Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 900 ggr
Örebro.OliviaA
0

hur många längder?

Alltså det här med "vunnet med ____ längder". Hur bedömer de sånt?

För i ett lopp var segraren 4sekunder innan 2an och på resultatet stod det "vunnet med många längder". Men  i ett annat lopp var segraren 10sekunder innan 2an och  där stod det "vunnet med 9 längder."

Det är ju faktiskt en himla skillnad på att vinna med många längder och 9 liksom😊

Tusen
0

Just detta med antal vunna längder är anpassat efter varmblodstravare och stämmer inte särskilt bra för ponnysar. 
Sen tror jag att gränsen många längder går vid just 10 längder. Var det totaltiden som skilde 10 resp 4 sekunder?

NathalieForsman
0

En snabb ponny kan hinna långt på 4 sekunder medan en långsam ponny tar det längre tid för, därav kan det bli skillnaden på tiden :)

Örebro.OliviaA
0

#1 ja precis. #2 jo, men om jag tittar på videon tilldet loppet där vinnaren var "9längder" före så var vinnaren redan ute ur bild när 2an kom i mål :)

haerrdin
1

I detta fallet har travets regler justerats så att det inte skall ha någon betydelse hur stor skillnaden är mellan hästarna när en ponnytravvinnare passerar mållinjen. Enbart för att placeringar skall kunna fastställas och prispoäng  kunna delas ut. I det stora travet är det så enkelt att vinner en häst med mer än tio längder så får ingen annan en vinnaren prispengar. Jag håller med om att det är "smartare" att skriva "många längder" i ponnytravlopp, än höfta till med "nio längder" när det egentligen kanske rörde sig om 32 längder.

Rauk
0

#4 det är inte 10 längder utan sekunder efter vinnaren. Det finns regler om distansering där hästar som är mer än 10 sekunder i kortlopp och mer än 11 sekunder i medellopp efter vinnaren inte får någon peng. Men det händer inte så ofta dock. Men det gäller inte i ponnylopp.