Klippning
Hej, jag ska tävla nu till helgen (15/11) och min shettis är jätte lurvig och ska gå två lopp. Han går ute dygnet runt på lösdrift. Hur ska jag göra klippa isåfall hur? Eller låta den vara kvar. Vill inte behöva täcka i onödan, han ska gå på riktig vintervila efter denn start. Tack på förhand :)
Klipp INTE. Visst är det kul att tävla men din ponny behöver sin päls på hela kroppen i vinter.
Kör en halsklippning där han svettas som mest, en shettis sätter vinterpäls rekordsnabbt
Ja dom gör ju det :) ser ut som en liten björnunge sm skuttar runt i hagen ;) behöver man inget täcke alls fortfarande på han? #2
Klipp på undersidan av halsen. Sen är det ju så himla varmt fortfarande och vi är bara i början av november så han kan säkert sätta mer päls efter tävlingen igen.
Gissningsvis blir det dessutom en mild vinter (tänker på växthuseffekten och hur det varit de senaste vintrarna).
Undersidan av halsen har vi gjort någon gång. Det har funkat bra och om du klipper nu, så hinner lite växa ut =)
Tänker du inte täcka, klipp inte.
Själv täcker jag mina och är inne på tredje klippningen nu för denna höst
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Om du klipper så ställ in på längsta och klipp medhårs så lämnar du lite päls kvar, bättre än att klippa mothårs som blir som en rakning.