Träning E-tuna
Undrar när man läser på Eps hemsida när träningstiderna är, MÅSTE man vara medlem i Eps?? bara med tanke på att man kan deltaga på träningstävling utan att vara medlem??? kanske en dum fråga men endå tacksam för svar……..

Man måste nog va stödmedlem i alla fall

Det tror inte jag… Jag har avrit och tränat på Örebro fast jag är medlem i Eskisltuna. Är inte alla banor öppna för alla kuskar?? Det tror jag i alla fall

JAg tycker nog man ska vara medlem för att få träna på en viss bana.
nä du måste inte vara medlem för att träna på banan!:)

Bara du är medlem i en någon travklubb så kan du träna på vilken bana som helst. Då ska ju försäkringar och sånt gälla tex….

Försäkringar gäller om kusken/ryttaren har licens. Men om klubben själv sedan valt att "spärra" utomstående kuskar vet jag inte.. Borde inte vara några problem!
Kanske någon ut EPS styrelse kan svara?
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Vi har diskuterat det här på styrelösemöten tidigare. Vi kan aldrig kontrollera att alla som kör på banan är medlemmar i Eps. Jag minns inte i skrivande stund vad vi sa om man fick eller inte fick göra det. Vi har möte på onsdag kväll jag kan återkomma med ett styrelsebeslut på det då.
Mvh
Ylva Östberg
Tack Ylva, vore som sagt var tacksam för ett snabbt svar då det gäller för vinter och uppträning, det vore ju märkligt om det behövs då "utomstående" är välkomna på träningstävlingarna. Om det nu mot föemodan skulle bli ett NEJ, gäller det även om man skulle träna ihop med amatörerna? en väl så viktig fråga att ta upp på mötet…..
ja lilja du är allltid välkommen till örebro å köra å träna ……….men jag har för mig medlem,å licens måste man ha för att köra på bannan. jag tycker att man ska vara stödmedlem om man är på non annan banna en hemma banan å tränar det är ju en bagatell summa, Om man kör å är skriven,på en annan banna.

Varför är inte alla medlem på den bana som det är mest naturligt att man tillhör geografiskt och således vill träna på?
#10 Det kan bero på olika orsaker, som att kunna delta på olika aktiviter, sammankomster, möjlighet att tillgodogöra sej aktuell information osv. även solen har en baksida……

#9 Tack så mycket. Kan helt ärligt erkänna att jag inte är stödmedlem i Örebro och om jag inte har varit välkomen att träna där och nu gjort det ändå då ber jag så hemskt mycekt om ursäkt!
Jag gillar att åka till andra banor och träna pga att det ser olika ut på olika banor t ex Örebro som har det där jätte läskiga målet (Hästsko) där skyggar alla mina hästar och då för att dom ska lära sej och vänja sej tycker jag i alla fall ayttt det är bra om man kan åka och träna det på fritiden och inte i loppen/värmningarna. Jag vet även att jag har varit och "vatten tränat" på solvalla då en av mina hästar hatar vatten och tyckte dom vita broräckena som sitter på innerplanen var det farligaste som fanns.
För min del tycker jag det är lite larvigt om ponnytrav Sverige inte kan dela på sina banor. det är ävl bättre att träna på farliga saker osv. på fritiden än att bli en fara på tävlingsdagarna, eller!?!
#12 Håller helt och fullt med dej….

Ja, ja, då förstår jag. Man vill alltså åka till andra banor än hemmabanan för att "miljöträna" hästen. Det låter väl helt OK. Det är bara lite svårt att tänka sig för oss norrlänningar att ta en tur och retur till grannbanan som innebär si så där 14 x 2 mil eller mer bara för att prova "ngt annat". På vår bana (Umåker) är man välkommen att träna på vår träningstid om man t.ex har mellanlandat för tävlande på annan bana eller är gäst hos någon medlem i klubben. Jag tycker absolut att man ska vara öppen för detta. Det jag vänder mig emot är att en del väljer att tillhöra en annan klubb än den man naturligt skulle tillhöra geografiskt och om man då tycker att man ändå ska komma i åtnjutande av vad den tidgare klubbens medlemmar jobbar för så är det ju ett otillbörligt utnyttjande, tycker jag. Saknar man aktiviteter eller annat så kan man själv se till att skapa förutsättningar för dem.
Jag kan säga att förr om åren har man ALLTID fått träna på Sundbyholm oavsett bantillhörighet. På lördagar har man heller inte ens behövt licens eftersom man då skulle ha möjlighet att träna för sin licens t,ex. Däremot har man gärna sett att man varit stödmedlem, dock inget krav. Har det blivit ändring på det så är det fr.o.m. i år då EPS fått en ny styrelse.

En anledning för oss att träna på någon annan bana, Örebro eller Sunnbyholm, är att färjestad inte har någon avlyst tid för ponnyer under hela vintern. Banan "öppnar" inte för ponnyer förrän i Aprill. Känns intre så lyckat att sticka ut med en unghäst eller långsamponny bland varm- och kallblod på amatörtiderna….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#16 Jag tycker det är skitbra att vi får vara på banan precis som alla andra. Och så blir det ju miljöträning för de som ska ut i insprängda lopp!

Information om träningsmöjligheter finner ni överst på EPS hemsida.

Länken fungerade inte ( hade blivit ett komma istället för punkt) här är den rätta

Så då vart det beslutat att bara EPS medlemmar får träna på Sundbyholm i fortsättningen…?

Där ser man…. Den nya styrelsen väljer att begränsa ytterligare…
tråkigt…

Då hade jag fattat det hela rätt…. Jag som hoppades på att det inte var så

Ja det går ju inte att tolka på något annat sätt?!
Kopierat från hemsidan:
Träningstider för ponnyer på Sundbyholms travbana.
Måndag & Onsdag efter klockan 15.00
Lördag 13.00 - 15.00 (Egen tid) ----> Gäller endast EPS Medlemmar <----
Håller med dej Bea, men då till min följdfråga….om jag förstår det rätt så är inte utomstående längre välkomna på Eps träningstävlingar som dom var förut, eller är det annorlunda där?? och om man blir medbjuden av amatörerna (stortravet) för att köra ihop med deras ponnier som dom tar med sej till banan UTAN att vara medlem i Eps, hur ställer ni er till detta??? en mycket relevant fråga för oss och andra då det tydligen finns olika tolkningar. Mvh Ingrid

#24 Jag hoppas man får vara med på träningstävlingarna, jag vill gärna vara med på dem, tycker dem är bra.
#25 Träning som träning….VI här hemmekring kan inte tolka det på annat sätt…..

Jag tolkade det så med men jag hoppades på att jag fattat det hela fel för jag vill att alla banor ska vara öppna för alla, det blir roligast så och bäst om man inte vill träna på samma bana jämt.
Vi själva tillhör Solvalla, men dom har inte ponnytider på vintern, så vad gör man?? får väll fortsätta att träna ihop med varmblod på rakan….tycker bara att det är synd att även ponnytravet är i avsaknad av smidighet då det skulle gynna många…men, men, får väll se om man kanske får svar på om eller inte man är välkommen på träningstävlingarna heller, vilket det verkar som..

Träningstider för ponnyer på Sundbyholms travbana.
Måndag & Onsdag efter klockan 15.00
**Lördag 13.00 - 15.00 (Egen tid)
Gäller endast EPS Medlemmar
(Obs! Gäller ej vid träningstävlingar och liknande)
**Vill ni diskutera vidare så kontakta någon ur EPS styrelse.
Dags att byta styrelse i EPS kanske? De verkar inte vilja få in några nya kuskar i den klubben.

#30 Snällt inlägg.
Hur fungerar det på andra banor förutom Eskilstuna?
http://vickelbyponny.blogg.se
Inte för det kanske är riktigt samma sak,men inom ridsporten så får man inte träna på den andra ridklubbens egen bana utan att betala för det eller o vara medlem i banans klubb.Det är ju klubben som sköter underhållet/kostnaden av banan för sina medlemmar först o främst , och då är det inte så bra att andra klubbar drar nytta av det gratis!
#30 det ligger något i det du säger…..

Träningsdagar under hösten
Solvallas travbana är öppen för ponnytravträning mellan klockan 13.00 och 15.00 följande lördagar under hösten: 15 och 22 september, 6, 13 och 27 oktober. Vi räknar med att lördagsträningarna sedan återupptas i slutet av januari/början av februari 2008. Observera att vi i första hand skall använda gäststall 1 och gäststall 2 på träningsdagarna.
//Mickan
Vad tråkigt att det bara är medlemmar som får träna på Sundbyholm. Borde man inte kunna få betala en träningsavgift istället?

Det går bra att betala in medlemsavgift till Eps även om man tävlar för en annan klubb. Medlem kan man vara i flera klubbar.
Att betala träningsavgift går bra, men då blir det samma som stortravet, alltså 1100kr per år.

Är det fler banor än Solvalla som har sin bana öppen för alla ponnyer? Kul att veta vart man kan åka och träna utan att behöva betala extra….
#37 betalar redan 1400 till amatörerna i Nyköping, + Spts, kusklic, tränarlic + allt annat jag nu har glömt… 1100 kr är inte värt 25 mil tor,men fortfarande fick jag inget svar ang. om jag /vi blev medbjuden av amatörer till Sundbyholm och i så fall om det var Ok…Och skulle jag betala medlemsavg. så förväntar jag mej att få något tillbaka…ni gav inget när vi var fullvärdiga medlemmar och jag kan inte tänka mej att ni skulle göra det nu…

#39 jag föreslår att du kontaktar någon av oss i styrelsen i stället för att skriva här. Då kan vi ha ett samtal om alla dina frågor. Du är hjärtligt välkommen att ringa.
Försökte "samtala" under ett antal år utan respons, väntar på svar sen 3 år angående frågor från styrelse och trots ett antal påpekanden så fick man inga svar…och detta verkar ju beröra en del.. så varför inte svara på raka enkla frågor som tydligen berör ett antal….

#40 Jag tycker det är bra att man samtal här. På så vis kan flera få veta hur det ligger till.
Tråkigt att EPS nya styrelse gång på gång stänger ute allt fler.
#42 ja du Bea det är bara att konstatera att det är som det är…får nog inse att det inte kommer bli någon klarhet i frågeställningen och därmed så lägger jag ner diskutionen iom. att det är bekräftat att öppenhet inte skall råda…..=) mina och ev. andras föreställningar är bekräftade ….

#42 Blev nyfiken, vad har de mer gjort för att "stänga ute folk"?
För mig är beslutet inte så konstigt. Jag vet inte om de kanske fått göra upp något med stortravet, trots allt är det ju väldigt bra träningstider EPS har!
Ingenting är gratis, om nu betalsättet är tid eller pengar.
En styrelse som jobbar helt ideellt borde alla förstå att de gör så gott de kan!
Får man fråga, ni som klagar på styrelsen. Vad gör NI just nu för klubben?
#44 Ingenting nu, då vi inte tillhör Eps längre….och här har det inte fattats varken tid eller pengar eller angagemang…har iom detta fått bekräftat att öppen debatt inte råder och kommer så förbli och diskutionen är där med avslutad för min del…

Jag vill klargöra en sak, jag är medlem på den här sidan som aktiv ponny kusk, inte som ordförande i Eps. Jag vill inte gå ut och svara på diversesaker på denna sidan då jag inte alltid har svaret och det då ser ut att svaren kommer från mig som person. Eps styrelse har också beslutat att vi inte ska gå ut och svara här då det lätt blir att folk tror att allt jag skriver kommer från eps styrelse eller tvärt om.
Ingrid, jag är ledsen om du inte fått svar på dina tidigare frågor. Men i och med att styrelsen är relativt ny från i år så har nog tyvärr inte de frågorna blivit förmedlade till oss, men som jag skrev högre upp så är du hjärtligt välkommen att ringa någon i styrelsen så skall vi försöka att reda ut allt så mycket som möjligt.
Alla är hjärtligt välkommna att ringa någon i styrelsen om ni har frågor ang Eps.

Tycker inte att det är det minsta konstigt att man inte får träna på en viss bana om man inte är medlem. Jag menar, det är ju samma sak som att åka till ett ridhus och rida när man inte är medlem i den ridklubben. Håller dessutom med #44. Det är så lätt att sitta och klaga på internet över allt som är dåligt, själv är jag imponerad av alla som arbetar ideellt för sin travklubb, något jag själv aldrig skulle varken orka eller hinna med.
I Boden får man träna gratis om man är medlem, är man inte medlem får man betala (tror jag det var).
Precis som #47 ser jag inga konstigheter i det.
På ridklubben måste man betala en hel del pengar för att få vara där - även fast man är medlem! Så tänk vad bra att man faktiskt får träna gratis på sin hemmabana!
Tycker inte heller att det är konstigt att man får betala om man inte ens är medlem. Allt kostar. Flera banor har dessutom en anläggningsavgift numera. Precis som det är på många ridhus.
Inom ridningen får man betala en lägre avgift för att nyttja anläggningen OM man är medlem, och en hög om man inte är medlem. Så är det iaf på många ridklubbar, kanske inte på alla det vet jag inget om.

#17 Har du tränat med en unghäst eller en 3 minuters shettis bland ammatörerna skulle du nog inte tycka det var så kul….Handlar om säkerhet…
Med rutinerade hästar har det mindre betydelse, då är det snarare varmbloden som har problem…. Har inte sakt att jag tycker det är dåligt att vi alltid får vara på banan, däremot ställer det till problem ibland när det inte finns avlyst tid. Vill tex inte gärna ut med Wella bland varm o kallblod förrän vi vet att hon är rimligt säker på en bana utan hästar som springer mer än dubbelt så fort….
Att det kostar pengar är ingen nyhet, det gör det alltid på ett eller annat sätt. När jag höll på med hoppning var vi tvungna att betala extra "ridhusavgift" om vi ville träna i klubbens ridhus, förutom medlemsavgift…. Min fundering var snarare var man kan träna om man inte har möjlighet att träna på sin hemmabana….
Jerker Klang,

#41 Vilka "raka, enkla frågor" har inte blivit besvarade på denna tråd?
#30 Jag förstår inte varför man påstår att EPTS:s styrelse inte skulle vilja ha nya kuskar in i klubben? Det är de som INTE är medlemmar som får träna på SIN hemmabana och de har förmodligen valt den för att det passar dem bäst!!! Blivande EPS-kuskar förmodar jag löser medlemskap i EPS och då är det ju fritt fram för både träning och tävling för den klubben.
Tycker det är supertrist när de som offrar ideell tid och ofta själva försakar både hästar och annat hemmavid för att kunna ordna för andra får skit för detta. Ordna själva! säger jag som har jobbat i styrelsearbete många år och vet vad det vill säga. Och välj in det folk ni vill ha på posterna. Får andra mandaten så får ni inse att majoriteten ville annorlunda. (Fast det är väl sällan som det är slagsmål om platserna)
Angående avgifter mm så tänker jag att allt inte är så självklart längre. För oss som är amatörer på Umåker så har det införts en anläggningsavgift f.o,m, 2007 och det verkar vara så på alla banor. Från ponnytravet har banan ännu inte avkrävt något. De tillhandahåller till och med boxar på insprängda lopp som håller samma standard och rutiner som för stora hästar utan att kräva NÅGOT av vare sig klubben eller hästägarna.
Nej, jag tror vi ska hålla en låg profil och tacksamt ta emot om vi har träningstid på vår hemmabana och det bara är en medlemsavgift som krävs.
#51 vad jag menar är med lite good will så får man in nya medlemmar. Har man ännu inte tagit sin licens kan man behöva träna. (så står det i de nya licensbestämmelserna) Om man då inte vill låta barn och ungdommar pröva på utan att bli fullvärdiga medlemmar så är väl risken att dessa går till en annan klubb. En som tar emot dem med öppna armar. Då tävlar man säker för den klubben också eller blir stödmedlem som tack. Det tror jag i alla fall.

# 52 OK! Men för att försäkringar och annat ska gälla så ska man vara medlem i en SPTF-ansluten klubb eller i STC-verksamhet (travskola t.ex) och då har man ju löst ett medlemsskap. Innan man bestämmer sig för att ta licens så har man förhoppningsvis kommit så pass långt i utbidningssystemet via kursverksamhet eller andra erfarenheter så att man är beredd att ta det steget. Vi har haft folk som har tagit licens på vår bana, som har varit medlemmar på grannbanor, därför att den klubb de tillhör inte har haft möjlighet att ordna licenskurs just det året, eller att man kanske var sjuk då kursen gick. De har självklart fått köra sina licenslopp hos oss, men sen har de tränat på sin hemmabana. Helt OK tycker jag. Det är ju lättare att delta i klubbaktiviteter och jobba för klubben då man bor nära. Och nej - tyvärr! Det finns ingen garanterad koppling mellan att en klubb/bana ställer upp och ordnar på olika sätt och att man är trogen den föreningen.

Jag kanske var lite för tvärsäker i första meningen angående försäkringar. Försäkringssystemet är en djungel, men jag tror att det finns ett generellt krav på medlemsskap i SPTF-klubb för att få gå licenskurs.
#50 Det verkar som om det är läge för er att kontakta Färjestads travbana och förhandla fram en egen ponnytravtid. Så ni får möjlighet att vara på banan med ponny utan att stora hästar får vara där. Hänvisa till andra klubbar som har egen bantid för ponny. 

#55 Vi har ponnytid, men inte under vintern. Om jag kommer ihåg rätt.. Lördagar i några timmar är banan vår.
Jag tycker ändå att om man har löst licens på en bana så skulle ALLA banor kunna tillåta ponnykuskarna få träna på Sveriges alla travbanorbanorna. det skulle liksom jämna ut sig i längden och dessutom tror jag det skulle vara kul om fler kunde träna tillsammans oavsett klubb. Vissa banor är ju lite mindre välvilligt inställda till träningstider för ponnysar än andra. Ska man lida för att man tävlar i en sådan klubb eller ska alla, som tillhör en klubb som inte har så mycket ponnytider på banan, börja tävla för en annan bana bara för att hämnas eller nå´t? Man kan ju bo lika långt från två banor eller tycka att närmsta klubben inte är så rolig eller nåt. Skälen till klubbtillhörighet varierar.
Tänk vad lätt det är att klaga på andra som ställer upp och jobbar i föreningar. Att sedan säga att man väntar på svar sedan tre år tillbaka om det är som man skriver här på forumet att styrelsen har byts ut. Hur i hela friden ska de kunna veta?
Ta en ny kontakt, och varför inte ringa till någon i styrelsen och föra en vettig diskution. Det allra bästa (om man inte bor väldigt långt ifrån) är väl att sitta och diskutera "öga mot öga" det finns säkerligen lösningar på problemet.
När man tittar på EPS hemsida står det att som enskild medlem kostar det 250:- och som familj 350:- hur långt kommer man med bil och hästsläp för de pengarna?
Är inte själv medlem i EPS med jag tycker att de arrangemang de har haft i år har varit väldigt bra arrangerade. Tidigare var det lite trökt, det blev långa tävlingsdagar. I år har de genomfört stora förändringar och tävlingsdagarna flyter på, vilket är trevligt. Ser man på programmen har de blivit riktigt fina och roliga att läsa.
Vill önska styrelsen i EPS lycka till även kommande säsong.
Mycket gnäll för ingen ting…..har själlv en god relation med Eps och fått via telefon MYCKET goda anledningar på telefon….anledningar som jag INTE tänker delge något i detta forumet.
Till dej #46, fortsätt och jobba i styrelsen som ni nu gör så blir det bara bättre…hoppas att du fick min hällsning, Kram på dej.

#56 Stämmer, lördagar från och med aprill tom okt…. Problemet för oss är egentligen jan - Mars då gylleby oftast inte fungerar….
Jerker Klang,