Startpersonal/Understarters
Vi har STC:s bestämmelse som säger att det är klubbarna som för varje kalenderår skall utse startpersonal. Till detta kommer ponnytravets tilllämpning:
Understarters (det är det vi kallar flaggvakter) skall ha uppnått en ålder av minst 15 år. Understarters får inte ha direkt eller indirekt intresse i någon av startande ponnyer på den distansen dom vederbörande utövar funktion.
Efter att ha besökt 3 tävlingsdagar kan jag bara konstatera att här har klubbarna ett stort problem.
Flaggvakter efterlyses efter att ekipagen kallats till start, medhjälpare springer ivägen för andra ekipage, springspårshästar är klart igenom utan att omstart markeras, enskilda ekipage (ibland hela volter) överskrider klart startlinjen före "KÖR" voltledaren har 10-15 meter fram vid "KÖR" och starterna tas inte om.
När sedan körsven efteråt småskrattar och säger jag var igenom med hela hästen kontra den körsvenen som är gråter och helt enkelt är "jättearg" och skriker ut att jag var inte igenom!
Understarter måste ta ansvar för sitt uppdrag i annat fall skall han eller hon inte vara där. Det kan inte vara rätt att en flaggvakt omedelbart efter en omstart kan springa bort till ett ekipage i volten 40 m bort och instruera denna om vad som måste rättas till nästa startförsök och därefter springa tillbaka till tilldelad volt. Var är ligger voltvaktens fokus?
Vill vi ha ponnytrav, så måste vi ta det lite mer på allvar, eller har jag fel?
LarsT

Instämmer! Bra som vissa banor gör med klara listor före tävlings-start, där det står vem som är voltvakt var och när.

#0 Kan bara hålla med dig.
Understarters (det är det vi kallar flaggvakter) skall ha uppnått en ålder av minst 15 år. Understarters får inte ha direkt eller indirekt intresse i någon av startande ponnyer på den distansen dom vederbörande utövar funktion.
Jag skulle vilja påstå att man har indirekt intresse i alla hästar i ett lopp där ens egen häst startar. Att då göra som vissa banor har gjort i år med att man är voltvakt i sitt eget lopp är illa. Att dessutom, som det blev på en bana, sätta lilla syster som voltvakt på storasysters volt, känns inte så genomtänkt.
Jag tycker att voltvakt skall sättas i lopp där egna hästar inte startar. Sedan tycker jag att kravet på en voltvakt/understarter skall var att hxn är över 25(dvs inte längre aktiv kusk) och ha någon form av dokumenterad kunskap om regelverket. Tränarlicens, kusklicens eller annat som "bevisar" att man kan det man skall göra. Har sett mängder med katastrofalt beteende av understarters genom åren.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#2 Håller med dej på det du skrev om att det inte är genomtänkt att sätta lilla syster till att flagga på storasysters volt,men det du skriver i nästa stycke blir nog ganska svårt att genomföra.Att bara ha understarters som är över 25 år och desutom vara bra utbildade det kräver många fler funktionärer, och här kommer problemet för är det något som saknas ute i klubbarna så är det folk som vill ställa upp FRIVILLIGT. Det kvittar nog vilken klubb du frågar så har de en skriande brist på folk som vill hjälpa till.
Det finns även de som gör "kompisflaggningar" också. Flaggar inte om kompisen är för tidig……
Jag vet att alla klubbar har svårt med personal, men jag tror ändå på ett system där man har ett antal personer som klubben utbildar i startsystem (springspår, rätt spår i starten, springvolt mm). Dels underlättar det för de tävlande, det kan vara nog så stressande att hinna med sina voltvakter, dels tror jag att man då får funktionärer som är mera fokuserade. Jag tror det finns alltför många som får en flagga i handen och inte vet så mycket om startsystemen, mer än att bogen inte ska vara över innan kör. Det behövs voltvakter som kan hjälpa ungdomarna att volta. Ett riktigt bedrövligt exempel är väl Vaggeryds tävlingar där jag vill minnas att det var sex (6) omstarter i ett lopp….nog borde det funnits någon duktig i tävlingsledningen som kunde hjälpt till att ordna upp det hela.

Något som många understarters missar är att det finns flera sätt att orsaka en omstart än att vara för tidig över startlinjen.
Understarters ska väl även flagga vid ex. Fel spår i starten eller illa ledd volt - om jag inte mins fel?!!
På förra repmötet togs ett förslag upp om att utbilda X antal personer ur klubben som varje tävlingsdag agerar understarters hela/halva dagen! På så vis kan man faktiskt vara säker på att få komptent personal!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Startpersonalen ska väl även kunna ge råd till kuskar/ryttare och de se att de är på tok för tidiga/sena etc? Så man inte får sånt skräckexempel som #5 pratar om!!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Som förälder så känns det betydligt bättre att veta att de funktionärer som står vid starten är kompetenta att hjälpa till om det skulle behövas.
#6 tyvärr så blev det förslaget nedröstat, men jag har under sommaren varit på banor som det fungerat bra med understarters på.

Utbildade understarters skulle vara jättebra, kanske något för varje klubb att ta upp. Oftast så är det ju föräldrar och eller syskon och varför inte ha en årlig genomgång med samtliga i klubben inför varje säsong (även kuskarna).
#6, #9 Jo, precis så är det. Många saker att tänka på som understarter, och en årlig genomgång vore väl befogat.
#5 Angående Vaggeryd som du tar upp, jag antar att du menar i lopp 1. Där var det springspår på 3 volter tror jag och hästarna flyttades tillbaka 40m, vet inte om det var så många som 6 omstarter, tror det var färre. Jag stod voltvakt där och det va ren kaos i några av omstarterna, en häst stod mitt i vägen för resterande kuskar så att de höll på att krocka med varandra, och även om man sa till kuskarna att de skulle öka eller sakta så lyssnade dom inte..Men även om voltvakterna ska kunna hjälpa kuskarna i volten så måste väl de som kör veta hur de ska vara i volten m.m…det finns ju ingen regel att vi voltvakter ska säga precis hur kuskarna ska köra i volten, de har väl gått på travskola?!
Jag tycker man ska utbilda ungdomarna till att vara voltvakt, för det är inte lätt att få ihop vuxna över 25…i annat fall får väl isåfall föräldrarna stå åt sitt barn om nu inte barnet kan voltvakta..Jag tycker inte heller att det är bra när man flaggar i sitt eget lopp, vissa bara skiter ju i det o så finns det inga voltvakter, det är bättre att ha voltvaktslista och ifall man inte är 15år så får man be en föräldrer eller anhörig ta sin "volt"

Jag tycker det är bra att voltvakta i sitt eget lopp fast på annan distans, då är man ju på plats. Har hänt att man har en häst till start i lopp 1 och skall vakta i lopp 7, då är i alla fall inte vi kvar.
#11 Även om barnen/ungdomarna har gått travskola så ska väl voltvakterna kunna HJÄLPA TILL. Jösses!
Oavsett vad vi kommer fram till så är det huvudstarterna, som skall ha informerat sina understarters om vad som gäller för just det loppet och därmed vara klar över att nu kan det kallas till start.
Vaggeryd var ett skräckexempel när det gäller starter, in te för att det blev så många omstarter eller att de som orsakade blev bestraffade. Nej det skall de bli och skulle samma ekipage orsaka 2 omstarter i samma lopp blev ekipaget utkört, men erhåller endast bestraffning för den första omstarten.
Det sorgliga var att det fanns ytterligare ekipage som orskade omstartt men inte blev bestraffade och att mazn sedan släpper den så kallande giltiga starten är svårbegripligt om nu flaggvakterna inte är synskadade.
Generellt är det så att starten släpps så är den OK och det är slutsnackat. Förhoppningsvis kommer vi dit hän att föräldrana kan acceptera domslut även om det drabbar ens egna (ungdomar vet att de har felet och accepterar detta!
Det är inte bara att ta en flagga och ställa sig var man tycker utan du skall vara i linje med startlinjen för att notera eventuell förtidigt överskriden startlinje (och vem).
Senaste exemplet på att flaggvakter inte var instruerade (alternativ helt ointresserad av uppgiften) när denne inte flaggar för omstart då voltledaren är så sen att alla inte hunnit vända upp i körriktningen vid "KÖR"
Men ännu en gång vems är felet?
Flaggvaktens om han/hon ställer upp utan att vara säker på sin uppgift.
Huvudstartern om denne tillåter start utan vetskap om loppets flaggvakter är informerade om vad som gäller i aktuellt lopp och hur dë skall agera.
Klubbarna som inte har gjort klart med tävlingsfunktionärer i god tid före tävlingarna.
Förslag på åtgärder?

#11 man lär sig inte allt på travskolan, 90% av kunskaperna får man ju genom att köra lopp och skapa erfarenheter, jag hade inte den blekaste om hur springspår fungerade när jag tagit min licens..
//Mickan
det är kanske detta som SPTFS Målplan för Ponnytravet i framtiden
* Vi ska skapa ett ponnytrav där de flesta har möjlighet att delta utifrån egna förutsättningar och ambitioner
i övrigt inga kommentarer ang licensutbildning
#13 Har jag sagt ngt annat???
#14 Du som är domare borde väl veta att man bara får en bestraffning om man gör två omstarter?! Det är ju en bestraffning i sig att inte få delta i loppet, då borde man ju lära sig till nästa gång att ta det lite lugnare.
En kusk måste ju veta hur man ska volta, va gör man annars på banan? Och ifall det är många på en volt så brukar det vara information innan första start hur de ska volta, så har vi iaf det på östanåkra.
Vad jag vet så fick ALLA kuskar information i detta lopp hur dom skulle volta..
#17 Var du fullärd när du föddes? Var lite ödmjuk och tänk på att det var shettiskuskar i loppet. Det var INGEN som helst information eller genomgång hur voltningen skulle gå till. Var har du fått den informationen ifrån? Och var det inte Östanåkra som var medarrangör till denna dagen??? Jag tycker alla ska hjälpas åt, att vi lär de orutinerade, ingen nonchalant attityd att man minnsan ska kunna annars får man skylla sig själv. Förstår inte inställningen du har när man är lite äldre och rutinerad borde det vara en hederssak att tipsa de yngre kuskarna.

#17 Jag håller faktiskt med Camilla. Sen är man osäker på hur man ska volta så kan man ju faktiskt be någon förklara för en hur det ska gå till om det är springspår osv. Jag tycker inte heller att en voltvakt ska behöva stå och instruera hela tiden hur en kusk ska volta det ska man så gott som kunna ändå. Sen att man hjälper dem med att hålla jämn takt med ettan är en sak.

Jag brukar stå voltvakt och även tala om när de måste ta ut volten eller öka och minska farten , men när kusken inte lyssnar på en eller bara blänger på en när man talar med dem då gör det ingen nytta faktiskt. Jag har alltid sagt till min dotter att om hon är osäker så fråga någon som kan innan det är dags för henne att köra i springspår tex så att de är förberedda när det väl är dags , sen kan det ju alltid bli fel ändå
Jag har varit voltvakt en gång, och jag tyckte det gick bra. Jag fick ropa till en gång, men den kusken lyssnade inte och missade starten HELT.
Jag blir allmänt irriterad på när folk inte kan volta, framför allt när man kör loppet! Okej om det är en liten tjej på 8 år, men om det är en som kört sådär 10-20 lopp borde man väll kunna volta!?
Sen tycker jag att licensutbildningen faktiskt lär en att volta.
#18 Nej, jag var inte fullärd när jag föddes men jag kunde ändå volta när jag var 10år, och så orutinerade shettiskuskar fanns det inte med i detta shettislopp. Kan du volta eller måste du fråga understartersern varje gång du ska volta??
Jo, vi var medarrangörer tillsammans med vaggeryd men vem har sagt att jag är funktionär??
Jag stod även voltvakt i detta omtalande lopp, och huvudstartern informerade både oss understarters och kuskar i loppet hur dom skulle göra och det verkade inte vara några större problem, men sen var det en shettis som hade springspår och dom var för tidiga o stannade mitt i vägen för de andra kuskarna i volten före, det ska väl inte en understarters får skällning för, han hade t o m hjälp i volten, i såfall var det medhjälparens fel inte voltvakternas!!!
Jag hjälper gärna till som voltvakt och brukar informera kuskarna hur de ska volta med mera ifall de inte riktigt vet hur de ska göra. Förresten va spelar det för roll om det är shettiskuskar med i loppet? vissa är rutinerade i shettis lopp och det finns orutinerade kuskar i ett russlopp…bara för att man kör shettis behöver man väl inte vara helt okunnig eller? och för att köra russ behöver man inte vara världens rutinerade heller??
Jag har inte skrivit något om att inte hjälpa de yngre, orutinerade kuskarna! Och jag har definitivt inte haft en nonchalant attityd här inne. Och hur vet DU att jag inte tipsar de yngre kuskarna, ta reda på fakta innan du yttrar dig! Var du ens på vaggeryd och så loppet och starten?!
Jag tror inte att vaggeryd är den enda som man kan ta som "skräck exempel" eller vad ni nu vill kalla det. Det finns nog värre banor än så.
Och en sak till, hur ska man kunna tävla om man inte har lärt sig att volta på en travskola? det är väl nästan det viktigaste av allt?! eller??

Ja vet iaf att vi på vår travskola voltar VARJE gång… 
Ja och om man inte kan volta så får man väl gå om kursen eller byta travskola..ifall man inte lär sig att volta där, menar jag.
Årets skräckexempel inom ponnytravet på startpersonal som inte sköter sitt jobb härstammar inte från någon ponnytravtävling, utan från Sverigeloppets final, ett insprängt lopp på Solvalla i juni. Ordinarie startpersonal har automatiken på i första startförsöket och det resultaterar i en tjuvstart. Eftersom huvudstarten inser att "vi måste hålla tiden" innan nästa varmblodslopp, så slår han/hon av automatiken och låter den andra starten gå, trots att samma häst tjuvstartar igen. Så sorgligt så att man inte tror att det är sant. Vi (jag och sonen) satt i linje med startlinjen så det var aldrig någon diskussion, samtidigt som publiken runt omkring i princip hånskrattade åt startpersonalen… Pinsamt!

#25 Hm..Det lät ju väldigt bra. Om det vore någorlunda rättvist så vann väl ändå inte det ekipaget?
Men visst kan man förstå dem på ett sätt, att ska vi visa upp ponnytravet så får vi väl se till att kunna volta också :P:) Kanske bäst att skriva ut alla insprängda lopp som autolopp om vi har sådana här startpersonal..

#25 sådär var det på Monte' kvalet på färjestad i måndas. Min häst var med där. Då hade de kvalhästarna för sulk och sadel samtidigt vilket monte'hästarna fick starta längre bak. När starten gick var det en häst som tog min hästs spår så min häst blev utan och reste sig och kom aldrig iväg… DET skulle ha varit omstart men de släppte den starten trotts att min häst blev 150 m efter.. bara för att "hinna med" tiden… fult gjort..
#22 Jag har inte nämnt något om att du är funktionär, men du skriver att Östanåkra ALLTID har genomgång med kuskar, och oavsett om jag var på Vaggeryd eller inte, så vet jag att det i loppet var 15 ekipage och TVÅ springvolter efter varandra. Hur många ponnytravskolor tränar på denna starten? #23 Det är skillnad på att träna voltning varje gång och träna på en sådan här start, har du gjort det med dina elever? Jag har tittat i startlistan, det var 1 häst på första volten, 7 på nästa volt, 7 på volten efter och så en ensam häst därbakom. Hur många kuskar har gjort en sådan voltning? Det blev alltså dubbla springvolter med springspår i båda volterna….Och om du inbillar mig att huvudstarten kan instruera 15 ekipage när de är under startkommandot hur denna start ska ske så tror jag inte att det är rätt tillfälle. En genomgång INNAN utan hästar tror jag mera på. Det är en sak att våra unga nya kuskar KAN volta, det är en helt annan sak att hamna i en sån här extrem situation, men visst vi kan fortsätta visa förakt och säga att alla kuskar med licens ska klara att volta eller gå om kursen…. Och jag tror att ni som är föräldrar och ledare för ponnytravskolor vet att den kusk som under licensutbildningen genomfört sina voltningar helt utan problem plötsligt kan drabbas av "black out" när det är tävling och nervöst, varför i hela fridens namn ska vi inte stötta dessa barn?
#28 Du har helt rätt i allt du skriver där. 
Det tjatas ju så mycket om att ponnytrav är ingången till stortravet. Då borde det ju räknas som en enda lång utbildning

Kan bara lägga in att jag aldrig fick lära mig springspår. Jag tog min licens år 2002, fick förklarat för mig att springspåret var bortplockat och att man inte använde sig av det när jag tog licens?
#30 Precis samma för min dotter.

#30 Samma för min del också.. tur att det var bygdetrav första gången jag startade springspår så då var det inte så noga..

Till och med storhästkuskarna har problem med voltning har jag sett!

#30 Jag tog också licens 2002 men vi tränade väldigt mycket voltning i alla spår, även springspår…
#28 Då kanske ponnytravskolorna skulle träna på sådant. Jag har kört dubbla springspår, om det är vad jag tror du menar, och det enda som ändras är att man flyttar 20 meter bakåt och följer 5:an/6:an istället för 1:an
# nämnde bara omstarten, som ett exempel eftersom det denna dag fanns ett ekipage som orsakade 2 omstarter utan att någon bestraffning (mer än att bli utkörd)
i övrigt ser det ut som de flesta är överens om att detta är ett stort problem och vad skall vi göra åt det?
Förhoppningsvis kommer vi att i fortsättning kunna ge våra ungdomar ett bättre stöd i volterna genom att ha utbildade understarters/Flaggvakter i varje lopp. Här kan väl de som är inne på denna linje försöka påverka sin klubb om det inte mot förmodan skulle fungera på just din bana, så har jag inte pekat ut någon speciell bana.
Notera att det inte är en katastrof att orsaka omstart(er), det är bara förargligt att göra två i samma lopp eftersom jag då inte får köra det loppet.
LarsT1
#35 nämnde bara omstarten, som ett exempel eftersom det denna dag fanns ett ekipage som orsakade 2 omstarter utan att någon bestraffning (mer än att bli utkörd)
Personligen tycker jag det är ett straff som är tillräckligt stort.

#23 - Det är absolut klart att alla kan få black out, tex e jag livrädd för att leda volter, oavsett om jag är själv i dom eller ej.
Vad gäller mina elever ser vi alltid till att det finns någon som kan hjälpa dom om dom behöver det.
#36 Jag kan till viss del hålla med dig, speciellt eftersom själva bestraffning för det mesta försvinner innan något körförbud kommer att utdömas.
Men eftersom vi har dessa bestämmelser bör vi följa dem eller komma fram till en förändring av nu gällande bestämmelser,
# 37 det förutsätter att denne någon vet vad som gäller, vilket tydligen inte är helt klart!
LarsT1

#38 Jag vet exakt vad du menar och du är välkommen att diskutera det enskilda fallet med mig privat.
# 39 Om du vet exakt vad jag menar är det inte mig du skall duskutera det med, utan berörd "någon"
LarsT1
#28 På ÖSTANÅKRA har vi alltid genomgång. Och hur vet du att inte huvudstartern hann informera kuskarna i de berörda volterna innan det var "klart för start"? Jag vet vem huvudstartern är och han e noggrann med att informera de behöriga i loppet, om de flyttas bak, och detta lopp var väl inte värre att volta än andra lopp? det är ju bara så att de som har springspår voltar ett halvt varv före ettan..och om man har sin volt bakom och tvingas flytta bak så är det ju bara att följa de första med springspår och vända upp efter klart..Och nog tror jag att alla vi understarters som stod i detta lopp hjälpte kuskarna så mycket som möjligt eftersom vi också hade blivit informerade!
Det kanske är olika på olika travskolor, men det är väl självklart att man ska lära sina elever att starta från "alla" spår??
#41 en sista replik, var du verkligen där? Det var TVÅ springvolter dvs de som stod 20 m tillägg hamnade på 40 m och de som hade springspår i 20 m-tillägg hamnade 60 m längre bak….det kallar inte jag för "att det är väl inte värre än i andra lopp". Jag tycker det är en mycket ovanlig situation, men det är uppenbart att du har en självsäker attityd och jag nöjer mig med att notera att samtliga andra inlägg i denna tråd är ödmjuka inför att voltning kan vålla huvudbry…..
#42 Om jag inte skulle vart där, vem körde då min häst??
#43 Skönt att veta att det kommer att fungera på Östanåkra
LarsT1
*44 Ja Tomas det skall nog gå bra, men här är det bakspår och inte springspår som gäller, kan vara nog så knepigt om man inte är van vid det. Men jag måste säga att kuskarna, med information och lite hjälp från understartern klarar det alldeles utmärkt.

Tycker Östanåkra föregår med gott exempel när dem informerar berörda kuskar i de lopp där man måste volta lite annorlunda och jag tycker att det fungerar bra.
Problemet på Vaggeryd var nog mera tempot i volterna och att det var en låg klass. Där kan jag nog tycka att det är bättre att springa med en lat häst som leder en volt en att stå och skrika. Öka, Öka, Öka, då en del shettisar av naturen är väldigt lata och inte blev det bättre av alla omstarter.
Gällande voltning på ponnytravskolor, så bör väl alla deltagare ges möjlighet att testa från alla spår, men har man bara en enda ponny att tävla med kan det ju gå väldigt länge mellan de starter man har springspår på. Om man inte tävlar så ofta. Varför inte sätta ut voltsystemet i programmet? De flesta barn och ungdomar försöker så gott dem kan och man blir bättre och bättre för varje gång man tränar.

#46 Fast jag måste säga att vi inte hörde att det var information om starten och inte tänkte vi heller på att de bara körde 4 på volten på Östanåkra då vi var där och tävla och då blev det lite kaos i ena loppet som gick där igår, och sen stämde det inte med starterns klar, ett två kör, var något som blev fel där och det kan man ju inte klandra kuskarna för heller.
Tycker att Tingsryd verkligen föregår med gott exempel då de skriver ut i programmet att det är obligatorisk genom gång för de hästarna som går i de loppen där det blir av.
#46 Dom ropade ut i högtalarna att det var information, detta var innan första start, ca 11.50. Och vad jag vet så sa speakern rätt på "klart, ett, två, kör"..annars hade ju första voltens hästar varit helt fel men dom prickade starten perfekt (var voltvakt i den volten nämligen). Vi hade också satt ut voltsystemet i programmet.
*47 Som Camilla skriver så var det kallat till genomgång i lopp 7 för både kuskar och understarters. Och jag kan också tillägga att startkommandon var helt i sin ordning, och det hade nog inte blivit sån kaos om föräldrarna som stod i jämte banan låtit bli att skrika på sina barn, jag tror nog att de som var understarters försökte instruera barnen men det är inte lätt när det gapas från alla håll.

#48 och 49 Kan tala om att vi var flera som inte hade hört det ropas ut då det hördes dåligt i högtalarna det skorrade bara och stod du inte rätt så hördes det inte , men jag tycker att det är bra att man sammankallar, men något att tänka på är kanske att lägga in det i programmet precis som Tingsryd gör, samma sak med voltvakterna är också något som jag tycker borde läggas in i programmet så kan man inte missa det , inte alla som tänker på att man ska stå voltvakt på andras banor bla inte jag och dottern får ju inte stå och hade tex min pappa kört henne så hade inte han gjort någon nytta för han vet ju inget alls om voltning.
Kommandona kunde inte stämma då alla i de andra volterna ändå lyckades komma före även om de vände som de skulle , även kommando ett försvann i den andra omstarten , hördes inte på publikplats vet att det var en hel del som blev konfunderade som stod *vid* fel sida kankse då just för att man inte hörde all kommandona och gjorde inte vi som stod på den sidan som hästarna voltade på så tror jag inte kuskarna gjorde det heller. Men det löste sig ju till slut så . Är ju så ibland att det inte fuknar men det kan ju alltid bli bättre *ler*

#46 Såg att ni hade det men faktistk tänkte jag inte på att ni hade ändrat det till 4 förrän jag fick veta att ni bara körde med 4 i volterna, tror nämligen sist vi var på Östanåkra så var det fortfarande 5 som gällde i voltningen , lätt att glömma bort när man inte är så ofta på liten bana.
*51 I så fall så var det länge sedan du var på Östanåkra, jag tror det var Ljungman, när han kom in i Sptf, som ändrade så att det bara fick vara 4 st på varje volt, säkert 7-8 år sedan.
Jag tror att du blandar ihop det med när vi kör linjestart, då är det 5 st som har framspår.

#0 Visst vill vi ha ponnytrav, men allvarligare än vad det redan är för dagen?! Nä skulle inte tro det.
Det står ingenstans att understartern har något ansvar för hur kuskarna kör däremot skall kusken veta vart hon/han skall vara i volten. Att sedan voltvakten självklart hjälper till är nog mer regel än undantag. Det är bara beklagligt att läsa mellan raderna hur en del får sig en känga när tillfällen finns att diskutera personfrågor på helt andra ställen än här (vad sägs om personligen till den det berör?).
Att voltvakter är ett problem vet nog alla om, men de som står där gör det nog def. inte för att förstöra för andra. Har själv suttit med dessa otyg och försökt få ihop och det verkar som att det bästa för dagen (så länge ingen har något konkret bra förslag) ändå är att flagga sitt eget lopp. Man själv ser till att det finns någon över 15 år som flaggar sin tilldelade volt. Därmed inte sagt att det behöver vara någon från sin egen familj, utan med den fina sammanhållningen som finns på de flesta (är bäst att tillägga) banor hjälps man gärna åt…
Som Kay Pollak så vist säger; Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser. Verkligheten och min uppfattning av verkligheten är inte detsamma.Varje val du gör är en värdering av dig själv.
Det finns många sätt att se och tolka.

#53 tycker som du, voltvakt i sitt eget lopp, då är man ju där, Givetvis inte på sin egen volt och våga be om hjälp om ni är osäkra. Ju mer vi hjälps åt ju bättre blir det.
Var också på Östanåkra i helgen, hörde inte heller att det kallades till någon genomgång. Men det kan som #50 skriver berott på de dåliga högtalarna. Sen skulle jag vilja se den travskola som kan öva på en sådan start, det behövs faktiskt en hel del hästar (13 st) och kuskar för att ro det iland. Men när det finns risk för en "problemstart" ska man kanske försöka få lite mer rutinerade voltvakter till just den starten. Annars får man väl helt enkelt acceptera att det kan ta lite tid innan loppet kommer iväg eftersom det är långt ifrån en "vanlig start" för barnen är faktiskt inte fullärda ännu.
*55 Jag trodde att vi var garderade, vi lyste ut i högtalaren om att det var genomgång för både kusk och voltvakt, vi satte även ut voltsystemet i programmet, på sidan 2 så inte kunde man bläddra förbi det och det var rutinerade kuskar som var utsatta som voltvakter, dvs om inte någon hade bytt ut sin voltvakt. Vi kör ju det här startsystemet varje tävlingsdag, det infaller ju ofta att det är mer än 5 hästar på volten, men vi har också upptäckt att när distansen är 1300 eller 1800 m (på andra sidan banan) så fungerar det mycket bättre, då fokuserar sig kusken mer på vad voltvakten säger.

#56 Tycker ni skötte det bra, sen tror jag att det ibland är väldigt många vid sidan om som gärna "hjälper till" att skrika vid voltningen vilket kankse stjälper mer än det hjälper. Jag tycker många av våra kuskar är duktiga och försöker så gott de kan men får de olika direktiv så kankse det inte är så lätt. Det är bra att ni har med det i programmet och om man inte hörde så kan man ju fråga då Östanåkra alltid har genomgång vid fler än fyra hästar på volten.
Ttycker överlag att Östanåkra är duktiga arrangörer. Med många hjälpsamma Medarbetare. ses nästa år.
Jag har fått svar på min frågeställning och sammanfattar det som om vi kan ha utbildade understarters/flaggvakter så vore det bra. OK då försöker vi påverka klubbarna!
Men vad jag inte förstår är vad Ljungmans intåg i ponnytravet har med detta att göra eftersom han lika lite som Kay Pollak har med ponnytravets regelverk eller dess tolkning. Det är SPTF/de lokala klubbarna som kan förändra ponnytravet.
Varför skall vi läsa vad som skrivs mellan raderna?
kan man vara säker på att det är det som skrivaren, verkligen skrev mellan raderna eller är man ute efter bygga upp ett problem?
Mellan vilka rader dök Ljungman upp o.s.v.
själv fortsätter jag med att läsa det som skrivs och därmed har jag lättare att först gällande regelverk och därmed avslutar jag detta inlägget
LarsT1