Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 2174 ggr
Tusen
0

Hästarna springer för fort

Finns denna risk hos ponnytravarna också?

LÄNK

Nellan-
3

Finns det absolut, har sett väldigt många i år som springer mycket fortare än dom klarar av och om nått år går dom sönder, då byts dom ut mot nya snabbare. Observera att jag inte menade mot alla men några stycken :) Det här med propparna har ju också satt fart för hur fort dom måste springa. Det börjar gå över styr…

stuteriMo
3

Klaga inte på propparna i allt. Har sett flera listor där vinnaren är minuten före tvåan. Svenska rekord är inte allt.

Stallmima
0

Jag tror säkert det sållas ut vissa hästar som inte har kapacitet att hålla höga farter in i mål

Örebro.OliviaA
5

Hästarna (ponnysarna) travar fortare och fortare men fulare och fulare. Vissa ser knappt ut att trava. Det är som en blandning mellan trav, galopp och passgång.. Men det är ju vad ST och SPTF vill, de vill ha eliten. De som inte går så fort "räknas inte". Vilket vi tydligt förklarat för oss de gånger vi ifrågasatt.

VeronicaP
2

Alltså man kan väl inte skylla på ST och SPtF för att ponnyerna travar dåligt. Det är alltid kuskens ansvar att köra ponnyn efter hästens förmåga och inte överforsera sin ponny. Att vinna med 400 meter eller halv minut mm och ponnyn travar skit är väl inget mål att eftersträva och när man set att kusken inte gör ett dyft för att rätta till eller hjälpa hästen, ja då borde man kanske tänka om själv och inte skylla på alla andra. #2 Håller med helt och hållet Är det ett litet barn så är de vi som föräldrar som faktiskt får lära våra barn hur man kör och hur de se att de överforsera sina hästar.

Nellan-
6

#2 menade att i och med propparna så måste dom springa fort för att kunna vinna, man kan inte ha ett russ som springer 2.30,0 i ett helt år då har man ingen chans man får bara mer och mer tillägg

Örebro.OliviaA
7

#5 nej absolut inte. Men de hyllar dessa ponnysar som går otroliga tider fast de travar dåligt. Vilket jag anser är att pusha på den här utvecklingen av ponnytravarnas trav. Ska även tillägga att jag inte menar något illa. Anser dock att det är ponnyTRAV vi håller på med och inte ponnyPASS. Tyvärr ser man allt fler illa travande hästar som ändock får vinna sina lopp. Utan att ens få startförbud.

MagganS-B
5

Jag anser att den kusk som sitter bakom en häst och inte ser eller känner att den travar illa, den tjejen/killen skall absolut göra nåt annat! Man både känner, hör på stegen och ser på rumpan när inte travet är taktmässigt. Det mesta beror på att ponnyerna överforceras, alltså dom tvingas trava fortare än dom kan, det skall gå så jäkla snabbt att komma ner i tiderna så ponnyns normala utveckling åsidosätts. Vad denna hets beror på vet inte jag, men snälla kuskar, skärp er, det ser för jäkligt ut med en ponny som travar fram och halvgalopperar bak…..och att sen vinna på det, urdåligt!

Det finns ponnyer som travar klockrent även i snabba tider, men dom är alldeles för få!

Tessan08
2

Ponnyerna får ju i dag både vinna och bli placerade på orentrav så visst har även ST en stor del i detta så länge den möjligheten finns! Självklart har kusken det största ansvaret för att ponnyn håller sig i trav, går det för fört kommer hjälpstegen och hela ponnyn blir orytmisk och kör man då på på det viset så kommer skador för eller senare! Lär kuskarna att köra ponnyn efter dennes förmåga för regeln där ekipage blev varnade för oren trav och sedan diskade om hästen inte togs upp lär väl akdrig komma tillbaka :(

Tusen
2

Ett barn som aldrig fått lära sig hur en ponny/häst går när den går orent kan heller inte avgör om ponnyn går orent då kusken blivit äldre. För att lära sig något behöver man någon annan som vet och kan instruera. Känslan är medfödd till viss del men kunskapen får man till sig via lärdom och råd från andra.

Det är bedrövligt hur många det är som springer orent nu för tiden. Och domarna låter det passera. "Det är ju bara en ponny" .  Det har inte blivit bättre ordning och bättre domslut sedan ST´s domare tog över. De ponnydomare som fanns förr skötte sin uppgift betydligt mer noggrann. Tragiskt bara att vissa trodde att domarna satt och gav sin egna ponny/barn favörer i loppen. De var ju inte direkt ensamma i tornen och många gånger kom domarna från olika ponnyklubbar.

Nu släpps det igenom orent trav, skrikande kuskar, spödrivningar osv. utan att någon reagerar. 

Idag var det monté-SM på Gävle för kat A. I resultatlistan var inte en enda galopp noterad. Trots detta var tre stycken diskade. Jag tycker ST´s domare är oförskämt nonchalanta då de dömer i ponnylopp.

tomj
8

# 8.  Så du tycker alltså på fullaste allvar att  den tjejen/killen skall absolut göra nåt annat!  (se Mini Åbergs nedan.)

https://www.youtube.com/watch?v=6-GJMuJxN88&feature=youtu.be

Tusen
0

#11 Jag förstår inte vad du menar? Är det något som är fel i loppet eller menar du att något är bra?

MagganS-B
4

#11 Faktiskt tycker jag det, eller också skall föräldrarna eller nån annan vuxen påtala det här och tillrättavisa kusken! Tycker du själv att det är ok när hästar/ponnyer travar som grisar? Ponnytravskolorna skall också ta sitt ansvar och lära ungarna hur man håller i tömmarna och stödjer/hjälper sin häst, det är minsann inte bara att åka! Låter säkert för jäkligt när jag skriver det här, men det är ju den krassa verkligheten!

Tusen
3

#13 Men vore det då inte bra att återinföra diskning alt. varning för orent trav. Det är när det svider som folk lär sig. Tyvärr. 🤓

tomj
9

#13. Jag håller fatiskt med dej Maggan på flera punkter…..men att återinföra diskning för orent trav…absolut inte!  varning Ja!  och ett (r)  i programraden.

Tusen
2

#15 Varför negativ till diskning för orent trav. Det gör man ju i Frankrike även inom stortravet. Orent trav skulle ju lätt kunna jämföras med passgång eller galopp.

Emmelie93
2

Tycker att man kan få en varning i loppet, händer det en gång till i loppet så tycker jag att man ska bli diskad….

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

agnescarlsson
0

kanske inte har något med saken att göra men i ponnyloppen i frankrike får man ha 13 galopper men om ponnyn travar orent blir den diskad. den får dock inte hoppa alls på upploppet

tomj
9

# 16,18. Nu bor vi inte i Frankrike som tur är!!!  utan i Sverige och skulle man införa diskning för orent trav igen (som nogot ljushuve kom på för 10-15 år sedan, men som snabbt ändrades tillbaka.) skulle en hel del ponnylopp stå utan vinnare!

Däremot kanske man skulle tillåta 3 galopper som i Norge??!!

stuteriMo
2

Det var ingen fördel när det varnades för orent trav körde vissa full speta till varning kom Sedan tog man upp.

Nellan-
0

#19 fast skulle det införas så skulle inte kuskarna köra dom så orent som flera gör, lika som med galopp, man kör den så fort som det går utan att få galopp. Då borde man ju kunn köra då fort det får utan att ponny springer orent?

Nellan-
0

Var lite snabb där, "då borde man ju kunna köra så fort det går utan att ponnyn springer orent"

Tusen
3

#19 Nu snurrar du väl till det allt.Det var för drygt 10 år sedan diskning för orent trav FÖRSVANN och så hade man haft det i en väldans massa år innan. Nog travade hästarna bättre förr då man blev diskad för orent trav alltid. Sen att vissa tycker att det är okej att vinna fast hästen travar som en kratta är för mig obegripligt. Det gynnar inte sporten direkt.

MagganS-B
6

Nej! Ingen diskning för orent trav, men gärna ett "r" i raden!

Det är inte bara orent trav man kan se, finns dom ponnyer som verkligen går i fel gångart, både tölt och 4-taktstrav förekommer…….är det okunskap hos domarna, eller "skiter man bara i det"! Om man står vid en bana och lyssnar på stegen så hör man det tydligt!

Tusen
3

#24 Men hur ska kuskarna lära sig då? Förstår inte varför det är sånt motstånd mot diskning för orent trav.  
Varken tölt, orent trav, galopp eller tölt är väl något man skulle kunna klassa som trav egentligen.
Då borde väl allt som inte är ren trav medföra en diskning.Vore inte det både enklast, mest rättvist och dessutom mest sportsligt?
Varför ska man kunna vinna med en ponny som har alla gångarter utom trav?

Tyvärr är det straffen om håller folk på "mattan".

linnea_03
1

#25 vissa ponnysar har ju aktions problem så om den skulle bli diskad varje gång skulle den ju inte kunna tävla.

[BB2B3]
2

Håller med Maggan i det mesta!

Kuskarna måste lära sig att köra häst, inte åka. Oren trav skall medföra diskning, det är inte ok att en häst vinner/placerar sig som travar så pass dåligt som tyvärr många gör idag.

Tusen
1

#26 Men aktionsproblem är lika med orent trav!
 Inom ponnytravet innebär det sällan att hästen är sjuk då den travar orent (det händer, absolut men..) utan de travar helt enkelt fortare än kusk och ponny klarar av.. Alltså är det skäl för diskning.

Vi har själva haft en ponny som travade så illa att när han gick som fortast gick han i alla möjliga gångarter. Vid flertalet tillfällen visste inte domarna vad de skulle göra, rapportera för orent trav eller diska för passgång/ galopp. Alltså hände inte ett dugg eftersom de var oense om hur han sprang. Hade det då varit diskning för alla avarter av trav så hade han och kusken garanterat lärt sig springa/köra i "rätt" tempo och i trav.

Nellan-
0

Tycker absolut att diskning för orent trav borde införas, men inte att dom blir diskad direkt utan kanske att om kusken inte tar upp hästen när den börjar springa orent.

Snurrii
4

En annan sak som skrämmer mig är när någon ber om hjälp med att sin ponny går orent utan överforcering, så tas olika utrustningar till upp som nr 1(! ). Genom min yrkeserfarenhet kan jag säga att Låt alltid en veterinär titta på din häst om den går orent INNAN du bökar på diverse utrustning! Hästen kanske ser ut att gå rent med 33 olika sorters hjälpitrustning men grundproblemet kvarstår. Tillfälliga lösningar med utrustning som hjälp ger större problem i framtiden än vad de va från början. Och ja! Det ständiga målet med att få sin häst att springa så fort det bara går för att sen vinna med halva varvet i hiskeliga farter för att slå diverse rekord är absurt! Skärpning! Hästarnas bästa bör allt stå högst i fokus! I det lägsta klasser kan såklart alltid överlägsna vinster ske då det oftast är treåringar och du kan vinna med hela upploppet på en tid runt 2.20. Just för att det är nya unga nukvalade hästar som alla har olika utgång. Men när det går upp i högre snabbare klasser och ponnysar knappt hinner med sina egna ben för att vinna med 50-100m är sjukt. Och ett startförbud på 7 dagar är för mig ingen bestraffning, det är inte ofta som 2 starter sker inom en vecka (om det inte är dubbeltrav) och ponnyn kan utan vidare starta igen om två veckor utan återfärd från tränare/ägare/kusk. Då kan man ju i princip starta sin häst 2ggr i månaden och få startförbud varje gång utan att drabbas. Sjukt…