PIF Tipparmästare 2016 Örebro 3/7
Bana: Örebro
Antal lopp: 12 st
Datum: 3/7
Tipparstopp: 3/7 kl.10:00
Startlista:
http://www.ponnytrav.se/2016/start_o_res_2016/O_160703_startlista.pdf
Lopp 1: 8-1-7
Lopp 2: 4-1-2
Lopp 3: 4-5-2
Lopp 4: 4-3-2
Lopp 5: kör själv
Lopp 6: kör själv
Lopp 7: 1-5-7
Lopp 8: kör själv
Lopp 9: 5-3-6
Lopp 10: 1-2-4
Lopp 11: 4-1-2
Lopp 12: 7-8-3

Känner att jag måste tippa när loppen körs på min ena hemmabana
Lopp 1: Trots tilläggen så känner jag att 8. Mad Max bör vara svårslagen då detta är en erfaren montéhäst som alltid finns med där framme mot tufft motstånd, motståndet ser på förhand ut att vara enklare. Efter min tipsetta tror jag på 6. Kaxe II som ofta går bra för både sulky och monté och jag chanstippar även 1. Isidor i montédebuten som har formstark ryttare.
Chans: 8-6-1
Lopp 2: Ett högintressant Klass II-lopp på förhand där jag tror mest på 2. Yttring som får ny kusk i form av Hampus Manberger, Yttring har placerat sig långt fram i samtliga sulkylopp under 2016, formen verkar på topp och står enbart 20m här. Underskatta inte 3. Prizma som senast gick en fin 2.11-tid och placerade sig som 3:a bakom Eucalyptus och Eger, en liknande prestation skulle kunna ge Ljungeskog sin första seger. Som 3:a tror jag på en skräll, 6. Bill går i vågor och verkar vara på uppgående, denna gjorde ett bra lopp mot liknande konkurrenter senast och kan vara med där framme även nu.
Chans: 2-3-6
Lopp 3: Ett oerhört öppet lopp trots så få deltagande. Tipset går ändå till 4. Nikita Trot som trots 40m tillägg är en kapabel häst som alltid gör bra lopp och som på årets 5 starter bara hamnat utanför prispallen vid ett tillfälle. 1. Premino har fördel av de få deltagande och att stå ensam på start, få jagande och med flax i loppet kan Premino få vara ensam i ledningen länge. 5. Piri-Piri kommer med 2 raka segrar och ska inte glömmas, trots den starka formen som lär få honom till förhandsfavorit tror jag inte att Piri-Piri kommer ikapp så enkelt.
Chans: 4-1-5
Lopp 4: Efter loppet på Eskilstuna så måste jag tippa 1. Montro som vinnare här, lekte hem segern senast och har samma läge nu, formen verkar vara på topp och jag tror på toppchans igen. 2. Dumle Ess ska aldrig underskattas, har fartresurser och är farligaste konkurrenten om Montro skulle ha en dålig dag, var bra som tvåa sist efter just Montro och har samma läge som senast, jagar revansch. Tredjeplatsen tror jag kommer stå mellan 3. Micklo Nick och 4. Iva Roll där jag tror mest på den förstnämnda då Iva Roll ser ut att ha för många meter fram för att kunna utmana.
Chans: 1-2-3
Lopp 5: Här tror jag mycket på 1. Sjöbrisens Dunder som gjorde ett bra lopp i elitloppsförsöket mot Stubin om 2:a platsen, trots 3:e platsen gjorde dalahingsten ett bra lopp, även på Eskilstuna nästsenast gjorde denna ett bra lopp där han blev 2:a bakom en kanonfin Allgunnens Öken. Trots 80m tillägg tror jag att 5. Gold Chess kan bi farlig i segerstriden, fartresurserna finns och kan mycket väl vinna om traven håller i sig, är 50% på plats i år och vann senast felfritt mot enklare motstånd. Har 3. Trolleby Melon en bra dag ska han inte underskattas, gör sitt första år hos L Jons/M Johansson och är svårast att få fart i de första starterna, var bra i skymundan i elitloppsförsöket där han höll upp ledningen inledningsvis.
Chans: 1-5-3
Lopp 6: 0-lopp är alltid lika svåra då man inte vet vart formen ligger och det finns oftast många osäkra kort i sådana lopp. Segern tror jag ändå går till 9. Nordanåkers Egon, Madde Gustafsson har högform inom ponnytravet och sätter nu upp ny och lokal Örebrokusk, trots att detta ser ut att vara bästa hästen i fältet litar inte helt på denna 4-åriga hingst då den galopperat bort sig varannan start hittills. 7. H.G.Eric Saade tyckte jag förtjänade en seger senast efter loppen på Eskilstuna, höll klart godkänt som 3:a i debuten efter bättre hästar under 3-minuter, visade senast att han står emot tung bana om regn skulle inträffa på söndag. 1. Allgunnens Istvan har oturen med sig gällande konkurrenter i loppen så även här, bör kunna komma till ledningen snabbt och har ett försprång på 40m, bra häst i grunden som möter något lättare motstånd här.
Chans: 9-7-1 (Romme gånger 3 här)
Lopp 7: Som jag skrev tidigare så är 0-lopp svårtippade men trots det så tror jag på 5. Pejnarve Spira som är obesegrad efter debuten senast, står 40m här och har alltid konkurrent att jaga på här, kan snabbt komma till ledningen och lär vara svårslagen. 7. Kansas höll undan för enkel seger senast och kan bli farlig åter igen då det är liknande motstånd, tippas högt trots tillägg, har läge för att rygga min tipsetta som står på volten framför för att således få skjuts fram. Efter dessa två finns det många med svajande form men tror ändå på våran egna 12. Katrinebergs Malla, är hon som på Visby ska de övriga vara bra då hon slog av sina konkurrenter redan 500 kvar och detta efter 80m tillägg på riktigt bra sätt.
Chans: 5-7-12
Lopp 8: 9. Gervalds Lizzy vann enkelt senast från start trots en gått gåendes Flickans Wilma ute i banan, står många tillägg nu i öppet lopp, ett liknande lopp som senast kan bli till ännu en seger här. 3. Gransjöns Roxanna kan snabbt ta sig till ledningen då denna bara står 20m från start, 2:a senast bakom Smedens Slayer på något tung bana. 6. Vävsla Hedwig gjorde ett bra lopp senast på Eskilstuna mot tufft motstånd, något enklare nu och står 40m istället för 80m som senast.
Chans: 9-3-6
Lopp 9: Detta lopp är oerhört öppet för att vara en "pengapropp" men jag tror att de två ekipagen längst bak gör upp om segern och kan även bjuda på en härlig upploppsstrid då de står på samma distans. Min magkänsla säjer att 5. Dallas sätter nosen först, vid senaste mötet mot Embla Tess drog den 7-årige valacken längsta strået och ligger i år på 4 andraplatser av de 6 körda loppen. 6. Embla Tess är dock inte "bara" att slå, det är en riktigt fin häst som oftast lägger sig på prispallen men som i år haft oflyt med sig i loppen, om formen lagt sig på topp till Örebro kan hon lika gärna vinna detta. Trots raden ska man inte glömma 4. Karismas L:a Tim som vid senaste segern segrade över båda de tidigare nämnda, då även i autostart och står nu 20m framför båda ekipagen, formen svajar med galopper och diskningar men kan ändå bli farlig om han håller sig i trav. Jämnaste loppet för dagen!
Chans: 5-6-4
Lopp 10: 7. Eger stötte på tufft motstånd på Eskilstuna senast och näst senast, bra som 2:a bakom Eucalyptus på nytt rekord och på aktuell distans, tror på bra chans även denna gång om traven håller sig. Går ut med en chansning i 1. Tusens Måntuva M. som står på start här och som kan vara med där framme om denna är som vid segern på Axevalla tidigare i maj, stod då 20m och krossade konkurrenterna som hade svårt att hänga på då, chans för ledning nu då hon står på start. 6. B.B.S.Flora hade för långt fram senast på hemmaplan där H.G.Justin Bieber segrade, sänkte rekord senast och slipper samma vassa konkurrenter nu och får mer tid på sig att nå fram i detta 2140m lopp.
Chans: 7-1-6
Lopp 11: 4. Dee Dee C.C. har fått två tuffa lopp i rad där denna senast på Lindesberg blev 3:a bakom Gervalds Lizzy och Flickans Wilma men slog bl.a. Lasses Lillstina och får nu lättare motstånd, imponerade även som 3:a på Eskilstuna och ska ses med bra chans här, första 1640-loppet i denna regi. 3. Aretha F. ligger på vågor när det kommer till formen och kan mycket väl vinna detta med form på topp, 4:a näst senast på Eskilstuna bakom bl.a. min tipsetta. På tredjehästen gör jag en chansning och väljer 2. Hugo III före 1. Mad Max av den anledningen att ordinarie kusk till båda hästarna Michelle Johansson kör Hugo III.
Chans: 4-3-2
Lopp 12: I dagens avslutande montélopp tror jag på ytterligare en seger för 7. Montro som är en riktigt fin montéhäst som mötte hästar från montéeliten i senaste montéloppet och slutade 3:a bakom X Krut och Tyko Z. och detta i autolopp, Montro är en av Mellansveriges bästa montéhästar och ska räknas tidigt här. 3. Yttring diskades som 2:a senast bakom Amor Dar, Yttring står nu på start och möter nu på förhand enklare konkurrenter, spår 3 på start ser ut att leda för ledning. Som 3:a tar jag med 6. Premino som fått uppvärmning i tidigare lopp.
Chans: 7-3-6
Lopp 1: 8-4-1 Lopp 2: kör själv Lopp 3: 4-5-2 Lopp 4: 4-3-1 Lopp 5: 5-1-4 Lopp 6: 9-7-1 Lopp 7: 5-11-12 Lopp 8: 9-6-10 Lopp 9: 3-5-6 Lopp 10: 1-4-3 Lopp 11: kör själv Lopp 12: 7-8-6
Lopp 1: 8-6-7 Lopp 2: 3-6-2 Lopp 3: 5-1-4 Lopp 4: 3-1-2 Lopp 5: 1-5-3 Lopp 6: 7-9-1 Lopp 7: 5-11-9 Lopp 8: 9-6-8 Lopp 9: 6-5-4 Lopp 10: 6-7-1 Lopp 11: 4-3-1 Lopp 12: 7-8-6
1. 8-6-4 2. 2-3-6 3. 1-5-4 4. 1-2-3 5. 1-5-4 6. 9-7-1 7. 11-5-7 8. 6-4-3 9. 5-6-4 10. 4-3-1 11. 3-4-1 12. 3-6-7
Lopp 1:8-7-4 Lopp 2:3-6-1 Lopp 3:5-4-2 Lopp 4:1-4-3 Lopp 5:1-3-5 Lopp 6:7-9-1 Lopp 7:11-12-14 Lopp 8:3-9-6 Lopp 9:4-5-6 Lopp 10:1-7-6 Lopp 11:5-3-4 Lopp 12:7-8-4
Lopp 1; 8-6-7 Lopp 2; 3-2-6 Lopp 3; 1-2-5 Lopp 4; 1-3-4 Lopp 5; 1-5-3 Lopp 6; 9-7-1 Lopp 7; 11-5-9 Lopp 8; 8-9-1 Lopp 9; 5-3-4 Lopp 10; 7-6-1 Lopp 11; 2-1-3 Lopp 12; 7-3-8
1: 8 - 7 - 4 2: 3 - 2 - 6 3: 1 - 2 - 4 4: 2 - 1 - 3 5: 1 - 5 - 3 6: 9 - 7 - 11 7: 5 - 11 - 12 8: 6 - 3 - 9 9: 5 - 6 - 4 10: 1 - 4 - 7 11: 3 - 1 - 4 12: 7 - 6 - 8