Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: utrustning
Läst 1908 ggr
Elken03
0

Rockard eller speedcart?

Hej! Tänkte köpa en ny vagn till min ponny och undrar vad som är bäst att träna i (långsamt och snabbjobb). Just nu lånar jag storhästvagn, men den är så stor!

Stallmima
0

Jag skulle satsa på en rockard, bra i långsamträning och muskelbyggande.  Under vintern i snö är den överlägsen

Lillen05
1

En rockard är super bra, och vi använder våran jämt under vintern och slutet på vintern. 🙂 Men rockard är inte bra att köra snabbjobb i. Jag hade nog köpt en speedcart, då man köra både långsamt och snabbt med den!

Elken03
0

Okej! Jag ska tänka över det! 😊 Tack för svar!

Tusen
0

Tyvärr får du nog fundera på vad du vill göra med din vagn.
Rockard är överlägsen då man bygger muskler och grundtränar. Man sitter oftast mycket bättre i en rockard dessutom. Vill man köra fort går det ju bra med sulky.
Speedcart är lättare vilket gör att man kan köra fort och långsamt men man sitter väldigt illa och den är inte skön att sitta i om man kör mycket i terrängen. 
Jag tror du kommer att behöva båda så småning om.

Durris99
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en speedcart från grafström använder det 99% av alla gånger jag kör! Mycket skönare enligt mig att köra i och man sitter rakare i ryggen. Funkar perfekt i terräng då den har bra stötdämpning, använder min till allt, snabbjobb, intervaller, djupsand, backe, motion mm. Skulle jag köpt vagn idag hade det blivit en speedcart! Helt klart överlägsen enligt mig!!! Foto jonna öhmsn

Durris99
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en speedcart från grafström använder det 99% av alla gånger jag kör! Mycket skönare enligt mig att köra i och man sitter rakare i ryggen. Funkar perfekt i terräng då den har bra stötdämpning, använder min till allt, snabbjobb, intervaller, djupsand, backe, motion mm. Skulle jag köpt vagn idag hade det blivit en speedcart! Helt klart överlägsen enligt mig!!! Foto jonna öhmsn

MagganS-B
0

Och vad använder ni när dom behöver dra lite mer för att få ut steget bl.a. Dom speedcarts och rockards som används i dag väger inte mycket…..

Carpedium
1

Våra russ har i alla år tränats med rockard,  någon speedcart har vi aldrig ägt. Fördelen är att dom är tyngre och att man kan sitta fler än en i så dom bygger muskler. Styrka ger snabbhet !  Några snabbjobb gör vi aldrig hemma utan den träningen får dom i samband med tävling och lopp och då med sulky.

Så mitt svar är Rockard om man bara ska ha en träningsvagn !