 av dem har startat, alla utom en (som bara startat några gånger) har gått under 3 minuter, flera av dem under 2.45 också…
#15 Jag håller med, Stjärngossen är en gammal god avelshingst som lämnade en massa bra avkommor, Pepito II var ju en superhäst på sin storhetstid ^^ Det var ju ungefär samma "inflation" på Stjärngossen avkommor då som det var på Haodo för ett tag sen. Men Stjärngossen är väl förra generationen nu, ser inte så många yngre avkommor efter honom. Det var roligt när Pepito II, Ariel och Sally slogs på banorna ^^

hingst som ej har kärlingehults Max i sej- Cherry Boy.
Avkomma efter han, jatack =)

#36 Jag hade fått för mig att Douglas var efter Dollman. Men vad bra att han inte är det:) Men han står i Stockholm nu? Lite väl lång. Hamras Fridolf har jag tänkt betäcka med. kan inte ta någon hingst med Kärlingehults Max blod i sig nämligen.
#39 Nä, inget Dollmanblod där inte :D Ni får väl packa in Ladyn i lastbilen om den ändå ska till solvalla nån gång
, det är StuteriLA (finns här) som har honom nu.
Ja Stjärnis har ju lämmnat min lilla älskling : Nordanåkers Sputnic. 
Dollman är väl en av dom bättre
#42 Jo, det är han. Framförallt har hans far Kärlingehults Max lämnat många goda travare. Han återfinns också ofta i 2:a led på mycket bra travare.

#21 Min lille shettis är efter honom…hon gick bara 3.15 på 13 starter. Men annars finns det nog flest snabba! =)

Men Linnea, din lilla sötnos ville ju bli körhäst, inte travhäst ;)

#45 haha så sant så! =)

#39 Ja Hanna, Douglas skulle bli väldigt glad åt ett så fint sto. Jag kan hämta henne på Solvalla ( vi bor 3,5 mil därifrån…där är ni ju ibland)

Dollman, Haodo, Maxmer, Gläntans Domino, Stjärngossen , Luffsen 2. Center har faktist lämnat bra avkommer nu på senaste år. Jag har en på min lilla efter Center t.ex.

Har inte Plutus v. Dorpzicht lämnat ganska bra travare?? Tex Blizzard om jag inte minns fel…

#51 Stämmer bra! Han var min lilla guldklimp, kommer aldrig någonsin ha en så talangfull häst igen!
Det finns väl inte så många efter honom, men de som jag sett har varit riktigt fina.
det finns tex. en fin shettis här på forumet efter honom, Torpets Gynna tror jag hon heter. Rätta mig om jag har fel?

Titol och Kärlingehults Max!

Ni har glömt Charley vd Provincialeweg.
Lufsen och titol och Gläntans domino

Helt klart min förra tävlingsponny Gläntans Pirat

jag funderar på att beräcka min shettis nästa år men vet inte vilken hingst man ska ta. skulle man kunna få tips? får ej vara efter gläntans dommino, då de är förnära "släkt".
#58 Det beror ju lite på hur långt du kan tänka dig att åka med stoet för betäckning.
Hamras Fridolf bor numera i Mullsjö, för att ta ett exempel…
Dollman har en halv bror PONTUS.Lever ej idag pga cancer.
Finns ston efter honom som gått bra på travet, även lämnat avkommer på travet.

Jag tycker Jackobin har lämnat några snabba avkommer.

Jag tycker att hamras fridolf ger många fina avkommor dom är ju inte bara fina utan välldigt trevliga oxå! Sen är ju gläntans domino och lufsen och haodo fina oxå + Charley vd Provincialeweg han får oxå fina avkommor!

Cherry Boy, han har i stort sätt bara lämnat bra travare. Nuvarande valacken Smedens Presto har även han varit super i aveln, av fyra stycken startande avkommor så har alla varit bra ponnytravare, Eagle eye Cherrie 2.19, Mercedes 2.24, Symfoni 2.28 och Power 2.48.

lufsen och domino 

min pussgurka nordanåkers hampus är efter sjärngossen då hampus inte är nå supertravare men sjärngossen har la lämnat bra avkommor! :)

#55 just de . han e ju så hiiiimla fin :P min shettis , hamras caramba , e efter honom :P
ursäkta om jag bryter tråden , men någon som vet nått om shettis stoet hamras winnie ? skulle vara intressant att veta vad hon har gått och visat på travet , samt i uts. eftersom carambe e undan henne :P
#67 Ställ den frågan i en ny tråd i stället så är det fler som ser den!

Charley vd Provincialeweg är EN av mina favoriter.
Kan bara av erfarenhet rekommendera Charley vd Provincialeweg RS 257, han lämnar mycket bra travavkommer samt utställningsponnyer, något för dig som vill kombinera dessa.
Sedan finns ju hans son Hamras Hurricane RS 478 som själv nyligen startat på travet. Han har Hamras Fridolf som morfar, mycket spännande stam för den som är intresserad av ponnytrav. Harrys mamma är helsyster med bla Emmeros Fantasia.
Är det någon som är intresserad så finns Harry till utleasning nästa år, för den som vill kombinera trav och avel. PM mig så får ni reda på mer.

#66 My Hampus är e.Plutus V. Dorpzicht.

fan tänkte fel :P wilma ;) nordanåkers wilma är efter sjärngossen så vare! :D
Gå in på deras hemsida http://www.emmeros.se Tror jag aatt dert är.
Eller http://www.emmero.se
Gläntans Domino men dom bilr lite vassa att köra