Strykningsorsaker
Har funderat en del på alla dessa strykningsorsaker som finns.
Finns det någon slags lista man kan "välja" från?. Jag menar, hur ska man veta vad strykningsorsaken heter om hästen t.ex halkat och sträckt sig lite? Så pass mycket att den inte kan tävla den dagen, men ändå inte så mycket så att det bör krävas friskintyg inför nästa tävling.
Såg i en resultatlista att någon angett "olyckshändelse" som strykningsorsak. Det gav inte ens 2 dagars anmälningsförbud. Hälta, sårskada m.m ger ju 2 dagars anmälningsförbud, men kan ju också vara en olyckshändelse.
Kan någon förklara för mig vad "olyckshändelse" som strykningsorsak innefattar?
Samt kan någon ge exempel på vilka strykningsorsaker som inte ger anmälningsförbud resp. friskintyg?
Kan vara bra att veta så man inte använder fel formuleringar vid en eventuell strykning.

Olyckshändelse vet jag kan vara när tex. ett ekipage skenat och "drar" med andra ekipage, som sen inte kan starta pga det.
Det har jag sett någon gång på tävling i alla fall.
Anmälningsförbud, där är det sjuk kusk och transporthinder som inte ger något, som jag vet.
Friskintyg har jag aldrig behövt lämna för någon strykningsorsak.

transporthinder har jag hört är ingen giltig strykninsgorsak..
# 2 Vad menar du?

#2 Såklart det är, varför skulle annars så många strykningar vara just transporthinder?
Däremot kan banan kräva intyg om de vill - från tex. verkstad eller liknande om man säger att bilen gått sönder.

#4, jo det är det jag menar. Endel har ju strykit för att dom inte "orkade tävla den dagen", jo det låter osanoligt men jag vet en som gjort det och tagit Transporthinder som orsak men då har dom krävt intyg från verkstad o sånt
Ang. transporthinder.
I de allmänna bestämmelserna står det så här: "I program intagen ponny får ej utebli från start av annat än veterinära skäl eller på grund av transporthinder.//. Transporthinder är inte godtarbar strykningsorsak annat än under speciella omständigheter. Intyg kan då begäras."
Personligen tycker jag att transporthinder överanvänds åt det grövsta.

#5 Men det är ju en giltig orsak för det.
Man kan ju lika gärna stryka för hälta om man inte har lust att tävla - men då med 2 dgr anmälningsförbud.
Samma sak.
Äh, hoppas ni fattade vad jag menade.

Ja, det är nog så. Detta transporthinder används flitigt, främst pga det uteblivna anmälningsförbudet tror jag.
#8 Självklart är det för att det inte ger anmälningsförbud. Kan inte tänka mig nåt annat skäl iaf. Undrar när de ska börja ta tag i det? Hur många klubbar begär intyg från verkstad?
Transporthinder kan väl även vara t ex. att hästen vägrar gå in i tarnsporten på morgonen. Det är lite svårt att kräva ett intyg på det kanske?
I den resultatlista jag såg gav heller inte "olyckshändelse" något anmälningsförbud. Därav min undran.
#11 Det kan nog vara nåt liknande som Rebecka skrev (#1) Eller nåt annat special fall. Jag vet inte riktigt. Hittar ingenstans där man kan läsa om det heller. Förlåt att vi lånar din tråd till att diskutera lite transporthinder:)
#10 Vet inte riktigt vad man ska "sätta" det på, kanske transporthinder, kanske framförallt oregerlighet? För det är väl det det är egentligen. Jag vet inte. Det va inte riktigt min poäng heller utan jag tycker bara att transporthinder används väldigt mycket. Den delen som verkligen har problem med bil/transport eller kanske då att hästen inte vill gå på är nog väldigt liten.
Det spelar ju ingen roll vad man stryker för numera, 2 dagars anmälningsförbud drabbar ju ändå inte nu när alla har flyttat anmälningarna så nära tävlingarna.

#13 Jo, till viss del drabbar det, om du har start helgen efter så blir du följdstruken om du stryker för hälta. Men inte om du stryker för transporthinder…
#11 För några år sedan blev en av mina döttrar urslängd ur sulkyn pga en annan häst. Sulkyn gick sönder och hon fick ont i handen så hon kunde inte köra just då. Det gick under olycka.
Vad jag däremot funderat på är då det är små barn som kör kan saker som födelsedagskalas och roliga lekkamrater göra att de faktiskt inte vill tävla en viss dag. Då är man tvungen att som förälder att antingen tvinga sitt barn att tävla i alla fall (något som jag tycker är jättehemskt) eller så får man åka själv och sätta upp en annan kusk ( något i alla fall jag inte tycker är särskilt kul eftersom det är barnens ponny) Det är då jag tror att man letar efter strykningsorsaker som kanske inte alltid stämmer. Tragiskt tycker jag.
#10 Vi fick stryka för transporthinder en gång på Eskilstuna fast vi bor på gångavstånd från banan. Hästen vi hade gick inte att fånga i hagen. Gissa om det kändes fånigt. Det fanns ingen sådan strykningsorsak. Kanske borde man ha använt "annan giltig srtykningsorsak.

Det finns en lista med massvis av strykningsorsaker. Dock kan jag inte svara på vilka som ger 2 dagars anm. förbud, friskhetsintyg eller ingenting.
Om hästen halkat och sträckt sig lite skulle jag strukit för "För dagen ej i tävlingsmässigt skick".
#14 Ja det har du rätt i, men jag menade med att man anmäler så nära tävlingarna numera. Alltså startar du på lördagen och får 2 dgrs anmälningsförbud och det är anmälning på tisdag igen till helgen efter så drabbar det ju inte. Förut anmälde man ju nästan alltid 2 veckor före men nu är det bara några dagar. Förstår du hur jag menar? :)

#19 Jo, jag förstod hur du menade. Numer missar man bara en helgs tävlande vid ev hälta…
Sedan finns det andra fördelar med att ha sen anmälan. När halvrader spelar så stor roll, så är det skönt att anmälan går ut så sent, annar skulle det bli svårt att få i hop det om man har bra lopp två helger i rad…
Någon som kan svara på vad "annan giltig strykningsorsak" kan vara för något???
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
#21, kanske att hästen inte känns bra, eller typ någonting som att man måste jobba, eller att man akut måste åka på ett sjukhusbesök?? Haha, men någt sånt måste det väll vara?
#21 Pozzi fick det en gång på tingsryd för att de hade satt henne i fel lopp.

#18 Det skulle jag inte ha gjort. För en shetlandsponny här nere så strök dom henne för dagen ej tävlingsmässigt skick och hon fick 6 dagars anmälningsförbud + vet. intyg..
#24, de jag sett som strukit för de har fått 2 dagars anmälningsförbud. Om man förklarar vad problemet är så får man nog det.
Jag frågade en gång om detta med transporthinder, när jag hade en ponny (nåja, två egentligen) anmälda till Axevalla 30 mil hemifrån och jag kvällen före och hela natten var jättesjuk i magsjuka… Då kollade jag upp så att sjuk chaufför skulle kunna räknas som transporthinder - fast nu tog jag mig iväg ändå, trots att jag var sjuk ända tills jag satte mig i bilen på morgonen…. Kusken visste om det och höll sig på avstånd…
Sen har jag ifrågasatt detta med sjuka kuskar tidigare, eftersom det INTE står med som gdk strykningsorsak. Det är ju sjukt tycker jag, eftersom det i nästan alla fall handlar om barn och ungdomar som tävlar med sina egna hästar. De har ju oftast ingen större lust att släpa iväg hästen för att låta någon annan starta den om de själva är sjuka.
Den jag pratade med då (domare) sa att h*n självklart skulle acceptera sjuk kusk som strykningsorsak.
Jag har sett strykningar för "Sjuk kusk". Det ska helt klart en giltig strykningsorsak!
# 26 Varför kan man då stryka just för "sjuk kusk"?

Sjuk kusk borde vara en giltig orsak tycker jag, då det är barnens hästar och jag vill väl inte åka på trav utan mitt barn och låta någon annan köra, och har man yngre barn kankse man inte kan lämna dem hemma ensamma?

Sjuk kusk ÄR en giltig orsak.
# 30 Exakt!
#30, Mm, det är det. Har ju sett folk stryka för det så!
Fast det står inte som giltig strykningsorsak i reglementet…

Nä men det är giltig orsak , jag har strukit för det någon gång faktiskt , jag menar blir kusken sjuk så är den och det är ju faktiskt barn, har även strukit för transport hinder någongång då jag själv blivit sjuk , ingen som kan köra så blir det ju transporthinder ;-)

Vi har strukit för kusk sjuk, fast hon var på plats. Hon fick dock ej köra för doktorn, (körtelfeber). Godtogs direkt.

Om hästen stryks efter defilering av veterinär eller annan fuktionär för veterinära åkommor så blir följden alltid 6dgr + friskintyg.
#33 Strykningskod 178 - Körsven sjuk. Det finns. 

#24 Om du själv stryker för "För dagen ej tävlingsmässig" så är det bara 2 dgr.