Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: avel
Läst 2700 ggr
NatthaBlom
0

Vem ska man betäcka med??

Ska betäcka Tina IV rek. 1.55 nu nästa àr funderar bara fortfarnade pà bem man ska betàcka med!?

De jag har tänkt pà

Gumino: Grym häst, har dock inte en susnig om vad han lämnar för nàgra efter som första kullen kommer nästa àr…:/ sen sà kan man inte pàstà att han alltid varit bäst… som unghäst tex…

Tyson II: ànnu en grym häst som varit med i toppen hela tiden och perfekt till Tina som e liten.. Dock har hans mamma exsem o det har Tina ocksà känns lite riskabelt:(

Darius Roll: Tillhörde kulltoppen dà han tävlade synd att han fick sluta pga av skada.. Hans avkommor har ju varit grymma och Iva e inte sà tokig hon heller grymt fin travare!!

E det nägon som skulle vilja hjälpa mig med vad jag ska välja e inte direkt grym pà avel…

christ
0

Vad har tina  för stam?

NatthaBlom
0

e. Bravad u. Tösen

plutten-92
0

har samma problem fast med min shettis salebodas ida som ska betäckas nästa år.

NatthaBlom
0

Hmm ja det e inte lätt:/

Bumbi
0

MicklasFlört Haha, Pilla va tom nu så hon åker ner dit nästa år igen.

piggybank
0

Uron såklart!

amandahandersson
0

Av dom tycker jag Darius Roll!
(Annars är Micklas och Skärmnäs Pigall fina!)

christ
0

Våran Skärmnäs Pigall!

Maretto
0

Tyson, kommer bli fett bra :)

Fast Tina kan ju inte få en fölis, vi ska ju vinna monté sm nästa år tahaha

JohannaDyneborg
0

ja tycker Darius Roll :)

EAndersson
0

Skotte 492 :)

Mixie
0

Om din är lite mindre och nättare skulle jag välja Skotte eller Tyson, om man vill hoppas på lite medelstor ;)

//Mickan

Asagard
1

Personligen hade jag valt en hingst som inte alla andra använder. Avkomman kan bli värd en hel del i framtiden när alla hästar är efter samma hingstar…

Emsaa
0

av dom där uppe tycker jag Darius Roll

trogen
0

darius roll. han lämmnar bra tävlingsindivider, med bra psyke. iallafall dom vi har haft. trogen och lolita dar.

PromiseMinanMorfeus
0

Jag tycker också att det är jättesvårt att välja den rätta kombinationen.. men dem vi har efter Darius, skotte, Tyson, Skärmnäs Pigall, Korsnäs brådis, Polar och Duktig ( hade en innan efter Junisorken med) är väldigt trevliga. Dem har ett väldigt bra psyke och är lätta att hantera.. (Än så länge)

StallBakhet
0

En bra idé kan vara att prata med Pernilla Jobs som är en levande stambok och kan ha intressanta idéer om lämpliga hingstar till Tina IV

charmgumman
0

Hej jag tycker du ska betäcka med Gumino. Jag har en själv en halvsyster till honom (charmgumman e:skärmnäs pigall, u:gumman). Om du tittar på Guminos stam så är han linjeavlad på Brunte (om jag inte minns helt fel) och han gick ju 1.50 och det är gummans morfar och gumman är ju 22 år, så 1.50 var ju väldigt bra om man tänker på hur länge sen hans tid var.

Men de är ju sant, bara för att Gumino är en bra travare behöver han inte vara en bra avelshingst, men nu när han har slagit världsrekord och allt så skulle de nog inte vara helt fel att ha en avkomma efter han.

Men viktigaste är nog att du jämför stammarna och utgår ifrån vilken ponny du har. Man ska inte ´bara titta på deras mor o far utan gå ännu längre bak också. Det kan bli hur intressant som helst! :)

Lycka till med betäckningen och fölisen !

mvh /mirell

Nitro
0

Skärmnäs Pigall tackar gärna ja till en Tina sa han till mig nyss. :)
Dessutom har han bra stam.

NatthaBlom
0

Bella dà:P skulle lätt valt Tyson om det inte vore för exem risken…:/ det hade blivit perfekt storlek.. haha ja juste men hmm jadu vi fàr vell se hur det blir med monte sm men du va ju paxad vill varette…

Haha va du ut o fràga han rebecca??:P

Hade tänkt att ta en av de lite mer "kända" hingstarna för àret efter ska hon betäckas med Mawe..

Nja du Marie jag tror jag stàr över Micklas faktisk fràga mig inte varför men det skulle nog inte bli nàgon höjdare.. Du kan vell betäcka Pilla med Mawe ist;)

Jadu Svante.. hmm inte helt fel det heller kanske va har han för stam??

E det nàgon som har koll pà avgifter??

[lufsen]
0

#0 Tysons mamma har inte exem!

Nitro
0

#20 Ja, jag frågade! Han tyckte det skulle passa utmärkt, eftersom båda gått bra i trav, och hon är liten och han stor. :)
Du kan PM:a mig om avgift för Pigall.

NatthaBlom
0

#21.. Men jonna säger att hon har det o att det e därför varette har fàtt det??

NatthaBlom
0

Nàgon som har bilder o info om skotte dà??

Miii4
0

#23 Kolla upp sådant själv istället för att lyssna på andra :).
När jag såg henne såg hon inte ut att ha exem iaf :P

NatthaBlom
0

#25 jag vet själv att varette har exem! Brikar ju träna tsm me hon! Har sàlt ett exem täcke till hon ocksà ju!!

Miii4
0

#25 Jo, aknske hon har, vet jag ej ngt om. Men mamman menade jag.

amandahandersson
0

Ernst Ronaldo då? Mycket fin häst! :)

NatthaBlom
0

#27 jaha du menade sà… hmm jo skulle jag vell kanske kollat upp själv men om jonna sa sà sà trodde jag sàklart pà henne menmen:P

#28 För lite lär inte bli nägon stor avkomma direkt:/

ValentinoRossi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det var någon som sa att skotte lämnar stora avkommor. Jag betäckte mitt sto som är 129cm i mankhöjd  + att hon är rätt så grov. Fölet blev en liten "räka" som mäter 121cm över marken som 3-åring. 

Jag tycker att du ska betäcka med Uron, prestation och skönhet i ett. Kan det bli bättre!

NatthaBlom
0

#30 tack för informationen:)

amandahandersson
0

Det finns en mycket fin Vagabond-hingst finns här uppe som är relativt oprövad inom aveln.
Edgar heter han. Otroligt snygg! Han har fått över 40 poäng senast i somras, har travat 1.53 eller 1.52 och har över 50.000:- på kontot.
Han har trevligt mödrande också, mamman Snoffsan har travat under 2.00 om jag inte minns fel? Enligt russavelsföreningens hemsida är han 1.24 i mankhöjd, ganska liten. men han är ganska kraftig tycker jag.

Så om du vill ha något mer "udda", men ändå bra, så kanske han kan vara något?

Belindaa
0

Håller med Amandah, Edgar är superfin !

Nitro
0

Kanske ska föreslå hingstar som håller till hyfsat i närheten iallafall? Skrattande

NatthaBlom
0

#32 har du bilder?? vadà udda??

Jag bor juh i Gällivare nu sà…

Belindaa
0

Finns säkert bilder på www.alisfoto.se, men vilken av bilderna vet jag inte. Jag tror hans kusk har en vit/lila tävlingsdress, om jag inte tänker på helt fel `? lr förresten, det är typ Winner tror jag. Äsch, jag har ingen aning ;P

amandahandersson
0

#36, "Udda", nån som inte är så mycket använd.

Bilder, hm… Den här finns på Russavelsföreningens hemsida. Den är nog ganska gammal, men jag tycker han är sig lik idag.

Belindaa
0

Joo, det var edgar jag tänkte på. Men det står att kuskens dress är vit/blå diag delad typ. men jag tycker det mer ser ut som lila men ;)

Hannna
0

#26 Tysons morfar (Jardin) har däremot exem, vad jag vet har inte Jarette det. Men jag menar, bara man letar hittar man exem i de flesta stammar tyvärr.

amandahandersson
0

Här är en travarbild! Kankse lite halvtaskig..

SimbaPebbles
0

tyson e ju fin

Nitro
0

#40 Oj, vad liten han såg ut! =)

skott
0

#23 Jarette har ABSOLUT inte exem..

skott
0

#30 jag vet inte en enda avkomma som blivit förstor efter Skotte.. De flesta efter Skotte brukar ligga mellan 1.20 till 1.28..

Beroende lite på hur stor mamman är…

#24 jag har bilder och info om Skotte.. Han har fått 42p på utställning, fick 40p på Generalmönstringen.. Lite min egen skull då jag låg på sjukhus,  och kunde inte träna något med han.

Han har gått 1.47.8 har startat ganska varsamt.

Väldigt underbart temperament.. lugn som en filbunke hemma och ger alltid järnet på travbanan då han alltid är pigg..

Väldigt snäll att betäcka med, och lämnar verkligen "alla" färger.

isor
0

Men Tyson är väl inte så dum! Han är ju så gudomligt fin me!

NatthaBlom
0

#29 Tack hanna jag kanske tom missuppfattade jonna el nà…

#34 nej det verkar inte sà sà det va ju vàldigt possitivt:D

Bàde Edgar o Skotte e mkt fina hästar:P Avgifter pà skotte??

varette
0

Jag har inte sakt att Jarette har det. Däremot har jag hört av Penilla Jobs att jardin har det! Det är vad jag hört..

NatthaBlom
0

#47 sa ju att jag màste missuppfattat det

piggybank
0

Uron är efter Major G som är bland annat Morfar till världens bästa häst PIGGYBANK:D

NatthaBlom
0

Svante det lät ju bra:D haha men vad e det för avgifter o sà??

piggybank
0

2000 kr

NatthaBlom
0

Oki det va inte direkt dyrt:P jag ska fundera lite:P Tack för alternativet iaf:D

ALANYA
0

Tyson är eksemfri. Jarette har aldrig haft någon eksem! Varette lider av knottallergi. Jardin togs ur avel pga "eksem" hette det! missköt o undernärd var den riktiga orsaken. Ta reda på fakta innan du anklagar någon!  

uppfödare/ägare

Teja-Bea
0

Av de tre du skrivit om så tycker jag Darius Roll. Signe är jätteduktig med hästarna och Darius har mycket bra förvärvning.

Annars tycker jag faktiskt Micklas eller Skärmnäs Pigall!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Belindaa
0

Ojjdå, blandar ihop edgar med en annan hingst. Men han fanns iaf med på alisfoto :)

NatthaBlom
0

#53 jag ber sà hemskt mkt ursäkt sa ju att det skett ett missförstànd! FéRLàT;S

Knott allergi e ett slags exsem

#54 tack för din àsikt Bea den betyder mkt:)

hiprex
0

Natta Hiprex är ju efter skotte och hon är ju inte så värst stor ändå ju…

Kima
0

jag tycker defenitift att du ska betäcka med skotte. han är en underbar hingst med ett underbart temperament och lämnar riktigt bra avkommer.

piggybank
0

Fundera lite vad ska du fundera på det är ju självklart att du ska ha Uron dom kmr passa så bra ihop:D skicka hit henne så fixar jag resten inge bang nuSkrattande

Reko
0

Jag håller med #32. Bor du i Gällivare är väl Edgar en av de närmare hingstar du har? Inte för att jag tycker att du ska åka till närmaste men när han dessutom har intressant härstamning och travmeriter så är det inte helt fel.

Reko
0

Gumino har Brunte som farfar och morfars far. Bravad är också efter Brunte. Blir det inte väl mycket Brunte om du använder Gumino till henne?

deweycheatumnhowe
0

Darius Roll är mitt förstaval, Primusa åker nog dit nästa år.

CarinJ
0

Vi har en avkomma efter Edgar och - även om han bara är ett år så har han redan visat att han är både lättlärd då vi har tömkört honom en hel del (ännu har han ej varit i vagn, dock) och begåvad med ett fint trav.
En snygg, orädd och trevlig liten ponny blev resultatet.

…men detta år valde vi Darius Roll. Resultatet har vi ännu inte sett.

Hannna
0

#61 Håller med, speciellt om nu hästen har någon form av exem. Större risk att dem generna förs vidare om man avlar på samma blod.

Mixie
0

Men det är väl inte bevisat än att exem är ärftligt?? det senaste jag hörde var att det inte hade något med gener alls att göra..

//Mickan

Hannna
0

#65 Jo det är bevisat att det är ärftligt. Ca 20 % större chans? Har ingen riktigt koll, men vet att det varit uppe och att jag läst det. Finns säkerligen någon som är mer insatt i det än jag!:)

Mixie
0

#66 okej ;) då har jag hamnat efter i forskning, tack för ny info :)

//Mickan

juliapettersson
0

Darius Roll. "Allt" efter honom blir bra på travbanan, har han hittills bevisat. Och en sådan löpskalle & vilja som min efter honom har, har jag aldrig stött på inom ponnyvärlden!

NatthaBlom
0

det e sant pär men hon e en fin häst ändà:P

#60 #61 gàr skola o bor i gällivare men hästarna bor i rättvik sà det e ganska neutralt.. har faktiskt inte tänkt pà det där med brunte… min hingst har ju brunte i som morfar ocksà sà det kanske e smartare att välja nàgon lite längre fràn ii blodsarv 

haha Svante dà:P vi fàr se hur det blir men om jag skickar henne till dig tränar du henne medans hon är där dà el??:P

Reko
0

Jag tycker att aveln för ponnytravare ofta blir inriktad på vissa populära hingstar. Tyson och Darius Roll har båda haft förhållandevis många ston och för all del visat sig förärva travanlag, men det är viktigt att hålla en viss bredd på aveln för att det inte ska bli allt för besläktat.

Om nu Edgar hamnar långt från dina hästar finns det andra alternativ där Vagabond är far. Du har Stig-Helmer och Jagga Ess. Låt dem också få visa vad de kan göra i aveln. Annars har du Tyson-sonen Tokajer ML.

Ett tips för att få så lite besläktat som möjligt är att titta i Blå basen. Länk finns på www.gotlandsruss.ifokus.se I Blå basen kan man plocka fram sin egen häst och även tilltänkt hingst med härstamning tre generationer tillbaka.

NatthaBlom
0

#70 Tack sà mkt:D

maiijjha
0

Stuves Monopol finns i Umeå. Den sista hingsten i Peter Pans linje.  Han har 57,1 i rekord.

http://www.stall10b.nu/tavling/stuvesmonopol.html

länk till en bild på Stuves Monopol.

NatthaBlom
0

#72 grymt fin travbild!!

nella
0

# 72 Han e sååå fin! Travar sagolikt

NatthaBlom
0

#74 såg att han fått en 9 på sitt travpå utställning också inte dåligt…. Har han gått va han kan när han gått sin tid el??

Nitro
0

#75 Jag var också liten nyfiken på honom så jag kollade hans resultat. Han har startat 55ggr 10-8-7. Förra året gick han 58,5 och i år 59,3.

staaf
0

Som sagt sista hingsten i Peter Pans hingstlinje o jag vet att det är en herre med kapacitet. Vore kul om man kunde bevara linjen. Mamman är en märr född på Lojsa hed, för övrigt elitpremierad och syster med modern till den godkände hingsten Trofe, rek.1.52,1.

NatthaBlom
0

Jadu rebecka… det va ju inte dåliga resultat… men tiden:/ hmm jadu…

#77men såg att han hade en avkomma hur har den gått??

maiijjha
0

# 78 Tittade på www.gotlandsruss.se han har bara fått 6 avkommor hittills. De äldsta är 3 år, Fiffilura har gjort 4 starter och gått 2.42,7 startar på skellefteå på lördag.

NatthaBlom
0

Oki måste tyvärr säga att de kankse inte var så possitivt??:/ tråkigt

Reko
0

#80 Du får ju titta vad de har för mödrar också. Ditt sto har meriter och det kanske inte deras har.

staaf
0

# 81 Håller med. Herregud, man kan ju knappast döma en hingst efter endast en avkomma. Isåfall skulle ju massor av hingstar alldeles för tidigt dömas ut. För många hingstar, även för de mest meriterade, tar det ju ett antal avkommor innan den "stora stjärnan" kommer (om den kommer). Det är med detta tänk som vissa hingstar aldrig får några avkommor, medan andra får ett enormt antal. Det är ju alltid en chansning att som stoägare ta sitt sto till hingst. Dessutom kan man inte bortse från att vissa hingstar alltid får de bästa stona och kuskarna. Som sagt, allt beror ju inte på hingsten, utan minst lika mycket på stoet eller kusken.. Det tåls att tänkas på. (I det här fallet har hingsten endast 1 levande treåring, vilken också är den äldsta avkomman).

NatthaBlom
0

#81 #82 mena absolut inte att dömma ut han, han verkar ju vara en otroligt fin häst o travare jag förstår vell själv att det kan finnas många många anledningar tillatt just den avkomman inte gått de bästa tiderna av alla 3åringar, måste också säga att ponnytravsverige har verkligen lyckats med de flesta 3åringar iår o de har gått sjukt bra tider!, men även den kommer nog utvecklas till en bra travare eftersom hennes pappa e otr fin:) el hur ska man säga den kanske redan e en bra travare inte min häst så ska inte säga nå…

jonathanivarsson
0

Bond tkr jag lämnar bra hästar½!

Mixie
0

Helt otroligt egentligen att man kan tycka 2.42 är dåligt för en treåring. Det finns ju faktiskt dom som inte kräver någonting alls och inte satsar på att ha sveriges bästa treåring utan bara lullar runt på banan för att hästarna ska tycka det är kul och lära sig!

//Mickan

staaf
0

#85 Absolut, de har ju hela karriären framför sig

NatthaBlom
0

#85 #86 ja det va ju det jag mena med det sista inlägget om ni läst det!

Mixie
0

#87 menar inget illa, tänker likadant som dig.. kom bara på att det är ganska synd.. det är har nog mycket att göra med att vi har sett så otroligt fina 3åringar i år :)

//Mickan

staaf
0

#87 Nej menar inte heller något illa, jag hänvisar bara till ovanstående inlägg

teamvilse
0

Jag reommenderar Stuves Monpol VARMT! Han har för övrigt ett rekord på 57,1 :)

Han är gudomlig i alla lägen, och en otrolig vilja att springa.
Fick i år en avkomma efter han och mitt val till nästa år är stensäket! Jag väljer Stuves Monopol igen!

Årets föl har ett lugn som är himmelriket och är inte räd för något,
Dessutom är han välväxt! Kan skicka dej ett kort om så önskas!

divansson
0

#59 han va då fin! :)

divansson
0

glömde.. :P ett tips.. välj nån med långa kotben..

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.