Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 1650 ggr
Sushifish
0

Månadsavgifter för erat russ?

Hur mycket kostar erat russ i månaden?
/Sara

linnrisedal
0

Alldeles förmycket :P

Odena
0

#1 Haha tänkte precis likadant :D

Lisann
0

Stallhyra på 1800 kr och då ingår all mat. Sedan tillkommer hovslagare 450 kr var 6-8 vecka. Inköp av ny utrsutning och ev. veterinärkostnader tillkommer också då och då. Så det blir väl lite drygt 2000 i månaden, vilket jag tycker är helt okej. Sedan tillkommer ju såklart tävlingskostnaderna, men det är svårt att beräkna, beror ju på hur det går, hur långt vi åker och hur ofta jg startar.

divansson
0

är vel runt 2000 men allt.. :P.. mat, utrustning, eller om veteriär behövs.. :P så de är dyrt.. :P men det är Heelt Klart Värt Det Skrattande

linnrisedal
0

Men seriöst då så är det box för 400, spån och hö bli en 1000 ihop, hovis för 400, och lite annat smått och gott men det ligget runt 2000-2500 i månaden. Det betalat mamma, jag betalat om jag vill ha nya grejor och tävlingsavgiften.

prima
0

inte ett öre :D
stall och hovslagare har jag till gratis förfogande hemma. försäkringen är väl det som kostar, men den betalas årsvis och skulle man slå ut den på tolv månader så skulle det inte röra sig om många kronor i vilket fall. utrustning och småprylar skriver de upp på pappa direkt i travbutiken, så räkningen går direkt till honom. man får ju inte vara dum, hahaha. bensinpengar, anmälningsavgifter och veterinärbesök tillkommer också i varierande mängd under året, men med handen på hjärtat så måste jag erkänna att jag inte finanserar sådant heller.
hahah :D

Sushifish
0

Ok, tack för era svar. Tänkte kanske hyra ett russ eller något liknande.

Penni
0

Jag vågar inte räkna ut vad mina två krakar kostar i månaden nu. :S

thilda-
0

hehe bara bensin pengar för min del :) har gratis stallhyra

Turnado
0

mitt russ kommer att kosta 700 :- i månaden(mat,spån ingår). Vi kommer nog att köpa någog att köpa något mer mat till han. Bensin kostar,startavgifter och annat som tillkommer. Skoning oxå

TildaLinge
0

Han kostar väll inte så mycket, foder ca 500 kr kanske jätte dålig på att uppskatta, o sen anti klimedel för kanske 100 flaskan gör väll av på en i månden.

Mixie
0

Stallhyra 1800;- (då ingår havre, hö å betfor) Torv (används inte nu då hon går på lösdrift) Sen allat annat runt omkring kommer till våren antar jag men just nu klarar jag mig på 2000:- i månaden, verkning 200:- 6-8 vecka (går oskodd nu) ;)
Jag betalar allt själv! Mamma kan vara snäll om vi behvöver nått och även köra till och från stallet ibland =)

//Mickan

amandahandersson
0

Jag betalar ingenting själv, mina föräldrar och morföräldrar betalar.
Vi har eget stall, så vi betalar ingen boxhyra. Hö och kraftfoder kostar, sen hovslagare. Musse äter mest av hästarna, så hans hö är dyrast även fast han är minst.
Veterinärkostnad är ju ingen månadskostnad för oss direkt, men ibland kostar det också "en slant" (över tusenlappen).
Utrustning betalar mamma och pappa, så länge det inte är någonting "onödigt" som jag bara måste ha.
Jag har ingen aning om vad vi landar på, men det är nog billigare för oss att ha eget stall, än att ha tre hästar inhyrda. Men å andra sidan, så kostar det nog mer tid att ha eget stall.

PippiL
0

När man har eget stall så är det svårt att räkna ut, för stallet kostar i sig. El, underhåll, försäkring osv.

Varje häst kostar runt 500-600 kr i månaden i mat. Sen tillkommer spån. Och bortkörning av spånet. Sommarhagar ska betesputsas. Stolpar, eltråd och el…… huuu det blir inte billigt å då tillkommer alla tävlingar, bensin, avgifter, mat (till oss), utrustning, hästförsäkringar, veterinär och hovslagare.

Hjälp jag tror inte jag vill veta!!!!  Förvånad

plutten-92
0

när jag hare min shettis kostade de 1000 kr + att vi fick betala strö och kraft foder.

ErikaSchieber
0

Jag tror inte att jag klarar mig under 3000/månad. 1850:- stallhyra inkl. spån hö och havre. Sen köper jag eget müsli och mineraler..bensinpengar..hovlsagara 600 kr var 6-8 vecka. Ibland laser eller kiropraktor, startavgifter, utrustning ibland. Det blir en del om man räknar ihop allt…

Mixie
0

#16 Vilken hög månadspeng din häst har Erika :D

//Mickan

Hille
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

600 i stallhyra och då ingår hö och spån+bete på sommaren , in och utsläpp och han som äger stallet fixar maten och allt :) sen blir det väl 300 för hovslagarn nån gång och kanske något nytt lite då och då…

juliapettersson
0

Pappa satt och räknade på det en dag… vi har tre hästar hemma, och de kostar i genomsnitt 2500:-/mån, exklusive bensinpengar/utrustning.

Något som bär iväg bra, det är försäkringarna! Nästan så att man ångrar att man inte från början satte in försäkringspengarna på ett konto, så ligger de där OM det händer något…

Andy
0

#19 Har jag tänkt flera ggr, hade vart nåra tusenlappar nu, har betalt försäkring 22,17 o 11 år på våra hästar o inte tatt ut en enda krona! Massor av pengar ju!!!!

ErikaSchieber
0

#17 Jag vet! Men det är hon väl värd :P Det kommer alltid till något som jag inte räknat med!

DubbelE
0

mina kostar ingenting (A), eget stall, pappa är hovslagare, mamma e ridlärare (så inga lektionshyrer heller), gratis hö och halm.. det är bara det övriga fodret smo kostar + försäkring, bensin o vetrinär.. bara ventil har kostat 15 000 i behandlingar iår.. så det drar iväg iallafall :S

hannibal-roll
0

Vet inte vad mina kostar. Har det relativt billigt iaf, gratis stall (betalar inte ens el, vatten och förs.) och gratis havre, halm och gräsfröhalm. Det som kostar är hö, betfor, mineraler, hovis, försäkring och utrustning. Veterinär biten kan ju bli dyr med, men är det bara vaccinering och avmaskning så är inte det heller så dyrt precis. Den stora kostnaden för mig är fordon (dragbil+släp) och all diesel man kör upp. Vill inte räkna på det, ramlar väl av stolen då….

_Jag_
0

1100kr pluss tävlingsavgift (bensin) och försäkring

Trav_
0

Stallhyra 1450 per ponny/ då ingår, hö, spån, viss del utsläpp. Köper även till åsebro vinnare och havre och betfor. Sedan så tillkommer massör, bensinpengar, viss utrustning, startavgifter och annan övrig kostnad som kan bli. Så dom är inte billiga! Blir mycket pengar i månaden.

Caspianowner
0

!

Klasselover
0

Stall har vi själva, foder (hö, betfor, krafft) blir ungefär 600 kr/månad, verkning 200 kr var 6-8 vecka (går barfota). Spån och halm ca 300 kr/månaden, tävlar inte, behöver inte åka och träna, har bana hemma, har det mesta av utrustningen :)

Sammanlagt för en månad/en häst blir ca 1000 kr..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.