Penning/Rekordhandicap
Hur tycker du det har fungerat med penninglopp kontra rekordhandicap under säsongen 2007? Hur ska vi göra inför framtiden?

Jag tycker rekordhandicapen fungerar bäst, blir mest rättvist tycker jag..

En evig diskussion….
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Jag tycker att det kan vara 50/50 iaf här nere på Gotland för här har man ju sett både jämna och ojämna penninglopp. Rekordhandicap tycker jag att vi skall ha kvar för om alla lopp blir till penninghandicap kan ju inte t.ex. jag åka upp till Solvalla
och tävla för min häst står ju ruggit illa till i penninghandicap där (2.12,5 .5950). Alltså med rekordhandicap kan vi runt om i Sverige tävla mot varandra på lika vilkor =)

Jag tycker det har fungerat bra med 50/50 jag vill fortsätta med samma sak som vi hade i år…

Jo enligt det förslag som röstades igenom i våras så ska det vara 50/50 även under 2008. Vi får se om detta ändras igen i vår…
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Jag tycker att 50/50 fungerar alldeles utmärkt:)
Jag tycker klubbarna ska få bestämma själva ifall man vill ha penninglopp eller rekordlopp, som det var förr. Enbart penningalopp skulle inte fungera, det är ju bara att kolla hur många lopp som har blivit inställda när det varit penninghcp, t o m valla fick ställa in sin tävlingsdag för att det var för få anmälda till deras tävlingsdag då det enbart kördes penninglopp(valla brukar ju annars ha fulla lopp för det mesta). Det är fler banor som har fått ställa in när de har kört med endast penninglopp, och det är ju inte så positivt i mitt tycke. Ponnytravet kommer försvinna ännu mer än va det redan har gjort ifall det enbart blir penninghcp…
#2 Håller med….
#5 Det är inte riktigt sant det du skrier om 50/50, man får för sig att det ska vara 50% rekordhcp och 50% penninghcp. Det som röstades fram, och som ska gälla även nästa år är att minst 50% av propparna måste skrivas ut efter penninghcp, övriga 50% får användas till de övriga alternativen. Alltså fri hcp, efter ålder, kön, rekordhcp mm. En viss skillnad tycker jag. För det innebär att en klubb behöver inte skirva ut ett enda rekordhcp lopp om dom inte vill.
#2, håller med där…
Jag är för rekordhandicap och är inget fan av penninghandicap. Men jag är helt klart med på att det ska vara 50/50 - alla måste få tycka olika och anmäla till vilka proppar man vill!
Men jag tycker att det dåligt att det är krav på att det ska vara ett ex-antal penningproppar, medans det inte är något sådant krav på rekordhandicap. Majoriteten av oss aktiva tycker bättre om rekordproppar än penningproppar - så varför ska det vara så!?