Bara penninga lopp 2008?
ja, hur e det igentligen? nån som vet.
och viktigast av allt, vad tycker DU om det?
Själv tycker jag att det verkligen INTE är bra. Isf kan dom ju lika gärna säga "satsa på 3 åringarna o skit i dom över fem".. så ser jag på det. Men om man som jag bara har en 8 årig valack som nästan sprungit in 9.000,- och ett rek på 2.02 inte sänker rekordet mer kommer han ju inte kunna starta om tex två år. då e han ju bara 10 och har ju 5 år kvar på banan.. ska ponnytravet bli som stortravet? att vid åtta år blir stona avelston och valackerna åker till slakt? e det så dom vill ha det?

Min ponny, 2.02 och ca 12500 har med svåra lopp. Speciellt när de med samma pengar här nere går en bit under 2 minuter!
Som tur e hinner väl dom andra springa på sig lite pengar när hon är mammaledig ;)

Tycker man inte ska klaga när ponnierna har så lite pengar på sig. Speciellt när man själv sitter med en ponny med ca 31000 på sig och har rekord 1.59.0. ;)

min ponny har 1.51.5 i rekordo 14.000 på sej. :D

#2 Jag är i samma sits som dig!
Kommer det tillåtas att skriva ut fri handicap lopp?
På förbundsstämman beslöts att under två år ska 50% av propparna skrivas ut med penninghandicap, dvs. 2007 och 2008. Så det är väl det som gäller även nästa år.

#5 Okej, tack för svaret!
#5 okej.. det va tur det

så det innebär faktiskt att man MÅSTE skriva ut hälften av propparna som penninghcp, man får inte använda enbart tidshcp eller fri hcp eller andra varianter

#8 Det var just det som blev så himla fel i den motion som antogs på förbundstämman. Man hade formulerat på ett sätt som man inte förstod riktigt…. Men den diskusionen hade vi tillräckligt av i våras. Fördelen, tycker jag, är att vi har ett beslut som gäller även för nästa år så man slipper samma diskusion igen redan nu….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Heja rekordhandicap…! Länge leve ponnytravet!

Jag vill endast ha rekordhandicap ! Tycker penga är idioti .. spec då man har en ponny som går 19,6 och har 3.000 på sig .. antinge får man stå ca 100 bakom lr på start och ha hästar som går 10-15 bakom en som man inte har en chans å hålla undan för ..
#10 Amanda nu skrev du la fel? Det ska väl stå; Heja rekordhandicap…! Längre lever ponnytravet ;)
#11 precis..Men för vissa är pengalopp bra. på denna punkt tycker jag att ponnytravet ska förbli ponnytrav. visst några peningalopp på varje tävlingsdag säger jag ingenting om, men bara det funkar inte. det kommer dom förhoppningsvis snart komma på.
#12, ja så kan man också tolka det ;) Haha ;) Jag menade så iaf :D

Håller inte med, ju fortare vi går över till pengahandikap ju fortare går övergången, ju längre vi drar ut på det ju längre tid tar det för alla att hamna rätt, visst det kanske kommer att vara orättvisst för en del, men i längden så blir det ju rättvisst.
#15, aja, när du förklarar för mig hur mitt 2.25 russ med 1.875:- kan starta i ett penninglopp där han står bra till så börjar jag tro på penninghandicap.
Jag har räknat ut att han måste sänka ett x-antal sekunder för att ha en chans i ett penninglopp… Och det är surt! För han har nog med problem som han har… Vågar ju inte starta honom i något lopp (finns bara penninglopp kvar) förrens jag VET att han kan sänka rekordet… F-Ö-R-J-Ä-V-L-I-G-T!

#16 Tror nästan att det är ännu större risk att ditt russ måste sänka rekordet om du går ut i penninghandikapp.
Fattar inte att det är så många som tycker att det är problem att hästarna får pengar på sig. Vill ni ha lägre prissummor i loppen?

…oops! Vet ej hur man redigerar, men jag menar förstås rekordhandikapp!!

#16, förstår inte frågan? Jag tycker många gnäller över att hästarna tjänar pengar när ni skall anmäla men jag tror ingen av er gnäller när ni hämtar ut ev. prispengar efter lopp. Jag tror att det kan bli några hundår för en del men de som tjänar snabba pengar stiger ju i klasserna, och de som inte tjänar pengar ligger ju kvar.
Å andra sidan så kanske man har en häst som inte räcker till (har själv en sådan) och då får man väl inse att det kan bli tufft, aveln går framåt, ponnierna blir bättre, mer travsäkra och det tror jag alla eftersträvar. Så jag tror att pengahandikapp som är rätt skrivna blir bra. Titta bara på E-tuna i aug de hade fullt i alla lopp och en mycket bra tävlingar (lopp). Men att fortsätta fördröja övergången gynnar ingen.
Jag kan inte förstå varför alla som är för penninghandicap nödvändigtvis önskar att ALLA lopp skall handicappas efter pengar. Varför kan inte en blandning av olika typer av proppar få kunna fortsätta som nu. Jag ser en risk i att enbart ha penninglopp och det är precis som #0 skrev, att ponnysar över 5 år kommer att skrotas (precis som i stortravet) om man inte tillhör SM-klass. Jag har inget emot penninglopp, jag är emot begränsning av valfriheten. Med en blandning kan alla gå ut i de lopp som passar sin egen ponny bäst. Tänk om penningpriserna dras in som inom ridsporten; hur skall man då handicappa om man bara skriver proppar med penninghandicap. Har en liten önskan bara: skulle vara kull om fler proppar skrevs där man handicappades efter antalet segrar. Det görs mycket i Danmark. Då skulle fler få chansen att vinna så småning om.

#9 Det är inte säkert att vi vet vad som komma skall inför västa säsong. Ingen vet ju ännu vad som skrivs i nästa års motioner…
Ska bli intressant att se efter ett (vad jag tycker) ganska struligt ponnytravår.
#20 Håller helt med dig! Varför begränsa sig till det ena eller det andra?! Länge leve valfriheten!!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#17, i ett rekordhandicap lopp startar han i alla fall på samma volt som hästar med samma rekord - i penning står han på samma volt som typ 2.15 hästar och tillägg på 2.20 hästar. SKITKUL, verkligen!

Jag är också för en valfrihet, om man kaan blanda penning- och olika andra handicap så kan man skriva ut lopp som passar alla, för en ponny som inte sänker sitt rekord längre kan ha en chans i ett penninglopp och tvärtom.
Tycker också valfrihet. Även fast jag personligen gillar rekord bäst, så är det ju bra att ALLA kan välja hur dom anmäler ut ponnyer.

Sen kan man å andra sidan använda den typ av lopp som lopp 5 på Åby i Söndags och hävda att vi omedelbart borde gå över till penga hcp.
Vad hände då? Jo Månstorps Joker öppnade första 500 på 2.50, Gordon Rex som startade med 20 meters tilläg gjorde samma sträcka på 2.53, sedan satt bägge kuskarna och tittade bakåt och upploppet var rena parodin, en på gränsen skrittande Joker och där bakom en lugnt joggande Gordon Rex och all fokus på att köra så långsamt som möjligt. Joker joggade 3.10 och Gordon Rex 3.14. Faktiskt en ren parrodi på travlopp med två kuskar i täten som vet att vara rädd om rekordet…. I ett penga hcp hade dom fått "hcp belastning" oavsett vad sluttiden blivit…
Vad jag vill säga med detta är att det finns goda argument för alla hcp former. Själv vill jag ha så många olika typer som möjligt, blanda och ge, var innovaiva så blir det bäst, tror jag…
Jerker Klang,
Detta är vad som bestämdes på Årsstämman i år 2007 gälland penning och tidshandicap.
Motion nr. 1. Dalarnas ponnytravklubb.
Ärende: Penninghcp.
Motivering: Ge klubbarna ansvarsfrihet i propositionsskrivningen vad gäller handikapningssätt.
SPTF yrkar: Avslag
Stämmans beslut. Bifall Gäller from. 2008
Tolkar att valfrihet även gäller under 2008 tills vidare. För att ändra detta beslut skall i så fall en motion skrivas där man förespråkar något annat. Se till att din klubb för DIN talan och att representanten INTE väljer vad han/hon själv tycker.

Som det sagts i tidigare inlägg tror jag att ju fortare övergången till penningahcp. gå ju fortare blir det "rättvist". Men jag tycker att det funkar ganska bra med 50/50. Som sagt kan det även bli rätt orättvist också men det jämnar ju ut sig med tiden.
Även om jag är för rekordhcp. så är det svårt att göra något åt saken. Det kommer att bli mer och mer som det stora travet.
Jag tycker även att det skulle vara kul att se ett ponnylopp som ser ut som ett stort travlopp, där man ligger i klunga och måste tänka och köra skickligt, ta en lucka och avansera i 3:e spår fram i dödens. Så kanske det kommer att se ut om några år om det fortsätter att vara penningahcp. då jämnar det ut sig och loppen blir mer jämna, och kanske mer pännande att se på än som det är nu i endel lopp där men kan leda med 100 meter och det är luckor överallt och dom på 200 meters tillägg kanske inte har en chans om dom inte sänker sitt rekord rejält varje gång..
Vem vet hur det ser ut om 5 år?
Jag tar det som det kommer! :) Känn lugnet..

#0 uppfödarna blir nog glada om stona går till avel vid 8 års ålder :)
//Mickan

jämna lopp blir det ju när det är jämna ponnyer i loppen, finns det underlag att skriva ut proppar där hästarna ligger runt samma tider, precis som storhästarna, så blir det ju liknande lopp, men finns det litet häst så blir det ju svårt att få jämna lopp, så är det bara. Ponnyerna varierar ju så mycket i tid och är så många färre än de stora travarna

Jag tror inte att penninghandicap kommer att göra att ponnyerna kommer ligga i en klunga hela varven och att 6 hästar kommer komma in i bredd på upploppet. På varmblod funkar det så för dom springer ungefär lika fort men det gör inte ponnyerna. Rent penngamässigt kan en häst som har rek 2.10 och en häst som har rek 2.30 sprungit in lika mkt pengar och hur stor chans har då 2.30 hästen att äns hänga med i denna klunga?
Jag tror att penninghadicap kommer att ta bort alla dessa "medelmåttiga" hästar, man måste redan nu kvala på 2.20 tider för att ens hänga med i nolloppen och om hästen inte klarar det då? Ska pappa och mamma köpa en ny häst igen bara för att man ska kunna tävla?
Jag tävlar för att jag tycker det är kul och när min häst gör en bra prestation är jag lycklig. Jag är nog inte ensam om att sluta med detta "mini stortrav" om man inte kan starta sin älskade häst som allt gör sitt bästa i loppen, bara för att denna har för mkt pengar på sej och ett för "dåligt" rekord. Penninghandicap för både en själv och hästen som alltid kommer komma sist gör att man tappa suget.
Jag är inte beredd på att vänta i "5 år" för att det ska jämna ut sej i penningloppen för när dom 5 åren har gått kommer vi att få vänta i 5 år till!
#26 Det var ju så att stämman beslutade att bifalla Skånes motion senare än den du talar om, det innebär ju att Dalarnas motion måste falla bort. Då båda handlar om samma sak???
#23 Skriver att en häst som inte sänker sitt rekord längre hävdar sig bättre i penninghcp (håller med dig) medans #22 skriver att en häst som inte sänker rekordet har bättre chans i rekordhcp.
Det visar bara på hur olika vi alla ser på vilket som är bättre för hästarna.
Och om vi gör som #21 skriver, skickar in motioner mot det som beslutades 2007, så vad visar det då? Svammel, svammel och åter svammel. Om det är gett ett bifall på två år för en motion, varför inte låta två år gå då och sedan utvärdera det? Jag personligen gillade inte just den motionen, då jag tycker att den begränsade hur proppar får skrivas, men jag accepterar (och respekterar dom som fattade beslutet) den och tycker att är det beslutat så i två år, så ska det också vara det.
Stämmorna fylls med samma sak år ut och år in. Det diskuteras och beslutas mot föregående års beslut fram och tillbaka. Förvirrade och dåligt tycker jag 

#27 Jag har sett flera såna jämna lopp i år! massor faktiskt! Och samtliga har vart lopp med rekordhandikap…. bara en perentes…
#31 jo vists blir det rörigt när man beslutar som samma sak år efter år. Man kommer lixom ingen vart.
Men jag ser faktiskt en anledning om att skriva motion emot Skånes som bifölls 2007, och denna är att stämman i princip grundlurades när besluten skulle tas….
Jag säger inte att jag ska skriva motion, bara att jag faktiskt kan se en anledning…

#27 Det där med taktik kommer vi aldrig se i ponnytravet i och med att man inte behöver på samma sätt prioritera hästens krafter som i stortravet. Visst finns det, men inte mycket. När man kommer ner i farter kring 1.50-1.40, då börjar man komma ner i tider då hästen kan få mjölksyra och bli muskeltrött, där kan man få hästar som tycker 2 varv är lite väl långt ibland. :P
Visst 50/50 kan jag gå med på. då finns det ju iaf valmöjlighet. Dom som vill anmäla till peningalopp gör det, o dom som vill ha rekordhandikap anmäler till dom loppen. Då blir det ju rättvist.

På tal om jämna lopp….
I Åmål kördes ett lopp med fri hcp, där var de fyra första hästarna i mål innom en tiondel och de sex hästar som kom i mål var innom 4 sekunder, det var rafflande kan jag säga….
Ett bra handicappat fri hcp lopp är det enda som kan bli riktigt jämt.
#27 Visst är det så, ponnyer är ena sega rackare men russ under 1.50 kommer det in betydligt mer taktikkörning, innan dess är det bara att ge allt från start till mål.
Jerker Klang,
Jag vill bara ha ett system, endast penninghcp. Då behöver inte hästarna gå sina rekord varje start. Dom bestraffas inte för att dom sänkte rekordet med 5 sek men endast kom 5:a.
En 5:e plats ger mellan 125-150 kr i prispengar, medans en sänkning av rekordet med 5 sek ger rätt så mycket i tillägg.
Ex. Min shettis har rekord 3.20,0
Sänker sitt rekord med 5 sek. till 3.15
Anmäls ut till ett lopp med grundlag 3.20 - 1640 m.
Skillnaden blir att istället för att stå på start, så fick min häst 40 m tillägg bara för att den tjänat, max, 150 kr i förra starten för en 5:e plats. 150 kr ger knappast 40 m tillägg i nästa start, max 20 m men troligtvis inte ens det. Medans 5 sekunder ger 40 m till i tillägg. Ännu längre för min hästa att jaga på och förstå vad det är den ska göra.
I penninghcp så har ju dom hästarna som jag mötte förra gången, som kom 1-4, tjänat mer än jag och jag får då en större chans i ett penninglopp att stå framför dom. Även om vi har samma rekordtid, men det är ju mer rättvist att min häst ska få en chans att få nosen först i nästa lopp. På så sätt får vi fler hästar som får "vinnar-skalle" för dom får en chans. Och då är också chansen större att vi får bättre och bättre hästar. Skillnaden mellan snabbaste och långsammaste kommer att minska.
Trots allt så springer inte hästarna på sina rekordtider alltid, långt ifrån. Men det krävs att dom ska göra det i rekordhcp för att distanseringen ska vara rättvis. Gör dom inte det, så finns absolut ingen rättvisa i rekordhandicapningen.
Jag tycker blandat är bäst ! :)
#37, vissa hästar som inte går nya rekord, kommer tvärsist. Det är ju skitkul…. Verkligen!
Sen i ett rekordhandicap lopp har du i alla fall samma FÖRUTSÄTTNINGAR, det har du INTE i ett penninghandicap lopp!
I ett rekordhandicaplopp startar du i alla fall på samma volt som hästar i samma tid, och har söligare hästar framför dig och snabbare bakom dig. I rekordhandicap vinner hästen som helt enkelt är bäst för dagen - och det är väll inget fel på det!? Eller???
Men jag tycker ändå penninghandicap måste få finnas. Det är ju bättre för de yngre hästarna. Men de hästar som är äldre och kanske tagit pengar i sina starter, men inte gått så fort, har ingen chans i dessa penninghandicap lopp då de möter yngre hästar som kan gå hur fort som helst. För dom är rekord det bästa.
Jag är för valfrihet. Men den dagen det enbart blir penninghandicap i ponnytrav, då kommer jag antingen stå för århundrandets protest eller tvärsluta med ponnytrav!
Ps. PippiL, förklara hur min Zolero (rek. 2.25,1, 1.875:- på kontot) ska kunna gå ut bra i ett penninghandicap lopp. Du verkar ju kunna så bra! Ds.

Här uppe är det få lopp som inte är utspridda…visst finns det undantag.
Jag gillar 50/50 och hoppas att det förblir så men det är ju min åsikt och jag kan inte styra hur det kommer att bli. Som sagt: Jag tar det som det kommer och den dagen det kanske bara är penningahcp. så är det bara att acceptera det.
Självklart kör jag också för att det är kul. Det är nog därför jag har ponny och inte stor häst. Eller vi har två varmblod men jag tycker att det är så mkt på liv & död och så på blodigt allvar så att det nästan inte blir kul. Ponnytravet har en helt annan gemenskap och sammanhållning inom Klubbarna och pengarna är inte det viktigaste utan bara en bonus. Jag är nöjd så länge min ponny gör bra lopp men det är inte ett måste att vinna varje gång men det är klart att det är kul! :) Jag lever för travet och kommer alltid att göra det.
#30. Jag tror också att penningahcp. kommer att ta bort medelmåttiga hästar och visst är det så att man måste ha en bra ponny som kvalar på en hyfsat bra tid för att hänga med även i nollloppen. Men jag säger inte att det bara borde vara penninga utan jag gillar 50/50 och är egentligen för rekordhcp.
Jag har själv ett russ som bara har gått 2.28 och inte så mkt pengar på sig, och inte har en chans bland alla unga ponnier som kommer och kvalar på 2.20. och som inte har en krona på sig. Men han gör alltid sitt bästa.
Jag spekulerar bara om hur det kan se ut om 5 år OM det blir bara penningahcp. Men jag hoppas inte att det blir det. Helst vill jag att det ska vara som förr.
:)
#28 Men vad ska vi göra med alla fina valacker? Slakta dem då de blivit 6 år? Alla ston är heller inte bra som fölmärrar. Synd om alla dessa ponnysar och ponnyägare.
#41, håller med dig!
Jag har tre vallacker… Ingen av de två i startbar ålder går ut särskilt bra i penning, och den tredje är ju bara barnet… Jag ska spara honom som sjutton, så kanske jag får uppleva nöjet med penninghandicap i alla fall med en häst!?

#39,#40,#41 och #42. Jag håller med. Det blir säkert så att bara de som kan fortsätta att sänka sina rekord blir kvar på banan om det blir 100% penning. Tänker man inte på att alla barn och ungdomar faktiskt inte varken kan eller vill byta ut sin tävlingkamrat mot något bättre. Om vi skall kunna hålla en elit, måste det också finnas en bredd. Vi ska väl utveckla, inte avveckla ponnytravet. En lämplig blandning av olika hcp-metoder är väl att föredra.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Jag har en valack med rekord 2.09.5 med över 14000 insprungett, han kommer jag aldrig kunna starta ett penninghcp lopp med.
Vart visserligen helt överlycklig iår när jag såg proppen till Elitloppet, där fick han starta och stå efter hästar som gått under 2 min, men vad gjorde det. Vi fick ju vara med!! Han hade aldrig fått kommit med om det var rekordhcp, så det var bäst att ta chansen när man fick den.
Annars tycker jag penninghcp e helt värdelös, bara om man har en nystartad häst fungerar det. Ska vara både och så man kan välja!!

#43 … fast det är väl det som är vitsen med penning - att du INTE ska behöva sänka rekordet varje gång och INTE straffas för att du fått en bra hängtid på en snabb bana och ändå inte fått utdelning.
#39 Jag har inte ngt emot att bästa hästen vinner och jag tycker att du talar emot dig själv när du säger att om man inte går rekord så kommer man "tvärsist". Är det inte så i rekordhandikapp också och SÄRSKILT vid de tider din ponny befinner sig på? Vid en grundlag på 2.25 så är många på uppgång i dagens ponnytrav och den som har en ponny med rekord 2.25, men kapacitet för ex.vis 2.13 kan gå ut där och "måtta in" en seger på 2.22, kanske och vinna nästa och nästa och nästa lopp för det är inte segern och pengarna som handikappar, utan tiden.
Jag tycker att penning är mer rättvist mot de yngre som inte kan köra "på klockan" och inte har ponnytravrutinerade föräldrar som står vid sidan och gastar "Bromsa!"
#45, jag har kört ponnytrav i 5 säsonger, och jag har tamejfan ALDRIG hört nån förälder stå och skrika "BROMSA!". Det händer säkert, men jag har aldrig sett det.
Vet du vad? Man behöver inte alltid sänka sitt rekord för att vinna ett rekordhandicap lopp. Jag har vunnit rekordhandicap utan att behöva sänka rekord. Jag har ALLTID kommit placerad i rekordhandicap lopp, och mina ponnyer rekordsänker verkligen inte i varje lopp.
Mitt russ satte sitt rekord när han kom 2:a bakom en häst som travade 2.12 (han hade 40 meter tillägg på min!) och inte sänkte. Jag tycker han hade varit värd en seger, han var loppets bästa häst!
Min shettis satte sitt rekord när han kom 4:a, och det var i ett lopp med tillägg efter segrar. 2 av de 3 hästar före honom sänkte rekordet.
Om du hade varit en liten tjej, hade du ärligt talat tyckt att det var SKITKUL att sänka rekordet! Jag är en sån, jag älskar att träna för att sen se utveckling på banan.
Alla har inte "gastande föräldrar" (jag har det verkligen inte!) utan jag tror de flesta har bra föräldrar som tycker det är kul att sitt barn hittat en sport som hon/han verkligen tycker om, och stöttar och tycker det är bra så länge ungen är nöjd.
Tänk dig två "0-lopp" för russ, ett i Gävle och ett i Boden. I Gävle vinner man på 2.15, och tjänar 600:-. 2:an går 2.17 och får 300:-. 3:an går 2.19 och går 200:-. I Boden vinner man på 2.23 och tjänar 800:-, 2:an går 2.27 och tjänar 400:-, och 3:an går 2.29 och får 275:-.
Alla dessa hästar möts i ett penninghandicap lopp, högst 2.000:- (det lägsta russloppet) på Östersunds dubbeltrav. Där finns inte bara dessa 6 hästar, utan ännu fler hästar från söder som har gjort sådär 2-3 starter och har rekord närmare 2.10 och och typ 1.500:-.
Där finns också hästar som gjort flera starter, men inte fått upp farten och har sådär 1.000:- och 2.30 i rekord.
Hur jämt skulle det loppet bli? Skulle det vara "det lägsta russloppet"? Jag skulle nog säja att hälften av startfältet skulle varit det, medans andra hälften skulle göra loppet till ett medelklassigt lopp där ingen häst som går över 2.25 har chans.
En komisk sak… Jag förstår inte hur man kan kalla penninghandicap RÄTTVIST? Haha.. Den dagen det blir rättvist att stå på tillägg på en 10 sekunder snabbare ponny, och starta på samma volt som en 15 sekunder snabbare ponny… Haha! Då kommer jag dö av skratt.
#46 Heja Amandah, jag tycker du är så duktig. Du kan redovisa fakta och förstår att se problemen ur ett större perspektiv än om den egna hästen står fördelaktigt inne i penninghcp just nu. Kan inte du fixa underlag att presentera vid SPTF's stämma? Ett sakligt underlag där man ser exempel på hur pengaloppen ser ut, och precis som du skriver, det rekordsänks inte alls i alla rekordhcp lopp. Tvärt om kan man väl säga att i många penga lopp är hästarna tvugna att sänka rejält för att ha en chans till placering. Ta en titt från samtliga banor senaste veckorna. Och ni som säger att det jämnar ut sig, ett exempel, Sveriges snabbaste 3-åring nu har rekord 2.27 och tjänat tror 2500 kr. Hur mycket har era 2.50-2.40 ponnyer tjänat? När jämnar det ut sig, och hur många nya talanger hinner starta på vägen? OBS! Nu är detta inget negativt om denna fantastiska ponny, bara ett exempel på vilken otrolig tidsspridning det är bland ponnyerna och där tror jag hela problemet ligger när man försöker dra paralleller med stortravet, dom är mycket jämnare i tiderna.

Det här är verkligen en evighetsdiskussion.
De som har bestämt sig för att penninghcp är bäst är insnöade på detta och vill inte ta till sig argument för det andra systemet.
Och tvärt om för de som bestämt sig för att tycka att rekordhcp är bäst…
Varför inte blanda?!! Det finns minst 5 andra metoder att använda än just tid eller pengar! VÅGA skriva proppar med omväxling! Ju fler olika handikppningssätt man använder desto större är chansen att ALLA får vara med och starta!
Snabba hästar, långsammare hästar, ostartade, hästar med mycket pengar, lite pengar, ruttinerade kuskar, oruttinerade kuskar, flerar segrar, inga segrar, ston, vallacker, hästar med mycket eller lite startpoäng! ALLA!
Borde inte det vara målet om ponnytravet ska fortsätta växa.. som ponnytrav?!
#39 Jag skulle skriva en propp i Boden så här.
Kat. B - 1640 m max 2000 kr.
20 m tillägg vid vunna 501 kr, 40 m tillägg vid vunna 1000 kr.
I Boden, Skellefteå och Umeå finns då dessa hästar:
Zolero - 1875 kr - 2,25,4
Bortze - 1350 kr - 2,28,9
Madikken V - 1175 kr - 2,32,4
Pilgrim - 1150 kr - 2,25,4
Solos Mysli - 875 kr - 2,24,4
Katrinebergs Indie - 800 kr - 2,28,7
Secret Sunrise - 500 kr - 2,38,2
Bäcka Botvid - 275 kr - 2,33,8
Ligist - 200 kr - 2,33,8
Love Is - 150 kr - 2,38,7
Fiffilura - 0 kr - 2,42,7
Zelda - 0 kr - 2,53,2
Sen tycker jag att en diskussion mellan dig och mig ang. rekordhcp och penninghcp är rätt så meningslös. Du har din åsikt och jag har min. Vi har haft denna diskussion förr och det finns igen anledning att dra den igen 
Det är som Bea skriver, en evighetsdiskussion.

Om det någonsin ska kunna funka o bli någorlunda rättvist med penninghcp måste det bli lika prisskalor i hela landet.

Fram med fri hcp! Över lag så har dessa lopp blivit mycket jämna, och hästar som inte klarar av att ta sig ner på sitt rekord/prissumma kan äntligen få en chans!
En bana som generellt har mycket anmälningar och fulla lopp, har varit Eskilstuna i år. Bra utskrivna penninglopp att apa efter kanske?

Jag tycker blandat, just nu så står våran shettis dåligt till i penning pga av att hon har tagit en seger, 900 på kontot med ett rekord på 3.14 men vi anmäler ut i penning ändå. Lopp är till för att köras.. Hon tog sin seger i ett rekordhandicap och behövde ej sänka sitt rekord..Som typ förra året var det lättare att vara med i penning i dom lägre klasserna men i år har det varit sån oerhört fin klass på unghästar som kommer ut att man måste ha en riktigt rba häst för att ha chans i penning..
50/50 så blir dom flesta nöjd, jag skulle inte bry mej vilket som, bara inte penning tas bort helt så e jag nöjd..
#49 Personligen skulle inte jag tycka att det var så kul att stå på 40m tillägg på en ponny som går bara sekunden sämre än min.
Alternativt 20 m bakom en ponny som går 8 sekunder BÄTTRE.
Men, men….
Jag har skrivit fel, det ska vara 40 m tillägg vid vunna 801 kr, INTE 1000 kr som jag skrev.
#53 En del av penninghcp poäng är ju just att om vi har två hästar med samma rekord (eller nästintill) men den ena har tjänat mer pengar, så ska den stå på tillägg mot den andra. För då har ju den hästen med mera pengar också tagit bättre placeringar än hästen med samma rekord. Och då är det den hästens tur (den med mindre pengar på sig) att få en chans till en bra placering. På så sätt fördelas placeringarna på fler hästar.
#55 Intressant teori.
Skulle inte anmäla min häst om det var någon annans "tur" att vinna. 

#55, fast en ponny med 50 starter och en seger i bagaget, kan ju få möta ett russ med 10 raka segrar och lika mycket pengar. Vems tur att vinna? 
#57 Det finns alltid jätte bra hästar, som utvecklas fort och som plockar seger på seger. Men i penninghcp så hamnar den hästen rätt snabbt ändå i lopp med rätt motstånd.
En sån häst som du pratar om, som endast startar i rekordhcp kommer ändå att plocka dessa segrar (och säkert ännu fler), för då håller kusken igen på farten. Vinner endast med nödvändig längd. I penninghcp så belastas hästen på en gång, oavsett tid den sprang på, med prispengarna och därmed så distanseras den också därefter. Det hjälper inte att hålla igen på farten, då tiden inte har någon betydelse.
Dessutom så tror jag att när vi väl törs köra våra hästar i den fart den faktiskt kan för dagen, utan att vara rädd för nytt rekord, så kommer hästarna att utvecklas mycket mycket mer. Vi kommer att få jätte fina hästar, med rätt vinnarskalle (för alla har fått prova på att vinna), och rätt psyke.
Istället för som idag se ett gäng 2.30-2.20 b-ponnyer som "stannat" kvar på den tiden, för att den sänkt några tiondelar men inte varit med i någon segerstrid, få mer och mer tillägg. En sån häst lessnar och vill inte springa, för vad är vitsen, den gör sitt bästa, hamnar 4-5 och sänker sitt rekord. Och den belastas med mer och mer tillägg. Tråkigt tycker hästen….
#58 Det finns faktiskt ponnyer med mycket pengar på sig som aldrig vunnit. Det räcker ju med att de startat många gånger och blivit placerade.
Återigen…..många kommer att låta bli att anmäla sin ponny i ett "hopplöst" lopp. Varför ska man "bjuda" konkurrenterna på segrar innan man "har rätt" till en ny själv?

#58 intressant läsning, mkt bra ideér! Jag har lessant lite på ponnytravet pga man sitter och kör hela tiden i typ rekordhandicap och ibland russen är det stentufft, mitt russ har rekord 2.11 och att räcka bland dom 3 så krävs det rekordsänking av henne medans i ett pengalopp så har man betydligt mer chans.. Visst hon går fortfarande i låg klass och i år så har det kommit ut hästar som har runt 1000 kr och står framför henne med lika rekord men det är ändå lättare att ta en bättre placering i penning än i rekordhandicap! Pengalopp är inte så tokigt som alla tror men man måste ge det en chans!

#59 hihi ett exempel är mitt russ även fast hon inte har mkt pengar på sig, men hon har 3050 och ett rekord på 2.11 men även fast hon ska stå bra till i penning och ibland har loppen på förhand som att hon ska kunna få sin seger men har fortfarande inte fått det pga då har även hennes konkurrenter sänkt sig och då måste hon ha gjort ett ännu tuffare lopp! Så hon har aldrig en seger på drygt 30 starter men många 2 och 3e placeringar.. Därför kommit upp på 3000 kr

Jag skulle vilja ha lite fler Autolopp, typ 2.00 och sämre, 2.10 och sämre, 2.20 och sämre osv..

#62 Jatack för autolopp!
Helst såna där 1.47 och sämre ;)
#62 Håller med.
Ända nackdelen är att man har oftast bara en start om det är en heldag med autostarter. Men det överlever man ju…
#47, tackar!! Får se vad man kan göra… Ville jättegärna vara med på ungdomsstämman, men jag har ingen chans till det.
#62, autolopp = skitkul!!!!
Blandat - ja tack! ALLA måste få tävla!
PippiL, jag diskuterar helst inte med dig. Fegisar gömda bakom en dataskärm, som inte änns står för sitt namn, har inte mycket talan i min värld.

jag tror nog att man måste ha antingen eller! antingen bestämmer man sig för rekord, eller så bestämmer man sig för pening! det kommer aldrig blir "jämt" i loppen om vi kör det parallelt. En del är väldigt missnöjda med pening, men efter något år med BARA pening tror jag att det blir mycket bättre, men själv håller jag för 100% rekord. Det kommer nog i slutänden bli mest rättvist.

#55 men en sådan inställning kan man ju inte ha. Tycker jag. "Nähe, nu var det hennes tur att vinna, gör inget om jag står kasst till". Klart man alltid försöker matcha förståndigt och inte till omöjliga lopp, (då kommer hästen definitivt ledsna) bara för att en anna häst som gått lika fort inte matchat lika bra/haft otur med matchningen. Om jag vet att min pålle inte står bra till i penning, anmäler jag inte dit. Och självklart tvärtom, står den bra till anmäler man såklart! Det har inget att göra med "vems tur det är att vinna".

Skulle vara lite intressant om Norrlandskuskarna kunde uttala sig (eftersom Norrland generellt verkar ha högre prissummor) om man vill att vi som arrangerar lopp ska ha lägre prissummor i loppen, så att de ej blir missgynnade när de möter ponnyer från andra banor.
#68, jag är Norrlandskusk i allra högsta grad - jag kör för våran nordligaste bana BODEN och har tävlat mellan Boden - Bergsåker i år. Har kört 22 lopp i år, både penning och rekord. Jag tycker penning suger, och mina hästar står INTE bra till!
Visst skulle det vara ett alternativ att sänka prissummorna, men vi har MÅNGA fler mil i bil än vad de söderut har också. Jag tror mina bensinpengar denna säsong är dubbelt så hög som en kusk i min klass i mitten-Sverige.
Sen är det nog för sent att sänka prispengarna. kanske funkar till nästa generation, om sådär 5-10 år. Men våra ponnyer som vi har nu tror jag det är för sent.

Jag tycker att det ska vara 50/50 så att man man kan välja det som passar bäst till just den hästen osv..

Jag tycker att penning är grymt lurigt. Just av den anledningen att vi kör vanliga ponnyer för att det är kul!
Två av dem är 4 & 6 år och har rekord mellan 3.14 och 3.16.
Då har de ändå startat ett tag… Men barnen tycker om sina snälla lugna och trevliga ponnyer!
Problemet med pengahandikappet är ju att de har ca 700:- på sig. Alltså står de gärna med i ett lopp med max 1000:- och med tillägg för varje vunna 300:- gör att de står på 40m tillägg.
På alla unghästar som gjort ett par starter och går under 3.00!
Hur kul tror ni att det är för barnen att ta ut sina ponnyer i dessa lopp? De vet ju redan att de kommer att komma bland de sista i mål. Så senast på Mantorp…
Vi måste ta möjligheten att stänga dessa "långsammare" lopp så att barnen kan fortsätta att starta sina ponnyer som inte är de största travstjärnorna…
Vad gäller de äldre ponnerna så får de samma problem, snabba unghästar står långt framför och tar de flesta bättre placeringarna….
De äldre får slåss om sista platserna… De med lopp med mycket pengar tjänar nästan alltid de ponnyer med mest pengar på då de står betydligt närmre bakom än de gör i rekordhkp loppen…
Mina två äldre har presterat bra i många år, de har 2.34 och 14700:-, samt 2.41 och 15000:- Den långsammare ponnyn står ofta 20m bakom den snabbare… samt att hon står med hästar som gått runt 2.30… Kusken har kört loppen med förhoppning att det inte bara ska vara så många supersnabba anmälda och att hon ska ha en chans…men inte…. och så många tidslopp har inte funnits i år….. Ska vi sluta tävla vår ponny?
Hon är fin och en ponny av bra kvalitet, hur skulle jag kunna sälja henne tex, när hon inte har en chans….??
Och köpa en 3åring för att kunna tävla vidare?
Nej, det måste finnas möjligheter att tävla även äldre ponnyer som inte är av SM klass…. Vi kommer att få ett enormt överskott av dessa ponnyer annars.. och alla vill som sagt ej byta ut sin älskling efter några år, eller kan klara av en unghäst!

Tycker det ska var 50% utav varje, min ena har 3.15 i rekord och har 725 på sig skulle aldrig ta ut honom i penninghandikap. Tror inte det skulle funka med endast penning.

För egen del blir det bara pengalopp nästa år. Jag vill inte svära över en sänkning på 4,5sek (igen) som han inte knäckte på två år.

tkr fifty fifty, för då har man chans att ta ut sin häst i penning när den står bra till i et, sen när den har tjänat mkt pengar så kan man ta ut den i rekordhcp.

Våra hästar har inte behövt springa på sina rekord i pengaloppen, visst dem vinner kanske inte men de har möjlighet att ta hem lite pengar och det är helt ok, däremot så har jag en som sänkte rekordet med 5 sek i våras och han är inte i närheten av det i dag. Så tidslopp är inte aktuellt då han kämpar på men inte går i närheten av det rekordet. Vilket är ett krav för att ta pengar i ett tidslopp. Ingen vill sänka prispengarna och ingen vill tävla utan pengar men att anmäla efter pengar är enligt många kass… kallas inte det för dubbelmoral…
Om det ska bli fler och fler pengahandikapplopp så måste även tilläggen vara rimliga annars tror jag med att pobnnytravet kommer att dö ut.Att ha ett lopp där man får 20 meters tillägg för varje vunna 3000kr, gör att vi som har hästar som har långsammare tid än vad vi har pengar(vilket jag tror är rätt många), inte har någon chans. baseras det på vad vi kan tjäna in på ett lopp eller två så blir det nog rättvisare som t.ex. 20m vv 1200kr. För jag menar att det ska rätt mycket till för att man ska vinna 3000kr om man inte har turen att kunna vara med i ett lopp i samband med stora travet.
#76 Det är ju det som är konsten, att skriva bra proppar. För att långsammare ska ha en chans, så måste ju antingen proppen vara stängd, eller så måste tilläggen vara på små intervaller. Det är i princip alltid någon häst som står fel inne, men så är det i rekordhcp också. Om man tittar på de 5 senaste starterna så är det flera som inte gått på sitt rekord. Och dom står ju fel inne i ett rekordhcp lopp också.
Fri hcp vore det bästa, men det är inte många som vill ta på sig att handicapa hästarna. Dessutom så måste ju hästarna har en start inom de senaste 6 veckorna. Så det skulle ju inte fungera i början av säsongen iaf.

Håller med om att det är viktigt med rätt intervall på pengahandikap, men det kanske kan tas upp i en motion och att man kan samlas flera klubbar för att dela med sig av sina erfarenheter och misstag. Att lära sig stänga lopp och ha lopp med små intervaller tror jag är det bästa. Jag skulle inte anmäla till en propp med 20m vv 3000. Det skiljer ganska mycket på de som tjänat 3000 och de som tjänat 6000 och ännu mer till de som tjänat 9000 i tid.

i nuläget har man absolut ingen aning om vilket motstånd man får i ett pengalopp! DET tycker jag är tråkigt. i ett rekordlopp vet man ju ungefär vad det blir för motstånd. och jag vågar påstå att man kan få mkt mer jämna lopp när man har rekordhandicap.. tyvärr står inte pengarna för hur snabba ponnyerna är! (än)
jag hoppas det kommer fortsätta vara blandat, annars kommer mitt russ aldrig få en chans. alla pengalopp blir orättvisa mot hans rekord.
#48, #76, #77, #78 m.fl räcker vårt hästunderlag till för att stänga ute en massa ponnyer? Jag vet också att det finns många möjligheter att skriva pengahcp, men jag tror inte att vi har ett tillräckligt antal hästar för att tighta upp propparna. Glöm inte att ju mer ni begränsar proppen dessto färre ponnyer blir startberättigade. Och nu pratar jag HELA Sverige, södra, mellersta, norra…..

Jag tror att underlaget räcker till se bara på e-tuna i aug och mantorp i september, fullt i nästan alla lopp, sånär som på de snabbaste/vinstrikaste, men så är det nästan jämt. Alla vill tjäna pengar men ingen vill anmäla på dem, konstigt tycker jag. Jag säger inte att alla skall ha samma prissumma, det är upp till varje bana, men har man chansen att vinna mycket pengar skall man inte gnälla över hur man står till i nästa lopp, tanken är ju att det skall jämna ut sig, ju mer vunna pengar ju tuffare lopp, och i dag så tycker jag att det överlag är tuffare lopp. Bättre klass på ponnierna, de går fortare i tidigare ålder men det är väl bra att ponnytravet utvecklas, alla vill väl i grund och botten ha en bra ponny…

362 håller helt och hållet med dig mer Auto.., sen 2,40 sämre 2,30 sämre mm… de e bra sådana lopp

Jag som gotlänning kan inte fatta vad penninghandikap är till för nytta! På gotland har vi på sommaren "stortrav" (varmblodslopp) där det finns med ett russlopp i pogrammet. Prispengarna på första platsen är 2000 kr. Eftersom gotlänningarna gärna är med i dessa lopp gör det att vi får mer pengar på hästarna och då när ekipage från fastlandet kommer ner med hästar som inte har sprungit på sig lika mycket, men kanske med lika rekord.
T.ex: Häst vunnit 2ggr på stortravet = 4000 och häst som vunnit i "vanligt" lopp 2ggr = 1200. De har vunnit på samma rekord och om handikapen är 20 för varje vunna 1000 i nästa lopp som de startar tillsammans i är det ju jätte orättvist mot hästen som har 4000 på sig!
Vi har ju ingen chans då om vi startar i samma lopp som dessa! Det är samma om vi åker upp till fastlandet för att tävla, vi har ju ingen chans! Men vi vill ju att ekipage från andra banor ska komma hit för att tävla och vi vill ju få komma upp på fastlandet och tävla med! Det är ju kul att tävla mot olika ekipage men det ska ju vara rättvist också! I rekord handikap är det ju en bästa för dagen som vinner och det är ju det som är rättvist!
Just därför att vi alla tycker olika bör man använda sig av alla möjliga olika handicapsystem. Då blir alla nöjda och kan starta i de lopp som passar en själv bäst. Det finns fördelar och brister med ALLA system och därför kan man inte bara utesluta ett system utan istället utveckla för att fånga upp ALLA hästar.
T.ex skulle fler proppar med begränsning av antalet segrar kunna få fram nya segrare. Vi har två stycken som har varsin seger bara med rekord på 2.07,9 resp 2.03,6 och med pengar på c:5500 kr resp c:a 8300 kr. Ingen av dessa tycker jag är dåliga hästar. De har bara inte lyckats vinna.
#75 Sen tävlar inte vi för prispengarnas skull. Skulle lika gärna vara utan (precis som inom ridsporten). Det är själva tävlandet som är kul. Och naturligtvis att loppen räknas i ligor och sån´t. Något som tyvärr inte byggdetrav gör.

jag pallar inte me den här diktaturen längre. jag kör min sista säsong nästa år, jag ska börja köra folkrace istället. Där får iaf ALLA vara med och bestämma. sen finns det inga mästerskaps race eller nånting, ingen kan bli svensk mästare. alla är på samma nivå! Bra mycket roligare en ponnytravet som delas upp… för övrigt är det alltid samma personer som vinner storloppen, och samma personer som är med i storloppet.. "jippi, skit kul".. ne, jag slutar.

#85 Ska man behöva be ursäkt för att man är framgångsrik på det man gör? SÅ typiskt svenskt…
Visst finns det ponnytravfamiljer som syns mer än andra och har stora framgångar, men det är ju inte deras "fel" heller! (hur kan man ens säga så att det är fel att vara bra på något..) Kanske är det så att det inte kommer några nya som kan ta över? Därför alltid samma presoner som vinner storloppen som du uttrycker det..

nej du ska inte be om ursäkt för att du är duktig, de är liksom inte det jag menar. bara det att jag tycker itne att det är någe kul med att det är samma folk som är med i storloppen, inga okända längre… vissa är duktig utan att folk ens märker dom, kanske får hem en häst som inte kan gå på något av benen för att sedan få ut den på travet igen och prestera kanske en 2.10-2.15 tid. det är också att vara bra.. men sådant uppmärksammas inte i hästvärlden. det är att vinna som räknas. och det är inte det jag är ute efter så jag känner att jag inte vill hålla på med ponnytrav längre, jag har gjort mitt.. kastar in handduken. man kan inte göra nånting för evigt. det är en av orsakerna med att jag börjar med folkrace istället.

#87 Jag har inte ens talat om mig själv, men ja..
Så är det ju i nästan alla sporter, de som vinner uppmärksammas, ponnytrav är inget undantag.
Man kan inte ha två förslag att falla tillbaka på och därför gäller dalarnas förslag, om sedan klubbarna vill ha 50/50 är det uopp till dem. Skånes motionsförslag skulle inte behandlats eftersom det syftade på något som inte längre gälllde
LarsT
Så här bra står min shettis till i penninghandicap nu…….. (kolla startlistan). Nästan ovärt att köra ju. Han måste sänka sådär 10 sekunder för att kunna vinna.

#41 menar mest på alla uppfödare och russentasuaster (som med all rätt) är så oroliga över att stona skall tävla tills dom blir 18 utan att föla.. Var lite ironisk i mitt inlägg då jag inte håller med. Tror medparten skulle ta föl på sina russton tidigare som ett sabbatsår istället för att nu vänta tills dom blir 15 för att se om dom ens blir dräktiga, men det är inte alla som håller med :)
Joo i detta sammanhang lär det ju sluta som i stortravet (grovt talat) där många valackar och ston som inte duger i avelsboxen antingen säljs för en struntsumma eller går tillslakt! Menar dock inte att jag vill detta ser det bara som en framtidsbild som vi borde göra allt för att undvika.
Och självklart ska man inte behöva be om ursäkt för att man är framgångsrik, det är ju det jag har tyckt är skillnaden med ponnytravet och andra hästsporter att på ponnytravet glädjs vi med varandra?! Eller jag kanske har missuppfattat allt? Sen är det ju så att även om en del ponnytravfamilj 10 häst hemma att välja mellan betyder inte det att dom kämpar mindre. Men jag måste passa på att påpeka vad kul det vore om någon av dom mindre rutinerade kuskarna fick ta hem segern i ett större lopp någon gång ;)
Kämpa vidare och ha kul, det är väl därför vi håller på?!?!
//Mickan

#90 Jag tycker att du är helt fel ute, Amanda och kanske lite förutbestämt negativ bara för att det är penning? På papperet så är det Bäckdalens Athena och B. Shalimar som gör upp om det och det hade det varit om det varit rekordhandikapp också. Ingen av de båda är bottnade i sina tider. Dock - Shalimar ska tävla i årets hårdaste lopp idag och hur tar han det? Dessutom ska han resa…. Solvallaresan = 2x65 mil och ett par dagar senare till Boden = 25 mil enkel väg. Tufft program! Athena är ojämn i sina prestationer.
När man tittar på Jupiters resultatrad i programmet så har du och han fått de bästa placeringarna vid pengahkp; 4:a och 6:a. Ni har ett d i vardera hkp-formen och han blev 7:a vid rekordhkp. De senaste 5 starterna har han ej slagit rekord, men varit jämn när han gått i mål odiskad. Jag tror inte att ni går lottlösa ur detta lopp (5 pengar, 6 startande!) om han står på benen. Trav är trav och ponnytrav är roligt! Så.. tuta och kör!

#83 Ni säger säkert inte ,nej tack till prispengarna, men ni vill inte anmäla på dem. Jag säger inte att jag inte förstår problemet för det gör jag. Visst ni får det tufft Men ni gnäller säkert inte när ni hämtar ut prispengarna.
#92, om det hade varit rekordhandicap hade Athena haft 20-40 meter tillägg på Juppe, så jag tror Juppe hade haft samma chans som Athena då. Juppe hade haft typ typ 60 meter tillägg (över 1140) på Shamilar, och jag tror Shamilar kan gå en bra bit under sitt rekord, så han skulle varit en svår nöt att knäcka även i rekordhandicap. MEN Juppe har travat under sitt rekord på banan för en vecka sen, så Athena hade behövt sänka.
Men nu är det penninghandicap, Juppe har 40 meter tillägg på en häst som skulle haft 40 meter tillägg på honom. Han har 100 meter tillägg på en häst som han skulle ha 60 meter tillägg på om det var rekordhandicap. Han har 60 meter tillägg på en 2 sekunder snabbare och mycket duktig Jikas Sue Fia.
Och hörrni, kolla hur Olivia står till????
Vi säjer att Athena går rekord i det här loppet. Då måste Juppe sänka 10 sekunder.
Juppe har gått två rekordhandicap i år, å det var i östersund när han inte var på humör. Han förtjänade ingen annan placering än en 7:e placering i sitt lopp. Han gick ju för fan 4 sekunder över rekordet och var allmänt lat - han blev slagen av bättre hästar, och SÅ SKA DET VARA!
#94 Om man räknar om det loppet till rekordhcp efter långsammaste hästen. Så förlorar Olivia och Jikas Sue Fia, 60 resp. 40 m. Övriga hästar tjänar på det.
Bäckdalens Shalimar: +20 m
Smevallens Eminent: +20 m
Norrskenets Jupiter: +20 m
Bäckdalens Athena: +60 m
Så det går ju alltid att vrida på saken. De flesta får alltså springa en kortare distans än dom skulle gjort i rekordhcp.
Ni kan inte säja emot att loppet skulle vara jämnare om det hade varit rekordhandicap.
#96 Det skulle vara jämt OM alla hästar garanterat går sitt rekord. Men nu är det bara två hästar som senaste 5 starterna gått sitt rekord. Så nej, jag håller inte med om att det skulle ha varit jämnare.
#97, du har aldrig hört talats uttrycket som "MÅ BÄSTA MAN VINNA". Man gör om det till "MÅ BÄSTA HÄST VINNA". Även om Juppe sänker 5 sekunder, så kan både Shamilar och Athena vinna utan att behöva sänka rekordet alls. Juppe kommer typ 4:a bakom Shamilar, Athena och Sue-Fia om han sänker med 5 sekunder och de går på sina rekord.
I tävlingssammanhang tycker det "Må bästa man (ja, nu blir det häst) vinna" är ett ganska bra uttryck. Gäller det då?

# 97 Det är två olika sätt att se på saken! Jag tycker också att bästa häst må vinna, men inte att det nödvändigtvis måste innebära att den som t.ex. lyckats prestera en snabb tid en gång aldrig mer ska ha chans att vinna för att den var med och fightades i ett snabbt gäng och under perfekta förhållanden. Det fanns de som plågades med hopplösa rekord i flera år under den tid då vi bara hade rekord.
…och bästa häst? Skulle det vara så enkelt så stod alla alltid lika start och den som kom först i mål vann, MEN vi har ju valt att handikappa vissa lopp för att - även den som inte fått så mycket utdelning på sitt tävlande ska få vara med. Och vilken som har bästa hästen vet ju ändå ägaren bäst
.
Min inställning har blivit att jag tror att det är bra att båda systemen finns för att det finns brett stöd för det. Sen blir det tyvärr förvirrande när man ska tävla - är det Ok eller inte att ta ut steget på upploppet för hur går det då i nästa lopp? Att jag tycker penning är bäst har väl framgått med all tydlig önskvärdhet och det beror på att jag tycker det är rätt att den som inte fått utdelning trots fina prestationer ska kunna få chansen.
Men debatten kan ju pågå för evigt och jag lägger ner min stridsyxa här, åtminsstone för ett tag och så länge det är det system vi har så är det ju fritt att anmäla vilka lopp man föredrar. Det är dock inte tillåten strykningsorsak att inte delta för att man tycker det är "ovärt".
#99, bästa häst = den hästen som gör bäst prestation likaställt med vilken häst man är. Jag tycker det är bättre att än 3.20 häst sänker rekordet till 3.00, än att en 2.40 häst travar 2.50! Det tycker jag absolut. Och skulle dom där två stått på samma linje skulle den "sämre" av dom vunnit.
Jag stryker inte Juppe, jag tänker sänka skiten ur han och ge över eländet till min lillasyster nästa säsong! *ironi* (det enda som är sant är att jag inte stryker, jag har kört hopplösare lopp)
Och Juppe kan sänka 10 sekunder i detta lopp, och inte vinna.
Men jag förstår inte hur folk kan försvara penning, när man ser hur helvetiskt DUMT det kan bli!
#100 "Men jag förstår inte hur folk kan försvara penning, när man ser hur helvetiskt DUMT det kan bli!"
Kanske för att vi ser till helheten och inte bara egoistiskt på våra egna hästar. Jag har också häst som startat som din. Men det kommer att jämna ut sig i längden, och då blir det mycket mer rättvist för alla hästar. Men jag lägger också ner min yxa (iaf tillfälligt ;) ) här och nu.
#101, SJÄLVKLART blir det bättre i slutänden då de hästar som "är i vägen" i penningloppen och inte har chans ger upp och slutar tävla, och drygt hälften av alla kuskar som faktiskt inte har råd att köpa ny ponny varann säsong slutar. SJÄLVKLART jämnar det ut sig när vi bara har kuskar som byter ponnyer stup i kvarten. SJÄLVKLART blir det bättre när ponnykuskarna halveras, och stona går i avel som 6 åringar (de kan inte tävla något mer sen pga. för mycket pengar).Det är typ helheten av penninghandcap. Jag är på! Fyfan vad jag är pepp på det alltså!
Detta var ironi.

Är man missnöjd med pengaloppen visar man det bäst genom att inte anmäla till dem?!?
#103, då skulle jag inte änns ha kört hälften av de lopp som jag kört i år.
Här uppe är det så få lopp, och när det väl är lopp är man så illa tvngen att anmäla om man vill tävla! Men ja - jag har inte anmält ut till ett insprängt lopp och en heldag på hemma banan.
Så om det fortsätter så här kommer nog tyvärr väldigt många (inklusive mig själv) ledsna på att inte ha en chans i loppen, och sluta med ponnytrav. Olyckligt - ja!

#37 #58 Håller fullständigt med dejj.
#79 Allvarligt talat, håller man inte lite koll på vilka hästar man brukar möta? När jag läser proppar vet jag direkt vilka som kan tänkas anmäla och vilka jag kommer "slippa" i just det loppet, oavsett om det handlar om rekord eller pengar så vet man väl vilka hästar som brukar gå ut i liknande lopp, eller är det bara jag som håller koll på sånt?