Små kanoner?
Finns det några små russkanoner ute i landet? Då tänker jag russ under 1.20! Skriv gärna och berätta lite om ditt lilla russ, hur hög han/hon är och samt rekord.
Jag har en valack efter Ripadals Jinnic. Han heter Colt och är 1.19 hög, har nuvarande rekord på 2.13.6 i volt, vilket han gick senaste starten.
Tror ni storleken har stor betydelse på hur snabbt dem kan gå?

menar du 2.20? eller ska det stå 1.20?? :S

Hon menar väl på höjden tror jag :)

Jag har inte nån som är under 1.20.. men min kompis (som sitter brevid mig nu) ;) Hon har ett russ, som är 1.17 i mankhöjd.. Hon har som reckord i volt, 2.15,4 och har inte tävlat nått autolopp ännu..

#1 ja så klart jag menar under 1.20 …kanske skulle skrivit cm. =)

#3 okej :D

Jag har ett litet russ som heter Rixi, hon är 1.16cm hög, har bara rekordet 2.38 än så länge med har inte kunnat tävla henne så mkt pga att hon vart sjuk osv. o sen är hon bara 4 år!
jag tror inte höjden spelar någon roll. min kompis har ett russ, kålmans pansé som är 1.18 torr jah o hon springer runt 2.05 någonstans, vet inte riktigt exakt med hon kommer nog med på snabblistorna sen.

Golfs moster Linn Ess har gått 1.48 och hon är 1.17 har jag för mig ;) Storleken har ingen betydelse mohaha.. fast jag tror att det är en fördel med lite mindre hästar, de som är maxade brukar vara så sega att "växa i" sin kropp, har jag haft erfarenhet av iaf.

#7 jasså! åhh fan! :D de betyder ju att Golf och Colt har chans att vinna elitloppet dem med ^^
Måste bara säga att Maraton vann elitloppet 1997. Och han är endast 114 cm i mankhöjd.

#10 ja just de! har faktiskt hört talas om honom! :) otroligt! :D
#9 guuuuud bad söt!! Ge mig :D:D

Inte min men EXTRA är väl typ 118 hög och går 1.58.. Vilken pärla :D

Men jag tror att storleken har betydelse, en större häst har nog lättare
Men som Julia Petersson säger så kanske det tar längre tid att växa i kroppen, men i längden är dom nog bäst, sen är det vväl så att de har större skadebenägenhet (större alltså) men har nog lättast att springa fort.

Jag har ju min "lill-ponk" på 1.21 xD…går ju 2.16.6 som snabbast..o så har jag min Biffia 2 åring RockaBilly som är 1.26 xD

min e 5år oc är 1.25cm och springer på 2.23,9 =)

weeii..x)..har ridit monté på Maraton..träffade honom för första gången under elitloppshelgen då han vann :)…han e en riktig skönhet…

#21 hur stor är han då? :P

Min kompis har en häst (Silvio :)) som är 118 hög, han har gått 2.00,2 :D! Red monté på¨han förrut, och jävlar vad han kutar, trots sina korta ben :P! Så jag tror inte att storleken spelar någon roll. Har kört en som var maxad och han hade mycket svårare med traven och hålla koll på sin ben^^! Vet inte om det berodde på det, men iaf.
Little Ior, född 1982, såväl kriterie-, derby- som 5-årsmästerskapsvinnare och med ett rekord på 1.45,5, var en liten rackare. Jag har för mig att Jägerup en gång sa' att han var 117 cm! Han var efter Garribaldi.
Fantom Roll, 1.58,2 som 4-åring, var också en så'n som tvingades häva sig på tå för att kunna se över sargen när han var på ishockey. Han är efter Munter.

#15 vad söt! =) ser ut som en shettis på första bilden! ^^
Ett bevis för att dem små kan dem med! =)

Kul att se att det finns så många små kanoner!!! =)

#28 ojj! haha ja de va lite skillnad ^^ Lika dant en bild som jag har någonstanns när min lilla fuxgrabb står brevid krutrök i prisutdelningen! lliiite skillnad! :)

Hej vad kul att höra att ni kommer ihåg maraton fortfarande…
Han e verkligen min älskling.. jag körde 2 lopp med han iår i Danmark där han vann båda på tiderna 2min helt avstannande (18år gammal)..
Han blev även dansk mästare i år..
Ska bara tillägga att 114cm var med skor… han e egentligen bara 113cm hög men mätmannen tyckte synd om han.. :)
Så visst e han en fantastisk häst, kommer alldrig glömma alla fina lopp vi vunnit tillsammans..
Varma hälsningar MARATON och Anne Olsson
#9 Kan d u inte berätta mera? Stam????
Veritas odium paretFörvånad

Cozmoz… var endeast 1.16 om jag minns rätt.. hon hade ett otroligt steg och bredda som ingen annan!! 1.55 i rek!!

Nu måste jag rätta dig Nathalie
Cozmoz är 119cm och har ett rekord på 1.57
(och det är en han)
SkoogsLinus
2004 hingst
Fux hingst med bläs född 2004, e. John Russ u. Babben 4137
Jag ska smyga och titta! Vad bor han? Hos Anna eller uppe vid dig?
Veritas odium paretFörvånad

Tävlade ett litet russ förut, Jonna II hon var ca 118cm, fick ett record på 2.08. Mycket vilja i den hästen men hade vell inte världens bästa steg, benen gick som trummpinnar på henne. Hon är efter Dröm J:r.

Jag har tävlat ett russ som heter Vinker i´monté förut. Han har rekord 2.09 tror jag och är 116 cm hög. :)
Sen Mackapär jag hade ett år var ju bara 1.21 och gick 1.51 sista året som 15åring.
Tyvärr så lever inte han längre..

Det är (på bilden) är Norrvedas Kanon. Han är ett liiitet renrasigt russ. Han är blott 107 cm och tävlar därmed bland shetlandsponnyerna. Kanon är efter ELIT-premierade Nomad G 424 på 125cm. Undan Kaxa runt 120cm och ue. Karens G 400 på 121cm. Visst är föräldrarna inte maxade men ändå över 120 allihopa! Och så blev kanon så liten!
Det är ganska ovanligt att raserna blandas i kategorierna. Jag minns en shimmel (stavning) shettis som fick tävla med russen för några år sedan. Han var 109cm och sprang faktiskt närmare 2.20!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Ja guh jag kommer ihåg när den lille plutten kvalade xD…liten men väldans söt…
Skimmel stavas det… så det var ganska rätt ;)

#39 åhh vad söt! :) hur snabbt gick den?

Jag tror han gått runt 3.20, så det går inte så fort! =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Han står hos Anna 

* Bella_ De kan inte vara den minsta russet som fötts på gotland..!? MIn häst rixi var 113 cm som tre åring

Vi har Wella som är e Willnius u Winna, hon är 115 cm och med ett jvl humör. Nu är hon dräktig med Tejas Monljus mest för att mogna lite, sen blir det full fart på travbanorna… tror jag…
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
KLipping nyskodd är 115cm hög då han har rekord på 2,20…
Loella 2493, mamma till Linn, Lonnic och Lucky Ess bl.a. 119,5 cm startade 75 ggr, var bland dom 3 bästa 35 ggr. rekord 2.03. Man behöver inte vara stor för att det skall bli bra resultat, man behöver inte gå under 2.00 heller…..Visserligen var det länge sen, men läsa proppar är lika viktigt i dag!

Storlekeken värkar ju inte ha nån betydelse! =)
Några år såhär efter, men jag tyckte att min lilla kille passade in här! :) Han heter Bill Mo och är 107 cm. Han är efter Ernst Ronaldo och Quinett Mo, han är 3 år och har 2.50,1 i rekord men har då endast gjort några få starter :)