Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 2339 ggr
Knäkappan
10

Tvingas vara Flaggvakt.

Är det rätt av vissa travbanor bl.a (Eskilstuna, Solvalla, Romme) att tvinga de gästande tävlande att vara flaggvakter vid deras tävlingar, är det inte deras skyldighet att skaffa egna?!

Tusen
0

Är det jobbigt tycker du?

ekbacka
1

Jag tycker att de flesta banor har det så, vi på Halmstad försöker att ha egna, men jag tycker inte att det är något större problem att stå flaggvakt, kan dock bli lite jobbigt när båda döttrarna kör/rider i samma lopp och jag har blivit tilldelad två distanser😂😂.  Däremot borde alla som står ha koll på när dom ska vifta.🙂

Steffene
2

Har inga problem med att stå flaggvakt, men vad jag tycker är fel är att det är den uppsattes skyldighet att hitta en ersättare om man själv får förhinder.

Örebro.OliviaA
0

Jag har absolut inte heller problem med det. Men det är något krångligt när man åker själv att då samtidigt skaffa voltvakt. Dock aldrig varit ett problem på romme/valla t.ex, Eskilstuna har jag upplevt som "strängare".

Mille
2

Jag vet hur mycket jobb det är med att anordna tävlingar så jag tycker att det är ganska lite begärt att stå voltvakt i nåt lopp som gäst. Upplever att de flesta banor i så stor utsträckning det går använder sina egna medlemmar som voltvakter.

Tusen
0

Om man har svårt att hitta understarters i klubben vad gör man då, tycker ni? För på Eskilstuna vet jag att det är det som är problemet. 
Man skulle ju kunna skriva proppar med max tre volter, men då blir det också färre startande. 
#4 På vilket sätt anser du att Eskilstuna är strängare? Mest nyfiken.

VeronicaP
8

#6 I Halmstad så får vi medlemmar förfrågan( i flesta fall) om vilka lopp vi kan stå och få stå i dem , här får alla hjälpa till  antingen man vill eller ej och har man fått förfrågan innan så kan man ju inte säga att man inte kan stå i den volten och svarar man inte så har man väl sig själv att skylla kan ju jag tycka.

Då vi alltid står hemma så kan jag faktiskt tycka att de är skönt när man är på borta banor att tävla att slippa hålla koll på det med och faktiskt bara kunna få titta på loppen för de hinner man kanske inte så mycket hemma där man får stå flaggvakt i mer än ett lopp :D

Tycker faktiskt att om jag är iväg och tävlar att den banan jag är på ska lösa det själva och inte att man ska behöva stå flaggvakt då.

Det fattas ju väldigt ofta flaggvakter på banor , där de får ropa efter dem just för att de använder gästande som vakter, varför inte lösa det intern och vill inte medlemmarna hjälpa till så är de ju faktiskt frågan om man ska hålla tävlingar då, för orkar de inte göra en sådan sak på de få tävlingar man har så ..

Kan tex förstå Östanåkra om de behöver hjälp med flaggning då de inte är en så stor klubb men övriga banor i landet borde kunna lösa det själva.

Tusen
0

#7 Jag håller med men får ni dit medlemmar som inte tävlar den dagen och de som bor flera mil från banan? Det får inte vi.,

NathalieForsman
12

Borde logiskt sett vara ponnyklubbens ansvar att ha flaggvakter. I Norrland funkar det utmärkt och om det skulle fattas i nått lopp av någon anledning, vilket händer ytterst sällan, så kan man fråga någon annan men ingen ska behöva vara tvingad. Trodde inte det existerade förut att man kunde bli tvingad till det, men tjii fick jag när vi hade flera till start och åkt dryga mil, förvånad blev jag & hade inte alls planerat in det i körschemat, men lyckades hitta en annan som kunde ställa upp (Y). En av anledningarna till att jag inte anmäler nerråt om det inte är något speciellt :) 

I en ponnyklubb måste man kunna planera en sådan sak bland medlemmarna, har full förståelse för de klubbar som är små men då kan man fråga en grannbana om hjälp. Är medlemmarnas intresse så litet att hjälpa till på sin egna tävlingsdag kanske man ska ha mindre tävlingsdagar eller inga alls. I vår klubb bestämmer vi samma dag på morgonen vilka lopp alla kan stå och oftast har vi ett gäng föräldrar/släkt/respektive som står i alla lopp, brukar inte vara några problem :)

Mille
2

Kan bara svara för hur vi gör i vår klubb, vi är kanske runt 5 stycken som hjälps åt att stå i majoriteten av lopp, ibland behöver vi kanske göra iordning egna hästar och ibland kanske det är fler volter och vi kan tyvärr inte stå i fler volter. Alternativet till att då sätta i gästande kuskar skulle kanske vara att ta de av våra medlemmar som har andra uppgifter, domare, domarsekreterare, tidtagare, kanske stänga kiosken och låta kioskpersonalen vara voltvakter? Företrädesvis tar vi kuskar som varit på vår bana många gånger, tycker inte det är snällt att vara voltvakt första gången man besöker en bana. Skulle någon inte kunna löser vi givetvis det. Men den vanligaste orsaken till att en gästtävlande är uppsatt är att alla våra egna medlemmar är upptagna med annat, och då tror och hoppas jag att kuskarna föredrar att vara voltvakt mot att inte kunna köra tävlingsdagen alls eller behöva plocka folk från de andra uppgifterna…

Tusen
0

Jag tror att de allra flesta klubbar försöker ställa sina egna medlemmar som understarters i den mån det går. Tyvärr går det inte alltid och då får man hjälpas åt. Om alternativet är att ställa in hela tävlingen så tror jag det vore fler som blev arga och ledsna över det än ifall de skull få stå som understarter i något lopp. Man försöker undvika att gäster får stå i mer än ett lopp. Det är vad jag har fått erfara.

Jojjan97
1

Jag ser inga problem med att man kan få stå voltvakt, absolut är det skönt när det redan finns men alla klubbar har inte så att de kan sätta in egen personal under hela dagen. Man behöver inte avsätta mycket tid för det själv då man oftast måste gå av banan direkt och tycker det bara är bra om alla kan ge klubben som ordnar tävlingsdagen lite hjälp :D Sen förstår jag självklart att det kan bli knepigt om man åker ensam, men förhoppningsvis går det att lösa på ett bra sätt om man hamnar i den situationen!

http://johannasfotografier.weebly.com/

Örebro.OliviaA
1

#6 när jag åkte själv fick jag höra "du får fixa voltvakt själv, det är inte vårat bekymmer". Annars tycker jag att eskilstuna varit bra på sådant. =)

Tusen
0

#13 Okej! Ja, det lät ju lite hårt faktiskt.

Örebro.OliviaA
0

#14 det löste sig som tur var, och det hör inte till vanligheten att jag åker själv. Och alla kan ju ha en dålig dag🙂

biasson
2

På våra tävlingar står stortravet för voltvakter 😊 Kanon bra 👍

Tessan08
5

Voltvakten ska kunna en del så det är inte bara att sätta dit någon med en flagga i handen. Voltvakten ska förutom att ha koll så att ekipaget inte tjuvstartar även kunna hjälpa till så att ekipagen är i fas med övriga volter, och säga till ifall de måste öka eller hålla igen, står man vid någon volt där de har dryga tillägg ska man kunna vara ögon åt kusken som kanske inte ser vart i volten 1:an befinner sig. Många kuskar behöver verkligen träna på sin voltning, de tar inte ut den ordentligt utan snurrar mest runt. Att volta i kurvorna är ännu svårare då man inte kan trava på i backen ner på samma vis När jag började tävla 1977 fick jag lära mig av min pappa att räkna sekunderna och det tyckte jag blev enklare, tävlade senare Pajas och han stod ofta på 300-400 meters tillägg och jag var tvungen att pricka starten så vi tränade mycket på just voltstarter :) KLART 10 sekunder ETT 5 sekunder TVÅ 2 sekunder KÖR

stallnysater
0

#16 inte bara stortravet :) vi var allt några ponnyföräldrar som fick hjälpa till :)

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

jonnaoo
6

Här uppe i Norrland har jag inte ens varit medveten om att detta inträffar. Jag ser det som ett problem om jag ska åka och tävla och behöva stå voltvakt kanske precis när jag ska sela och köra ut för att värma direkt efter loppet jag ska stå i. Ifall det är till exempel min pappa som kör mig dit är jag ju i sånna fall körd, han kan inte sela, vet knappt vad voltning är och skulle ännu mindre kunna stå voltvakt! Får akta mig för banorna neråt Sverige hör jag

Reko
3

#19 Eller utbilda pappa!

agnescarlsson
0

Det tråkiga är när folks föräldrar eller kompisar står och släpper starten fast än att hästen varit över linjen. En gång hörde jag tom att någon sa att någon sa att h*n inte skulle flagga så h*n kunde få köra över linjen och få bra start.

Stallmima
0

#21 Ja detta är ju inte bra   😕

giffan
3

Jag trodde att sällskapen skulle ta detta på sitt ansvar nu när st och travsällskapen tagit över tävlandet. Just runt starten blir det ofta mkt tjafs och osämja. Vuxna människor, det är dom som är värst, hoppar på kuskarna efter loppen och talar högt och ljudligt om vilken tur du hade att den starten gick, du skulle aldrig fått tjuva så mkt. Och lika på den stackars förälder som står understarter, för man är ju faktiskt inte någon flagg vakt eller volt vakt, man är understarter och borde gå in under startpersonalen. 

På övriga tävlingar med de stora hästarna går man en utbildning för att lära sig vara understarter, men när det är ponnytrav gäller alltså fortfarande att vem som helst som har åldern inne kan stå med en flagga i handen och inte ha en aning om vad den gör.

Jag tycker det är lite sorgligt faktiskt. Vissa lopp körs fortfarande utan startpersonal, det hörde man så sent som i helgen att vissa volter var utan , och även på de insprängda loppen missar man att någon ska stå på den volt som är längst bak.Alltså sista hästen står ju där för den troligen är snabbare än dom som står längst fram,den ska ju inte ha fördel av att kunna tjuva en volt.

Däremot är jag inte emot att man får hjälpa till lite på tävlingar, men det kan man göra hemma på din egna klubb, inte när man är gäst vid andra klubbar, och jag tycker det är travsällskapen som ska se till att det finns startpersonal, inte ponnyklubbarna.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
1

#23 Det kan jag hålla med om. Tyvärr brukar många ST-understarters strunta i att flagga på insprängda lopp. Det är inte bra. Vissa banor är jättenoga medans andra släpper igenom det mesta. Det lär sig kuskarna och vet vart de kan tjuvstarta utan problem.

Stallmima
0

#23 Håller absolut med att detta skulle ligga på ST att tillhandahålla flaggvakter

giffan
0

#24 Ja men det är ju ett problem i sig och ska tas upp med ST för inte är det okej i stortravet att kunna tjuva en volt på vissa banor men inte andra…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tåvikten
1

Tycker tävlingsarrangören ska fixa flaggvakter. Men frågar dom nån av gästerna om dom kan tänkas vara flaggvakt och dom tycker det är okej så är det väl bra så.