Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 2996 ggr
elinsvard
0

Bråkig att sko...

Hej, har en russ valack som är jätte bråkig att sko.. Han reser sig, slår och sicktar då för att träffa, försöker lägga sig osv… Han ger sig aldrig och de funkar inte med bräms då blir han värre, de funkar inte heller med tejp på mulen.. Det ända som funkar är att ge han lugnande men eftersom de är karens på de så är de inte så kul om han skulle få en tappsko innan start t.e.x.. Vill gärna ha lite tips på vad man kan göra!

Qalaspuff
0

Hur är han i övrig hantering? Funkar det att kratsa hovarna utan problem? Om det är problem med benen i allmänhet kan jag bara säga öva. Vill han inte lyfta hovarna så kör en friendly-game version av hov-upplockande, ta ett längre rep och lägg runt benet precis ovanför hoven, skapa sedan tryck mot hästens ben genom att dra i repet, försiktigt till en början men öka trycket tills han flyttar benet. Så fort han rör på benet så släpper du efter och berömmer. När han lyfter för tryck av repet så gör samma sak med bara handen, bara lyft och sätt sedan ned hoven igen. Rycker han i benet så håller du kvar till han slutat rycka och sedan sätter du ned hoven igen. Om det skulle vara så att han lyckas få loss benet så är du snabb med att lyfta igen, håll bara någon sekund och sätt sedan ned igen. Allteftersom det går bättre så håller du längre stunder. Om det fungerar att lyfta hovarna utan problem så öva på att knacka och skrapa med saker på hoven, samma här. Rycker han så slutar du inte förrän han håller benet stilla. Ett tips för bakbenen är att lägga upp hoven på knät så som de flesta hovslagare gör, hästen får då bättre balans och det blir lättare för både dig och hästen även vid kratsning. Sedan ska den förstås stå själv och inte luta sig på dig, gör den det så håll upp benet men utan att ge honom stöd. Då välter han istället för att lägga sig på dig/hovslagaren. Ger tips från egen erfarenhet då jag har haft samma problem med mitt sto. Hon var hemsk att sko och tjorvar fortfarande ibland (mycket speciell häst), men vi har övat och övat och övat lite till, så nu kan åtminstone den ena av våra hovslagare sko henne utan större problem! En bra grundregel för all hästhantering är att vara konsekvent. Var noga med att berätta för hästen vad som är rätt (beröm, beröm, beröm) och fel, ändra inte sådant från dag till dag och framförallt, låt aldrig hästen bestämma. Det kommer man långt på!

elinsvard
0

Han har inga problem att lyfta upp benen vid kratsning, har även testat att skrapa och så på skon och hoven och då bryr han sig inte heller.. Men de är just när man skor på "riktigt" som han blir dum..

Qalaspuff
1

#2 Vad blir annorlunda med situationen när ni skor då? Är ni på samma ställe som han brukar vara? Skor ni själva eller har ni hovslagare ("främmande" människa för honom)? Ni får försöka spela lite teater och göra det till en vardagssak att ha en massa verktyg bredvid och grejja med hovarna mycket, ta en hammare och banka på skorna varje gång du kratsat hovarna och liknande saker.

Blir han rädd när han ska skos eller är han bara arg? Om han är arg får ni inte vara rädda för att säga ifrån på skarpen, är han å andra sidan rädd eller stressad får ni inte bli arg på honom då det bara gör situationen värre.

giffan
0

Jag har en sån.. Inte roligt alls. Som jag upplever det är att hon är lite låst i bogen, så det momentet när man måste dra ut benet lite för att fästa benet mellan hovslagarens ben (om ni förstår hur jag menar) Där får hon problem. Så jag har tränat mycket på den rörelsen, och stretchar henne utåt för att det ska gå bra. Men vi måste alltid droga henne. Tycker generellt russen har svårare just för den rörelsen om man jämför med ex shettis som är mera rörlig i sina bogar.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

palomia
3

Min erfarenhet är att dom aldrig är dumma utan försöker tala om för oss att något inte är bra, skulle också tro som #4 att han kan "sitta fast" någonstans och att vinkeln han måste ha vid skoning inte är OK. Att droga och bremsa brukar sällan vara till någon nytta, tvärt om.

Hade def. rekommenderat att kolla upp hästen och kanske byta hovslagare, alla kan inte sko ett russ… ( inte personligen men för att hovslagaren skall kunna ha en "dräglig" ställning kanske lyfter för högt t.ex )

elinsvard
0

Jag skor inte själv men hovslagarn har häst i samma stall så han är inte främmande för honom då de träffar varandra varje dag. Hovslagarn försöker att inte sätta fast hästens ben mellan hans utan försöker så mycket som möjligt att ha de i lagom höjd i hans knä ist. Då vrider man inte ut benet lika mycket. Det går ofta bra att ta av skon men när man ska verka och slå på skon igen så är det då som han oftast blir dum..

MagganS-B
0

#5 Håller med "Palomia", byt hovslagare! En del hovslagare håller benen på ponnyn alldeles för högt så att det nästan blir en bryteffekt, klart att det gör ont! Försök själv att stå med obekvämt upplyft ben……Jag lovar att när du kratsar så lyfter du bara precis så mycket du behöver, men hovslagaren skall ha hoven på sitt ben, och det blir fel!

Tusen
0

#6 Håller med alla andra om att hästen kan ha en låsning eller ev en sträckning i någon muskel som kan göra att den "bråkar". Är mycket inne på Palomias idé om att ponnyn vill berätta något när den "bråkar".
Men om ponnyn nu behöver träning  så kan man ju göra vissa saker för att underlätta (förutom det som har tagits upp i tidigare inlägg)  

Om ponnyn reagerar på slagen från hamaren eller hovklingan (som det verkar på din beskrivning) så kan man dels döva (för ljudet) dels träna på att knacka lite lätt under hovarna. Det är rätt stora vibrationer som fortplantar sig i ponnyns ben då man slår i en söm. Dels kan man be hovslagaren att verka med tång och rasp istället.

Annars kan man träna upp ponnyns hov så att den kan gå barfota och slippa skor helt. Men då krävs en massa arbete, nytänkande, ny foderstat och helst även stor lösdrift i kuperad hage. Det är dock inte möjligt för alla.

elinsvard
0

Vi har haft olika hovslagare och den vi har nu funkar de bäst med fast han bråkar väldigt mycket ändå. Han är kollad av kiropraktor och veterinär så problem med låsningar och så har han inte. Har tyvärr ingen möjlighet att ha han barfota heller..

Tusen
0

#9 Har du provat att knacka med hovkrats eller hammare under hoven utan att han ska skos? Det är bra träning det också.

PernillaJ
3

Jag skulle använt en hovslagare som kan sko utan att dra ut benet i sidled från kroppen (alltså helst utan att hålla hoven mellan sina knän). Har du testat Confidence EQ? Receptfritt lugnande feromon-preparat, http://www.confidenceequine.com/se

Confidence EQ går att köpa från t ex Apovet, http://apovet.se/hast/ovriga-produkter/confidence-eq-10-doser-fd-equanimity/

Sara-Juventus2
0

Har han blivit sömstucken någon gång?

giffan
1

Jag håller inte riktigt med er i att man inte ska droga dom. Iaf min fungerar det bra på, då hon blir mera avslappnad och då klarar att göra rörelsen som hon inte klarar när hon spänner sig.

Vet även vissa som ställer ponnysarna på en ramp. ex transport rampen och själv står nedanför, då blir det bättre både för ponnyn och hovslagaren.

~ Anneli ~ 

elinsvard
0

Han har blivit sömstucken en gång men redan innan de var han dum. När man tar en hovkrats eller en hammare och slår och grejar typ som att man skor å så fast man inte gör de så går de bra. Men när de är på riktigt så blir han dum.

VeronicaP
1

Ibland kan man testa med att börja sko bak i stället för fram, börja från en annan sida mm allt för att bryta mönstret, hade en som hade haft hiv böld på en hon och bråkade alltid tills vi började byta sätta på henne. Gör så ibland på hästarna just för att bryta mönster.

Tessan08
3

Några tips till er som har unghästar är att lyft och greja mycket med hovarna, skaffa en rasp och småraspa lite grann ofta, knacka med en hammar på hoven mm träna på att stå med hoven uppe länge. Vår fick en hovböld som liten (6mån) nyss hemkommen från Lojsta hed vilket innebar mycket kontakt med hovslagare och även mycket småraspande och fixande från vår sida. Han är mycket tålmodig och en dröm att verka och sko i dag. Tyvärr har russen fått ett dåligt rykte bland många hovslagare åtminstone här i Stockholmstrakten vilket är jättetråkigt. Jag var i akut behov av en godkänd hovslagare vid ett tillfälle då min egen inte hade möjlighet och av 12 kontaktade sade 8 typ att jaha är det ett russ nja du får nog ringa vidare för jag är upptagen….. Ett annat tips är säger min hovslagare är att låt hovslagaren vara själv med hästen om det går, tyvärr påverkar matte/husse ibland pållen negativt mer än vad man tror och de brukar ofta sköta sig bättre utan deras närvaro :)

Tusen
0

#16 Det är nog inte att det är russ som gör att hovslagare inte vill sko. Många hovslagare vill inte sko småhästar så som russ och shettisar eftersom det innebär en besvärlig och jobbig arbetsställning. Den förklaringen har i alla fall jag fått av flera hovslagare i trakten.

Tessan08
3

Bland de hovslagare jag pratade med var det 4 tjejer som sa nej… Så nä ofta beror det nog på att de inte är ordentligt hanterade, russen är en barnhäst men bör uppfostras och hanteras av vuxen också :) En fras jag fick höra en gång för ett par år sedan var att " du vet väl vad vi hovslagare brukar säga om russ" nä sa jag "jo vi brukar säga usch" Då blev jag arg och sa att då vill jag absolut att du kommer hit och verkar så ska vi se vad du säger sen. Hon kom och jag tror faktiskt hon ändrade sin åsikt lite efter det för L stod som ett ljus hela tiden och då var han var 1,5 år gammal :)

VeronicaP
1

#16Ibland hjälper inte det att träna så mycket heller , de kan räcka med att de kommer en ny hovslagare som kanske håller hårdare , tar upp benet på annat vis än vad jag gör .

De var lite k ul med en häst som vi har här hemma världens bästa hovis som jag har kunde inte ta upp bakbenen på den, så kom jag och hon lyfte direkt och stod hur snällt som helst , fick visa hovis hur jag gjorde sen funkade det ;)

mikkkaan
3

Har inte tänkt på det tidigare, men testa som #16 säger att lämna honom själv med hovslagaren när han skor, tror faktiskt att det kan göra mycket! Jag blev utkörd ur stallet en gång när Nimbus skoddes, funkade faktiskt rätt bra… Tror både han och Tore är lite mammiga av sig ibland ;)

giffan
2

Det där med att hovslagaren kan vara själv med dom är faktiskt inte så tokigt. Många blir lite som barn, vill testa gränserna när föräldrarna ser på. Det blir ett mellan ting mellan vem som bestämmer.

~ Anneli ~