Diskussioner om kuskars förehavanden.
På förekommen anledning…
Vi låter bli att diskutera vad enskilda kuskar håller på med! Det är faktiskt i de flesta fall BARN som kör ponnyer och oavsett om de beter sig felaktigt vid något tillfälle så får vi faktiskt LÅTA BLI att ventilera det här… Det är straff nog för dessa barn att få sin varning och att den finns öppet i resultatlistorna.
Det ÄR skillnad på ponnykuskar och på de proffskuskar som kör de stora loppen, med stora travare…. Att DERAS förehavanden diskuteras öppet i media är inte samma sak.

Jag håller helt med dig.

Håller med!!!!!!
Håller med och inte håller med. Det är så som du säger, många gånger straff nog att det står i resultatlistan. MEN det är något vi alla är väl medvetna om, och det tillhör sporten. Jag tycker inte att man ska diskutera enskilda personer, MEN vi måste ju få diskutera fall. Det är ju oftast i samband med ett enskilt fall som något speciellt uppdagas. Och då blir oftast diskussionen kring det. Ja, det är en svår balansgång natuligtvis.
Har man dessutom drivit hästen (enl. domarna) för hårt, eller gjort något annat som strider mot djurbestämmelserna eller regelverket, så SKA vi (kuskar/tränare) också stå till svars för det. En diskussion om det leder ju också till att göra ALLA uppmärksamma på att det som skett inte är accepterat eller tillåtet. Det kanske (förhoppningsvis) leder till att färre gör samma sak.
Det behövs nog en debatt om detta, då det är alldeles för många drivningar och framförallt skrik/oljud på banan.
OM man kan diskutera det generellt, UTAN att en enskild kusk kan identifieras. så är det okej, men om det som diskuteras går att härleda till en specifik händelse så ska vi inte ta det här!.
Och oavsett om du håller med eller inte - här får jag vara diktator, för det är faktiskt jag som bestämmer vad som får diskuteras på denna sajt och det jag skrev ovan är det som gäller!
Och för övrigt så är det INTE mot övriga ponnytravsverige eller ponnytrav iFokus medlemmar som en tränare/kusk ska stå till svars! Det räcker alldeles utmärkt att domaren säjer ifrån! Och räcker inte det så är det djurskyddet som ska träda in. INTE mobben på ett internetforum!
Jag håller med om att ingen ska med namn behöva utsättas för någon mobbing. Självklart. Det jag menar är att ibland så uppstår diskussioner pga att det har hänt något speciellt i något lopp, och då är det inte svårt för någon att lista ut vem personen är oavsett man skriver det eller inte.
Vad jag menar är att gränsen kan vara svår att dra för vad som är personligt påhopp eller inte. För inte så länge sedan diskuterades det mycket i en tråd som heter Startpersonal/Understarters. Där både arrangör/förening (styrelsen också underförstått då dom ansvarar), voltvakter i specifikt lopp mm. fick sig på skallen. Och det tycker jag var personligt. Men tydligen inte du, då tråden fortgår… Det är du som bestämmer här, jag vet, det är du som är diktator och vi som vill vara med får finna oss i det. Så är det bara. Like it och leave it. 
Jag tycker inte heller att man ska ta upp enskilda fall.
En allmän fundering då…. Att ett barn inte alltid kan "palla trycket" och bli lite väl ivrig har jag lite förståelse för (kan ta min egen dotter som exempel), MEN jag kan inte ha förståelse för om FÖRÄLDRARNA inte förstår och tar till sig kritiken.
Om inte föräldrarna (annan ansvarig) förstår att det är fel…hur ska då barnen kunna lära sig?
Det är absolut föräldrarnas sak att se till att deras barn inte slår djur! Lär man sig inte från början att ha respekt för djuren, så ligger det inte långt borta att man inte heller har respekt för andra människor! Det tillhör inte ponnytravsporten att barn skall spöa sina hästar, vare sig nu eller i framtiden!
Vet inte vad som förevarit den här tråden, men det här gäller generellt vid allt handhavande av ponnyer! Och för den delan andra djur också!
#5 - JAG KAN OMÖJLIGT SE VARTENDA ORD SOM SKRIVS HÄR!
OM det förekommer inlägg av liknande karaktär i andra trådar så ber jag ER ALLA om hjälp att göra mig uppmärksam på det så att jag kan åtgärda det! Jag har inte sett det i den tråd du nämner. Såvitt jag kan se så är det ingen särskild kusk eller voltvakt som utpekas där.
Det är inte okej någonstans, inte i någon tråd, att diskutera om vad enskilda kuskar har sysslat med.

Så länge man inte varit där så kan man inte säga något, även fast det står i en resultat lista att just den o den kusken fått en c varning för olämplig drivning så kan det vara såhär, som vissa säger att dom inte kan förstå hur man kan spöa sin häst så hemsk så man får en c varning men tänk efter, det kan hända att kusken varit på sin häst och att den inte hunnit svara på första så har kusken varit på igen eller oturligt kanske råkat drivit på ett felaktigt ställe. Det finns så mycket som spelar in när man får varningar.. Alla tror att så fort man får en varning för drivning så har man spöat fram hästen, Men tänk efter innan ni börjar debattera om andras varningar att det finns så mycket mer som kan ligga bakom…
----
Jag har raderat en bit av detta inlägg, för att kunna låta resten vara kvar. /Anna Lundin
Jag har själv varit medlem i måldomarnämnd under många år, och jag kan lova att man INTE dömer ut en C-varning utan anledning! Ett par små lätta rapp på upploppet, föranleder inte en sån bestraffning!
Vi ska, som sagt inte diskutera det enskilda fallet!

Skulle någon vilja vara snäll och förklara för mig när man riskerar A,B eller C-varning. Finns det tydliga gränser för sådant?

A varning, kan vara för tex drivning- kanske lite för mycket pisk och töm?
och tjuvstart, illa ledd volt, osv
inte hållt rakt spår på upploppet
felaktig nedtagning av galopperande häst
B. varning kan tex vara drivning, felaktig Nedtagning av galopperande häst.
C. är väl samma som det jag har skrivit över, fast grövre.
Finns säkert många fler andledningar, men dom här är nog dom vanligaste

Tack!
Jag håller med dig, Anna!