Utrustnings frågor. Någon som vet?
Var inne och tittade på utrustnings bestämmelser och såg flera saker jag inte har en aning om vad dom är till för men skulle gärna vilja veta så tänkte kolla om någon kan för klara vad dom är till för och vilken typ av häst man kan tänkas ha dom på.
Stegcheck
O’Mara-check.
Kanadacheck.
Raymondcheck.
Sen finns de väll med amerikansk och fransk uppkäk med jag har sätt dom men ingen aning hur dom direkt funkar eller varför man har dom
Hoppas Någon kan hjälpa mig få lite svar :)
http://skogsrusset.se/2014/july/utrustning-inom-travsporten.html Här har Matilda Persson (skogsrusset) förklarat lite om olika utrustnings grejer inom travet. :) Hoppas det hjälper!
Tack :)
Tittade på länken och jag håller inte riktigt med om det som stod om raymond- och kanadachecken. Såhär ser jag på det: Raymondchecken är bra på framtunga hästar, som blir tunga i handen och får huvudet för långt ner. Raymondchecken ger då effekten att hästen blir lättare i handen och det hjälper även till att stabilisera.
Kanadachecken å andra sidan är snällare än raymondchecken och behöver inte nödvändigtvis användas för att hästen ligger på för mycket. Det kan vara så att man har kanadackeck för att få hästen att vilja komma ner, hjälpa den att hitta ett bra läge där balansen är optimal och där den kan vila i checken. Kanadachecken, till skillnad från raymondchecken, har också den effekten att den rätar upp nosen, alltså får fram nosen mer, och därför kan det vara bra att använda på hästar med trånga luftvägar eller som drar ihop sig. Kanske då i samband med en pullplatta. Såhär skulle jag förklara det, men checkarna kan säkert funka olika på olika hästar