Byta bett (ridning)?
Klasse rids just nu på tunt tvådelat bett, förut reds han på ett tjockare tvådelat. Han är väldigt het och lyssnar knappt på bettet, speciellt när man rider ut, och han är jättesvår att samla (förut kunde han gå i trav i samma 'hastighet' som ökad skritt). Jag har en mjuk och fast hand, men tar till när det behövs. Själv har jag åkt av en gång då jag inte kunde stoppa honom, han svänger undan åt vänster/höger i full galopp, och det har aldrig varit några problem med honom förut. Vi ska titta munnen på honom så snart vi fått en tid, det är inga problem med sadeln (han har inte ont någon stans).
Något tips om vad man kan göra för att få honom att bli mjuk i munnen, ev. byta bett? Tror ni att 3-delat är bättre?
Någon som provat lekkedja? Kan det vara något?
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Zoylett har jag haft massa problem me, med just munnen kollat tänderna och allt! men när hon ligger på och håller henne får hon ont i munnen så nu har jag ett tredelat bett på henne och det funkar jätte bra på henne :)
Har haft lekkjedja på henne med, men funkar bra med bara tredelat nu =)
På kinda hade jag med tredelat eller gummibett.
Okej, tack för tipset :) Tror jag ska köpa en lekkedja och se om det funkar. Eller rakt gummibett.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

ett skarpare bett gör inte honom känsligare, bara dej starkare..
om du vill ha ett tips av mej hur du får honom mjuk i munnen; rid med lika känsliga händer som du vill att han ska vara känslig i munnen och överdriv eftergiften.
Stålhänder med silkesvantar brukar min tränare säga.

#4 Du kan ju alltid testa en jaktstång då det är rakt och trycket läggs under hakan när man bromsar. Bra bett som det finns många olika lägen att fästa tygeln i. Många hästar som trivs med det eftersom det ger mer frihet för tungan via tunneln på bettet.

Mitt russ som kom till mej hade en mun av stål och lyssnade inte för 5 öre= livsfarlig att köra. Jag väljer alltid att sätta på ett mjukare bett först innan jag väljer ett skarpare.
Hon hade gått på entömsbett (hon var 3år!) och när hon kom till mej satte jag på henne ett vanligt travbett vilket blev ett otaliga okontrollerade turer i skogen! Eftersom hon var så ung ville jag ändra på hennes betteende att dra så fort man tog henne i munnen så jag satte på ett rakt gummibett som det inte ens var en vajer i, dvs du kan knöla bettet hur du vill utan att något tar emot. Hon blev genast underbar i munnen och lyssnade som aldrig förr. Då jag vet att detta bett inte lämpar sej för tävling eftersom det kan gå rätt av så börjad jag i vintras (efter två år på rent gummibett) rida henne med ett två delat gummiklätt bett och eftersom hon var van vid att aldrig ha några hårda händer hos mej red jag henne på lösa tyglar tills hon accepterade att bettet var hårdare i materialet och att någonting åkte upp i gommen när jag tog henne i munnen. Mycket tålamod och jätte fina händer har gjort att hon nu lyssnar jätte fint på det med så länge man inte tar tag hårt i henne.
Har provat att nu efter tre år sätta på henne ett vanligt tvådelat tjock järnbett, men så fort hon får in det i munnen åker huvudet högt upp i vädret och munnen är vidöppen och det bara lyser obehag om henne. Som tur är får hon bara dras med det 1-2 gånger om året och det är på utställning och då rör man ju ändå aldrig munnen på dom.
Börja alltid med att kolla upp munnen ordentligt innan man byter bett oftast är det något krångel där som gör att dom blir hårdare i munnen och inte vill lyssna och då kan man ta till vilket bett som helst men du kommer bara få en häst med mer ovilja!
Börja med hästtandläkare/veterinär.
Säkert får du redan där råd om bett, annars rekommenderar jag tredelat eller rakt bett.
Jag skulle vilja varna för tvådelade bett. Gör ett test får du se. Tag tag i bettet (mitt på) med ena handen och be någon dra i bettringarna, så som man gör när man tar i tyglarna och försöker få ner hästen i tempo. Vad händer då? Jo, bettet viker sig på mitten och trycker på sidorna om handen. Tänk dig sedan hur ponnyn känner i sin mun och i sidorna om munnen. Bettet klämmer ihop munnen och dessutom åker mittendelen upp i gommen eller ev. klämmar på tungan. Kan inte tänka mig att hästarna gillar det.
Vi har en rätt het ponny som vi prövat alla möjliga och omöjliga bett på och inte förrän hon fick ett rakt, ganska smalt bett (så hon kunde stänga munnen ordentligt) blev hon lätt att reglera hastigheten på. Många heta hästar är också väldigt känsliga i munnen så prova dig fram och istället för att köpa på dig en massa olika bett (som vi tyvärr har gjort). Så försök låna av kompisar och testa innan du köper. Sen är det alltid bra att ha fler bett att växla med.
Annars håller jag med #3.

#8..gemini går oxå på rakt bett…funkar kanon tkr jag :)

Har alltid haft raka bett till mina hästar. Har ingen häst som är "hård" i munnen, snarare tvärt om, men de ligger på mycket. De trivs bäst med raka, smala bett som passar deras små munnar.
Jag tror inte han ogillar bettet, eftersom han alltid öppnar munnen när man ska tränsa, så han har nog inte ont.
#6: Har ett gammalt travbett från förra hästen som passar, ett likadant som på din bild fast tvådelat, tjockt. Ska prova det.
#3: Skulle jag vara ännu mer mjuk och ge efter, skulle det sluta med minst en skentur varje ridlektion. Han går bara fortare och fortare om man inte har en fast hand, och han går nästan omkull i kurvorna. Han har blivit riden i 6 månader och utbildas fortfarande.

Säger som #7 ta ut tandläkare eller veterinär som är bra på tänder och förklara ditt problem.. min förra visade sig ha sår u gommen av ett 2 och 3 delat (gick med olika) då hon gick och tryckte upp det i gommen.. använder själv nästan bara raka bett! =)
//Mickan

#11 Tänk på att inte använda ett för tjockt bett bara det måste passa munnen så att han kan stänga den ordentligt. Ett annat tips skulle vara att köpa ett "äppelbett" ett rakt då har han något att göra under ridturerna. Det är milt gott men ändå hårt (inte som mitt bummibett) På vissa ponnyer funkar det och på vissa absolut inte…. Som så många andra redan tipsat om Kolla upp med tandläkaren först ibland finns det som man minst anar i munnen på dom och råd fråga denne!
Lycka till

Aldrig funderat på ett bettlöst alternativ?
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Hej, jag tycker som många andra att du ska söka upp en hästtandläkare. Dom är mycket bättre än vetrinären och eftersom det är ett ganska stort problem för dej så tror jag absolut att de är värt.
Sen tycker jag inte att du ska använda gummibett/äppel bett m fler eftersom gummit suger fasst i lanerna.
Min ponny som är känslig i munnen använder jag en tjockare 2 delat bett och det funkar jätte bra. Sen är det bara att vara mjuk i handen.
Sen när man rider har du ju hela sitsen till hjälp som du inte har när du kör. Så om du rider mer med sitsen och mindre med händerna kankse han funkar bättre.. det är svårt att veta och jag är ingen expert men om jag vore du skulle jag söka upp en hästtandläkare. Det kan ju lika gärna vara en vargtand eller nånting som spökar..
Lycka till ! Mvh / mirell
#15 Ett litet tillägg…en duktig hästtandläkare skulle aldrig rekommendera ett tjockt tvådelat bett. 
#15 Tycker du ska göra testen jag skrev om tidigar så förstår du varför en som kan bett aldrig skulle rekomendera ett tvådelat bett.
Att gummibett skulle suga sig fast i lanerna har jag aldrig hört förrut. Inte varit med om heller faktiskt.

#15 Jag har aldrig heller varit med om att gummibetten skulle suga sej fast och ändå har jag använt dom raka gummibetten på flera av mina hästar. Hur märker man att dom har sugit sej fast? Undrar bara eftersom jag använder det så mycket och inte har märkt av det själv…

Givetvis skall du först kolla munnen, skarpbett eller vargtänder är det vanligaste problemet när hästar blir "knäppa" om man tar i dom. Tvådelade bett anser jag inte är användbara. Håller med #8 till 100%där.
Stång eller tredelat föredrar jag i nästan alla lägen. Man kan även som omväxling använda ett hackamore. Det kräver dock en hel del av dig som ryttare. Men är du och hästen hyfsat "skolade" i klasisk ridning eller Western skall det inte vara några större problem. Sedan finns även Sidepull och Bosal som många förordar(betlösa träns som används en del innom western) men dom har jag ingen egen erfarenhet av.
Ett bett får varken vara för tjockt(kan skada käkbenet) eller för tunt(blir för skarpt). Pröva dig fram till rätt tjocklek, hästen skall kunna stänga munnen utan att bettet "sitter fast".
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Bifogar lite bilder när jag rider, dom här bilderna är när han gått som bäst. Dock är jag för stor för honom, en han är viktbärig och bra musklad.
#14 - Jag har ridit på remontgrimma, som bettlöst, men det går bara första gången, sen drar han nytta av situationen att jag inte har så mycket kontroll, och fortsätter som han brukar.
#19 - Han är inriden och under utbildning. Sen när han är tillriden ska en 10-årig tjej rida honom, hon är nästan nybörjare. Jag har mycket jobb att stå i :)
Jag har provat tvådelat gummibett med parerstänger, funkade inte. Han kör upp huvudet och springer. Ska köpa tredelat på onsdag, med en kopparrulle i mitten. Hoppas det funkar bättre.

#11 min ponny körde ner huvudet och stack hem varenda jävla ridtur jag red vintern 2006, helt omöjlig. och asfalt var det i full galopp, hade inte en chans att få stopp på honom, drog jag i honom så bockade han.. mycket till alternativ hade jag inte, det var bara att lugnt åka med och hoppas på det bästa eller hoppa av i farten.
honom rider jag på repgrimma idag, han gör flygande galoppombyten, går hyffsat stadigt i form, stegrar på komando..
INGEN häst är hård i munnen från början, det bara bara vi som gör dom hårda, genom att rida med ständigt tryck i munnen..
2005 började jag rida in honom, 2006 kunde jag sitta och rida utan att kräva utan att han bockade, 2007 gör han det jag skrev ovan.. jag hade aldrig en enda tanke på att sätta i bett på honom trots att han körde ner huvudet, vi ser oss blinda på problemet, kollar bara på hästen. Det är fel på hästen, inte oss själva, eller??
ursäkta. jag blev lite upprörd när du skriver att det inte går att rida med mjuk hand..

#21 Måste säga att jag håller med, hästarna blir vad man gör dom till min gick från entömsbett till rent gummibett ändå har jag full kontroll på henne hela tiden. Hon rids samlad med nästan slappa tyglar nu, vilket inte gick när hon kom! Om du har pyttelite hård hand drar hon upp huvudet och sticker i protest till att man varit för hårt.
Hästarna blir vad man gör dom till och ju hårdare bett och hårdare hand desto "hårdare" blir hästen. det bästa är att vända det till tvärt om… Mjuk hand=mjuk häst
# 21, 22 Jag håller med er!