Maskmedel......
Vill bara göra alla uppmärksamma på att alla avmaskningsmedel åt häst är receptbelagda f.o.m. 15/10! Alla hästar räknas som livsmedelsproducerande djur, så därför har livsmedelsverket beslutat om detta! Gäller också nöt, svin och lamm…..
http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/NewsPage____6501.aspx src="http://gotlandsruss.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
Jag skrev det här för att uppmärksamma folk på att det var framflyttat från 1/10 till 15/10!

Va varför ska de bli de?? så då måste man ta ut vetrinär för att få avmaska sin häst?? eller kan man bara be en vet om recept??
Visst kan man be en vet om recept, men dom brukar inte skriva ut recept gratis.

nej de e ju de, guuud vad fånigt så då ska man betala vetrinären med. huu vad löjligt

#5 man pratar med en veterinär om ett recept på maskmedel, maskmedlet kostar runt 120-150 och receptet kostar 80 kr.. Det är enda betalningen du gör!
Det finns två anledningar att avmaskningsmedel till häst blir receptbelagt.
Första är att hästar är livsmedelsproducerande djur och därmed finns en nödvändighet att kontrollera vad dessa djur tillförs för läkemedel för att kunna garantera vad konsumenten får i sig.
Det andra skälet är väl det som är mest angeläget i min mening, resistens hos parasiterna. Om inte användningen av avmaskningsmedel regleras så att resistensbildningen hos parasiterna minimeras blir det tillsist så att vi står utan effektiva medel. Dagens schematiska avmaskning kan i de allra flesta fall bytas mot årligt träckprov och behandling efter resultat. Mockning av hagar och korrekt betsskötsel med putsning av rator mm. hjälper till att hålla parasiterna borta.
Visst kommer det att bli annorlunda, men det är inte krångligare att göra ett träckprov (färdiga "lådor" med analysen inräknad i priset finns att köpa hos bla. apoteket) än att köpa maskmedel. I samråd med vet. lägger man sen upp en handlingsplan. Om man då, som de allra flesta, upptäcker att man gett maskmedel i onödan blir kostnaden i stort sett den samma.
Sen funkar det ju också att göra som man alltid gjort, förutsatt att vet. ger ett recept, vilket nog kan bli lite av boven i det hela som gör att grundideen blir lite bortglömd.
Hästar är livsmedelsproducerande djur, alltså används som människoföda! Då är det nog bra att veta att det är karenstid till slakt på maskmedel och att man har lite veterinärkoll, för ingen vill väl ha maskmedel i sin korv?????
Maskmedel är dessutom lite billigare på recept än utan, i alla fall t.o.m. 15/10!

#7 För att inte tala om vad allt maskmedel som vi trycker i våra hästar gör med miljön…!
Nu är det ju som så att "alla" hästar inte ingår i livsmedelskjedjan, jag tänker på dom som har sina pass stämplade så att dom frångår slakt till livsmedel och iomd. även till animalisk föda….
bara ett allmänt inlägg.
#10 Nej, men avmaskningsmedlet blir receptbelagt till dem som inte är avsedda för livsmedel också. Hästar som djurslag är livsmedelsproducerande djur.
#11 Jo, JAG har förstått det…på gott och ont, men som jag skrev så var det ett allmänt inlägg 
Undra hur många hästar som blir utan avmaskning fast dom skulle behöva det, för det blir för besvärligt att få tag i?
#13 - förmodligen inte lika många som de som får avmaskningsmedel trots att de inte behöver det….
Avmaskning på måfå är det som är värst om vi ska försöka förhindra resistensutveckling hos parasiterna…

#13 - Det är bra många fler hästar som inte behöver avmaskas som blir det i överflöd, än de som behöver men inte får.
Tänk på att parasiterna lever för att värddjuret lever, de tjänar inget på att döda sitt värddjur. Har man en häst som börjar tackla av och man vet med sig att man inte avmaskat så börjar man väl i den änden?
Hur ofta avmaskar ni????
En del avmaskar ju sina väldigt ofta… Andra till betessäsong och sedan efter betessäsongen det blir två ggr per år…
Är inte det nog?? Om alla hästar avmaskas i stallet samtidigt..??
Jag avmaskar när träckprovet visar att det behövs - vilket är "inte alls" just nu"
#15 Ursäkta….ska hästen behöva "tackla av" innan man gör något?
Dessutom tar man väl i så fall ett träckprov. Man kan ju inte bara "prova" om utebliven avmaskning är orsaken till att hästen "tacklar av".
#18 - ja, man tar ett träckprov för att kolla, i stället för att avmaska slentrianmässigt… Oavsett om hästen börjat tackla av eller inte!

#18 - Nej, jag menar de som skiter i att avmaska för att medlen blir receptbelagda… De bryr sig ju inte så mycket om sina hästar ändå.
JAG tar prover och avmaskar de få gånger det behövs. Jag sköter mina marker bra istället.

#20 När du säger få gånger, hur ofta avmaskar du då? Bara allmänt nyfiken:)

#21 - Det är olika på olika hästar. En av dem avmaskas aldrig. Har alltid 0 på träckproven och ingen styngfluga. 3 åringen är det värre med, han avmaskades 2ggr förra året, hittills 2ggr i år och det blir en gång till efter prov i november (tror knappast han gått ner på 0 än).
Hur många gånger det blir beror på hur högt EPG hästen har, hur gammal den är och vilket medel jag använder.
Jag har dock en stor fördel som gör egna prover närhelst jag önskar.

#22 Okej, tack:)