Flera nya ponntravkuskar
Hur kan vi öka intresset för ponnytrav i Sverige. Hur hittar vi flera nya körsvenner? Hur híttar vi flera nya köpare av ponnytravhästar i Sverige?

Gör ponnytravet mera gästvänligt. Som det är idag så finns frasen "Nej du får inte vara med" i alldeles för många sammnahang. Gång på gång utestängs hästar/kuskar och ekipage. Ofta endast på grund av apragafryttare till helt onödiga regler som inte alls är anpassade efter ponnytrav och barn/ungdomar.
Gå istället efter mottot "Sjävklart ska fi försöka se så att du får vara med!!"
Jag tror på idén om divisioner. ALLA vill faktiskt inte tävla på elitnivå
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#1 håller helt med!!
Håller med #1 !
Det ligger en hel del i vad # 1 säger. Regler som stryper verksamheten istället för att understödja den är väl skapad av folk som är mer intresserad av regler än av verksamheten, ( MYCKET SNACK OCH LITE VERKSTAD ) Ofta är det väl så att folk sitter och hittar på regler för att de på något sätt antingen skall gynna den egna verksamheten eller alternativt bara tillfredsställa ett kontrollbehov.
Det gynnar inte heller sån här verksamhet med regler som i onödan skapar onödiga kostnader. Dessutom är det ju viktigt att tävlingarna ligger så att inte folk måste ta ledigt från arbetet för att åka. ( Är medveten om att det är svårt på den här punkten )
Tex. Varför inte också prova att ha ett och annat lopp för överåriga. Det skulle kanske vara roligare för föräldrarna, bekanta eller uppfödare mfl. att åka på ponnytrav om de själva fick testa sina färdigheter någongång ibland. LÅT OSS VUXNA FÅ VARA BARN NÅGON GÅNG OCKSÅ ! Barnet har vi alla inom oss oaktat ålder.
Nästan alla sportgrenar på klubbnivå lever med ungefär med samma fråga " hur kan vi öka intresset för verksamheten, vad kan vi hitta fler aktörer ". Här finns nog aldrig några enkla svar, det man däremot skall tänka på är att om vi vet att det är väldigt svårt att öka ett intresse, så är det betydligt lättare att förstöra det. Onödigt regleltjaffs, styrelsebråk, personkulter, envåldshärskare som kör över allt och alla, försök till gynnande favoriter, prestigeproblem mm. Är sådant som effektivt har skrämt bort aktörer inom alla barn och ungdomssporter.
Så sent som häromdan uppstod ett turbolent tjaffs på denna sajt om någon ponnypropotion på Örebrotravet, Ett effektivt sätt att skrämma bort folk, mycket olyckligt för alla som funderar över hur man ökar intresset för verksamheten. VEM VET ! Det kanske beror på att det sitter proppar som styr verksamheten och inte släpper fram någon annan. Under stora trän växer det alltid dåligt.
#1 Rysligt bra inlägg!
#4 Men man kan inte sätta upp vilken överåring som helst, dem måste ha licens för att få köra, egen registrerad dress m.m…det kanske inte är det lättaste att fixa ifall de bara får köra något lopp om året..eller?

#0 Jag håller helt med om att det skulle behövas göras något åt den negativa trenden med allt färre aktiva. Men jag blir klart överraskad när jag läser den här tråden och vad som skrivs i den.
#1 Berätta för mig vilka regler som du syftar på när du skriver '' Gång på gång utestängs hästar/kuskar och ekipage. Ofta endast på grund av apragafryttare till helt onödiga regler som inte alls är anpassade efter ponnytrav och barn/ungdomar.'' Vilka regler gäller detta?
#4 Vem menar du har rätt att ''Ofta är det väl så att folk sitter och hittar på regler för att de på något sätt antingen skall gynna den egna verksamheten eller alternativt bara tillfredsställa ett kontrollbehov.'' Kan du ge något konkret exempel på detta? Vem har rätt att sitta och hitta på egna regler?
#4 Du efterfrågar fler lopp för vuxna, har vi inte testat detta tillräckligt? På Tomelilla i våras när överåriga fick vara med var det inte fler än 4-5 st som tog tillfället. Tycker du verkligen att det är rätt att vuxna ska få vara med? Är det rätt sätt att öka intresset bland ungdomar för ponnytrav?

Inga svar?

#1 håller med

Jag tror att dem ska satsa på att ha lite fler ponnier på travskolorna som man kan få låna och tävla med. I dag kanske många föräldrar drar sig för att köpa en ponny till deras dotter/son för dem har inte råd eller nått stall i närheten.
Håller med #10 om att det faktiskt är viktigt att det finns travskolor som erbjuder hästar och utrustning som man kan tävla med.
Bodens travskola är bra, det finns 6 ponnyer (tre shettis och tre russ) att tävla med. Inga dåliga tävlingshästar heller - alla tre shettisar travar 2.45 och ett av russen, Toker, har vunnit Jämtlands Lilla Pris ;)
Man kanske inte behöver ha sånna "värstingar", men travskolan i Boden är iaf bra tycker jag! :)
Bättre reklamföring för ponnytravet = fler aktiva.
Om det är så att det är många som tar licens men aldrig tävlar sedan, så är en lösning att sällskapen erbjuder privata stallplats på banan. Så att dom får fortsätta vara tillsammans och ha kul ihop. Det är ju gemenskapen man vill ha, någon att dela allt med, både tråkigt och roligt.

Ja jag tycker också att travsällskapet kunde erbjuda stallplats på banan för ponnyer likaväl som dom gör till stora hästar..tror det skulle va bättre sammanhållning då.
Mångs har säkert funderingar på att skaffa ponny men inte har någon stallplats,och kanske inte så lätt att få tag i.Bra då om de fick vara på en plats och kunde träna tillsammans och så…precis som föregående skriver.

#7 Kopiering från tråden "Förändringar 2008"
- Ett penningchp anpassat för ponnyerna. Propositioner skrivna med tex mindre intervaller. Tidsskillnaden i varmoblod=ca 18 sek. (max 7 sek i samma lopp). Skillnaden i ponnytrav=ca 1,5min (i snitt 10sek i samma lopp)
- många av STC's relger är anpassade för totospelare. Tex distansändring. Ponnytravet har mycket få totolopp/år.
- Rapportering vs. oren trav. Ett varmblod som travar orent är ofta överforcerad eller skadad. En ponny som travar orent är överforserad/felbalanserad/oruttinerad kusk m.m. Om nu ponnytravet ska vara en inkörsport till stortravet - ska vi då inte också utbilda kuskarna i största möjliga mån?
- Regler och lopp anpassade för oruttinerade kuskar/hästar och glada entusiester. Alla kommer inte ut på banan som proffs. I stortravet är det stora prispengar och prestige. I ponnytravet kan kusken bli överlycklig över en rosett och en grimma, Vissa vill tom. bara ha en tid på sin häst!
- Ålersgränserna inom stortravet är satta ur vinkel att storhästarna är färdigutvecklade vid 3-års ålder. Det är stora slitageskador på de sköra hästarna och en stor häst tävlar sällan mer än 4 säsonger i rad. Efterfrågan påtex varmblod är stor och aveln måste pushas. Rasenblir en affärsvara - ett redskap. Åldersgränsen för ponny är satt för att den redan finns i systemet. En ponny är färdigutvecklad vid ca 6 års ålder. De gör färre starter/år och tar inte ut sig 100% i loppen. Slitageskadorna är mindre, raserna är mer hållbara och medelåldern är +10 från varmbloden.
För att nämna några exempel…

#14 Vad är det exempel på? Förstår inte hur du tänker?!

#15 Om jag inte missförstår så riktar sig svaret mot Carl-Henriks fråga;
#1 Berätta för mig vilka regler som du syftar på när du skriver '' Gång på gång utestängs hästar/kuskar och ekipage. Ofta endast på grund av apragafryttare till helt onödiga regler som inte alls är anpassade efter ponnytrav och barn/ungdomar.'' Vilka regler gäller detta?

längst upp i tråden står #7. Detta syftar alltså på att jag svarar på hans inlägg. Precis som ovanstående skriver.

#16 Förstår fortfarande inte vart du vill komma eftersom punkterna knappast rör reglementet utan snarare de lokala klubbarna och deras förfaranden.
1. Propositionerna skrivs av klubbarna själva!
2. Vet inte varför distansändring överhuvudtaget kommer upp här eftersom det gällt ganska länge innan STC's reglemente infördes.
3. Självklart skall kuskarna lära sig köra men det hänger ju knappast på STC det heller…(klubbarna igen kanske?!) Och en rapporterad ponny kan faktiskt ha ont den med…
4.Regler och lopp anpassade…: Regler är till för att följas och varför lära ut något annat som inte kommer vara aktuellt när det "blir på allvar". Och loppens utformning, återigen "proppgruppen" i den egna klubben. Tror inte att det finns något krav på att ha prispengar, så enbart rosetter är nog helt OK.
5. Åldersgränser är för varmblod 2 år och därför inte jämförbart med ponnyernas 3 år. Deras högre gräns är 10/12 år jämförelsevis med ponnyernas 15 år! Och vart hittar du information om att medelålder +10 har med slitage att göra? Kan det inte bara vara så att propparna inte finns för ett varmblod som bara är en knapp medelmåtta utan pengar/poäng? "Naturligt" bortfall alltså…
Hoppas verkligen inte att det är så här ponnytravet marknadsförs för då är det förståeligt om det inte kommer in nya förmågor… Mycket mer positivt tänk behövs!

Jag instämmer med föregående talare. Det som Beatrice upprepar i #14 i den här tråden är hennes förslag på vad man skulle kunna förändra inom ponnytravet, men inte några exempel på vilka regler som avses i #1.