Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: resultat
Läst 2645 ggr
tomj
13

Usel start på Jägersro! Derby Kat A

Det måste bli ett slut på dessa pajasstarter!!! ..denna gång stod Jägersro för detta (inte första gången, Åby brukar åxa vara bra på det mm)

Nä nu måste S-T kräva att travbanorna tar sitt ansvar och utrusta startbilarna med samma utrusning som Östersund och Bergsåker så att man kan köra Autostart för Kat A (shettisar) med utfällda vingar!

https://www.youtube.com/watch?v=ufhjGaxeq8k&feature=youtu.be

BRA SKRIVET AV A-K:

Jag tycker inte att det var en helt rättvis start… Speakern säger att det är linjestart men då är väl 5:an master. Större delen av fältet tjuvstartade i så fall för nr 5 Maxa är 15 m efter redan vid startlinjen. Jag tycker att Östersund är ett föredöme vid autostart med sina ponnyvingar på bilen. Nu tror jag inte att just den här starten påverkade slutresultatet på något sätt men reflekterade över vad olika det är vid autostart på olika banor. I Umeå körde de en annan variant och höll ekipagen extremt långt bakom bilen. På Solvalla var bilen en bromskloss för de med spår bakom bilen. Jag hoppas att fler banor specialtillverkar vingar till kat A.

Johanna-Granberg
2

Ja det var nog den värsta starten jag sett!

Onyxg
0

Och nr 10 startar dessutom från fel spår… Ligger i rygg på tvåan vilket inte är korrekt!

AlexKoddy
0

Starten var usel i derbyt ifjol också!

VeronicaP
2

När de är bil så är de ju bilen som är master.

Sen hade ju Kat A starten lite mer att önska för den var inte okey..

Tycker det är flera banor som faktiskt är bra på att hålla dem samlade och i rätt ordning. 

Sen borde väl kuskarna själva veta vem de ska ligga  bakom kan ju jag tycka , sen är de ju startens sak att se till att de lyder eller ge bestraffningar tex.

Såg rätt mycket som var illa i båda loppen, dålig trav, nedtagningar av galopperande hästar mm som borde bestraffats tex.

Stallmima
0

Det är så tråkigt när det blir så här, startpersonalen kanske skulle ha lite mer utbildning hur det funkar med ponnyer

Wilmamalmberg
1

Starten förra året var också usel!

stallnysater
2

Många bilstarter är otroligt dåliga!! Sällan kör bilen i rätt fart, antingen för långsamt eller för fort! På Östersund i juni så körde bilen alldeles för långsamt. Dessutom 15 bakom bilen, tur att det inte skedde en olycka! Kat A i Derbyt körde bilen alldeles gör fort!

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Örebro.OliviaA
0

På Örebro travet förra året körde de med vingarna ute i ett kat. A lopp. Vingar till storhäst. Inte OK.

Tusen
2

Håller med. Det största fel som begås vid bilstart, med eller vingar utfällda, är att bilen har fel hastighet. Antingen kör de ifrån ponnysarna (som här i båda loppen) eller så kör de så långsamt att starten blir långsammare än vid voltstart.
Startpersonalen MÅSTE bli bättre utbildade att kunna starta ponnylopp. Viss startpersonal är även usla på voltstarter för ponnysar.
Dags för ST att vidareutbilda startpersonalen.

Millaaann
0

I kat A sa de att det var 1 minut till start innan bilen ens var på plats! När det var 30 sek kvar var bilen på plats. Men då var traktorn ute och körde på banan… Nu startade de om klockan på 1min..och de körde alldeles för fort med bilen..

NathalieForsman
2

#0 För er som inte vet, så är inte 5an master i det här loppet för att det är linjestart med bil, då är bilen master och alla ska följa bilen på samma sätt som när det är autostart men man får ej passera bilen, när första ponny når startlinjen startar loppet, detta står i reglementet och ska läras ut av travskolorna under  licensen. Det fel jag ser i den här starten är att nr.10 ligger bakom 2an men ska ligga bakom 3an eller 4an. I övrigt så sker starten enligt reglemente. 

Jag tycker Östersund är jätte duktiga som fixat så man kan ha utfällda vingar även på kat. A, tycker även att Svensk Travsport borde se till att alla banor i Sverige borde fixa deras bilar lika dant, men jag tycker inte att man ska se starten ovan som en katastrof även om 10an ligger fel i starten. Det ser värre ut än vad det är på grund av hur olika ponnyerna är från varandra.

Något all startpersonal i bilarna måste bli bättre på i hela Sverige är att anpassa farten till de ponnyer som startar i loppet. Det är så olika farter i ponnyloppen så man kan inte gå efter en & samma utan är det 2 min ponnyer måste man köra en viss fart och är det 3 min ponnyer en annan fart. I Östersund under dubbeltrav helgen vart jag väldigt besviken då det gick alldeles för sakta trotts att flera sa till om det, något jag hoppas blir bättre till nästa autostart på Östersund då jag älskar att tävla på Östersund! Tummen upp till Umåker som lyssnade på oss aktiva och ökade farten i autostarterna så det blev bra autostarter (Y) :) Sen är det inte lätt med autolopp där ponnyerna har rekord väldigt långt ifrån varandra som i derbyt, men det ska inte vara meningen att bilen ska behöva bromsa upp hälften av dem tävlande för att den andra delen ska hänga med och det får inte gå så sakta så att man ska behöva jogga sakta/skritta med sin ponny. En bra autostart i mitt tycke innehåller ett lagom jogg tempo fram till ca. 60m innan start då bilen ska börja öka mer & mer fram till att starten går och loppet startar. Ex ett lopp med hästar mellan 2.00 - 2.10 bör köras fram i ett tempo på 2.20 och 60m till start borde bilen öka lagom så att när starten går ska tempot ligga på 2.00. Men det är mina egna reflektioner  efter att ha kört ett x antal lopp autolopp.

o-oliver
2

tingsryd har också startbil för Shettis?! o vad jag vet så var Tingsryd först med det också..? Synd att den bilen inte används nu.. Synd också att det inte är fler som tar efter o att det är så himla krångligt med starterna med framförallt kat A! Måste bli en bättring med detta!!

soffan71
2

Bilen på Östersund är ju bra:-) MEN den kör alldeles för sakta, vissa hästar kan ju inte trava bakom den. Sen borde den köra när det är 0 sekunder till start och inte vänta in dom som inte är framme. Inte alla ponnyer som klarar av att stå stilla och vänta för att dom är i tid till startbilen.. Annars är Östersund bäst på det mesta;-)

tomj
5

# 11,13. Det är alltid bra med synpunter och konstruktiv kritik för att kunna bli bättre på saker och ting, det är bra att   lyssna på de aktiva för att  förbättra det som är mindre bra  bl.a då bilstarter… vi har haft flera olika chauförer som kört startbilen ibland har det varit jättebra och ibland mindre bra (bilen har kör för sakta) men det är svårt med bilstarter för ponnysar betydligt svårare än med stor häst (enligt banorna runt om i Sverige) men övning ger färdighet.

Lycka till alla travbanor i Sverige med att bli riktigt duktiga på bilstarter med ponnysar!  🙂

MagganS-B
2

Det bör finnas normer på det också…..en anvisning hur fort bilen skall köra vid olika km.-tider. Visserligen kan det vara marigt när det gäller shettisar, men man får väl anpassa så gott det går. Jag hade nånstans i bakhuvudet att det fanns en lathund, men det kanske var "förr"! Nya krafter vet inte allt och tar i vissa fall inte historien med sig…..

stuteriMo
0

Ett problem är nog att de nyare startbilarna är programmerade och svåra att köra sakta med. Hd tex. använder den gamla bilen.

VeronicaP
1

Tycker att autolopp starterna igår på Halmstad , vet att de har klockat förr bra tempo för olika hastigheter.

Tusen
0

#16 det går att stänga av programmet.

AK47Kalashnikov
0

Det är JÄTTESVÅRT att anpassa bilens fart till ponnyer… Oftast beror det på att hästarna är så ojämna, och man omöjligt anpassa bilens hastighet efter det långsammaste ekipaget, då är det direkt farligt! (Har inte sett filmklippet från Jägersro)

Tusen
0

#19 Svårt, ja, tydligen. dock finns det banor som nästan alltid fixar det i alla fall. Kanske dags att utbilda startbilspersonalen så de åker i lagom tempo. 

Kör man bilen kan man titta efter hur ekipagen hänger med, speciellt i kurvan. går det för sakta brukar kuskarna säga till och då lyssnar vissa förare på det. Så visst går det.

AK47Kalashnikov
0

#20 Det hänger mycket på hur propositionen är utformad också. Det är lättare att hålla ett bra tempo om hästarna bakom vingarna är jämnsnabba. ☺ Åker själv startbil i både ponny och varmblodslopp, så ja, jag kan intyga att det är svårt. Och utbildning? Satsa snarare på en bra kommunikation mellan huvudstarter och bilförare. ☺ Och såklart, intresserade funktionärer!

Tusen
0

#21 Det ena utesluter  inte det andra.