Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 2543 ggr
lisette
0

utrustning vid körning

nu sitter jag och har en diskussion på msn om vad som behövs vid körning. vanlig körning, ute i naturen - ingen trav här inte.. ;)

1. baksele - ja eller nej? varför/varför inte?

2. ngt under selen - ja eller nej? varför/varför inte?

StuteriSolo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1. baksele, den använder hästen som hjälp för att bromsa hela ekipaget. Bra om man kör i backig terräng, eller kör tunga lass. Vi använder alltid baksele vid körning, hästarna verkar uppskatta den även om det bara är en rockard med två personer de drar.

Utan baksele är det svanskappan och bukgjorden som bromsar, en del hästar gillar inte att bära tyngden i svansen…

2. Däckelunderlägg - mer en fråga om stil tror jag :) Man skyddar ju däckelns läder om man har något under, men man får komma ihåg att ta bort däckelunderlägget när det har blivit riktigt svettigt och låta det torka/tvätta det Vi har det på de flesta selarna, men när jag tävlar kör jag utan:)

pippa__
0

Ingen annan som har nått att tillägga? =)

lisette
0

#1 perfekta svar! tack!!

här jag bor finns inte en enda backe, jag har ingen baksele till min shettiskorsning och hade faktiskt inte planer på att köpa en heller.

StuteriSolo
0

Om man vill tävla i körning måste man ha baksele eller broms på vagnen i maraton, för att förhindra att hästen får vagnen i baken vid backar/snäva svängar

Mixie
0

Om man bara ska köra hemma och i hyfsat lätt vagn behöver man bara en vanlig bröstsele eller travsele.
Jag har alltid kört hemma i travsele och har aldrig haft några problem.

//Mickan

lisette
0

alla svara så olika, det är svårt att veta… *fundersam*

entill
0

Du har fått förklarat varför man har baksele i #1. Du skriver att du inte har några backar, men har inte berättat vad du har för häst, sele och vagn. Jag kan nog hålla med om att du inte behöver någon baksele om du bara kör med en lätt rockard på slät mark, och inte har för avsikt att tävla i körning.

Selunderlägg är inte nödvändigt. Lädret mår inte dåligt av att ligga direkt mot hästen, tvärtom det blir bara mjukare av det. Hästen mår inte heller dåligt av att ha selen ligger direkt på, om det inte ligger något som kan skava emellan. Men det beror naturligtvis på vilken kvalitet du har på selen. Travselar är ofta så smala att det kan vara nödvändigt att ha selunderlägg.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

lisette
0

#7 tänkte inte på att berätta det.. ;) 

jag har en liten korsningsponny, blir liten b när han är färdigvuxen. har en vanlig simpel bröstsele och en rockard. han ska köras för att det inte finns ngn som kan rida honom, när den tiden väl kommer.

nej jag tycker nog själv att det är bortkastade pengar att köpa en baksele när vi verkligen inte har en enda backe här hemma, bara kilometervis av plana grusvägar.

Mixie
0

#8 det där ser ju jättebra ut :)

//Mickan

lisette
0

#9 gör det det? =) första gången han var spänd framför skaklarna.

kom på ytterligare en sak:

hur hårt ska remmen över mankammen sitta? vad den nu kan heta?

ponnyn som min vän pippa har fått på foder hade sin hårt spänd, jag har min relativt lös på min häst.

Mixie
0

#10 den ska ju inte sitta så den drar upp remmen framför upp i halsen.. tycker att även den sitter som den ska:)

//Mickan

StuteriSolo
0

Bröstan ska sitta precis på bogspetsen, och så att den inte trycker på struphuvudet.

Är det ingen däckelgjord på selen?

Man ska ju ha ett rakt dragläge(en rak linje från bogspetsen till där hästen drar i vagnen), och så högt upp som skaklarna sitter blir det brutet uppåt. Finns ingen däckelgjord så måste man ju ha det sådär, men det är enkelt att fixa med t.ex ett stigläder. MAn delar stiglädret, gör hål för tömringen och sätter det underst i tömringen, och vips! har man en däckelgjord. Bukgjorden(som sitter i bröstan) ska vara så lös att man får en hand på högkant mellan den och bröstkorgen.

ojoj, hoppas du begriper mina svamliga förklaringar:)

f.ö så ser det trevligt ut med lilla ponnyn, shettisar är nog födda inkörda tror jag :)

entill
0

Ja, riktigt bra ser det inte ut. Bröstan måste ner flera hål från däckeln. Det är viktigt att inte bröstan hamnar för lågt, risken att den skulle trycka på struphuvudet är inte så stor, så långt upp går det inte att fästa bröstan. En däckelgjord måste du ha. Sedan kan det bli problem med att fästa skacklarna i rätt läge när du spänner på rockarden, om du försöker spänna fast i dragringarna. Då kan man behöva fästa skackelupphängningar från t.ex. en travsele, så att skacklarna kommer lite högre upp. Helst skall man ju ha draglinor och svängel också, men jag skulle tro att du kan klara dig utan om du inte lastar på för mycket. (Nu får jag nog på skallen av "körnissarna" om de läser detta). Det viktigaste är att det är så bekvämt som möjligt för hästen.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

lisette
0

#12 det kommer ju givetvis inte att se ut så senare, detta är bara ngt löst som jag har fått. ganska praktiskt faktiskt, då det finns krokar i skaklarna så man lätt kan fästa saker att dra.

förklara för mig vad en däckelgjord är. varför finns inte detta redan på selen om det behövs?

#13 den ena säger skaklarna höger upp och den andra att de är för högt? aningens förvirrande :D

StuteriSolo
0

Däckelgjorden håller fast däckeln, bukgjorden har hästen att bromsa med, den sitter fast i ringen som även bröstan sitter i. Däckelgjorden ska finnas under alltihopa. De flesta selar som säljs har ingen däckelgjord, fråga inte mig varför! Börjes litet dyrare sele har det däremot :)

Höjden på skacklarna beror på vad man ska dra, och hur. Har man svängel som hästen drar i, så sitter den ungefär i hashöjd, och du kan lätt få enr ak linje för hästen att dra från brötan till svängeln.

lisette
0

#15 din baksele sitter fast i vagnen va?

StuteriSolo
0

Kör man med giggsele sitter den i vagnen, kör du med arbetssele sitter den i selen, kör du med vanlig bröstsele (som du har) kan man själv välja om man vill ha den i selen eller i vagnen, beror eg. på hur nära vagnen man har hästen, vill man hindra att hästen får vagnen i rumpan sätter man fast bakselen i vagnen. Jag är lat och har för det mesta bakselen i selen eftersom jag kör med vanlig bröstsele, inte giggsele.

lisette
0

#17 tack, du redde ut en del där för våra förvirrade hjärnor…