Brun sele
Storhästarna har ju selar i brunt, men finns det även till ponny? Vad hittar man isåfall det?

# 2, jäklar du tränar med ljusa tömmar å allt ^^ , taha x)

Svanstedt har väl en brun sele till shettisarna?
#4 haha jag tränar oxå med bruna tömmar ^^,

Våra hästar går i brun sele, men den har vi sytt själva. Har vanligtvis hemsydda ljusa tömmar också, och handstroppar anpassade till små händer.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

# 8 gud så snyggt !

vill också ha brun sele :P

Jag har en brun som vi också sytt fasst det är en loksele=P
Jag har en brun travsele som passar ponny, eller russ rättare sagt. Den är egentligen till stor häst men jag har bytt bukgjorden till en kortare. Den är tillverkad i finland tror jag, kan inte märket i huvudet. Köpte den begagnad en gång för 500 spänn och det ångrar jag inte, den är både ovanlig, snygg och hållbar!

#12 jag har också funderat på om inte en storhäst sele borde passa russ om man byter gjorden… Hur stort är ditt russ? :)
//Mickan

#13 jag har haft storhäst sele på shettis oxå, dessutom på en smäcker shettis;)

#13 Det passar utmärkt på maxade och grövre russ.. utan att byta gjorden. 

Hmm, alltså om man byter gjorden, jag har fått för mej att alla jordar är lika långa? När jag hade min shettis från början, då var hon TJOCK+ att hon är välldigt kraftig och stor. Då fick vi inte igen selen, då gick jag och lånade en storhästgjord från ett annat stall på gårde, och den var lika lång! Och jag hade en shettis sele

Jag har en vanlig sele som vi köpte för länge sedan, men den är också storlek full, det enda vi bytt på den selen är bukgjorden som finns i olika storlekar och så bröstan för den va alldeles för stor.
#13 har haft den till alla mina russ, allt från 120 cm och smal till 130 cm och grov.

ja hade en storhästsele till harry förut, med ponnygjord.. så bra så, nog för att han ör ganska rund. men endåså.

Mitt förra russ gick med både storhäst sele och vagn. ingen större skillnad hon hade samma gjord och allt passade jätte bra!
Min shettis tränas hemma med ett russele inställt ganska mycket men det funkar utmärkt.
Ibland undrar jag också om det verkligen är skilland på selar i från vissta ställen förutom priset då ;)

Jo Elin, det är mer skillnad än priset på selar från olika ställen. Läderutrustning från Asien är hårt cromgarvat. Crom är en tungmetall, som förutom att den är allergiframkallande även är miljöfarlig. Dessutom används i tillverkningen ofta barnarbetare, vilket är en av orsakerna till att man kan hålla priserna nere. I Sverige är det inte tillåtet att använda crom vid garvning, och jag tror att även de finska selarna är cromfria. Sedan är det naturligtvis upp till var och en att välja vilket man tycker är viktigt. Jag har förståelse för att man ibland tvingas välja det billigare alternativet, men det kanske inte är det billigaste i längden.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#22 Du missuppfattade hur jag menade… Jag menade att undra om det verkligen är så stor skiland på storlekarna på selarna från t ex. Börjes då selarna där ifrån oftast passar på både stora och små hästar (Tog bara Börjes som ett exempel nu vet inte om det är så just från dom.)
Jag skrev lite luddigt i mitt inlägg (#21)

jag har en sele som är brun men det är nog st full fast med ponnygjord.

Vart kan man köpa brun sele till storhäst? Letar för fullt men kan inte hitta nånstans :/
#26 mantorps travshop har ;)