Äckel flygfän, hjälp!!!
Ok…behöver veta allt ni vet om Lipoptena cervi, eller dagligt namn Hjortlusfluga/Älgfluga, dom finns här i mängder…har ni råkat ut för dom och i så fall hur skyddar ni era hästar för utom att ta in dom? universalmedel? annat?
Ingen??

har aldrig hört talas om de:S
Dom går huvudsakligen på älg, hjort och rådjur men även häst och i bland drabbas även människor, dom har tydligen bitit ihjäl 10-15 älg enligt jägarförbundet. Dom är 3-5 mm långa, när dom träffar på värddjuret släpper dom vingarna och där efter förflyttar sej sidleds, dom lever på värddjurets blod och lägger sina ungar i päls som förpuppas på en gång, betten gör j*vl ont och kliande, svullnad kan hålla i sej upp till 14 dagar…..det är vad jag har fått fram hitintills i eget snokande dom har ökat explosionsartat sen 60-70 talet och finns i södra mellersta sverige, dalarna och längs norska gränsen, även norrmännen har visst bekymmer dom med……
Är det verkligen bara vi som har drabbats av detta otyg??

Hjorthorns olja är perfekt! vi har sluppit allt denhär sommaren/hösten och halva förra (skaffa det i juli förra året)..inga flygfän eller älgflugor.. dock går det itne att köpa i sverige längre.. man får ta en tripp till Danmark o närmaste apotek där o köpa…
#5 Hur använder du Hjorthorns olja? Jag har en flaska som står här hemma men vet inte hur man använder det. Skall det späs ut eller? det luktar i alla fall vidrigt.

JA, ja tänkte precis ställa samma fråga. Det är ju som löss i MEGA storlek… Går knappt att få bort, dom borrar sig ner och biter sig fast som en blodigel.. Hittade 4 stycken i Petros päls idag, som hade borrat ner sig in och börjat gnaga.. Vad ska man göra? Petro har bara tunn päls så dom ser ja ju, men dom andra som ha tjock vinterpäls? Hur vet man vad som finns där under?
När jag och en kompis var ute och gick i går så fick jag fulla håret och på jackan. Man känner sig helt invaderad. Vad ska man göra?!
Nej uscha fyblä…Vill aldrig mer ut i skogen!
#5 kanske ska sticka över och hällsa på släkten….nä skämt om sides man kanske skulle be dom skicka upp en del för nu är det jobbigt…..som tur är drabbar det inte alla här hemma : )
Usch här har vi också,var ute och plockade svamp för nån dag sen och när vi satte oss i bilen fick vi försöka rensa varann i håret från dessa HÅRT bitande odjur….
Ska väll också säga att dom älgar och andra klövdjur som har hittats döda av dessa pälsätande blodiglar har varit helt eller delvis i avsaknad av päls i den grad att dom som ännu lever troligen inte överlever vinters kyla…….. :(
#10 Jag har svarat dig på gotlandsrussidan….jag tror att du kan prova Switch. Hjorthornsolja luktar ju vidrigt, man brukade använda det förr, mest till stängsel och sånt när hästarna gnagade på det…..
#11 Var hittar du Hjorthornsoljan i sverige om nu inte Switch skulle hjälpa?? Tack förresten

hjorthornsoljan är förbjuden i sverige…det är därför det inte går att få tag på.
Den ska späs ut med 5 Delar Olja, Viktigt att prova på en liten del på hästen först så att man ser att dom tål det!!
Hjorthorns olja lyktar verkligen inpyrd pipa xD fast man vänjer sig tycker jag.. de luktar värst i början av året o nu tycker jag det inte luktar så direkt jätte vidrigt..
#13. Vad är det för olja man skall spä ut den med?

vanlig matolja, rapsolja. hälst den lite "finare" kallpressade oljan.