Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettavel
Läst 5746 ggr
NovaRoll
0

Tyson ll

Undrar om ni har betäkt med Tyson och i såfall vilken stam har stoet?

NovaRoll
0

Om inte vilka har ni valt?

Miii4
0

Nix ingen Tyson för mig.

Mitt vagabond-kajpa sto är hos Manicken.

Mollberg
0

#2 Lite svårt att betäcka den märren med Tyson kanske :P

NovaRoll
0

Kul..är bara så nyfiken om vilka ungar det blir nästa år då vi själlva ska ha

EllaMarine
0

#2 Vad heter hon ? :P Känner ett sto undan Kajpa :)

Kristina-
0

#5  Ina Roll heter hon.

NovaRoll
0

Putt

Miii4
0

#3 Ja precis xD Hade nog ändå inte blivit en bra komb med tanke på damens humör :)

Hannna
0

#3 Lufsen har ju samma morfar och farfar :P

Teja-Bea
0

#3 Detta har tyvärr inte hindrat andra… Jag vet ett russ som går på banorna i år. Denne har Vagabond både som morfar och farfar…

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Teja-Bea
0

Jag har inte betäckt någon av mina med Tyson. Han har ston så det räcker!

Jag har hart två ston hos Micklas och ett hos min egen Tejas Musseron.

Hults Pirita e.Pirat Pan u.Ruffsi  ue.Jardin. Hon är hos Micklas Hade jag haft min Monljus på hemmaplan så hade hon gått till honom. De två har redan visat sig vara en utmärkt kombination!

Tejas Monela e.Komet u.Anemona ue.Sverker.  Hon är också hos Micklas. Monela fick en jättefin hingst e. Micklas 2006 så i år provar vi igen!

Tejas Monique e.Drömprinsen u.Anemona ue.Sverker. Monique blir betäckt för första gången. Hon är väldigt stor så hon får gå med min lilla fina Musseron.

Hannna
0

#10 Tyvärr fick vi Sveriges snabbaste shettis med just en sådan avelskombination?

Jag själv skulle aldrig välja en sådan kombination, känns som att man måste vara väldigt erfaren och verkligen veta vad man ger sig inpå om man tänker linjevala på det sättet.

Teja-Bea
0

#12 det är ju inte ens linjeavel - det är inavel!! vilket är rent utav farligt! Inavel är att betäcka syskon med varandra!! Hur kommer man ens på idén?

Jag gör en långsökt linjeavel i år. Tejas Monique u.Anemona  betäcks med Tejas Musseron e.Tejas Monljus eu.Tejas Monela euu.Anemona.

Fölungen får alltså Anemona som mormor och som farfars-mormor. långsökt linjeavel…

Hannna
0

#13 Jag vet inte, fråga uppfödarna! Som ju är Sveriges bästa uppfödare. Kan väl inte vara helt bakom flötet…?avkomman blev ju bland de bästa i Sverige, både tidig talang och gått världsrekord som äldre. Så uppfödarna fick nog den avkomman de strävade efter. Dumma eller ej.

Men det finns ju värre. Ett russ med samma pappa och morfar som tävlade för något år sedan…

Colt
0

Min är också linjeavlad, han har Brunte både som farfar och morfar och det är inget fel på honom!
Han är en kanonfin liten travare.

johanna9
0

MIn som är efter Kettcella och vagotte är betäckt med ernst romeo..

NovaRoll
0

Mao så blir det ett spännande år och kommande också, men men resan är lång….för att inte prata om framtiden

prima
0

angående inavel och trådens huvudperson tyson II kanske vi kan dra en parallell och konstatera att oroväckande många av framtidens ponnytravare kommer att ha tyson II i sin blodslinje?

MonteMira
0

#2 Vad kul att du valde Manicken. På gården finns en tvååring som är Manicken första avkomma. Jätte trevlig sak =D

Herkules
0

Varför är det oroväckande att många russ skulle ha Tyson II i sin stamtavla?

Gumino är ganska hårt avlad på fantomen Brunte, det verkar inte vara några större fel på honom tycker jag.

Alla kanske inte minns giganterna Dröm och Rollo som dóminerade russavel för 30-40 år sedan. Verkar inte heller vara något större fel med det så här en massa år efter det.

Inom varmblodsaveln där kanske USA är förgångsland. Speedy Crown, Super Bowl och Valley Victory är dominanta. Ingen säger väl emot att USA är världsledande inom varmblodsaveln.

Var hellre glad att Tyson finns och att han lämnar så fina ponnytravhästar. Om jag hade några travrusston skulle inte jag tveka om vem jag skulle betäcka med, självklart Tyson II

Vill man sedan betäcka med hjärtat (inget fel i det) och tar någon annan hingst som kanske inte lämnar så bra som en del prestationshingstar så är det ju ett eget val man gör.

jessssica
0

#18 ja, det känns kanske lite som att nästan alla travruss i framtiden kmr att ha Tyson II med i stammen…Undrara hur det blir dådå?

amandahandersson
0

Men hallå, hur ska nya fina stammar kunna bildas om alla har Tyson II i sig?

Inget illa menat mot Tyson, han är en väldigt fin häst!

MEN, ska ALLA ha Tyson i sig!? Jag hoppas verkligen att stoägare avlar mycket på Skotte, Ernst Ronaldo, Korsnäs Brådis, och Gumino, och varför inte Micklas? Så vi får fler olika stammar….

NovaRoll
0

Själlv kan jag bara säga att jag tycker Tyson ll i mina ögon kompliterar mitt eget sto efter Ettan Roll och Polar 415, viklen kombination jag inte skäms för, utan ser fram emot med tillförsikt. men som framtiden får utvisa, dock är han i mina ögon näst intill komplett…..

jessssica
0

#20  Men hur blir det då i framtiden, om alla skulle vara släkt med Tyson, skulle det inte bli mkt linjeavel, inavel då? Eller Generad

När jag betäckte Julia valde jag Tejas Monljus! Tkr han har "allt" liksom! =) Andra favoriter är Fridhems Jonatan o Drömprinsen (som jag vääldigt gärna vill betäcka Julia med) Sen finns det ju fler som jag gillar också :D

jessssica
0

O  juste Ernst Ronaldo, också en favorit! =) Hehe inte för att det hör till ämnet egentligen..

prima
0

#20, ta det lugnt. så vitt jag kan se la jag inga negativa värderingar i min frågeställning.

Mariasoderstrom
0

#12 och #13 - Jag jobbade hos en travtränare på Solänget där det var ett tvåårigt varmblod som hade en mamma och pappa som var syskon (!!) Han är lite konstigt formad i kroppen men löper med ett sjujävla steg ! men jag säger inte för det att de är bra eller spec. smart.. undra egentligen hur jävla fel det KAN bli .. :S

Mariasoderstrom
0

Om jag hade ett sto att betäcka skulle jag hellre betäcka med Gumino än med Tyson II .

NovaRoll
0

Tanken med den här tråden var INTE att bli osams eller att ha kniven på strupen, det ser ut som om några av er håller på att bli griniga på varandra vilket jag ber om ursäkt för om jag har startat upp, var bara nyfiken på era val av hingst kontra stammar, och så många betäcker inte Tyson ll varje år, det finns värre…..

amandahandersson
0

#29, om inte jag läste fel nånstans så hade Tyson närmare 70 avkommor ett år? Och det är nog mer än nån annan avelshingst?
Fast jag kan ha läst fel…

Herkules
0

Jag är lugn, men varför tycker du det skulle vara oroväckande med mycket Tyson-blod framöver?

MagganS-B
0

Bea, Munter hade Dröm både som farfar och morfar, kan inte minnas att han var konstig på något sätt, snarare tvärtom. Mitt sto Lissi Ess, har Hero som farfar och Loella som mormor, helsyskon! Gå tillbaks i russens stamtavlor så får ni se på inavel! Och linjeavel!

Ingen fara om Tyson får många avkommor, det hade både Raketen, Rollo och Dröm förr, och hur många använder sen sina russ e. honom i aveln? Det vet vi inte…..

NovaRoll
0

#30 han tar endast 10 ston (i år) till betäckning/semin, är det mycket? då är det MÅNGA hingstar som kan kalla sej matadorhingst och ev. ta över avkommestatestiken, eller…..??

fan_idole
0

#28 Varför då?

NovaRoll
0

Ingen aning, kanske för att han tävlar samtidigt, uppgiften kommer från hingshållaren själlv vid beställning av spermier, mao från ganska säkert håll, så någon matador hingst kan man nog inte beskylla Tyson för att vara, det finns nog andra till det….

DubbelE
0

#23..ooooh kan man inte få tjinga de fölet  Oskyldig jösses, en riktig drömstam i mina ögon!

alla russ kommer inte att ha tyson i sig om ett par år som några befarar.. kolla i svensk varmblodsavel (halvblod i folkmun), inte tycker jag att Testarossa, Flamingo, Cortez, Robin Z, Jaguar m.m finns med i varenda stam strotts att dom är bra hingstar på sin tid.

NovaRoll
0

#23 Jag har en tanke med "äggbert" och om den håller vet vi tidigast…..gud vet när, men visst är det spännande stam? har stora förhopningar. Du får väll slänga dej över och titta om ett år, du har ju ändå sagt att du ska komma in om du har vägarna förbi…..

EllinoreBoy
0

#22 Om man kollar på hans statistik så är det inte konstigt att man betäcker med honom, men visst kan man inte bara betäcka med han.

Odena
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#22 en hingst med bra stam är ju Ernst Rasken e. Hero u. Regatta. Rasken själv vann Kriteriet, Derbyt, 5-årsmästerskapet, 3:a SM mm. Hero har ju även lämnat Snäckan mfl. Regatta har ju lämnat många super travare så där har man bra blod också =)

prima
0

#31 - jag ser det inte som oroväckande, däremot sa jag att oroväckande många av framtidens ponnytravare kommer att ha tyson II i sin blodslinje. antagligen de bästa, det har vi sett prov på redan nu. så vad händer i framtiden, när man vill betäcka de bästa med de bästa, precis som man gör idag? jag gjorde bara ett antagande att man i framtiden kommer att få gå stora omvägar för att hitta en bra avelskombination som inte innehåller för mycket tyson II. rätta mig om jag har fel.

:)

NovaRoll
0

#38 nej, men som jag och alla som lägger på får ju tänka till en/två gånger när rasen är så liten

#39 så rätt så, kanske nästa märr om det blir något mer

NovaRoll
0

#40 du tror inte att det är större problem med att "alla" eller många väljer "billiga" och nära tillhandshingstar? som sagt i år tog Tyson endast emot 10 ston, hur många tar dom övriga hingstarna emot, ser du vad jag menar? det är ju inte bara Tyson som är populär, eller hur

Herkules
0

Om nu Tyson betäcker ca 10-15 ston per år av den totala stostammen på ca 500, så känns det inte som det framtida problem som du målar upp blir något problem. Javisst är dom fråmgångsrika Tyson-ponnyerna, men hur ska vi stoppa det tycker du? Principen blir lika enkel då som nu. Du betäcker det bästa med det bästa tillgängliga. Jag tror inte att det kommer att finnas någon marknad i framtiden för hårt avlade (inavlade på Tyson) avkommor. Du kan sova lugnt.

Odena
0

Nu har jag kollat bland mina papper och hittade en statistik om hur många betäckningar russhingstarna hade 2006. Här kommer ett urval på statistiken mellan hingstarna som travat lite:

Bond 3 betäckningar 

Darius Roll 16 betäckningar

Engelbrekt 12 betäckningar

Ernst Romeo 14 betäckningar 

Ernst Ronaldo 20 betäckningar

Granit 4

Jagga Ess 5

Junisorken 12

Korsnäs Brådis 4

Manicken 3

Maxxum 6

Micky 1

Parat 5

Polar 2

Raider 2

Ripadals Benni 3

Rusch 1

Skotte 14

Skärmnäs Pigall 4

Stig-Helmer 7

Tyson II 10

Uron G 6

prima
0

jag hänvisar till mitt kanske i #18 och konstaterar att denna parallell bevisligen inte kommer att existera i framtiden. känns bara onödigt att argumentera vidare inom ett ämne som jag inte har hundra procent koll på. hoppas ni har överseende med min okunskap.

Herkules
0

Den allra mest spännande ponnymärren i Sverige blodsmässigt är i mitt tycke Ramona Ernst (Tyson-Regitze Ernst) att linjeavla henne med någon av Regattas söner, Ronaldo, Rolf eller Rasken skulle vara mumma. Att linjeavla på Regatta vore oerhört spännande. Nu tror jag inte att det blir av med tanke på att kretsen kring Ramona har andra hingstar i sin närhet men drömma kan man alltid få göra.

NovaRoll
0

Japp du ser, det finns dom som ligger lite mer i "farosonen" men totalt är dom föregående år 7 stycken som har 10 eller mer. Då kan man undra om man läser listan var faran för russen ligger i Tyson, som man kan tolka hoss några, det är bara att läsa….

Odena
0

#47 när jag läser listan så tänker jag på att Vagabond ligger i många släkten och om man tittar i listan så har Skotte mycket i sin linje 34 st betäckningar då han själv hade 14 och sonen Ernst Ronaldo 20…

Sara-Juventus2
0

Vi har ängdalas Piggelin på betäckning hos Tokajer M.L:D

Mariasoderstrom
0

#34 För att jag tycker Gumino är snäppet grymmare än Tyson. Sen gillar jag hur han ser ut och hur han rör sig. Tycker inget illa om Tyson heller men skulle nog betäckt med Gumino ! :)

amandahandersson
0

Ser man mot Guminos meriter nu, så skulle jag också betäckt med Gumino.

NovaRoll
0

Det är helt OKFlört det här är ett ämne som aldrig tar slut, vilket är kul, som sagt var så anser jag i dagsläget och som framtiden får visa om så är fallet att Tyson kompleterar MITT sto BÄST efter mitt tycke och smak, men SPÄNNANDE är det eller hur alla som väntar på våren nästa år?

Hannna
0

Tyson vs Gumino skulle jag nog valt Tyson. Har inte 100 koll på hur Gumino var som ung, men han utvecklades något grymt nu på senare år. Tyson var en talang från första början, tidig alltså. Även om han inte startade som 3-åring.

fan_idole
0

Tyson kompletterar tydligen vilket sto som helst. Gumino i aveln vet vi ingenting om - ännu!

#53 Gumino har jag sett sedan första starten (för många år sedan) på Stora Alby (jag tror hon hette Korkasalo, som hade honom), men det hände ingenting med hästen förrän han kom till Seppälä, och där ligger också litet av sanningen, hamnar en häst med potential hos någon som KAN TRÄNA häst så blir det i de flesta fall bra.

jenniferaronsson
0

#54 exakt, jag har läänge undrar hur säppälä tränar, alla där är ju så otroligt bra.

Janina har ju även tävlat  länge också och är nog mer rutinerad än många. Hon är grymt duktig.

#53 jag håller med lite där att tyson var bra redan från början. han har ju skalle också och lämnat otroliga avkommor.

Michy
0

Lilla Tillerosa är dräktig med Tyson..Glad Hon är efter Refixi och Parat. Refixi är i sin tur efter Munter och Russi.. Vi ser fram emot den bebisen..:D Sen kommer den ha Parat som morfar, och det har inte jag nått emot..Flört

ElinLilja
0

Min lilla dam Nokia betäcks med Granit (Hon tog sej in första gången så har varit tillbaka igen, ska ultrajudas imorgon så får svaret då om det blir nåt föl eller ej)

Jag funderar lite på hur alla tänker när man vill betäcka med t ex.Tyson, visst Tyson är en riktigt bra travare men inte lika fin exteriört. För att behålla russen som russ måste man ju tänka lite på exteriören oxå och där tycker inte jag i alla fall att Tyson med många andra bra travare håller med sin "låga" poäng. Många går igenom på prestationer och inte för att dom ser ut som russ… en liten tanke bara..

jenniferaronsson
0

#57 euhm, ser ut ?

ElinLilja
0

# 58 Ja ett russ ska ju oxå se ut som ett russ rent exteriört alla godkända hingstar gör enligt min mening inte det hur har mer gått igenom för att dom har bra prestationer.  Om du förstår hur jag menar

Hannna
0

#57 Om man vill avla på trav och inte så mycket exteriör så blir ju valet enkelt..Det finns ju folk som avlar på exteriör också. Tyson visades nu på gotland förra veckan, fick 39p, det kan man väl knappast kalla dåligt även om han inte får höga poäng. Han fick bra mycket mer än vissa andra gdk hingstar som var nere på 36-35p.

NovaRoll
0

När tog prestation över extriör? det är väll en kombination som skall kompletera varandra. För ingen skall väll påstå att en snygg hingst med höga poäng utan användbarhet och användarbarhet utan extriör är något värd, är det någon som inte håller med…….

palomia
0

Eftersom efterfrågan och mitt eget intresse är störst när det gäller prestation (trav) så absolut är det det som styr valet av hingst för min del. Jag ger gärna nya hingstar en chans men det skall vara av "travintresse". Är en av få som valt Jagga Ess (också e:Vagabond ue:Julle) till våra ston. Skulle aldrig välja en rent exteriört "fin" russhingst om inte travprestationerna fanns eftersom jag sällan håller med domarna. Domarna dömmer nog inte alltid utifrån hästen tyvär. Namnet på hingstägaren är nog tyvär viktigare. Tack och lov för extrapoängen vad hade vi annars haft för hingstar att välja på, dom blir inte många kvar som har både och. Skulle gärna tänka mig en Tyson avkomma till, för gärna Vagabondblodet vidare.

NovaRoll
0

#62 Är vi besläktade???

StuteriLA
0

#46 Att linjeavla på Regatta tycker jag ( som äger Ramona ) ska bli jättespännande. Jag har faktiskt tänkt tanken och följer Regattas söners avelsframsteg…men de har inte hunnit lämnat nåt speciellt än, men de har ju betäckt mycket nu så det kommer väl. Ramona ska ändå tävla ett tag till.

Ravenna kommer betäckas med Gumino i år, då det fölet ( om man har tur så det blir ett föl vill säga ) är tingat. Sen ska det bli roligt att välja nån av Ernst hingstarna till henne. Hon är ju ingen Ramona, men ändå ett mycket bra tävlingsto.

Jag hade ett varmblodsto, Windy Ås e: Mack Lobell, som jag stod på kö för, ( utan att få plats ) att kunna betäcka med Viking Kronos och på så sätt kunna linjeavla på Matina Hanover ( Matina Hanover är ju mamma till Mack Lobell och BJ´S Pleasure som i sin tur lämnat American Winner ) Det hade blivit 4/3 balanserad " försiktig "linjeavel…och en superbra travhäst tror jag.

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

MagganS-B
0

#60 Du tänker inte på att dom hingstarna som fick 35-36 poäng på Gotlandsutställningen har tävlat ganska mycket i sitt liv, bägge är över 20 år och vi är mitt i betäckningssäsongen. Försök själv hålla bra hull på en hingst som är så på hugget på stona så han gör av med allt man stoppar i honom, f.ö. har 35-poängaren haft 40 p på utställning som 3 eller 4-åring! Han har ett jättevackert typiskt russhuvud bl.a. Dessutom kan du kolla hans avkommors resultat i 3- och 4-åringslistorna! Jag vill inte på den här ponnytravsidan se mer tjafs om "dåliga" hingstar, är dom godkända så är dom! Stoägarna bestämmer och 35-poängaren har betäckt 7 ston, vilket är mer än vissa andra vackra hingstar!

palomia
0

#63 Hur menar du nu????

#65 Lugn Maggan, vackra eller inte det är endast i betraktarens ögon det avgörs. Det fanns även dom som fick högre poäng som knappast ens såg ut som hingstar. Och som sagt, "travhingstar" rankas tyvär inte högt bland domarna. Jag hoppas iaf på en "Brådis" nästa år.

Zeus
0

Tyson kanske inte heller blivit den toppindivid han var som unghäst om han inte varit hos Lorentzon. Även de kunde TRÄNA och KÖRA ponny! Och det ena ger det andra, dvs att när hingstar visar toppklass får de bra ston att betäcka och då blir ju ofta avkommorna därefter och hamnar hos "rätt" tränare, körsvenner och ägare. Tyson är ju bara en skugga av vad han en gång var på tävlingsovalen, tyvärr. Lorentzon fick ju bra fart på Snäckan också. Men en ponny utan anlag blir inte heller bra vilken tränare den än är hos.

NovaRoll
0

Maggan S-B Jag bugar mej för dej, vilken kvinna!!!! din kunskap vill jag ta del av, klok och snabbtänkt och inte minst vis och insatt… fortsätt såFlört

Hannna
0

#65 Men snälla, tagga ner. Jag har inte kritiserat någon. Det är bara ren fakta och ingen personlig åsikt att det fanns hingstar som fick dem poängen.

ninam
0

#65 Jag har också problem att hålla hullet på min hingst och jag undrar hur poängen skall bli på GM. Han går på bete med sina ston och äter kraftfoder både morgon och kväll, men ingenting hjälper, han är fortfarande för tunn. Det är tom svårt att få honom att komma och äta kraftfodret, det är bara stona som är viktiga i hans ögon.

skott
0

Jag har aldrig haft något problem med smala hingstar.. Utan tvärtom.

Shabalov
0

Kul att höra, du har ingen annan matnyttig information övriga världen kan få ta del av som får oss att fröjdas lika mycket som i ditt föregående inlägg..? Risken finns ju att man kollapsar av rolighet och substans men det får man väl ta i sådana fall…Cool

skott
0

Mina får havre,korn-kross,kraft grov och hö, och de kommer in varje kväll.. Har Skotte haft många betäckningar så får han även några dl betfor till lunch.

CarolaCarro
0

Mitt russ har inte gått på travet än fast de är meningen.. Om ja skulle betäcka henne som ja velar på fram och tillbaka så skulle ja ta Wilnius som bor här nere på ön..

Denna kommentar har tagits bort.
Herkules
0

Jag lämnar tråden här, men vill gärna kommentera din Mack Lobell-märr. Att ha Mack Lobell som morfar på sina travhästar innebär mkt speed. Sörj inte över att du inte fick plats hos Vikingen. Mack Lobell-ston passar absolut bäst med Supergill-söner. Ett axplock av fina hästar med Mack Lobell som morfar fallna efter Supergill-söner,

Malabar Circle Ås 1.11,2 13,0 milj. e Malabar Man

Profit Ås 1.11,3 2,0 milj. e Promising Catch

Pernod 1.12,3 1,7 milj e Turbo Thrust

Carolyn Ås 1.12,5 2,2 milj e Striking Sahbra (3 år)

Artistic Ås 1.12,6 1,4 milj e Malabar Man (3 år)

Vill också nämna den tvååriga debutanten Lesson Mast som vann förra veckan i Milano på 1.14,5 (debut) e. Toss Out

En gyllene kombination Supergill-söner på Mack Lobell-ston

Lycka Till!

Herkules
0

Tyson II, en skugga av sitt forna jag?

Vad kräver du egentligen av ponnyerna? Tyson har hittils i år sprungit 1.41,7

Tror du att det är några maskiner som bara går och går hela tiden? Trots allt är han 12 år startar och betäcker kontinuerligt sedan många år tillbaka. Även Tyson som alla andra ponnyer har väl rätt att inte alltid vara på topp och leverera världstider hela tiden.

Hannna
0

#67 Nej det är väl ingen slump att de fått fram ponnier som Tyson, Snäckan och Lufsen. Fortfarande de 2 snabbaste russen genomtiderna i Sverige och den snabbaste svenska shettisen. När ska resten av ponnysverige hinna ikapp Lorentzon? Det var ett tag sedan de lade ponnytravet på hyllan… Gumino är på väldigt god väg att utmana dessa 2 tider:)

Absolut_Luks
0

#39 Min 3'årings pappa. Men han behöver tid!

Odena
0

#79 Han har superbra stam men lämnar kanske lite sena avkommor..?? Hade ifjol en 4-åring efter han som var ganska omogen av sig betede sig mer som en 3-åring än 4-åring…

Absolut_Luks
0

#80 Jaah,Estelle va?
Mjoo,han är lite sen men jag gillar han skarpt. Han är en häftig häst att köra när han tar i!

Odena
0

#81 Estelle ja… han lämnar bra trav modell på sina ungar men dom är kanske lite sena men jag tror han inte haft så många "super" ston som t.ex Tyson men några bra ston har han ju haft :) Rasken har ju lämnat en treåring som har sprungit ganska fort Djinn Ess tror jag han heter :)

tuffing
0

Många gånger får man uppfattningen att det är mycket avundsjuka med i bilden.

Synd att ingen kan tänka på att det finns folk som är bättre än oss andra att se hästens talang och vara duktig att plocka fram den ur individen.

Sedan måste vi också se hur mycket tid man lägger ner på sin häst. Jag vet att det finns folk som jobbar från morgon till kväll med sina hästar och de går väldigt bra.

Varför vara avundsjuk på de som lyckas, är det inte bättre att fråga och ta lärdom istället?

NovaRoll
0

#83 Där satte du huvudet på spiken!!!!!!!!Bra

Shabalov
0

Ytterligare ett begåvat inlägg , är ju som att säga att man kan skita i att barn svälter i Afrika bara för att man tycker det är jobbigt att kolla på. Jag likställer faktikst din titel med klimatförändringarnas hot, världssvält och pest men bara för att de är jävligt tråkiga innebär ju inte det att man ska strunta i att bekämpa dom, right?

entill
0

Tyson II är en urläcker hingst, skulle gärna betäcka med honom om jag hade ett lämpligt sto, litet fullblod eller nåt. Vicken ridponny det skulle bli, verkligen något för de högre klasserna inom körning! Själv har jag bara några russton.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

NovaRoll
0

#85 vems inlägg???

divansson
0

oj.. :P här hänger man inte med i svängarna inte.. heh.. :P

MagganS-B
0

#85 Ännu en med intelligenta inlägg som är helt okänd och anonym!Ledsen

F.ö. skulle jag gärna betäcka med Tyson, har två ston som passar, men i år har jag ju egen hingst!

stally
0

Vi har Tyson-märr (riktigt bra), hon skall betäckas med Uron G nästa år.Linjeavel…

För han är gudomligt underbar! och fick igår sitt andra diplomsto med 40 poäng.

Vi har 2 Tysonhästar,båda m.k.t. fina,med helt olika mödrene.

Finns ju så mkt fina russhingstar,bara att ta den man gillar.

Vittrar oxå m.k.t. avundsjuka i en del inlägg…

Känns oxå som en del går in under nya "nick", i brist på sysselsättning…

NovaRoll
0

#90… är själv glad och tacksam för det jag har, men kan "ibland" känna ett visst mått av missundsamhet eller vad man nu ska kalla en del yttringar, tycker bara det är roligt om det går bra för andra och att dom lyckas i sina strävanden och mål dom har satt upp…vi är väll ALLA lyckliga i våra små världar genom våra förhoppningsfullt högt satta mål och får då ta konsekvenserna av dom…

Shabalov
0

Kul att höra, du har ingen annan matnyttig information övriga världen kan få ta del av som får oss att fröjdas lika mycket som i ditt föregående inlägg..? Risken finns ju att man kollapsar av rolighet och substans men det får man väl ta i sådana fall…

StuteriLA
0

Vilken konstig tråd det här blev…vilka hade nu betäckt med Tyson?

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

NovaRoll
0

#92 vad ville du säga?? slant tungan på dej? annars håll dej till ämnet

NovaRoll
0

#94 jag tror #92 är en typ som försöker irritera, bara att strunta i personen i fråga………….

Vikasstuteri
0

Jag vet iallafall 3 riktigt fina ston som är betäckta med Tyson, nämligen Regitze Ernst, Regazza Ernst och Zabine.

Denna kommentar har tagits bort.
NovaRoll
0

Ja……2011 blir ett spännande år, bara vänta och se!!!!

Odena
0

#98 håller med dig det kommer bli ett spännande år om de där kanonerna får Tyson ungar :)

NovaRoll
0

Hoppas bara att ALLA komer ut på banorna och får visa vad dom går för, vilket väll är tanken med dom…

amandahandersson
0

Tyson II - Zabine.. Ruggigt! ;) Kan he bli bättre?

fan_idole
0

#95 Jag misstänker att Glenn har bytt namn till Shabalov, vilket faktiskt i direkt översättning från ryska betyder "sjuk humor".

NovaRoll
0

Är så sjukt glada i dag och måste få dela med oss.

Var i morse på Norrby hingststation, Sten Berggren ultraljudade Nova på hennes 16:de dygn och är nu konstaterad dräktig med TysonSkrattandeDet var bara det jag/vi behövde få ur oss, ibland skiner även solen på OSSFlört

Boode
0

#103 vad kul :) :) grattis

NovaRoll
0

#104 TACK!!!!Har väntat på denna dag och nu är det "BARA"2 ultraljud till kvar och sen resterande av dom 11 månadernaSkrattande

Odena
0

#103 Kul och hoppas det blir ett fint föl :)

NovaRoll
0

Nu är det bara och vänta och se, resan är lång….Men något annat kan jag inte tro ang. finheten:)Ungen får ju också alla förutsättningar man kan begära stammässigt, sen ska man ju själv hålla måttet vilket är nog så viktigtGladoch inte glömmas bort…!!!

Mariasoderstrom
0

Måste ju säga att Tyson är riktigt riktigt snygg men jaa. jag har fastnat på det här med Gumino (:

Mariasoderstrom
0

#103 Grattis :)

NovaRoll
0

#108 Men varför inte pröva honom? han kanske passar ditt sto, jag kan ju bara säga att för ett år sen så spanade jag på honom men han drog det kortaste strået……i mina ögon då och NU så fans det bara en, och det berodde inte på pengar eller rekordFlörtutan på exteriör och utstrålning kontra MITT sto…….:)

#109 Jag/vi är överaskade för all positivitet, TACK!!!!Skrattande

ozzkan
0

Vilken hingsr var det som fick 35 poäng senast? Som är betäckt med 6 ston.

Russavel
0

#111 Korsnäs Brådis

palomia
0

#111 Har inte hört talas om någon hingst som blivit betäckt av något sto en gång oavsett poäng….FlörtSkrattande

NovaRoll
0

#113 ja vad menar/syftar #111 på??????????????

Nitro
0

#114 Han menar nog att Korsnäs Brådis haft 6 ston i år, och fick 35p på generalmönstringen i år.

NovaRoll
0

OK, är lite trög i dag, eller som oftast på senare tid…….förhopningsvis går det över……..

palomia
0

#115 Som är betäckt med 6 ston…Kan inte vara Korsnäs Brådis. Han tillåter inte att något sto hoppar på honom. Kommer precis där ifrån efter att ha betäckt mitt sto med honom. Det var inte hon som betäckte honom iaf! Och han har haft 7 ston. FundersamGlad

Men som sagt vad syftar #111 på?

MagganS-B
0

Eftersom min dator varit trasig, har jag inte kunnat kolla vare sig ponnytravifokus eller nån annan sida på sistone. Ser nu att Korsnäs Brådis återigen är på tapeten! Brådis var i dålig kondition på GM tack vare att han engagerat sig lite för hårt i sina ston, och inte "hade tid" att äta. Tänk att han haft flera stycken trots sin låga poäng!!!!! Slutligen vill jag tillägga att dom som har några som helst negativa åsikter om honom är välkomna hit att titta på honom, han är ganska lik sin morfar Brunte i exteriören, och att han kan lämna avkommor som kan röra sig tror jag också att han bevisat, trots att han bara verkat i aveln i 5 år! Som sagt, jag tror inte att det här är ett forum för skitsnack, utan en seriös sida som handlar om ponnytrav, och då borde i alla fall dom som är intresserade av Munters stam vara på hugget, eftersom Brådis är den ende som för hans blod vidare (se Munters statistik på startande avkommor på www.stuteriess.com) En sak till, jag kommer aldrig i livet att sälja någon av Brådis avkommor till någon enda av er "snackare" och anonyma påhoppare! Det här handlade väl om Tyson, eller??????

Rathunter
0

Det har blivit till en vana att "russavel" snackar skit om andras hingstar!!! Kanske avundsjuk att din hingst inte blivit premierad/gdk ??????

amandahandersson
0

Korsnäs Brådis är en hingst jag skulle betäcka med iaf, om jag hade haft ett sto. Han har verkligen lämnat bra.. Se bara på Lanso Ess!

Dumt att vara avundsjuk tycker jag! Alla hingstar är fina på sitt sätt!

Russavel
0

#119 Jag svarade bara på ozzkan´s fråga. Där var bara en som fick 35p på Gotland så det var inte så svårt att räkna ut. Inget MOT Brådis överhuvudtaget.

Geminii
0

Brådis skulle jag oxå vilja betäcka med…dels för att han nedärver mkt bra och för att jag älskar munter!!

Nitro
0

#18 Jag förstår dig verkligen ang Brådis. Det ÄR svårt att hålla hingstar i hull, har de mycket att göra spelar det ingen roll vad man än stoppar i dem.
Pigall som tränas och tävlas tycker jag det är nog svårt med, fastän han inte har ston.

Dessutom får man inte glömma att Brådis har några år på nacken!

NovaRoll
0

Den här tråden börjar spåra ur…..elaka insuniationer och ev. spekulationer hör väll KNAPPAST hemma här, eller? i den frågan har Maggan mitt fulla stöd och ber igen om ursäkt för utvecklingen av den här tråden ang. ev. påhopp på vissa hingstar.Fundersamtrodde att alla jobbade åt samma håll då ponny på travet  är den gemensamma nämnaren och skall/bör vara roligt inte att hingsten den eller den får verka som kil, och därmed orsaka tråkigheter. 

I bland verkar stämningen gå åt samma håll som jag uppfattar/känner av på vissa sidor Förvånad i vissa fall….

Hoppas nu inte att någon tar illa vid sej av DETTA inlägg, ber i såfall igen om ursäkt……….Kram på er alla oavsätt vad ni har för häst eller bor Skrattande

fan_idole
0

Eftersom den här sidan heter "ponnytrav i fokus" så bör även avelssnacket handla om ponnytrav-avlare (sätter avsiktligt in ett bindestreck där, annars blir ordet svårt att tyda) och framtida ponnytravare. Det finns väl forum över så det räcker för "utställningsfolket"?

Jag håller med ett inlägg på en tävlingstråd här på sidan, jag tror signaturen var "smedens": "Man skall glädjas åt andras framgångar i alla lägen", det gäller självklart även på avelssidan.

NovaRoll
0

Men #125, ett russ är väll ett russ oavsätt vad det används som, för du ska väll inte dela upp russet i TVÅ olika/skilda raser som dom har gjort på kallblodssidan?? och i alla fall mina med mångas åsikt är ponnytravaren en allsidig ponny som passar för hela familjen, och tävlas framgångsrikt i ALLA tävlingsgrenar eller är en hopponny eller dressyrponny av russtam olika hästar eller ingår dom i samma avelsbas enligt dej med tanke på att du pratar och gör skillnad på "ponnytrav-avlare" och "utställningsfolket" ?? är nyfiken hur DU tänker…………

Danuta
0

#120 Jag har en 1åring efter korsnäs Brådis

divansson
0

#127 naaj så fin! :) ser ut att va en välldigt ätt typ, men stor..?

Hannna
0

Jag kan inte se någon snackat skit om Brådis i denna tråd, inte läst igenom tråden supernoga dock, bara här i slutet. Det var någon som frågade vilken hingst som fick 35 p sist och som haft 6 ston och fick ett svar. Är det skitsnack?? Självklart finns det säkerligen en förklaring till varför han fick de poängen, ponnyn har haft mycket högre poäng tidigare. Men jag tycker ingen behöver förklara sig, man kan inte vara på topp alltid.

Danuta
0

#128 Han ä ca 123 i mankhöjd

Sara-Juventus2
0

Vi betäckte Ribella 2 2004 med tyson 2. ribellas stam e: Ripadlas Benni u: ritva eu: Figaro. Rekord : 1.53.9

ozzkan
0

#118 och andra, hoppas verkligen inte att det är mig ni menar som "påhoppare". Jag frågade bara, eftersom jag läst högre upp, att det var en hingst som had fått 35 p och betäckt 6 ston, då ville jag veta vilken.

ozzkan
0

Putt

NovaRoll
0

Så fel saker och ting kan bli av en enkel/rak men vänlig fråga som denna tråd var meningen att vara…Förvånad

aloenova
0

Cool Halloj där….Jisses ett sånt hallå det var här…men nu har det tydligen lugnat ned sig…kramiz "Syrran"  Nä…ett tillägg….Nova Roll + Tyson II vilken superkombination detta borde bli….

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.