Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 2132 ggr
tomj
0

Ponnykampen 2016.

Logo Ponnykampen

Nu går startskottet för Ponnykampen presenteras av Agria

Ponnykampen presenteras av Agria närmar sig med stormsteg. Första deltävlingen går av stapeln den 5 juni på Sundbyholm tätt följd av Kalmar 6 juni. Tävlingen riktar sig mot unga på våra travbanor och totalt deltar lag från 21 banor. Vi hoppas att deltagandet ska stärka ett naturligt samarbete mellan ungdomarna på deras hemmabanor.

I år är första året som Ponnykampen presenteras av Agria arrangeras och travbanorna tränar för fullt inför tävlingen som innehåller tre moment; ett lopp, en kunskapsdel och en hejarklacksdel. Landet har delats upp i fem geografiska grupper med två deltävlingar i varje grupp och varje travbana deltar i maximalt två deltävlingar. Vinnaren i varje geografisk grupp går vidare till en final som avgörs under derbyhelgen 3 september på Jägersro.

Förutom äran som står på spel tävlar banorna om förstapriset – en säkerhetssulky som Royal sulky bidragit med till tävlingen. Andra till femtepris är montésadlar till de deltagande travbanorna. Syftet med priserna är att de ponnyaktiva på banan ska ges möjlighet att låna utrustningen vid körning eller ridning då de ska träna eller tävla. Fina priser delas förstås även ut under deltävlingarna och KRAFFT har dessutom bidragit med tröjor som delas ut till alla deltagare i loppen och kunskapsdelen.

Genom samarbetet med Agria har travsporten fått tillträde till en av de absolut största hästsportarenorna då de fyra främsta lagen från Ponnykampen kommer att få vara med på ett mästarmöte där en kusk från varje lag deltar på Sweden International Horse Show på Friends arena.

– Att vi genom Agria får möjligheten att synliggöra travsporten på ett sådant här stort event är fantastiskt roligt, säger Cecilia Wallin som projektleder Ponnykampen presenteras av Agria.

I rutan till höger hittar du gruppindelningen och tävlingsplanen för 2016 för Ponnykampen presenteras av Agria.

tomj
0

Tävlingsplatser och deltagande banor i Ponnykampen presenteras av Agria  Här nedan kan du se vilka tävlingsplatserna är och vilka travbanor som deltar i respektive grupp: 

Grupp 1:  Halmstad, Kalmar, Jägersro, Visby, Vaggeryd 
Deltävling 1: 6 juni Kalmar Deltävling 2: 18 juni Halmstad 

Grupp 2: Åby, Axevalla, Årjäng 
Deltävling 1: 11 juni Axevalla Deltävling 2: 31 juli Åmål 

Grupp 3: Sundbyholm, Lindesberg, Örebro 
Deltävling 1: 5 juni Sundbyholm Deltävling 2: 10 juli Lindesberg 

Grupp 4: Dalatravet (Romme, Rättvik), Gävle, Bollnäs, Hagmyren 
Deltävling 1: 13 augusti Hagmyren Deltävling 2: 27 augusti Rättvik 

Grupp 5: Solänget, Dannero, Umåker, Bergsåker, Östersund 
Deltävling 1: 19 juni Östersund Deltävling 2: 6 augusti Solänget 

Final 3 september Jägersro

tomj
2

Finalerna borde kanske ha gått ex, på Gävle….lite mera rättvist!  :)  kan jag tycka!!!

Tusen
1

Jag kan håll med om det. Jägersro = längst ner i Sverige . Känns inte helt genomtänkt. Det blir många mil.

Laura I
1

Tror det blev Jägers för att det var Anna som kläckte idén till föregångaren Ponnyleague, som vi körde i södra Sverige 2015. Tanken är vad jag förstått att den bana som segrar får finalen året efter. Inga hästar reser eftersom man tävlar med hästar i regionen som lottas på finalkuskarna. Hade väll tyckt det varit roligare om man haft sina egna hästar men det blir tufft att släpa ponnyer genom hela Sverige. Ungefär lika illa som till PEV för oss i södra Sverige. Men vi bor i ett avlångt land så bara att gilla läget!! :)

VeronicaP
0

#4 Vart har du läst det om lottningen med hästarna ?

Tycker iof att det är mycket som inte är likt med föregångaren Ponnyleague, tex har Kat B raderats bort helt och hållet ( trodde de var för sammanhållningen med de är bortsorterade) reseersättningen verkar också ha försvunnit ?

Tusen
6

#4 PEV går ju i Östersund som ligger mitt i Sverige. Så det är väl inte riktigt jämförbart med den resa som t.ex. Bodenkuskarna får göra ner till Jägers. Skånekuskarnas resa till Östersund är ju hälften så lång som för Bodenkuskarna har till Jäders.

giffan
0

Och jag gillar inte när regler ändras under tävlingens gång. Lag har dragit sig ut, klubbar delas i två, för de har två olika banor. Men sen så får man tydligen låna från sin klubb till den banan som saknar osv. Nä luddig tävling och vem vinner på detta??

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Laura I
0

Jag har oxå ifrågasatt åldersgränsen på 15 år men tyvärr utan gehör. Tycker det var en klar försämring från ponnyleague. De insåg att det kan bli svårt att hitta kat B ekipage från alla banor där kuskarnas max ålder var 15 år. Att ha loppen öppna för deltagare över 15 år gick överhuvudtaget inte att diskutera. Äldre ungdomar ska vara med som mentorer fick jag till svar. Jag tycker det är jättesynd!! Men det är bara att gilla läget och rätta sig efter reglerna och göra det bästa av det! När det ska utvärderas får man väll komma med sina synpunkter till förbättringar! ;) Att finalkuskarna ska lottas på hästar i regionen uttagna av Nilla fick jag förklarat för mig av Lisa Persson då jag först missförstått ett utskick och behövde fråga hur det var tänkt. Nej det var väll inte en rättvis jämförelse med PEV men det är långt till Östersund också om man ska ta med häst. Speciellt när resebidraget är begränsat och lika för alla vart i Sverige man än bor.

Elin01troedsson
0

Tycker ponnykampen verkligen är ett bra initiativ och ett sätt att uppmana travsportens unga! Stort beröm till alla som är med och angagerar det. En jätterolig idée, riktigt kul! Däremot tycker jag att det är synd att jag fick gå över till ett annat lag i dagens deltävling även om jag förstår varför (lindesberg hade för få deltagare i kunskaps tävlingen så en från Örebro fick gå över till Lindesberg i båda tävlingarna och jag som Lindesbergs kusk fick pga det gå över till Örebro i loppet). I och för sig förstår jag detta, vi är ju samma klubb men tycker att det är lite tråkigt att jag som har Lindesberg som hemmabana och likaså ponnyn får tävla för örebro istället. Det blir ju som att tävla för ett annat lag.

Elin01troedsson
0

Tycker ponnykampen verkligen är ett bra initiativ och ett sätt att uppmana travsportens unga! Stort beröm till alla som är med och angagerar det. En jätterolig idée, riktigt kul! Däremot tycker jag att det är synd att jag fick gå över till ett annat lag i dagens deltävling även om jag förstår varför (lindesberg hade för få deltagare i kunskaps tävlingen så en från Örebro fick gå över till Lindesberg i båda tävlingarna och jag som Lindesbergs kusk fick pga det gå över till Örebro i loppet). I och för sig förstår jag detta, vi är ju samma klubb men tycker att det är lite tråkigt att jag som har Lindesberg som hemmabana och likaså ponnyn får tävla för örebro istället. Det blir ju som att tävla för ett annat lag.

CarinaA
2

Har tyvärr jobbat o inte kunnat vara delaktig i samling el tävl, men det här är en fantastisk idé !! Alla är vi barn i början, o ponnykampen kommer säkert att kunna bli riktigt bra ! Här ges möjlighet att umgås o delta för alla, om du är travskolebarn el har turen att ha egen ponny ! Vi som är vuxna kan oxå vara med !! Vill vi lyfta ponnytravet till nya höjder så får faktiskt anstränga oss själva lite, vara ödmjuka o positiva ! Hoppas att alla som har möjlighet tar sig till sista deltävlingen o hejar fram de duktiga deltagarna !!

VeronicaP
0

Tyckte iof  Ponnyleague som de södra klubbarna hade fungerade utmärkt och det upplägget var jättebra, där var alla kuskar välkomna och har lite svårt att förstå att de inte kunde vara likadant, eller att de kanske pratade lite mer med de som höll i det där ? 

Ska helt ärligt erkänna att jag inte tror att de äldre kuskarna kommer att åka med på tävlingar som stöd mm