Transport hjälp!
Funderar på en ny transport (har nu en vanlig Värmlandsvargn från -01) men vill ha något som uppfyller mina krav lite mer.
Jag vill ha en boggie, två hästars, front urlastning, flyttbara bommar fram och bak så att man kan köra två olika storlekar på hästar, vad skulle du/ni rekomendera att köpa för transport som uppfyller dessa krav? Skriv gärna utifrån egna erfarenheter positiva och neggativa saker om den transporten du har!
Vi har en värmlandsvagn -07 med flyttbara bommar fram och bak och boogie. Fast den har ju iförsig ingen fronturlastning men den är bra :)

Hallå!
Jag har en Ifor Williams som jag är supernöjd med!
Det är en 510, alltså lite större än 505. (505 är en lagom storlek annars) Jag kan lätt köra fyra shetland i den med extra mellanvägg. Den går att ha upp till 2500kg om man vill, men det behövs ju inte så ofta när man kör ponny i den :)
Kärran är grymt stabil och fin på vägen med boggie.
Den har i/urlastning fram och delad lucka bak, som man kan öppna som separata dörrar och kliva ur/i eller använda som en vanlig lucka. Dörrar att öppna upptill för vädring mm. Mellanväggen har gummi nedtill om någon behöver stå lite bredare. Den har aluminium golv och tak också, vilket gör att man inte behöver oroa sig för att golvet ska ge sig med tiden.

Jag föredrar ume släp framför alla andra. Rejäla släp som hästarna åker stabilt i. Perfekt med dörrar bak också så slipper man ställa om bakbommen hela tiden.
Vi har en Kylinge Orion. Inte boogie. Men vi har fronutlastning och säkerhetsbommar. Den är väldigt smal transporten, så har man "bredare" hästar rekommenderar jag inte just en sådan. kanske det finns andra Kylinge som är bredare…?
Vi har ett Läckösläp med boogie och fronturlastning. Vi har inte bommar bak, utan väggar.
Juppe slängde sig ur släpet, det var därför vi köpte ett med fronturlastning. Vi stoppade även väggar bak, för säkerhetsskull!

Vi har ett tranesläp Boggie 98.
Dock utan fronturlastning det jag kan säga om Trane är att dem håller otroligt bra!! Vårat är ändå från 98 men ser inte äldre ut än 2 år trots att det stått ute större delen av året utan tak.
Går väldigt stadigt på vägen också!

Sätta jätte gärna in bilder också det behöver inte vara just erat släp men ett som ser likadant ut!
#6 Det är de problemet jag har, Nokia är jätte svårlastat när man väl fått in henne så kastar hon, och när man ska lasta ur henne så är det i stort sett att kasta ner baklemmen och sen så kommer hon. Tycker att dte är för riskabelt så vill lasta ur henne fram istället.
Mer tips tack!

Vi har ett umeåsläp, boggie med dörrar bak, utan fronturlsatning, dörrar bak är bra om de har bråttom ut (åtminstone om de är ponnier). Är jättenöjd med vårat, Går stabillt och bra.
#8, då är fronturlastning perfekt! Vi lastar alltid ur genom fronten, det går så bra - även för katapulten Juppe!

#8, vet att Marika hade problem med att Grann gjorde samma sak förr - kastade sig ut såfort man öppnade bakluckan. Hon gör så att hon knyter loss honom och går ut ur släpet, sedan öppnar dem och han har slutat att kasta sig bakåt nu. (Inte för att du bad om tips, men ändå ;D)

Våran Karl-Oskar gjorde precis samma sak-eller gör fortfarande,men vi gjorde så att vi satte aldrig för bommen bak så fick han komma själv ut när man släppte ner lemmen..men det måste vara någon där fram som håller i han från början och släpper han sen när lemmen är nere och det funkar jättebra på honom 

Vi har en Cheval Liberté 2m bred där ponnisarna åker sidledes och där man kan öppna luckan antingen som en dörr eller som vanligt. Iom att de åker sidledes är det ingen som kastar sig då man inte behöver backa ut dem. Vi är väldigt nöjda med denna vagn och hästarna står som små ljus i den.

Det är väl alltid viktigt att hästan är "lös" och att man står på rätt sida av bommen när man lastar ut. Våra, både stora och små, går både in själva och ut själva med grimskaftet över halsen. toppen om man är själv och reser med två.

Ume-släp. hur bra som hellst, a45. med allt de du önskade dig, har själv en sån, hur bra som hellst.

Jag tar jätte gärna emot tips om hur jag ska få henna att sluta komma som ett skott så fort hon hör och ser att luckan är nere. Hon kastar sej ut veresej jag är i transporten eller inte, ibland hinner vi inte få på bommen bak då vi väl fått in henne och då skjuter hon ut innan lemmen nåt backen, känns lite som vi provat allt men kommer hon så kommer hon och då är det bara att hålla sej undan från rampen. Hon har inte alltid avrit så här hon var jätte snäll att lasta ur och i när jag fick henne men nu har hon kommit på det här… Förhoppningsvis får dråktigheten henne att tänka till
# 17 Marika Jansson hade det problemet med Grannmen fick ett tips av en person. De gjorde så att de tog loss honom och ställde sig på sidan, sen öppnade dem och konstigt nog gick han lugnt ur! Han brukade alltid slänga sig ut annars. Lite halvkonstigt, men det fungerade :)
Ojdå, låter precis som Olja :S Hon började i somras… Har aldrig hållt på förut… Bara tur att vi har fronturlastning på vårt lilla släp :P

#19 Nokia började förra året totakt utan anledning. Det verkar som att dom är väldigt lika, jag kan ju berätta vad du har att vänta dej härnest med din lilla dam, nu i vinter kommer Olja lära sej väldigt fina galoppfattningnar gå fint och stadigt i form MEN! Hon kommer inte tycka att det är roligt. Räkna med att flyga av 3 gånger per ridtur haha
Iblnad blir man så trött på dom men hjärtat är så varmt för dom så man kan inte bli arg
#20 Väldigt kungligt du åker då :) dom släpen är fina men det är väl inte flyttbara lägen på bakbommarna va??

#21 Haha, tack :) Hur menar du att de ska flyttas? För de kan flyttas för hur lång häst man har. I höjd passar de bra åt russen :)

#22 Det var höjden jag menade tycker bommarna sitter för högt upp så dom små kommer under utan att man tagit bort bommen ens. Tex när jag skulle lasta ur Citrus hemma, tog lös han i transporten gick bak för att fälla ner rampen, genast kom en liten ponnyrumpa utbackandes utan att jag hunnit tagit bort bakbommen, han duckade och gick ut suckade och sa typ " är det här jag ska bo" Haha

#23 Aha :) Nej det går inte att flytta, men åt russen är de bra!
Jag tycker släpet är döbra! :)

#24 Haha jo jag har förstått det… Synd att dte inte finns frontlastning på det…Om det nu inte går att välja till förståss :-)

#25 Tjaa, det vet jag ju inte. Något sånt trams har aldrig vart aktuellt för mig 
#21 Ajdå… Låter precis som något som hon skulle kunna få för sig… Hon är ju inte inriden än, men jag hade tänkt göra det i vinter… Får se upp för den där galoppen ;D

#27 Olja går i Nokias fotspår hon blev också inriden på vintern när hon var 5 asså i vintras, vi galopperade första gången på julafton och huj vad det gick! I vinter ska vi jobba mkt med dressyren och ta det på lugn nivå eftersom hon är dråktig. Känns som att hon har glömt allt som jag lärde henne i vintrass så det är väl bara att börja om igen….
Haha ja passa galoppen Nokias speciellitet är att galoppera på stället och sen inte hoppa rakt fram utan bakåt… Så se upp! Haha
#28 Bakåt XD Haha, kanske skulle slänga upp brorsan istället >.<
Olja har också en mystisk förmåga att glömma det man lärt henne, särskilt när det gäller lydnad och tålamod ;)

Vi har ett Umesläp -06 med dörrar både fram och bak. Doxck inte urlastning fram. Pilla hade alltid jätte bråttom förut. men vi satte in dörrar bak och så länge hon vet att dörren är där så är hon hur lugn och snäll som helst!

#29 Stop där ett tag vad sa du lydnad och tålamod?… Nu förstår jag inte. Vad är det!?! Haha Nokia är precis likadan! Upp med brorsan, killar brukar gilla att flyga :P
#31 Haha, jaaa, vi får väl se hur det blir :P Man har ju inte roligare än man gör sig XP Tur för hästarna att de är så söta mellan sina hyss ^^ fast det känns som om vi har lämnat trådens ämne något ;P