Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 2173 ggr
ponnykusk
1

klagomål

jag är så otroligt less på alla äldre som sitter och klagar på den här sidan, dom är så otrligt kaxiga mot yngre personer och säger att dom har så fel och att dom ska lyssna på dom äldre "erfarna.

låt ponnytravet gå vidare med dom yngre som verkligen vill satsa på framtiden o inte nå gamla stofiler som bara lägger sig i.

MagganS-B
0

#0 Var skulle ni få hästar att köra med om inte vi "gamla stofiler" födde upp dom? Jag tror nog att en del av oss har så mycket erfarenhet av tävlande och av ponnyer att vi kan dela med oss av kunnandet utan att för den skull slå ner på er…..Det finns faktiskt, om du tänker efter, ungdomar som absolut inte har en aning om hur man sköter en ponny, och inte har föräldrar heller som kan eller ställer upp, dom kanske har nytta av lite goda råd…..Jag tror inte att det finns någon åldersgräns för det här forumet!

Miii4
0

Att dom klagar är väl inte alltid så skoj, men attans vad bra råd dom har oftast! :) Dom har ju varit med längre (i vissa fall).

Dock får väl båda grupperna, unga och äldre, samsas. Det är väl inte så svårt?

amandahandersson
0

Det finns både de som klagar och som har bra råd. Dom som har bra råd behövs helt klart! :) Tänk, om några år är det vi som är "gamlingarna som bara gnäller" x)

ponnykusk
0

nej klart att de inte finns åldersgräns på forumet men ibland blir man lite less när ni bara klagar på andras ideer och ofta lär man sig sj av misstag och att få testa lite är inte heller fel. många ungdomar kan ju mer om trav o liknande än vad gamlingar kan. Vi ungdomar är oftast mer uppdaterade av hästen, travet m.m som finns idag.inte om det som fanns för 20 års sen.

Man måste få prova utan att folk tittar (tänker, pratar) styggt.

ponnykusk
0

Har ju sett iblnad att vissa barar sitter inne på forumet å klagar utan anledning, som inte har med den hästen att göra.. det tycker ju jag är litte fel.. varför snacka skit utan anledning, varför ser ner på folk utan anledning. Se de positiva i saker än att direkt "dömma hunden efter håren".

Jagz
0

Jag måste hålla med till viss del. Det gäller inte alla, men vissa, som enbart ger spydiga kommentarer, utan att verka kunna så mycket. Ni som inte känner er träffade, ta inte åt er.

Trav_
0

#1 du har ju stor kunskap och kommer oftast med bra och vettiga saker!

Men det finns vissa som verkligen bara klankar ner på onödiga saker och klagar på vissa precis som att dom inte kan ett dugg/ det är så himla onödigt och bara skapar dålig stämning..

RoyalSuperlight
0

Helt meningslös tråd du har skapat..

Belindaa
1

Endel ger faktist hela tiden bara spydiga kommentarer. ibland om man säger en sak, så får man tillbaks att det är helt fel och bla bla bla, ni äldre har faktist inte alltid rätt! ta inte åt er lr vad man ska säga, men tänk på vad ni skriver för kommentarer ibland ! (:

Geminii
1

#8 hon kanske menar såna som du!! äldre som bara håller på och klagar.. de verkar vara de enda du kan.

EmiliaLeo
0

det enda problemet jag ser är att endel vuxna/äldre inte kan lita på att en tonåring kan sin sak, bara för att man inte har speciellt med livserfarenheter betyder det inte att man inte är duktig och seriös.. däremot har jag INTE blivit bemött så här på iFokus av ngn vuxen..

Jennie_A
0

Dom där "gamla stofilerna" som du pratar om behövs i domartorn samt till andra funktioner för att en tävlingsdag ska kunna genomföras!

Fram för fler av dem så att ponnytravet fortsätter i framtiden :o)

clarro
0

jag vill bara säga att utan min pappa hade jag inte varit mycket! men sen behver man ju inte lyssna på allt han säger! Man ska ta åt sig av vad som är bra och strunta i det andra. Skrattande

http://carolineforsner.blogg.se/

[jenny-]
0

Jag tycker inte det bara e "gamlingar" som kaxar sig. Det e nog lite blandade åldrar skulle jag tro. Men jag kan hålla med om att vissa kan vara lite väl hårda med kritiken, det är skillnad på råd och att skälla ut. Jag har dock aldrig blivit illa bemött på ponnytrav.ifokus :)

entill
0

#13 Där slog du huvet på spiken! Det är precis det jag försöker säga, ta åt er det som ni tycker är bra och strunta i resten. Och som någon påpekade, snart är det ni som är stofilerna.

Jag, som väl är den ädlsta och värsta stofilen, lovar härmed att inte klaga mer på er, för det gör ni så bra själva.

Stå på er ungar, det är ni som är framtiden, men glöm inte att "utan historia - ingen framtid"

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

TildaLinge
0

Vart ser du att dem äldre har klagat om jag får fråga .

MagganS-B
0

#4 Du säjer att man lär sig av sina misstag, men när det gäller djur så är det bra om man inte gör några misstag, det kan få ödesdigra följder, både för ponnyn och för kusken…..

Jagz
0

Jag tror inte att hon menade att vuxna som ger råd och sådant gör något fel utan tvärom. Jag tror hon syftade på de vuxna som inte ger råd utan endast spydiga kommentarer. Självklart skulle alla ungdomar kunna mycket utan de vuxna. # 8 Där har du en sådan "vuxen"!

VeronicaP
0

Fast jag måste nog säga att ni *ungdomar* är väldigt duktiga på att vara spydiga mot varandra jättebra själva ;-)

Sen ofta de som är spydiga av de vuxna är väl många av de som är anonyma och de behöver man ju inte bryr sig om, tycker inte heller det är farligt här utan håller med en hel del andra att man kan ju sålla i *kritiken* och ta en del som råd och strunta i det andra.

Kratern
0

Precis som vi vuxna får "sålla" alla råd så får väl ni unga göra det också. Har heller inte sett att någon sagt att någon annan gör fel, men man kan ha olika åsikter om en sak.

Dessutom är det ju ganska självklart att man har mer erfarenhet (och då även kunskap) om man hållt på med hästar i över 35 år. Däremot kanske inte alla vuxna här inne har mer erfarenhet av ponnytrav än vad ni unga har (inkluderat jag själv)

Jag förbehåller mig dock rätten att ha åsikter om ponnyernas välbefinnande även i fortsättningen.

Och sen #0…..vore det väldigt trevligt om du vågade tala om vem du är.Flört

Teja-Bea
0

Jag tycker att inläggsskrivaren har heeeelt fel!! Jag är evigt tacksam av vad de "gamla stofilerna" har att delge! (och snart klassas jag väl själv som en stofil…)

Lyssna på allt, ta till dig av hälften och använd dig av det du tror på…

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

AnnaLundin
0
  1. OM ni ser otrevligheter här så är jag väldigt tacksam för att få reda på det! Skriv ett PM till mig och lägg in en länk till tråden (högerklicka på länken och välj "kopiera genväg", högerklicka sen i skrivrutan och välj "klistra in" - acceptera om du får en förfrågan ifall det är okej). Skriv gärna vilket inläggsnummer det handlar om också.
    jag kan omöjligt se allt som skrivs här, så om det förekommer otrevligheter vill jag få veta det - för sånt vill jag inte ha här!

2. Ett väldigt bra tips är att lyssna på dem som varit med förr och hunnit göra en massa misstag.
    **LÄR av andras misstag, för du hinner inte göra alla själv!
    **

3. Vi som hunnit passera tonårstiden med råge har faktiskt också varit tonåringar och VET hur man tänker då! Nu är vi inte längre tillräckligt unga för att veta allt, utan har med tiden lärt oss det faktum att ju mer man lär sig, desto mer inser man hur mycket det är man har kvar att lära…

Kratern
0

#22 Nr 3 där var väldigt bra skrivet. Stämmer precis. Man blir aldrig fullärd.

Belindaa
0

Ofta är det &så tjat om att man ska visa vem man är. vad har det för betydelse ? det är väll ingen som har tänkt typ söka upp den personen och prata med den sen, så varför veta vem det är egentligen ? Men om man skriver något välldigt dumt, och inte vågar visa vem man är så, men jag såg här att det var nån som ville veta vem det var som typ startade upp den här tråden ? Jag tycker inte att den var dum lr så..

Kratern
0

#24 Jag tycker inte heller att tråden var dum, men vill gärna veta vem jag diskuterar med. Du har ifrågasatt mina inlägg förut, har du något särskilt emot mig? Fundersam 

Dessutom tycker jag faktiskt att det är fegt att häva ur sig en massa saker och sen inte kunna stå för det genom att tala om vem man är.Flört

Belindaa
0

varför skulle jag ha något emot dej ? jag menar ju inte just bara dej och just bara den här tråden, jag tycker att det ofta är tjat om att visa vem man är. Självklart är det fegt att säga dumma saker, och sen inte stå för vem man är. Men just i den här tråden tyckte inte jag att det  var növändigt. men om du vill veta vem som du diskuterar med, så okej, jag sa bara min åsikt (:

AnnaLundin
0

#24 - Det står egentligen i våra skrivregler (längst ner i artikeln) att man ska skriva inläggen i sitt eget namn och stå för sina åsikter.

Vår önskan är att slippa anonyma medlemmar här, men vi har inte varit stenhårda på det. MEN om det blir för mycket tjafs med anonyma medlemmar inblandade så kan det bli som på shetlandsponny iFokus, att vi KRÄVER att samtliga medlemmar här ska ha presenterat sig - antingen i sin presentation (helst) eller eventuellt i PM till sajtvärden = mig.

stally
0

Tycker det är på tiden att man skall stå för sin identitet på dessa sidor.

Mycket olustigt för barn, och vuxna,att bli förtalade och påhoppade på ett forum.

Man kallar dem oxå för Zyberspöken…

stally
0

Vem döljer sig t.ex. bakom, RoyalSuperlight?

Belindaa
0

# 27 då har jag nog missat det.det  är många som tjatar om att man vill veta vem det är, är det nått vi kan kräva då ?Räcker det med att ha uppgett sitt namn på presentationen, var det så det menades ?

amandahandersson
0

Håller med till 100% om att inte ska vara anonym, våga stå för sina åsikter och stå för vem man är!
Det är nog fegt att gömma sig bakom en dataskärm, men när man inte änns vågar säja vem man är så är det lika bra att man håller tyst!

smurfina
0

Vi vuxna vet inte alltid bäst, men bär med oss många erfarenheter i bagaget, men även vi får plats med mer kunskap i ryggsäcken.

Vi är upplärda på det sätt vi tycker är bra sätt, medan ungdomar har moderniserat allt lite och vi kan alla lära oss av varandra, utan att "mästra". Tyvärr alla ungdomar, så väger erfarenhet väldigt tungt i vågskålen och det är inget ni kan göra något åt. Något som skrämmer mig inom ungdomstravet är just avundsjuka, mobbing och utfrysning, ni ungdomar kan vara väldigt grymma mot varandra och vet nog inte riktigt hur stor skada ni kan ställa till med.

Mitt bästa råd till både gammal och ung(och alla däremellan) är att ha ett öppet sinne, man kan alltid lära sig något nytt, ta till sig någon smart liten lösning från grannstallet eller lära något från Stig H Johansson. Det viktiga är att inte ta ett gott råd som kritik direkt, tänk efter istället, den i stallet bredvid kanske hade en poäng och sa det säkert i all välmening. Det är få som är ute efter att starta en konflikt, vi vill bara ha roligt med våra hästar och våra närmaste. Rötägg kommer alltid att finnas ung som gammal, men kom ihåg att de är de som mår sämst, inte ni som sysslar med detta för att ha roligt.

stally
0

# 32 Vem är du då?

Ger man kloka råd till barn och ungdommar bör man endå kunna se dem i ögonen, och framförallt LYSSNA!

Ungdommar som visar dålig attityd har oftast blivit likaledes behandlade av oss vuxna!

Att ponnytavet inte hör till "ryggdunkarsporterna" är ett gammalt fenomen.

Jag pratade senast igår med "gammal" ponnytravkusk, som vidtalade att DET VAR VÄRRE FÖRR! Man hatade varann!

Jag är så stolt, och glad, över att kunna säga att vi har ändrat oss!

Vi har hittat massor med nya vänner, som vi utbyter erfarenheter med i ponnytravet.

Smutskasta inte våra ungdommar som pysslar med detta, lyssna på dem! Så kommer de garanterat att lyssna på oss!

Och tala inte om för någon "att ha roligt för fan",för det har de!

Framförallt,vill man ge råd, måste man endå kunna visa sitt ansikte….

smurfina
0

#33 Vem är du själv? Jag heter Carin och om du läser ordentligt så har jag inte smutskastat några ungdomar eller vuxna. Du har enligt forumets regler inte rätt att använda svordomar i dina inlägg. Det enda jag påpekade var att det alltid finns dem som försöker starta problem, man att det inte är något att spinna vidare på. Du kanske har missuppfattat mitt inlägg. Jag har återkommit flera gånger med att skriva både gamla och unga och att vi kan lära av varandra, vilket jag även tycker. Jag undanber mig att du svär åt mig i ditt inlägg då jag inte haft något sämre inlägg än någon annan. Det är precis det här som ska undvikas på detta forum. Du har gjort mig väldigt besviken och jag tycker inte att ditt inlägg är något föredöme för någon här på forumet, gammal som ung! Och jag vet vad jag pratar om, när jag säger att ungdomar KAN vara grymma mot varandra eftersom jag har en bakgrund där hästarna var det enda som höll mig vid liv, då jag under många år blev mobbad. Och jag har inte sagt åt någon att de ska ha roligt, det är väl något man väljer själv, men jag kan ju inte tycka att de som faktiskt startar konflikter har roligt och inte heller gör det roligt för andra. Jag vill också be om ursäkt till den som skapat tråden, för att den ska leda till denna otrevliga stämning.

ElinLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#33 Kanske har jag inte hållt på med trav tillräckligt länge för att ha varit med på den tiden när man "hatade varandra" för jag har då aldrig upplevt den tiden! Enligt min åsikt är det värre nu än då!

När jag började kunde man lätt titta in i stallet bredvid och låna ett par boots eller nåt annat som man glömt hemma. Man satt och fikade i stallet och bjöd generöst av sitt kaffe som mammorna envist tjatade om att ha med sej i den stora fikakorgen. (Klagar inte på det, för det är ju gott) Lilla Lisa som gjort sitt 10 lopp och äntligen kommit 3:a skrittade förbi med sin rultiga shettis som gjort detta fantastiska lopp och man hör från olika håll Grattisrop komma! Längre in i stallet frågar någon om hjälp av en boxkamrat för att dennes häst inte gick så bra i värmningen, kanske hade den andra något tips?

Men som sagt jag kanske inte var med på den tiden… Bröjade med ponnytrav så sent som -93 (hejjade på syrrorna då tills jag själv fick köra -97) så jag hade kanske turen att missa den tiden. Och det tackar jag för i så fall för ett sådant ponnytrav vill man inte ta del av! Tänkt om man skulle glömma någonting hemma…..

entill
0

Nu har debatten blivit infekterad igen. Och vilka är det som är beska mot varann, jo vuxna. När det nu är så att ungdomarna tycker att de har roligt och trivs med sin sport, så är väl allt bra. När de ber om råd ska vi naturligtvis ge dem det. Ibland när man ser eller hör något helt tokigt är det väl naturligt att man påpekar det. Det har väl egentligen ingen betydelse om det är en ung eller gammal som ger tips och råd.

Sen är det nog inte sant att alla "hatade varann" förr. Jag vill nog ändå uppmana alla att ha roligt, för när man läser vissa debatter verkar det verkligen inte som om man har särskilt roligt.

Detta var inte menat att "klaga" på någon, bara ett vanligt inlägg i debatten.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

AnnaLundin
0

#36 Håller med dig om att det blivit infekterat…

TÄNK om alla kunde inse att det kan finnas mer än ett svar som är rätt! Att ALLAS upplevelser är rätt.

Och varför börja tjafsa om hur hemskt stämningen inom ponnytravet är elelr har varit???? Fokusera på det som är POSITIVT i stället, det är ju DIT vi alla vill!

stally
0

# 34, endast första raden var ämnad till dig….

Vem jag är och hur jag ser ut finns i min presentation.

Beklagar att du missuppfattade mitt inlägg.

Jag ville egentligen bara säga till de som ger kloka råd, bör kunna visa sig så man vet vart de kloka råden kommer ifrån.

Min son har blivit märkligt behandlad här av anonyma förmodligen vuxna, vilket har upprört mig.

Jag vill absolut vara delaktig i att ponnytravet skall vara positivt, och har tydligen utryckt mig klumpigt.

Ber om ursäckt om någon tagit illa vid sig.

Yvonne Ericsson

HugoBoss
0

Jag säger som många andra, jag tycker att det är jättebra att få råd från "äldre" :)

det enda jag kan störa mig på är anonyma människor som har väldigt bestämda åsikter, som inte ens kan säga vad de heter… så svårt är det inte att skriva sitt namn Oskyldig

jonasjo
0

#39 Håller helt med dig..

LindaBlomberg
0

1# håller med! Vad skulle vi göra om vi inte hade de "gamla" stofilerna här?