Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 693 ggr
pippa__
0

Däckelgjorden??

Vad används den till egentligen? Det är bara ytterligare en gjord som man spänner bakom bukgjorden eller??

pippa__
0

pött

stallnysater
0

Menar du på en travsele så är det Säkerhetsgjorden(säkerhetsrem (vilket är precis som ordet tyder en säkerhetsgjord, skulle ex. skakelremmen gå sönder så sitter ju skakeln fast i säkerhetsremmen istället)… Jag råkade ut för att ett metallspänne som sitter i skalmlädret gick sönder… Säger bara TUR att jag hade säkerhetsremmen för vem vet annars hur det hade slutat? Nu satt ju skakeln fast i säkerhetsremmen och vi kunde ta oss hem iallafall….

Menar du på en bröstsele så vet jag faktiskt inte vad den heter eller vad den gör för nytta…

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Tusen
0

Däckelgjorden är bl.a. till för att se till att vagnen t.ex en rockard, inte tippar uppåt. En däckelgjord skall alltid sitta på då du har ett loksele eller bröstsele. Detta för att rockarden inte sitter lika fastspänd som på ett travsele. På t.ex ett bröstsele  skall nämligen vagnen kunna förflytta sig lite framåt och bakåt d hästen drar. En som är riktigt bra på att svara på detta är Agge som har hållit på mycket med körning av alla de slag. (Även trav) Hon gör dessutom selar så hon borde väl veta om någon. Hennes alias på sidan är "entill". Kolla med henne så får du ett riktigt bra svar.

pippa__
0

Tack ska ni ha!! :D