Erfarenhet av ensilage?
Hejsan alla hästfolk runtom i landet!
Nu är det så här att vi börjat gett våra ponnyer ensilage istället för hö. Jag undrar om ni har några erfarenheter om detta grovfoder? r det bra eller dåligt? Bättre än hö?
Jag vill höra era åsikter :)
Vi testade ensilage åt våra ponnyer ett tag, dom åt det inte… Så för oss funkar hö bättre!
Men alla hästar är ju olika! =)

#1 Jo precis:) Sånt är livet. ^^
Vi har gett ensilage ute i hagen och hö inne på natten.. Det var bra tyckte vi och hästarna åt lika glatt av båda..

Vi har gett ensligae/hösilage till våra hästar de senate tio åren, det verkar då fungera bra. De får hö vår, sommar och häst och storbal under vintern.
Enbart hösilage som då håller en hög Ts på 80 och med en mycket god analys.

Hösilage använder vi, har väl inget negativt att säga om det. Ensliage är väl mer "ko-mat"?

Håller med #7, Ensilage, ( det blötare) är så pass kraftigt att ingen av mina ponnyer kan äta det utan att bli dålig i magen. Det är mer för kor. Men Hösilage är torrare och det änvänder jag på vinterhalvåret och hö vår och sommar. Funkar utmärkt :)

Min erfarenhet av det är att jag tycker dte är bättre med Hösilage, vi ger varmbloden det helt, ponnyn får det och hö..

Är inget för silage i någon form. Våra hästar, stora som små fungerar mycket bättre på hö. Är det inte så att man vaccinerar för att ge hästar silage? Eller har jag missuppfattat det? Jag måste i alla fall säga att jag ej vill fodra med något som kräver en vaccination, låter inte sunt i mina öron, men jag vet massor som är jättenöjda med silage och de stall jag varit i som fodrar med silage så ser hästarna fina ut, men skiten luktar väldigt mycket starkare och har inte samma konsistens som hos hästar som äter hö.
Det viktigaste är väl att hästarna mår bra och att de kan klara det arbete de ska, sedan har ju de flesta av oss hästmänniskor olika syn på vad vi föredrar och det är väl sunt, annars skulle ju inget utvecklas någongång.

#10 det du vaccinerar mot är inte silaget i sig utan det som kan finnas i efter dom tagit det från åkrarna (insekter etc.) botulism.
När man sen har i det medlet som silerar höet blir det någon kemisk reaktion som gör att det bildas något gift som gör att det blir osunt för hästarnas att äta.(om det kommit med några insekter)

#11 Insekter är nog ingen fara? Stöter ofta på torkade/pressade skalbaggar. Men däremot sniglar, och större djur som möss, råttor, harar.

Vi hittade en helt rådjur i våra hösilagebal engång :/ mindre kul.. Eller det var ett kid (heter det så ?) som troligtvis legat där och åkt med :(

#13 usch vad hemskt..
//Mickan
Har hittat torkade och platta grodor i vårat hö någon gång… Gissa om man skriker när man hittar sånna där små saker i höet ;s
Men hästarna har iaf inte blivit skadade av det. Och så vitt jag vet har dom inte ätit någon groda, än så länge.

#12 Precis, inseketr är ingen större fara men om de kmr in jord och en massa djur som ex. råttor osv är de större fara.
Är det någon som vaccinerat sina hästar emot Botulism?

#16 neptun är vaccinerad….
jag har börjat med hösilage i år… hästarna har inget emot att äta det iaf… har en häst som har problem med luftrören och vet tyckte att vi skulle testa att ge dem hösilage, så nu får vi se om han håller sig frisk :)
#13 Ja, det heter kid ;) Men usch, vad vidrigt det är, våran granne hittade en hare :S
Vi har bara torr hö numera. Men när vi provade höensilage, ca 60% TS, så vaccinerade vi hästarna mot Botulism.
Vi tyckte det fungerade bra då, för vi hade en ponny som vi bara kunde ge en mindre mängd hö åt när vi hade torrhö. Pga. att han gick upp så fasligt i vikt direkt. Men för att han skulle få mer hö att tugga på så övergick vi till höensilage. Problemet är att ha tillräckligt med hästar som äter upp en boll på 3 dagar. Därefter är den inte ätbar längre, innehåller för mycket bakterier.