Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 2501 ggr
AnnaLundin
0

Sele till pytteshettis?

Min ettåring har visat sig ha en oanad "motor" så jag har bestämt mig för att han ska få en chans som travarponny trots att han förmodligen bara blir strax över 90 cm. Han har ju en pappa som vunnit elitloppet iofs (Röding), en "mormorbror" också och hans moster Esska går ganska bra. Men hans möderne är ändå inte särskilt travinriktat - fast det bryr ju inte han sig om… :P

Nåväl, frågan är bara hur jag ska få selen att passa på honom? Han är nämligen både liten och smal… Selen jag har är ganska stor runtom, tyvärr.

Hur korta gummigjordar går det att hitta? Lädergjordar? Eller finns det andra förslag på hur man får en sele att passa på en liten smal ponny?

amandahandersson
0

Min shettis är ganska smal, särskilt på vintern (men då har han som tur vinterpäls). Jag gör nya hål i läderjorden, och det funkar.

Sen om han bara är 1 år växer han ju på sig :)

Belindaa
0

du får sätta på många teddyunderlägg, så att det täcker unt om, men den blir nog fortfarande för stor ;D

thilda-
0

#2 haha man får väl ta dubbla teddy underlägg då :D

StuteriSolo
0

det finns en kort lädergjord som är 34 cm på ponnytravprylar

AnnaLundin
0

Det går inte att göra fler hål i remmarna man spänner gjorden i

Att lägga teddyunderlägg mellan är inget alternativ, det skulle dels inte räcka och dels så sitter selen inte bra då.

#4 - ponnytravprylar? Är vaddå?

olivialundgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag hade en vanlig qick sela på Daim men köpte en ny, gjord! det var stl . "shettis" Men på remselan som var minishettis kunde han ha gjorden :) . han är 94 cm

Rieneke
0

Min tvååriga shettis hingst är endast 93 cm hög…Mamman är slutmätt till 105-106 cm och pappan är ungefär 105 cm. Jag hittade ett huvudlag på Romme i stl shetland, och ett bett på 8,5. Att fixa en sele lite besvärligare eftersom han är den här tunna typen..

giffan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en treåring som endast är 92cm… Han kan ha en vanlig shettis sele, sen har jag mätt hur lång gjord jag behövde och så fixade de en på bidermans… Så nu kan han ha både rem sele och klick…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Turnado
0

"min" lilla shettis ca 92 och har vanlig shettis sele

Klasselover
0

Det finns ju annars selar i minishettisstorlek att köpa, på hööks är dom inte speciellt dyra, använder själv en sån och dom är skitbra!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

AnnaLundin
0

#11 - på Hööks har de bröstselar och det är inte aktuellt att använda, ffa för att det är till TRAV ponnyn ska användas. Det är alltså en travsele jag använder.

(vi är på ponnytrav iFokus, ju…)

thilda-
0

Tur att man har russ så man slipper dom där stl bekymmerna :D

AnnaLundin
0

Det var ju också en meningsfull kommentar. Fundersam

thilda-
0

hihihi ;D

ElinLilja
0

När jag hade min jätte lilla kotte 90 cm hög smäcker som få använde jag ett vanligt shettis sele med en gummigjord som var väldigt kort i orginal, nu vet jag inte vart vi fick tag på denna gjord men det finns någonstans hör på dom vanliga travshoparna så kan dom säkert hjälpa dej för jag vet att vi inte specialbeställdde gjorden eller nåt sånt….

Mickan
0

Min shettis är ca 94 cm hög å tunn, fick gå till skomakaren med selen å flytta upp remmarna som man spänner gjorden i så nu passar den :)