Missvisande foderstat!!!
Missvisande foderstat???
Var inne på en välrenomerad sida som tillhandahåller foderstatsprogram och satte mej och lekte….jämnförde två olika hästar, den ena ett varmblod, över i hull och en chettis tre år och tuvärr fet som en gris
, båda står för närvarande av olika själ.
Döm om min förvåning när jag har lagt in analysvärdena, så är varmblodets foderstat helt ok…MEN ponnyns usel, måste enligt programet öka på med krafftfoder regält (som hon enligt min mening INTE behöver) för att höjja proteinet och energin + att när hon har FRITT stråfoder dygnet runt då hon är på lösdrift så får hon tydligen för lite av det samma
, båda är blanka och fina i päls.
Enligt min uppfattning så behöver inte naturraser som inte presterar några tillsatser förutom grovfoder..ska man inte kunna lita på att dom som går ut och råder andra vet vad dom gör?? då detta gäller två hästar som gör samma saker men skiljer i storlek, ponnyn 94cm och varmblodet 158cm så käns det som att man är farligt ute om man tar till sej deras foder "råd".
Vad tycker ni? har ni också råkat ut för samma fenomen? för visst är verkar det konstigt 
ska väll tillägga att det dräktiga stoet (russ) som också står på endast fritt stråfoder låg bra till i foderstaten……
Att lita blint på foderstatsprogrammens uträkningar är inte att rekommendera. Man måste använda sunt förnuft!
Jag tror man har mycket att vinna på att börja med att räkna för hand och att ta reda på hur mycket näring hästen normalt behöver (räkna baklänges på förra årets foderstat, så ser du vad DEN innehöll och vet då på ett ungefär vad hästen normalt behöver!). Man får en större förståelse för vad man gör på detta sätt…
#2 jag har inga foderproblem, men spånade och kollade för att se vad dom rekomenderade, den lilla ponnyn på 94cm skulle inte klara sej på bete + 10 kg välbärgat hösilage, utan jag skulle behöva ge henne en betydande ÖKAD kraftfodergiva + foderolja enl. företaget och då ska man ha i åtanke att ponnyn gör ingenting!!! jag hopas att du ser varför jag blir upprörd =)
Ja, absolut!
Och det är JUST därför jag poängterar att man inte ska lita blint på tabeller och program, utan titta på hur det ser ut i verkligheten OCKSÅ!
Det enda man kan säga är suck, och sen gå vidare och hopas att man kanske får någon och tänka kritiskt 

Men, hur mycket har du skrivit att ponnyn äter på fri tillgång då? Och stämmer det med verkligheten?
Vad är det för värden på höt? Kanske det ÄR lågt i protein så det faktiskt behövs tillskott, och det är därför ponnyn är fet?
I övrigt så är det som vanligt, hästar är individer och uträkningar, särskillt i program, måste justeras för att passa varje individ. Det är där ögat kommer in, det kan man ju inte slänga bort bara för att man råkar ha ett program som räknar åt en.