Caspisk sökes
är det någon här som kan berätta om den här caspiska hästen. har aldrig hört talas om dom tidigare. har sett bilder på dom här inne och tyckte att dom ser ut som krymta varmblodshästar. är dom det? är det någon här som tävlar en sån på travet? hur är dom? vart kommer dom ifrån?vad kostar dom?
allt om rasen är av intresse………

Jag skickar dig ett PM

#1 Vore kul om du ville skriva här med :) Roligt för alla att läsa :D
//Mickan

Sätter in en länk till den svenska föreningens hemsida:
. Hej Manko !
Har du god tid på dig ? ? så sätt dig och ta dig igenom vad som finns att läsa här inne.
http://www.swedishcaspianhorse.com
Mycket av dina frågor blir besvarade där inne, och än annan massa nyttigheter som du bör känna till om rasen och vad du bör tänka på innan du går och köper dig en. Dessutom får du även där inne se en mängd av bilder på ett antal av de Capiska hästarna som finns här i Skandinavien ( Norge, Sverige & Danmark )
När du tagit dig igenom allt du kan läsa där inne, och frågor uppstår så ta upp frågan här inne så ska jag besvara dem så andra kan få ta del av det.
så som # 1 sa " Roligt för alla att läsa. "
Sänder med en bild där en Caspisk avelshingst i Norge bevisligt bevisar att han kan hoppa högt. han hoppar över sin egen mankhöjd.
Ta dig nu en god stund och läs / titta igenom allt vad du kan se där inne ! ! Så hörs vi !
#4, Wow, Hästen flyger över hindret. Hoppar de högt? Är helt imponerad av rasen!
visa fler bilder då dom hoppar!! imponerande!!!!

#4 Kikade på hemsidan du länkade, kollade på hingstarna. Nes Arenzo hade ett jäkla steg du :) ! Tävlar Nes Faramash i Sverige ?
# 4 Nes Faramash tävlar inte i Sverige. Han tillhör Norge. Norsk uppfödare. från Brandbu. Kan också meddela ( Meddelandet är nytt för mig sen bara en timma sen) att Nes Faramash vunnit Halloween galoppen och serien 2007 nu idagarna, I Norge ! !
Nes Arenzo är däremot efter min hingst som nu står här i Sverige, men Nes Arenzo är född i Norge och ägs av en Norska och är idag en avelshingst därborta, och väntar sina första föl 2008.
# 6 Såg att du hade en Säby avkomma från Vintrosa, utanför Örebro. Känner henne som har fött upp din häst. Hon har haft hos sig min Caspiska hingst Henden Khodee (på bild att se intill) för inkörning, hon löshoppade då honom hemma i sin paddock mest för att se vad de kunde gå för. och det var 110 cm klockrent över. ( Han är dessutom far till Nes Arenzo som en här ovan fråga om, som har sånt jäkla steg. )
Bild på Henden Khodee, far till Nes Arenzo. Han är inte vild om nu någon tror det, han är tränad att stå upp på kommando.
# 5 Tyvärr har jag inga fler liknande hissnade bilder på dem höjderna. Den bilden är så färsk som från April i år. Har bara vanliga bilder på någon oinriden som hoppas av en tjej som var på besök här i sommras, hon ville prova på att se hur lätt eller svårt det var att rida en oinriden Caspisk häst. Hon valde ut sina favoriter och på någon timma var hon uppe på ryggen och sen var hon tvungen att bara testa om de kunde hoppa också. …och så här såg det språnget ut, hästen livs första test i försök,
Här är en av hästarna som kom under hennes tester.
Ni får Bedömma hästens livs första språng själva…..
jizzez vad dom här caspiska kan göra. som#6 sa iiiiimpoooooonerande.vad skulle en sån där caspisk som nes arenzo el shamali tooraj kosta om dom var till salu?????????? var inne på hemsidorna men den första var inte mycket att se, har den föreningen ingen verksamhet längre ????? såg att den var uppdaterad senast i mars????det var en bild på nått föl men den såg inte värst ut. men den andra hemsidans föl såg inte ut som den, den andra hemsidan däremot tog minsann tid att titta igenom, skall titta lite mera på den nu. den hade ju så otroligt mycket fina bilder o mycket annat oxså att läsa igenom. anade inte att det fanns så många caspiska. jag drömmer redan om en sån här häst, om dom inte är för dyra vill säga. ska gå in o se vidare på hemsidan. ska titta lite mera på fölen, såg att det fanns ett föl som var till salu.

gillar rasen mer och mer.. otroligt.. men en ettårig hingst, vet nån ett ca.pris på en sådan? :)
# 12 Är det en framtida avelshingst du vill ha eller en hingst som ska bara gå på travet ? ?
Ska du bara ha en till körning i största allmänhet så är en hingst som man kastrerar själv att föredra om man vill komma över en Caspisk åring för runt 6-8 tusen.
Det föds naturligtvis alldeles för många hingstar som aldrig kan bli intressanta i aveln. Dessa måste ju finna en plats som rid eller travponny. Ser dem inte ut att ha exeptionella anlag för någon deciplin, blir naturligtvis inte priset så högt.
#caspianowner! vi har fått kontakt. dom kan sälja båda. vi ska bara komma överrens om vem som tar vem.

#13 iaf till trav, okej. hm, men det va inte så dyrt, jättefina hästar så..
# 16 Häääärligt ! Då är det nu bara att vänta …………
Jag är verkligen imponerad av den här rasen! Otroligt häftiga! Jag undrar lite varför denna ras inte används mer inom ponnyhoppningen? Så pass billiga och vilken hoppkapacitet!
# 19 Eftersom rasen är ganska ny i Sverige ( de första tre hästarna kom in 1998 ) så har väl samtliga ägare/uppfödare hittilldags varit mest focuserade på avel. Flertalet hästar som därefter tagits in till Sverige har varit avelsston eller ungston som man tagit direkt in i aveln.
Avelshingstar har använts / används i Norge inom Travet, Galopp, Hoppning, Mounted Games, Monté. mm. och brukas samtidigt med att betäcka mellan klasserna på de ston som finns där.
I Sverige har det varit trögare att använda hingstarna inom rid/körtävlingar, känner inte till varför, kanske att ägarna inte haft någon liten ryttare som kunnat rida deras hingst. I mitt fall har jag det problemet.
Men va lugn vi kommer sinom tid att få se de här hästarna i större antal och större sammanhang.
Alla avkommorshingsföl kan inte passa till avel.