Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 1474 ggr
Elin01troedsson
1

Egen tränad ponny

Jag har tänkt att börja starta min egentränade shettis till nästa år efter flera år som kusk på travskolan, och jag har några frågor jag undrar över.

1. Måste ponnyn chipmärkas för att få starta?

2. Behöver ponnyn medlemskap i en ponnytravklubb precis som kusken?

3. Hur gör jag som kusk/tränare en träningslista?

Tacksam för svar 🙂

Emmelie93
0

ALLA hästar måste vara chipmärkta :) Hästen ska inte ha medlemskap, det är bara kusk/tränare. Dock måste den vara tävlingsregistrerad hos ST. Träningslistan, du kontaktar din travbana och säger att du vill ha den hästen på din tränarlista så lägger dem till den.

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Örebro.OliviaA
1

1. Om hästen inte är väldigt ung, brukar de flesta vara chipmärkta redan =)

2. Jag lägger in hästen på våran hemsida bara och sen är den med i klubben ;) så länge du är med i en klubb är det ingen fara :)

3. Du skriver eller ringer till Claes och berättar att du ska sätta en häst på din träningslista. Du säger vad den heter och så vidare. Du kan eventuellt behöva skicka en kopia på pass och vaccineringar till travet också :)

giffan
0

För att en ponny ska få starta på travet gäller att den har pass och är chippmärkt och travreggad samt godkänd stamtavla i minst tre led.. Den ska även mätas och vaccineras.

För att travregga en ponny fyller du i en blankett som man kan hitta på travsport.se och skickar in det med en kopia på passet.

När allt det är klart så kan du sätta upp den på din lista. Du kontaktar travsällskapet och talar om vad ponnyn heter.

Sen är det bara att kvala och starta.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
0

#2 Måste man inte betala medlemsavgift till er klubb?

giffan
1

#4 Det står "så länge du är medlem i en klubb"

Hästen behöver inte vara medlem i någon klubb.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
0

#5 Så stod det inte från början. Den sista delen av meningen är nog tillagd efter att jag skrev. Då verkade det som att man blev med i klubben bara man kom upp på er hemsida. Och det är ju lite missvisande.

Örebro.OliviaA
1

#6 jo det stod det. Elin förstod vad jag menade, och det var väl huvudsaken?

Tusen
1

#7 Det är väl bra om fler förstår eftersom det finns fler som säkert undrar samma sak? Jag tyckte det var otydligt skrivet då det verkade som att om hästen bara var med på er hemsida så var man medlem i ponnyklubben. Men nu är det utrett och alla vet att man måste (som kusk/tränare) vara medlem i någon ponnyklubb förutom allt annat som står skrivet här i tråden.

Elin01troedsson
0

Tack för alla svar :-)

stuteriMo
0

Det verkar som travskolor /licensutbildning. Har lite mer att lära ut informera om.

haerrdin
0

Som vanligt när det gäller den här sortens frågor är det alltid bäst att ställa frågan (frågorna) till ansvarigt organ. I detta fallet ST.