Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1297 ggr
Lucky12
0

Lata hästen

Hejsan! Jag skulle behöva er hjälp då jag Förtillfället inte har en aning om hur jag ska göra. Jag har ett russ, ett sto som jag har tävlat två säsonger snart med. Jag tränar varierande arbete och hon springer på grymma tider när hon tränar på travbanan. Nu till problemet. Hon är fruktansvärt lat på tävlingarna. Hon vill helt enkelt inte springa. Har kollat hos veterinären och han sa att hon såg super fin ut. Har gett henne havre, testat att lägga upp träningen annorlunda likaså uppvärmningen. Vad och hur gör man?

Tusen
1

Hon kanske inte tycker om att tävla. Det finns både människor och djur som inte gillar tävlingsmomentet och det får man acceptera.
Ibland behöver de mogna mentalt. Hur gammal är ponnyn?

Lucky12
0

4 år. Hon älskade att tävla hela förra året och halva detta men sen tog det liksom stopp?

Örebro.OliviaA
2

Hon kanske har tröttnat, du kanske startat för mycket/ofta med henne. Så nu försöker hon visa dig att hon vill vila ifrån banan ett tag, kan det vara.

Jag gjorde så med min, hon fick vila ifrån banan 3 månader, hon var inte ens på en bana för ett jobb. Hon gick nytt rekord och förlorade med ett huvud sen när hon startade efter det.

Tusen
1

Är hon bara 4 och dessutom gått bra som treåring kan hon mycket väl behöva mogna mentalt. Hon kan dessutom ha en tillväxtperiod (russ kan växa länge, du vet. Och inte bara på höjden)

Jag tror hon försöker visa dig något med detta. Lyssna på din ponny. Och som #3 skrev, kanske hon tävlat för mycket för sin ålder och mognad.

MagganS-B
1

Ibland kan det hjälpa att ta ett sabbatsår, låta henne få föl ex.-vis, dom brukar tända till igen då!

Stallmima
0

Hur ofta tränar du henne i veckan?

Lucky12
1

Varannan dag

Stallmima
0

# Det är ju ganska normalt, hur varierar du träningen på henne. Står hon i box eller på lösdrift?

Lucky12
0

Hon går på lösdrift. Ridning,Tömkörning, körning, snabbjobb,longering mm

Stallmima
0

Hon kanske blir tröttare på lösdrift och behöver stå i box, bara ett förslag

VeronicaP
2

Våra går på lösdrift och har alltid gjort så och de är inte tröttare för det (har där emot märkt om vi ställer en del av dem på box att de blir lata)
När du tränar hemma , tränar du själv då ? eller har du sällskap ?

Har hon varit så hela året eller bara i period ?

Får hon B och E vitaminer tex

Hon är ju bara 4 år och då händer fortfarande en massa saker i kroppen de växer mm

Kanske bara ska träna henne 2 dar i veckan om du ska tävla , låta henne stå dagen innan.

Och som de skrivit innan låt henne vila från tävling så hinner hon tycka det är kul igen och 25 öringen trilla ner.

Lycka till med din ponny