Min första start - frågor?
Hej! Om man har spår 5 och leder 60-volten, ska man då lägga sig bakom ettan i starten eller ska man köra "springspårs-vändning" och lägga sig bredvid fyran? Det är jag och en till på den volten. Hur vet man vart i volten man ska ligga i jämförelse med första volten/ettan? Alltså ska jag vara lika som ettan eller ska jag ligga lite efter/före? Detta är mitt första lopp så snälla dumförklara mig inte tack :)

Hej!
Om jag förstått det rätt så har du nummer 5 i loppet och inte spår 5 eftersom ni bara var två i volten och du skrev att du leder volten vilket gör att du har spår ett.
Det du då ska göra är att följa nummer ett fast i volten bakom. När dem sagt klart i högtalarna så tar du ut volten ca. 5m och tänk på att köra ända ner i banan och vänd upp så att du ligger i spåret längst in och så kör du på därifrån. Alla kan bli lite osäker och nervös i första loppet, det är helt normalt och okey! Men tänk på att man Alltid kan fråga dem som är på plats om man är osäker, dem flesta är väldigt hjälpsamma! Har du några funderingar kan du ringa mig på 076 779 6037, jag jobbar på travskola och tävlar aktivt så har koll på reglerna! :)
#1 Okej ^^ Ja jag skrev visst lite fel där xD
Aha, så då ska jag inte lägga mig bredvid fyran? Min mamma sa nämligen att jag bestämmer det där själv, och att det beror helt på hur min häst funkar. Men tycker det låter väldigt konstigt..
Ska jag och ettan vara på samma platser i våra volter eller ska jag ligga lite längre bak/framför?

Prata med din travskola. De är skyldiga att lära dig detta innan du går ut i lopp.
Annars gav Nathalie en väldigt bra beskrivning =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#2 Ni skall vara på samma platser fast du är 20 meter bakom!
Tyvärr är det många som får ut sin licens utan att ha lärt sig allt dom ska :(

Du ska följa ettan och ligga på samma ställe som den i din volt, när dem säger kör i högtalarna ska du ligga i spåret längst in i banan (spår 1), efter dem sagt kör så ska du köra din häst till bästa möjliga placering, om det t.ex är en startsnabb häst kan du köra lite snabbare och gå ut i spåren om det finns plats och köra om, har du en mindre startsnabb häst så är det bättre att hålla sig i innerspår tills hästen känns pigg nog att gå ut i spåren och försöka köra om, kanske var det din mamma menade :) Men i voltningen innan dem sagt kör så ska du hålla spår 1 :)
Gud vad dum jag känner mig nu! xD
Skyller på att jag var hungrig och trött för mina DUMMA frågor :)
Inga frågor är dumma frågor . Jag har 3 barn som tagit licens och det är så mycket att komma ihåg och man blir nervös första gångerna man ska starta. Vi har kunnat hjälpa våra barn inför varje start med spåren och hur de ska volta då vi har stora hästar som vi startar. Även om man gått igenom allt på utbildningen kan man bli osäker och få "hjärnsläpp" 😉 Lycka till ! Och fråga o ta hjälp av andra som kan travet 😉