Staket kusk lopp
Har tänkt på detta ett tag och även ställt frågan på FB på SPTFs sida.
Jag trodde att de loppen skulle vara till för *kuskar* som inte har licens och inte får tävla ponny längre (överåriga tex)
Som det är nu så är det ju samma kuskar som kör i de vanliga loppen , vad är det för mening med det ?
Det gör ju tex att många överåriga som jag kanske aldrig ställer upp i sådana lopp, för det är ju en viss skillnad mot mig och de som alltid kör sina hästar?
Då är de väl bättre att sätta in en vanlig propp i stället ?
Kanske bara jag som tyckt att de blivit fel när det är så här ?
Håller helt med dig. Staketkusklopp ska vara en rolig grej för oss " gamlingar"/överåriga som alltid annars står brevid och " vet" hur loppen ska köras😊. Jägers har ju ett sådant lopp i oktober, heja jägers😉
Det är kanske bättre att köra sk. "gubb- och gumlopp" efter tävlingarnas slut istället. Den enda skillnaden är att man anmäler på plats och att man inte har startlistorna innan tävlingarna. Där kan även de utan licenser köra mot varandra. Lika roligt och mindre krångel. Inga aktiva kuskar är med förutom överåriga shettiskuskar som då endast får köra shettisar. Fast det kan man ju bestämma själv, som klubb, hur man vill begränsa.

Jag tolkar namnet Staket kusk lopp som att de är för dem som aldrig kör annars, man brukar ju säga lätt att vara staket kusk 😉😎

Jag tycker det är ganska bra att alla får del ta , även dem som faktiskt har åldern inne, Iochmed det finns så lite "tränings-lopp".. Men visst hade det varit lite roligare att ha rena "Gubb & gum-lopp..

Men då kunde de ju tex typ blåbärslopp eller något sådant om de ska vara en tävlingsdag ;) (som de heter inom ridsporten typ)
Just för om man ska tolka texten rätt ;)
Jag tycker det är kul att se att så många kuskar som kan starta i ordinarie lopp även startar i staketkuskloppen 🙂!
(De loppen är nog eg. tänkta för de som ej har gällande lic men ingenstans står att de som har gällande lic inte får delta.)
De gnäller inte över dåliga proppar och stannar hemma utan de deltager för det är det roligaste de vet att få komma ut o tävla med sina ponnyer 😉!
Hua….nu får jag väl "däng" igen………😮!

#6 fast Jägersro ( tror jag det var ) så får bara överåriga köra som de var tänkt från början 😀

Vart får jag köra, som varken har åldern inne eller licens? 😎
Jag har inte startat i nått i år då det känns så pinsamt o tävla mot dom yngre o inte kan glädja mig åt vinsten o framförallt tiden som jag vann en gång. Sonen som kör russ tyckte till o med det var pinsamt då Vaggeryd körde o han fick köra shettisen i stället för mig, när han skulle köra mot små barn.
#8 Du får köra ponny på byggdetrav. Om du har en ansvars försäkring.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Jag anmälde ut min dotter Towa som precis tagit licens för att hon skulle få chansen att lära sig lite mer. I samma lopp körde även Kajsa Lindsjö med sin snabba Juventus.. Towa pratar fortfarande om de loppet, hon är jättestolt över att hon fått startat tillsammans med en sån duktig kusk. Tror många yngre ser upp till de lite äldre och tycker såklart de är roligt att starta emot dem.

Tycker de ska vara som förr :) riktiga Gum & Gubblopp!
Vill man ha det som förr dvs "gubb o gumlopp" skriver man ju ut proppen så.
Vill man ha tex blåbärslopp för en viss kategori tex de som ännu ej tagit licens/ej kört så många lopp skriver man proppen så.
Vill man inte "skämmas" för att de äldre skall köra mot de yngre, stäng proppen vid en viss övre ålder då.
Eller så skriver man den så som i år varit brukligt i de sk staketkuskloppen.
Gör rekordhandicap om det nu är det som önskas.
Huvudsaken är väl ändå att vi skapar starttillfällen för de som vill var med och förhoppningsvis få upp intresset ändå mera för vårt kära ponnytrav =)!
Huvudsaken är väl ändå att loppen går igång? Hur kul är det att ha ett helt "rent" Gubb- och gumlopp om där ändå är för få anmälda och det alltså inte blir något lopp? Att kuskar som har licens kör den kategori som de får lov att köra även i vanliga lopp stör inte mig något då jag tror att man anmäler ut där för att kusk elle häst ska få rutin och ha nöjet att tävla. Särskilt i dagens proppar där du är helt utestängd om du inte har rätt prispoäng eller rekord. Resultatet blir ju ändå inte officiellt och om man som staketkusk inte är en alltför stor vinnarskalle så tycker jag man borde kunna se till loppets helhet och nöje mer än att man själv ska vinna.
Kanske själva ordet "Staketkuskar" är felaktigt använt i dessa lopp. en staketkusk är ju någon som normalt inte kör, eller hur?
Blåbärslopp är ju något annat, provlopp något ytterligare annat, seniorlopp osv.
Jag tycker nog att rubriken avslöjar meningen med loppet och man bör kanske vara tydligare vad man kallar loppet så man får "rätt" kuskar till loppet.

#15 Precis