för kort verkad
eftersom ägaren där ja har mina hästar är bortrest så är jag och hennes pappa hästvakter.
Eftersom han är en lite äldre herre, sådan som tror dom kan allt om hästar, så har han verkat ner en av våra travare som gått på vintervila, Han hade gjort det igår när jag inte var där , och idag kan hon knappt gå.
Hon har blivit verkad helt fel, ägaren kommer hem på fredag och är veterinär, men vad kan jag göra för att lindra den stackars hästens värk? hon stapplar fram och trampar nästan bak på (ballarna??) om de nu heter så. och hon står o lyfter på benen hela tiden,
Hjälp tack

hjälp :(

PUTTT

ajdå.. :S jag själv är inge bra på nått om för mycket verkningar då. Men det finns vel inget annat att göra än att bara låta det växa då. om det syns att hon har välldigt ont så kanska det hjälper att sätta på sulor då? äh, är nog veterinären som vet bäst i sådant fall. om hon trampar sig själv så låter det som hon är för låg i trakterna nu.? det ärverkligen inte bra för benen heller. ta hand om benen rejält så länge iaf. bandage är ju bra i sånnt fall. Men googla efter det? finns massvis med hovsidor på nätet..

:/ ajdå , fick ett likadant problem för några veckor sen , hovslagaren kapade min ponnys hovar på hälften , han kunde knappt röra sig utan att snubbla. Har ingen aning om sånt här , men man får väl bara försöka skydda benen så gott det går . Det kanske bara är ovant för tillfället ? det gick över för min ponny på några dagar även om han blev lite rullig efter det.

Har Sussie utbildat sig till veterinär???? Hon är väl veterinärassistent ändå? Se till att hästen får stå på så mjukt underlag som möjligt. Varför inte ringa kliniken och fråga om hon har väldigt ont och blivit halt… Lite ömt är inte farligt men om hon stapplar fram bör man nog ha nån som kommer och tittar på det. Mitt tips är att du ringer Karen på kliniken (277610)i morgon (telefontid 8-9), det skulle nog Sussie bli glad om du gjorde.. Plus lite extra strö i boxen. Lycka till!

Ibland kan de bli väldigt ömfotade direkt i samband med verkning har en sådan själv som knappt går att verka alls förrän hon ömmar men det går över efter någon dag .

#5 sorry sorry, veterinär assisten :) men hon vet iaf va man ska göra, men det hade dock lagt sig till idag, så det var nog inte så farligt som det såg ut igår, men tack ändå!