Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 2907 ggr
Cnox
0

Hästpratare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En helt otrolig händelse hände mig när jag var inne på Färjestad och körde/red fort med Micka och två av mina varmblod. När jag stod och selade kom en man och stod och tittade på min häst. Eftersom han är grå i färgen så ser han ut som en Tap In avkomma så jag sa ironiskt:" Nej han är inte efter Tap In om du undrar:)". Mannen sa att han bara ville kolla lite på hästen.

Sen sa han: "Din häst har haft ont i högra hoven. Han hör lite dåligt på ena örat och sen har han lite problem med halsen så ge honom lite äppelcidervinäger så blir det bra". Då frågade jag honom Ironiskt om han var hästpratare? Ja, sa han bara då och gick över till min andra häst och började berätta om honom och allt stämde och beräättade hur det såg ut hemma hos oss osv. Sedan frågade jag han vad Royal hawk tyckte om mig. (med tanke på att jag kör honom och "plågar" honom med ridning och så;)). Då sa han att hästen älskar och avgudar mig mest av alla…, han trivs jättebra hos mig.. Sen sa han att ha tyckte om att Mamma gav honom mat, Och han gillade att retas med pappa vilket han verkligen gör!! Jag blev verkligen rörd! Sen sa han massa annat som stämde in också så perfekt om en annan häst jag har på gården osv… Jag blev helt chockad..

Jag har aldrig trott på Hästpratare förut.. Jag har alltid trott att det var it en riktiga bluffmakare.. men nu vet jag inte vad jag ska tro?

Är det någon mer som varit med om sådant här?

Asagard
0

Många är bluffmakare, men det finns säkert de som verkligen kan. :-)

AnnaLundin
0

Det är ju ett område som är svårt att kontrollera, så det är väl ganska självklart att det dyker upp en och annan klåpare på marknaden.

Jag har själv testat hästpratare till mina hästar, för några rå sedan. Och jag har kompisar som testade det i samma veva. Och vi är tämligen överens, det finns inte en möjlighet att hästprataren kunnat få reda på det som framkommit vid "samtalen" på något annat sätt än att kommunicera med hästen.

Hur det går till är ju svårt att veta, men jag tror det är ungefär detsamma som medium som pratar med andar… Svårt att förstå att och hur det fungerar, men alldeles för tydligt ATT det ändå gör det.

Asagard
0

Finns en här i området som startat en hästkommunikationsfirma eller vad man ska kalla det. Hon pratar med hästar säger hon. Hon påstår sig gått en kurs och lärt sig prata med hästar. Om nu någon kan prata med hästar, så tycker jag det är konstigt att man lär sig det. Borde det inte vara medfött?!

AnnaLundin
0

#3 Det kanske är så att man behöver lära sig att öppna sina sinnen…

Men jag håller med, det känns lite tveksamt med dem som ska starta ny firma med detta som verksamhet.

(däremot finns en äldre dam på Gotland som haft gåvan hela livet och först på senare år börjat bejaka och använda sig av den - HON är bra…)

MagganS-B
0

#4 Jaha……Inte stämde det på mitt russ inte……

Fanny.H
0

#0 Vad hette han??

Malu
0

Jag har anlitat både den äldre damen på Gotland förut som nu har slutat och det hon fick fram på min varmblodstravare (år 2003)stämde till 99%.
Även hon som du Asagård menar (antar jag) har jag haft hos mig i våras då hon gick på utbildning än och ville ha mina hästar som övningsobjekt. Hon fick fram en massa som stämde men kanske man kan lista ut en del om man kan "läsa av" hästar .
Jag har själv läst boken "Konsten att tala med hästar" - läs den så förstår ni hur det funkar! Enligt den så kan ALLA lära sig "prata" med hästar o djur!
Jag tycker detta är väldigt häftigt,men man ska ta det med en nypa salt också..

Asagard
0

Tror mycket handlar om att tro också. Har hört talas om en hästpratare som påstod sig kunna prata med hästar genom att man skickade en del tagel. H*n fick "prata" med en död, uppstoppad häst och han kände sig lite stel och krasslig… *skratt*

#7 Ja, det är säkert hon. Har också läst "Konsten att tala med hästar", men tror inte ett skatt på det. Men jag säger fortfarande, det finns säkert flertalet som faktiskt kan prata med hästar, MEN de är nog inte många. De flesta gissar nog mest och går på "rutin".

Själv "läser" jag mina hästar och vad jag vet har varken jag eller hästarna haft något problem med det. Och jag tror inte mina hästar mår dåligt hos mig. Skrev bla. en tråd på ridsport.ifokus idag om min ridhäst. Har försökt sälja henne, två gånger, men båda gångerna har hon kommit tillbaka, men förklaringen att hon inte går att rida och inte går att fånga i hagen. Hos mig är det INGA problem. Hon har helt enkelt bara bestämt sig - hon ska bo här. Jag kommer låta henne få som hon vill också och hon får stanna hos mig. :-)

Teja-Bea
0

Jag har haft en shettis hos hästpratare en gång i tiden. Lite av det var nog knas, man får ju ta det med en nypa salt. Men det mesta stämde faktiskt!

Och vissa av sakerna var omöliga att få reda på utan att ha kommunicerat med hästen.

Hon sa att hon "pratade med hästen genom bilder" Han visade bilder till henne, på nåt sätt….

Jag har alltid jobbat med att läsa av hästens signaler och därigenom förstå hästen så gott som möjligt. Och en häst som känner sig förstådd visar även ännumer signaler! Valter var extrem!! Andra tyckte att han var helknasig och undrade vad han höll på med, men jag förstod honom precis. Han var jättetydlig med signaler.

Jag har hört om en kvinna i dalskogarna nånstans. Hon ska tydligen vara väldigt dukig. En bekant till familjen har använt henne.

Sen har ju morfar sin egna metoder! ;)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Andy
0

Har hafft "pratare" ute till både Andy o Moses. Stämde faktiskt riktigt bra, Andy berättade att han ej vill åka transport själv, att han hade för trång sulky o älskade att vara i sin hage o plaska i träsket….              Vi fixade en större sulky, första loppet i den vann han, o träsket stod han i dagligen.                              Han berättade även att han hafft en grå kanin i boxen o att han saknade den , och ja han har hafft en grå kanin!!!!!!!!!

Moses berättade mest om att han var minsann bäst, störst o vackrast! Alla som känner lilla Mos vet att den beskrivningen stämmer så bra på han, väldigt bra självförtroende!!!!                                                                   Han berättade oxå att han älskar att träna o tävla o ville ej sluta med det! Att han hade hafft en lugn o fin uppväxt, att han hade fått god tid på sig att lära sig saker, det tackar jag för!!!!

entill
0

Ja, var och en blir lycklig på sin tro. Lägger inga värderingar på om hästpratare har rätt eller fel, men jag har svårt att förstå att man kan lägga ut så mycke pengar som en del gör för att ta hem hästpratare i tid och otid. Många hästpratare jobbar dessutom svart och kan inhösta en hel del under en dag utan kvitto. En av våra inackorderingar tog hem en hästpratare en gång, jag tror att hästen vägrade att prata med henne, för hon hade inte sagt något som man inte kunde se direkt. Människan hade dessutom synpunkter på att vi inte hade hingstarna tillsammans med stona!?! Det påstod hon att hon kunde ha, då hennes hingstar inte betäckte de ston som inte skulle betäckas. Hon var ganska frekvent anlitad av yngre tjejer (med god ekonomi), men det är klart att man blir skeptisk när man träffar på sådana. Men som sagt det finns säkert folk med särskilda gåvor som inte vi vanliga dödliga har. Dessbättre har jag aldrig haft sådana problem med mina hästar att jag behövt rådfråga någon utomstående vad hästen tycker och tänker. Som asagard skiver, "läser" jag det själv.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Tusen
0

Bea! Var det Mille som du tagit ut en hästpratare till? Jag vet ju att han kan vara väldigt pratsam; som åsnan i Shreck! Eller hur..? Honom kan man nästan förstå helt utan att vara hästpratare.

MagganS-B
0

#8 #11 Håller helt med er…..har man hållit på ett tag (!) och verkligen gillar hästar (och andra djur med förresten…) så lär man sig automatiskt att "läsa av" dom. Alla djur har ju ett kroppsspråk!

Cnox
0

#8#11#13 Ja jag läser av mina hästar kanonbra.. alla våra hästar har verkligen personligheter och jag och mamma brukar alltid "prata" för dem när de uttrycker sig;)

#6 Ulf hette han

stally
0

Haha!

Ni har väl hört den om när man skickade in hästhår från Karl 12:es häst som numera är uppstoppad…. Till "hästpratare", beskedet blev att hästen hade fel på njurarna….. tror jag det! Han hde ju inga njurar!

Min gamla Abbe (som blev 27 år), har pratat med hästprataren Gabriella, han sa en massa märkligt, men berättade inte att han varit travhäst…

Jag tror inte en sekund på dessa, dom är som försäljare, och om man tänker efter kan det dom säger passa in på många.

stally
0

Glömde säga att hon sa att Abbe hade ont i huvet….

Cnox
0

Men hur kunde han då veta att min häst älskar att reta min far? och att han hade en blödning (som stämde) i höger hov? och hur visste han hur det såg ut hos oss och att vi fodrade med hösilage? och att mitt sto har ont på ryggen på vänster sida (vilket hon har) ??

Jag tror att det finns sånna som verkligen kan och sen finns det nog många bluffmakare också!…

entill
0

#12. Hahaha. Ja det finns många som pladdrar på. Behöver man inte vara hästpratare för att förstå. Många hästpratare lever nog i "Fablernas värld"

Killen på bilden ser inte ut som åsnan i Shrek han ÄR åsnan i Shrek. Var också rätt snackig.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

agnes_S
0

#18 Vilka underbara öron :D

Asagard
0

#15 Jo, det var den jag menade också i mitt inlägg ovan, men jag kom inte riktigt ihåg hur det var. Men var han inte lite stel också?! :-)

Ilding226
0

Jag tror att det finns människor som har gåvan att kunna komunicera med djur. Har själv använt en kvinna på mina hästar och hundar. Vi känner henne så det är ganska kul att be henne "prata" med djuren om det är något fel eller så. Allt har stämt till 99% i dessa fall. Fattar inte hur dom bär sig åt men hon säger att alla har gåvan det gäller bara att hitta den och att förstå hur man ska tyda bilderna man får. För det är ju inte så att djuren pratar utan dom "skickar" bilder som Hästprataren tyder. Finns några fall där hon jag känner har tytt fel och sedan ringt upp mig någon dag senare och sagt att hon tydde hästen/hunden fel och att han/hon nu har förklarat för henne hur det verkligen var, också säger hon det. Hon behöver alltså inte vara i närheten av djuret utan använder sig av telepati.

Har även en kompis som amvände en väninna till henne som pratar med mina djur och som är helnöjd. Den kvinnan känner även vad vi människor känner och hade påpekat att Majas mamma hade ont i en armbåge och att det var i höger arm, för hon hade kännt det. Och att Majas pappa hade problem i vänster knä, och det hade han haft länge och det stämmde. HAn hade tydligen opererat sig eller så när han var yngre. Dom hade aldrig setts förut och allt stämmde överens. + att hon sa att Ponnyn som dom hade med sig hade en liten kompis hemma, som var så stor om magen ( det är en shetlandsponny) och som har ont i ena "foten", och hon ville att dom skulle kolla upp det när dom kom hem, och hon sa att det var i höger hov. När dom kom hem så gick Maja och kollade under Heros hovar och där under höger framhov satt det fastkilat en kotte vid strålen. Klart att han hade ont.

Fattar inte hur dom gör men det är kul att vara med om. :)

Malu
0

Hon som hade mina hästar som övningsobjekt frågade om min shettis hade ont någonstans och den hade svarat att "Jag har inte ont,däremot är jag väldigt rädd om min bakdel och rygg.Jag tycker inte om piskan." Hästprataren fick en känsla av att hon blivit slagen eller bestraffad tidigare och frågade om hon alltid varit rädd om dessa delar:
"- Nej,men jag blev det när jag var ung, några år bara.Han förstod inte så mkt, så detta var hans sätt att tala med mig. men nu är allt bra.Ge mig tid bara så kommer detta att försvinna.Jag är så glad att få bo här!
Jag har mycket spring i benen och känner mig lycklig!"
Att shettisen är rädd om bakdelen och sin rygg har vi konstaterat för längesedan för så fort något "händer" där blir hon spänd och rädd.Man har alltid fått vara försiktig med piskan till henne.Sen att hon har mycket spring i benen stämmer också till 110 % för hon kan inte stå still en sekund och älskar att springa!
Hon har även blivit en helt annan häst sen hon kom hit till mig.Lugnare o det märks att hon trivs.
Så vad ska man tro?
Jag tycker det är intressant ändå :)

Marster
0

Jag tror ¨pådet. fast vissa är ju bluff men vissa kan verkligen. har själv haft en prat uppplevelse med en häst.

Emsaa
0

jag tror på det men som sagt det finns säkert många som bara bluffar också.

Asagard
0

Finns det någon som kan läsa människors tankar också?

OM man nu får en massa bilder från hästarna, blir det inte väldigt jobbigt att vistas bland hästar. Jag skulle inte vilja gå ut i en flock med 60 hästar som alla sände bilder till mig…

divansson
0

skulle vilja pröva en på harry. :) vore kul.. lika på de andra vi har såklart också.. haha.. men det är så många lurerier så näh.. ;)

Malu
0

Visst finns det såna som kan läsa människors tankar också..hade du inte läst boken "Konsten att tala med hästar"??
Men det krävs koncentration och att man ska "skicka meddelande till personen" ,kommer du inte ihåg det stycket om sändare o mottagare..man ser s.k en "bro eller en lila/purpurfärgad stråle" till den man skickar till!

CarinJ
0

Jag har aldrig anlitat ngn hästpratare och kommer aldrig att göra det heller, men jag tror att det är med dem som med de som säger sig läsa folks tankar eller spår i framtiden - de är goda människokännare och den som anlitar ger omedvetet positiv eller negativ feed-back på ett påstående. Oftast börjar de lite lugnt och man svarar med kroppspråk, ord eller på annat sätt så att den som kan läsa tankarna kan fortsätta och spinna vidare. Det var ett program på TV om två erkänt duktiga kvinnor som hade "gåvan" att avläsa människor och en forskare utsatte sig för detta. Han rörde aldrig en min utan satt bara och antecknade vad de sa. Efter 5 meningar började de vackla och började klaga. Han gav ju ingen respons.
Jag tror att hästpratare kan vara lite av samma skola - de avläser stallmiljön (om det är hemma), ägaren och får lite nickanden och höjda ögonbryn samt något ord här och där och sammantaget så börjar mycket att "stämma". En kompis som hade en travare ringde till en hästpratare och det förstår jag då INTE hur hon kan veta vilken häst av alla som måste skicka "bilder" till henne som det gällde. Han skulle i alla fall ha mer pynt i boxen, men det hjälpte då inte för det problem han hade.

CarinJ
0

Jo, en sak till! den där hästprataren de provade på TV. Så här minns jag det; Den fick tagel av Karl den tolftes häst eller vilken uppstoppad häst det nu var och av Victory Tilly, ngn vecka innan han gick ut i sitt sista elitlopp. Den döda hästen uppgavs vara i toppskick medan Victory Tilly kände sig lite dålig och inte alls i bra form. Häst prataren fick på sitt sätt både rätt och fel om VT för det var ju den gången han vann sitt försök och blev tvåa i finalen och visade sig ha dragit på sig den skada som gjorde att han blev borta så länge och aldrig mer kunde tävla på samma nivå.

Brunzell
0

Har inget nåt nummer till någon BRA? Jag tror inte på sånt men skulle ändå vilja testa. haha

olivialundgren
0

tror på de,en del… några tror jag bara hittar på..

Men han tyckte om att tävla

O sen kände han sig lite klumpig i volten och tyckte inte om springspår … det stämmde rätt bra på han, han är ett stort jätte kraftigt varmblod så klart att de kanske blir lite klumpigt i volten.

Kris_J
0

Jag tror inte på hästpratare! Men man kan ju undra.

Det var en tjej här som "utbildade" sig till djurkommunikatör. Det var den sommaren Dollman var här. Hon har bara själv ridit lite på ridskola och har ingen kännedom om shetlandsponnyer. När vi tittade på Dollman sa hon:
-han har kommit över vatten, sedan beskrev hon platsen vi hämtade honom på (det var vid ett stall i skåne), sedan sa hon att han älskade att springa,  tävla och få applåder. De hela tycks ju stämma rätt väl…..

Veritas odium paretFörvånad

amandahandersson
0

Jag har haft hästpratare, på den tiden hade jag "bara" Juppe och Zolle. 2004 var det…

Det var väldigt mycket som stämde. Tex. "berättade" Juppe (som för första och enda gången i sitt liv då var fet) att han ville ha bort sin mage, och han hatade att vara tjock och ful. Haha!
Sen sa Zolle att han "stått på öronen" (han och lillsyrran hade gått omkull en månad tidigare).

Malu
0

#32 Ja Dollman kommer ju från Gotland så han har ju åkt "över vattnet".
Man behöver nog inte ha kännedom om vissa hästraser för o kunna "prata" med dem, hästar är hästar…

thilda-
0

Jag skulle vilja testa en såndär hästpratare på luddan :D

AnnaLundin
0

Det är intressant med hästpratare. Man får ta det de säjer med en stor nypa salt, samtidigt som man får en liten tankeställare med vissa saker som kommer fram.

Jag har nog själv fått en liten annan syn på hur hästarna faktiskt fungerar efter att ha anlitat hästpratare till mina några gånger. Men det är rätt länge sen nu…

juliapettersson
0

Var ett kul test i Aftonbladet för några år sen, där de gjorde ett test med just "hästpratare". De anlitade flera stycken till samma häst, och ägaren till hästen var även uppfödare till den.
Varje "hästpratare" sa olika saker om hästen. En sa att han hade ont, och drogs med en skada sedan yngre år. Uppfödaren aldrig hade haft en skada på hästen. En annan sa att hästen inte riktigt tyckte om sin box. Hästen hade gått på lösdrift hela sitt liv, osv osv…

Såg något program om medium på tv. Mediumet skulle gissa vilken person som satt bakom en skärm, och allt mediumet sa stämde! (Personen var brunhårig, morgontrött, och social av sig. Oj vad ovanligt! Räcka ut tungan)

Cnox
0

#29. Men eftersom karl 12's häst var dör så kan man ju inte veta vad den hade för problem när den levde? plus att hästen inte kan känna nått eller kommunicera när den är död..då måste den ju vara "kärnfrisk" annars;)

Ja det kan stämma bra om VT :)

Kris_J
0

#37 det har även varit tester av hästpratare i Ridsport, de gick inte så bra för hästpratarna…..

Är du intresserad av parapsykologi läs mer här:

http://www2.psychology.su.se/units/cogn/parapsyk/parapsyk.html

Veritas odium paretFörvånad