Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: träning
Läst 1333 ggr
magic_johansson
0

Hur tränar ni? Normalt sett

Hur tränar ni? mycket banjobb?

amandahandersson
0

Jag kör hemma, och jag har två hästar som behöver helt olika träning.

Min shettis tränas hela tiden för att bli snabbre, men han får gå backpass och motionspass titt som tätt. Men mycket intervaller, längre sträckor i hög fart osv. Inga banjobb alls för honom!

Mitt russ är en knepig häst. Han tränar för det mesta skitbra, men allting faller på banan. Nu ska jag sätta igång honom igen efter senaste tävlingen. Det blir backpass, motionspass och  snart ska jag börja köra intervaller. Min lillasyster ska få börja rida galoppintervaller med honom med. Sen blir det helt ny balans på honom..
Honom kör vi banan ibland, typ två veckor inan start eller efter en tids träning, för att se hur han ligger till.

NovaRoll
0

Så varierat som möjligt, tempo, raka endast innan start för att trycka av dom, alltinerar även med ridning/klättring.

Jenniferohlson
0

Så mycket variering som möjligt, vi både kör och rider, mest långa turer, dressyr hoppning, ute turer, skog ooch snåriga stigar:) variation. MEn banjobb är de dåligt med under säsongen inte mer än under tävling. Men i början på året åker vi in ett par gånger. Nu har ja haft en unghäst så hon var inne mycket på banan innan hon började tävla i år!

DubbelE
0

klättrar, går ut o går i skogen, kör mkt varierat sand/skog/grus/gärde o så när dom varit igång ett tag.. man får vara försiktig med mjuka underlag när dom inte varit igång. banjobb? tror jag var inne o körde 2 stycken på hela förra året, men ska in på lördag o köra lite bana tror jag med ventil, gasa igång lite.

No_Tribute
0

Glansen går hemma bakom någon av de stora hästarna. Runt 3 st 600m intervaller kring 2.40-2.45 tempo. Inga banjobb alls för honom han blir bara uttråkad av att gå på banan när det inte är tävling. och då skiter han i att springa i loppen. :S

Mina russ joggar mest längre sträckor hemma i "skogen".

CoolaCrossen
0

Kör inte speciellt mycket, under vintern efter vila tränas dom upp med bara skritt, efter ett tag blir det styrketräningar, backe och så, men allt bara långsamt. 

Nu under tävlings säsongen joggar han varannan dag i skogen på en slinga, ibland lite längre men oftast kortare. Någon gång ibland kör jag intervaller med honom, men nu när han vet vad det går ut på så kör jag honom väldigt sällan på banan.

thilda-
0

Lite olika :) mycke backar (uppför o nerför) och ibland lite intervaller. jag kör i mkt lugnt tempo

rebeccanisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kör kanske 4-5 ggr i veckan sammanlagt, en gång av de åker jag till banan och kör ett el två snabbjobb, även mkt omkörningar, vilket han behöver.  De andra gångerna kör jag på en slinga oftast i raskt tempo ungefär 1,2 mil varje gång.

hannibal-roll
0

Försöker träna varierat och naturligtvis anpassat efter varje häst.

I stora drag blir det mer rejäl träning under vintern-våren, motionskörning 2-3 gånger i veckan och tömkör endel (kanhända att det blir lite ridträning med, främst galoppintervaller). Sedan när det är dags för start brukar jag ha trimmat lite med intervalljobb under ungefär en månads tid, bara unghästarna får åka till banan och gå banjobb! Mellan starterna brukar jag bara köra lite lätt och tömköra för att hålla pållarna smidiga. En del hästar behöver lite intervalljobb också för att hålla sig på topp.

Sen när sista loppet för säsongen är kört brukar jag varva ner nån vecka med lite jogg och skritt osv. Vintervila brukar vi ha mellan november och jullovet.

EllaMarine
0

Jag kör varannan dag, försöker köra på olika vägar hela tiden och kombinera olika sträckor varje gång. Då det inte finns så mkt körvägar får man göra så. Men de finns även rundbana man kan köra påå, men har inte gjort de ännu. En "mördarbacke" som vi brukar skritta uppför 1-2 gånger lite då å då osv.

Geminii
0

det är olika från häst till häst mern ungefär varannan dag, varierar mellan banjobb backjobb galopp mm men oftast blir det trav träning på skogsvägar.

EmiliaLeo
0

intervall, backträning, skrittpass, joggingpass, NH, markträning, ridning på ridbana och ute, galoppintervaller.. och banjobb max 1 gg i veckan.

när jag är ute å rider/kör i skog å mark så är jag ute minst 2 timmar.

Klasselover
0

Kör på grannens travbana (ca 1 km) 5 ggr i veckan, lite småvägar i skogen och rätt så mycket raksträckor, får se om det blir nåt lopp så småningom :)

Det är bra att vara granne med Erlandssons :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

divansson
0

kör på en gångväg (typ, travbanegrus) som är 400-500m lång, bara tryckvagn.. men jag går "jädrans" mycket..

divansson
0

jusste, banjobb typ en gång i veckan.. nu är de "tävling" imorrn och va på banan i torsdags, nu kanske det blir bana torsdag igen för att komma till ordningen igen.. :P

Belindaa
0

Olika, varier så mke som jag kan. kör med rockard, sulky och rider.På rakbana av jord lr en äng för det mesta. Ibland longerar jag på vår gård där det är stenmjöl lr vad de heter.Smått Smått grus iaf som är slätt.

Trav_
0

Det är olika beroende på vad hästarna behöver, en av hästar kanske behöver sån träning medans den andra behöver en annan.. Men vi tränar allt ifrån intervaller, rundbana och till lugna skogsturer..

Mikael D
0

Om du går in på Bokhandeln Blå Hästen www.blahasten.se så hittar du ganska många böcker om trav. Tror nog att du där kan hitta svaret på träningskvot.

kicki80
0

Varför tränar man ponnytravarna i nedförsbacke???  Och kör i snabb trav vill säga??

Nyfiken bara:) för man rider ju inte nedför med fart, inte jag iallafall..

varette
0

tränar bara i skogen, långa sega turer..

Mixie
0

#19 tror inte man gasar i nedförsbacke.. eller? Jag brukar jogga om det är en låång bara svagt sluttande backe annars skittar jag alltid om det är nedför. Onödigt slitage på hästarna annars..

//Mickan

amandahandersson
0

#19, jag skrittar då i mina nerförsbackar. Kanske kan lunka om det är en liten nerförsbacke som man knappt kan kalla "nerförsbacke" utan mer en sluttande väg.

olivialundgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En vecka för Zoylett kan se ut :

Månd. Ute och skrittar mykt lååångt ute i skogen. joggar lite.

Tisd, Kör ca 6 km segt tempo

onsd . vilar

torsd. ute och joggar en mil

fred. longera (om hon skall gå snabb jobb) annars vilar hon

lörd . Snabbjobb eller hårdare pass i skogen 

söndag. brukar ut och gå och beta :)

Liseths "schema" kan se ut så här:

Måndag. Vilar eller ute och skrittar

Tisd. joggar kanske 7 km

onsd: vilar

Torsd: snabb jobb på banan eller intervaller

fred. vila

Lörd. snabb jobb ( om hon inte gick torsd) eller bara ut och lunka i skogen,

sönd. Vila

Mixie
0

Borttaget! :)

//Mickan

Emeliiiie
0

Tränar oftast lååånga turer i skogen, kan bli ett å annat rakbane jobb i mellan åt, lite galopp träning oxå.