Påkörningar i lopp
Hej jag tänkte bara uttrycka mig med att jag tycker att det är många som "slarvkör" i loppen i dagsläget… på romme blev jag påkörd 3 ggr av ponnyer som galopperade och kusken bara kör rakt ut utan att titta..
Jag har diskuterat med många mer om det här och det är MÅNGA som råkar ut för det här… Vad kan man göra för att förbättre körförmågan hos många kuskar och därmed få lite mer trevligare stämmning än skrik och svordommar i lopp?

håller med dej , hänt så med mig också :):P

har faktiskt aldrig blivit påkörd men däremot dom som INTE styr ut sin galopperande häst, då får ens egna häst antingen slå på tvärnit eller springa in i vagnen framför, detta är irriterande då jag har en känslig häst. det finns Kuskar som bara drar ned sin häst på haserna utan att visa hänsyn och tänka på att det faktiskt kommer hästar bakom oxå, .. blir såååå trött :S

Jag har fått kapade framben jag :/ inte så roligt hösten som benen blev kapade på blev diskad för hon galloperade sne vart hon så shärrad att hon inte kunde springa ordentligt
Själv har jag råkat köra på en då min häst slänger sig ut på hästen utanför
, men bad om förlåtelse efter loppet så.

Jag körde på en på romme, haha.. :P TVÄRstaannade vid galopp i starten så var det häst både ine och ute för mig, så jag vejade undan så gott jag kunde :S Det var ju bara att göra det bästa av situationen, inge tog ju skade helelr tror jag, omstart vart det som tur var :) Jag bromsade å styrde åt sidan allt ja kunna iaf
Har blivit påkört KRAFTIGT iaf två gånger, flera andra gånger annars
(redigerat)
Jotack, påkörd blir man titt som tätt och man blir inte glad! Kan inte låta bli att ropa någonting så kusken fattat att den gjort fel!
Rena turen att det inte händer mer olyckor vid påkörningar. Det kan gå riktigt j*vla illa.

Borde bli hårdare i bedömningen av just Nedtagning av galopperande häst och störning av annat ekipagee. Då kanske kuskarna skärper sig och tänker till innan dem gör något.

#6 ja precis! dom som kör så kommer få fiina böteslappar osv om de kör lika i "stortravet".. :P Regelskärpning.

Jo jag har också blivit trängd och fått ngn framför mej som tar upp sin häst kraftigt utan att tänka sig för flera ggr.. senast i lördags på romme blev jag utsatt för en idiot styrning på upploppet .. denne fick ingenting för det och sånt gör en verkligen besviken..
Sure, det är ponnytrav, det ska vara kul och allt sånt. men hur kul blir det när man kan börja dra nytta och förstöra för andra i lopp utan att få en enda tillsägelse?? Alla kan göra misstag, men att skilja på misstag och bara ogenomtänka styrningar och ful körning tycker inte jag kan vara några svårigheter.

Jag håller med om att en del inte ser sig riktigt för.. visst som någon sa så kan man göra misstag men inte hela tiden! Senast på Gävle fick jag en tvärnitande häst "i knät" två gånger(samma häst) och vad jag kunde se så satt kusken och drog i den rakt bakåt utan att kolla.. och dom insidenterna påverkade nog resultatet i detta lopp tror jag, det var fler än jag som var där bak..
har också min 3åriga shettis som inte vågar gå nära andra hästar på banan längre eftersom han blivit påkörd så många gånger.. jag har blivit påkörd med honom i säkert hälften av loppen han har gått och nu är han som sagt jätterädd för andra hästar, men det är ju nybörjanklassen med nya kuskar och hästar men ibland kan man ju försöka se sig omkring innan man kör ut eller drar ner sin häst..
jag blev trängd på romme utan att han kollade
jag blev trängd på romme utan att han kollade

jag har aldrig blivit påkörd men blivit trängd flera gånger. En gång körde faktist jag på en tjtj när Ida bara stack och vägra svänga eller stanna. det var inte under lopp uten på väg till defilerings volten på axevalla.
har varit med om det jag med,
Och min ponny är ganska proffsig på att dra tvär niten ibland utan att jag gör ngt
Jag har ofta varit med om dom som tvärnitat framför vid galopper, så pass ofta att min egna gör likadant innan man ens hunnit tagit ut honom ur fältet. Och de flesta kuskarna jag mött förstår inte att dom måste låta hästen fortsätta galoppera om den ligger mitt i ett fält och inte kommer ut för det funkar inte riktigt som i stortravet, då brukar dom flytta på sig för att den gallopperande hästen skall ut ur fältet och sen tar dom sina platser igen..
Men det är väl tur att vi kör ponnysar då såna här saker händer, undra vad som skulle hända om man kom med tex ett varmblod i full fart i rygg på en som drar tvärstopp, då kan vi snacka allvarliga olyckor.
Men jag tror att hårdare bestraffningar för felaktig nertagning är ett bra försök att få bot på det här problemet.
Jag har ofta varit med om dom som tvärnitat framför vid galopper, så pass ofta att min egna gör likadant innan man ens hunnit tagit ut honom ur fältet. Och de flesta kuskarna jag mött förstår inte att dom måste låta hästen fortsätta galoppera om den ligger mitt i ett fält och inte kommer ut för det funkar inte riktigt som i stortravet, då brukar dom flytta på sig för att den gallopperande hästen skall ut ur fältet och sen tar dom sina platser igen..
Men det är väl tur att vi kör ponnysar då såna här saker händer, undra vad som skulle hända om man kom med tex ett varmblod i full fart i rygg på en som drar tvärstopp, då kan vi snacka allvarliga olyckor.
Men jag tror att hårdare bestraffningar för felaktig nertagning är ett bra försök att få bot på det här problemet.
oj två inlägg..

Har blivit påkörd ett ex antal gånger, men inget allvarligt, någon tappad seger hit och dit är väl inte så farligt (ja, jag låg utvändigt hästar som slängde sig båda gångerna) :)
#4 va de i lopp 10? :P
#4 opps fel..lopp 6 tror jag de va xD

Påkörd har jag blivit många gånger mer eller mindre! I ett russ lopp på romme iår trodde jag att jag skulle flyga ur vagnen när jag fick en rejäl bredsida av en invändigt som tog ut sin häst precis när jag kom i full fart bakifrån! Hästen min hade lätt kunnat gått omkull om det vart en ännu häftigare smäll… :S
Sist på Gävle va det en som tog upp hästen precis så som många vart med om… jag och en till låg bakom men vi båda smet ut i en lucka… :P Hästen bröt ut lite när jag kom på utsidan och vi krokade ihop så min vagn flög upp en bit i luften! Tänkte "Nu dör jag om jag flyger ur" som tur va gick det bra! :)
Hårdare STRAFF på Nedtagning av galopperande häst.
Speciellt i KAT B.
Nog har man blivit påkörd många gånger (en gång gick hela mitt sulkyhjul sönder och jag damp i marken), kört rätt upp i vagnar på ponnyer som tvärnitat och fått bredsida av folk som kört rätt ut i banan. Men förlåtande som man är får man ju tro att alla gör sitt bästa, även jag har råkat bli ivägen för andra ibland.
Det som verkligen stör mig är när man gör det med vilja för att vinna fördel eller då ponnyn galopperar. Det är så enkelt att titta utåt och bakåt innan man ens funderar på att ta ner/ut ponnyn när den hoppat!!! då hade vi sluppit alla ponnyer som hoppar och sedan utan att kusken vet ordet av drar rätt ut i banan eller tvärnitar. Hårdare straff för felaktig Nedtagning av galopperande häst hade kanske varit en ide.