Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 989 ggr
Geminii
0

Passgång.

Hur är det egentligen med passgång?

Ska domarena diskvalificera? Hittils är det väldigt få som jag vet som har blivit "diskade".

Vad tycker ni?

Impulz
0

Passgång är "samma" sak som galopp, och ja, man ska bli diskvalificerad för det. Men, det är sällan någon blir det, jag har sett ett antal vinster eller framskjutna placeringar som tagits med hjälp av passgång…

Men man ska oxå tänka på att det inte är helt lätt att se en shettis som går passgång mitt i ett lopp för domarna. Ibland tror jag inte ens att kuskarna själv märker att ponnyn inte travar längre!

Tusen
0

Eftersom passgång går fortare än trav skall det naturligvis jämställas med galopp. Det som tyvärr ofta händer är att när en ponny går passgång en kortare sträcka blir det diskad oavsett antal metrar och gånger som den "passat". Passgång skall enligt reglementet behandlas som galopp, dvs. ge en diskning om hästen "passat" mer än 100 m eller passat tre eller fler gånger under loppet.

Umil blev diskad då och då för passgång under slutet av sin tävlingskarriär. Då var det väldigt populärt att diska för "pass". Nästan varje tävlingsdag blev någon diskad för "pass" .På vissa banor speciellt.Men det är som #1 säger, jättesvårt att som domare se om en shettis passar. Det är lättare att se på russ. Tyvärr blev Umil diskad för passgång vid några tillfällen då han egentligen gick orent och borde ha blivit rapporterad istället.

Som kusk är det inte särskilt svårt att se (eller känna om du rider) när ponnyn går passgång. Då gungar hela ponnyn från sida till sida och vaggar väldigt mycket. Lite mer rutinerade kuskar har nästan aldrig hästar som går passgång mer än möjligen något steg. Det är lätt avhjälpt med att hålla upp ponnyn lite.

Geminii
0

ja för det är inte så kul att starta mot hästar som går passgång eftersom att detgår fortare, det är ju faktiskt trav vi håller på med. Tycker att det är synd att man kan vinna när hästen går passgång :S…

divansson
0

tycker att man på varje tävling ser minst en som går ren passgång.. :P min går i det typ tre steg innan galopp.. annars rent trav.. tycker det är så dåligt att de inte blir diskade..