Proteintillskott
Vad ger ni? Sojamjöl? Foderjäst? Annat? isåfall vad? Vad finns det för fördelar med att ge det ni ger?
Vad är det för skillnad på jästen och sojan?
nix ;P

under träningsdagar får han lite havre och resten är bara tillskott.. det är liksom jäst, örter, mineraler.. allt möjligt.. nu när ja drar till stallet kan ja se va allt heter.. :) hah, en sak heter nått med harry :) nån som gjorde nått extrasak till min ponny.. det är suveränt! :)
Det viktigaste är ett grovfoder med ett lagom högt proteininnehåll, så behöver man inte hålla på att jiddra med en massa extra tillskott… 
Soja är det proteinfodermedel som har högst innehåll av protein/kg foder. Det är BETYDLIGT mer proteinrikt än foderjäst. Det är också viktigt att man inte ger med än 100 g soja/100 kg häst per dag, vilket innebär max 250 g till en stor shettis och max 300-350 g till ett russ. Överutfodring av soja kan ge tarmflorestörningar av allvarlig art, t.ex Baron Gruff-sjukan - som höll på att ta livet av självaste Järvsöfaks för några år sen…
#3 för att inte tala om vad överufodring med protein kan medföra……

Våra hästar går just nu på bete. På vintern är det bra hö och hösilage som gäller! Detta är absolut viktigast!!
Endast mina tävlingshästar får proteintillskott för hjälp att bygga muskler. Då får de ½dl soyamjöl/träningstillfälle. två av dem får även lucernpellets.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Vi ger aldrig något annat tillskott än krossat korn under uppbyggnad. Tävlingshästarna går sedan succesivt över på havre när tävlingssäsongen närmar sig. Grovfoder är givetvis Hö. Så här års går de hästar som inte tävlar på grönbete, tävlingshästarna får hö och havre samt mineraler.
Något proteintillskott har aldrig behövts….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Just till småttingar tycker jag det alltsom oftast behöver proteintillskott, man har ju så lite fodermängd att spela med!
Det är tyvärr inte alltför många år som höt är såpass högt i protein att vi klarar oss utan proteintillskott, mina förstahandsval är lusern och soja.