SM Kat A - För sent på året!!
Fin startlista till årets SM kat A och det blir säkert ett mkt spännande och jämt lopp…men jag tycker loppet går på tok alldeles för sent på året för att vara ett mästerskapslopp med många trötta och lessa hästar som helst av allt vill gå i ide och ladda inför nästa års mästerskapslopp.
Iställe borde detta SM köras i slutet av Juli eller i Augusti och det behöver inte alls köras i samband med övriga SM lopp för stora hästar.
startlista: http://www.ponnytrav.se/2015/start_o_res_2015/A_151010_startlista.pdf
Jag tycker att SM ska vara kvar på Åbytravets SM dag. Man känner sig välkommen till Åby med ponnytravare.
Håller med dig Tom!
Håller med. Borde vara en självklarhet att inga mästerskap ska gå senare än augusti.
SM för kat. B går ju i juli, iallafall de senaste åren om jag inte missminner mig. Varför kan inte kat. A också göra det?
Jag tycker även att de loppen borde gå på samma dag. Som t.ex 5års mästerskapet går under samma dag. Men till exempel Elitloppet kat. A går på lördagen och Elitloppet kat. B går på söndagen. Det är inte rättvist någonstans. Det är som att kat. B är "viktigare".
(Nu kom jag lite ifrån ämnet, men hur som helst.) Jag håller med Tom.
Vad säger att ponnyn är i bättre form i Augusti
Som #1 skriver kan Kat A SM gå på denna dag, vore jättekul att puscha fram shettisarna på denna bana
men alla hästar kommer i toppform vid olika tider ju? om man tittar på storhästarna kör man ju breeders i november och då är där vissa som har toppform då hästarna som gick så bra tidigt på säsongen är trötta så andra får också chansen. tycker man ska ha en bestämd dag när man kör stora lopp. elitloppet sista söndagen i maj, derbyt första söndagen i september, shettis sm samtidigt som stora sm osv.
Banorna brukar vara bättre på sommarhalvåret och ponnysarna har sommarpäls. Det brukar gynna de flesta. Sen tycker i alla fall jag att det är roligare att titta på lopp då det inte är skitkallt ute (om man följer med som publik).
#8 bra sagt! :)
# 0 - 2 - 3 - 4 - 8. Håller Med! 🙂Sen ska loppet flyttas till någon bana uppåt i Sverige! ….ex, från Eskilstuna i Söder till Ö-Vik i Norr.
Tja, varför skulle hästarna vara i sämre form nu ?? SM-dagen på Åby är extrakul att vara på, har själv vunnit SM där, skithäftigt , pompa o ståt som det ska vara på SM ! Dessutom roligt med en bana där man dessutom känner sig välkommen på med ponny ! Och om man väldigt gärna vill vinna SM, om man har dessutom har SM som säsongens stora mål så kan det inte vara så svårt att matcha fram ponnyn till att vara på topp i Oktober ! Åkte precis 70 mil till monteSM på Gävle, känns som att Åby ändå ligger rätt så bra till för de flesta !? Stor lycka till åt alla deltagare, det är en ära o prestation bara att vara med !!!!

Är väl kul när SM går när det är pompa och ståt än en helt vanlig dag.
#0. Du har som vanligt rätt Tom! Det blev ett spännande lopp, den enda häst som saknades i detta fina fält var Sveriges segerrikaste och en av de snabbaste Kat A hästarna Månstorps Opal som alldeles säkert hade varit med där fram och slagits om de finaste platserna.
Om man tittar på tiderna i loppet finner man även att hästarna inte riktigt är i form, inte ett enda rekord och det bevisar klart och tydligt att mästerskapsloppen skall köras i Juli/Augusti så # 5,7,11,12 ni har fel som vanligt.
SM - 2014: https://www.youtube.com/watch?v=ROvpHD-0X1k

#13 Så du tycker att alla har fel eftersom de inte tycker som du och vad menar du som vanligt ?
Var ett bra lopp med fina presationer och de är väl inget som är sagt att ponnyerna hade satt rekord för att de hade legat tidigare , sen var de väl fler bra ponnyer som saknades som du har tagit upp ;)
Jag tycker att det var mycket högre klass på ponnysarna i år, alltså, Rätt hästar var med. De med snabba rekord. Det var ingen med som hade rekord sämre än 2.30 (om jag inte missminner mig).
Eftersom "Knäkappan" tydligen inte vågar tala om vem hon/han är och med det heller inte vågar stå för sina synpunkter är dom inte mycket att bry sig om. Bara fega påhopp. Tycker att är man en vuxen person? inne på en sida som både barn, ungdomar och vuxna skriver och läser på ska man inte gömma sig under någon slags täckmantel utan våga stå upp för sina åsikter och det man skriver!
Vem fan är knäkappan………………………….uppenbarligen medlem i "Toms fanclub" 👍